En
fullt tillförlitlig bild av hur de fyra seminaristerna kom att fatta sitt
beslut står ej att få i dokument eller genom intervjuer.
Nej,
källorna bör sökas på annat håll. En av de fem, Guido
Nylander har kunnat ge mig vissa primära upplysningar, krigsarkivet i Helsingfors
likaså. Och ur Nykarleby seminariums tryckta handlingar kan vissa uppgifter
hämtas och en del slutledningar dras. Men trots allt blir en mängd frågor
obesvarade och en stor del av motiven för ynglingarnas handlande oklar. Jag
har därför beslutat mig för att försöka tränga mig
in i deras tänkesätt, i deras drömmar och attityder under och efter
seminarietiden.
Jag tycker mig även ha funnit en framkomlig metod.
Den är ovetenskaplig och bygger på subjektiva och kanske omedvetet
emotionella värderingar och slutsatser. Den bygger på min fars efterlämnade
dagböcker, anteckningar och poetiska försök. Materialet är
ej överväldigande stort, det är delvis illa medfaret efter att
till största delen ha burits i vapenrock och ränsel i något års
tid, men materialet ger trots allt en bild, som jag med kompletteringar från
annat håll skall försöka återge.
De
fem ynglingarna och Kvarkenfärden.
I Nykarleby seminariums årsberättelse
för läsåret 19161917 ingår ej någon närmare
förklaring till att fyra av eleverna under pågående läsår
hade avbrutit studierna. Endast en fotnot ”avgick den 24 januari 1917”
låter läsaren ana att orsaken till att de fyra slutade mitt under läsåret
var gemensam.
Fem jägarrekryter fotograferade på kvällspermission i den lilla
staden Bergen 30.3.1917.
Stående fr.v. Torsten Björkman, Erhard
Norberg, Evert Kull. Sittande fr.v. Guido Nylander, Albert Wiik från Kvevlax
f. 1893 d. 1972 tillhörde ej Nykarlebygruppen, även om han inskrevs
i jägarbataljonen samtidigt och tillhörde samma kompani. Torsten Björkman
var andraklassist vårvintern 1917. De tre övriga seminaristerna gick
i tredje klassen. Björkman gjorde aktiv militär karriär efter första
världskriget. Norberg fullföljde 1921 sina seminariestudier, medan Frans
Rank emigrerade till Kanada 1923. |
Även om direktor K. J. Hagfors helt säkert visste vart hans avgångna elever tog vägen 24 januari
1917 kunde han med hänsyn till de ryska myndigheterna ej nämna det.
De fyra seminaristerna var: (2) |
Torsten Torolf Björkman född 1897, Helsingfors,
elev i andra klassen |
Johan Evert Kull född 1895, Korsholm,
elev i tredje klassen |
Johan Erhard Nordberg född 1895, Vårdö,
elev i tredje klassen |
Guido Nylander född 1896, Mörskom,
elev i tredje klassen. |
Till de fyra anslöt sig Frans Edvin
Rank född 1898. Rank var lotsson från Nykarleby landskommun, Högbacka.
Björkman var vid avfärden 19 år gammal. Kull och Nordberg 21 år
medan Nylander var 20 år och Rank endast 18 år gammal. |
Rank skulle enligt Wegelius ha varit seminaristernas ledare vid färden.
Rank var lotsson och var bosatt ungefär 500 m norr om seminariet [På
Högbacka.]. Frans Rank var en god sångare och aktiv i ungdomsrörelsen,
han spelade också teater i Jutas ungdomsförening och han var en av
Nykarlebynejdens allra bästa skidlöpare. Genom sitt öppna och glada
sätt hade han lätt att komma i kontakt med i synnerhet de yngre seminaristerna,
som bodde på seminariets internat, ej långt från hans hem.
Rank
hade utan föräldrarnas vetskap åtagit sig att fungera som seminaristernas
färdvisare över den isbelagda Kvarken. De fyra seminaristerna som ju
alla var från andra orter än Nykarleby, kände självfallet
inte till traktens geografi och behövde därför en vägvisare.
Frans Rank hade lovat skaffa kompass och han skulle också föra med
sig en pistol.
Då skidlöparna på kvällen den 24 januari
1917 hade kommit ut genom skärgården och Frans Rank med kompassens
hjälp skulle ta ut kursen, bekände han att han inte hade någon
kompass med sig emedan hans far, som hade anat oråd, hade gömt undan
den. Denna episod är värd att återges därför att den
visar hur löst hopfogade ynglingarnas planer var. Då missödet
med kompassen uppdagades, blev en i gruppen som alltså ursprungligen hade
räknat fem seminarister tvehågsen och återvände till Nykarleby,
medan de fyra andra och Frans Rank fortsatte över isarna med kurs på
Sverige, utan annan vägledning än stjärnorna.
Jag har inte
kunnat finna någon ledtråd som skulle föra till slutsatsen, att
Frans Rank skulle ha varit initiativtagare eller ledare för gruppen. Det
framgår inte vare sig ur efterlämnade dagboksanteckningar eller av
den intervju som jag 1973 gjorde med Guido Nylander att gruppen över huvud
skulle ha haft någon egentlig ledare. Man hade bara kommit överens
om att ge sig av till jägarbataljonen, och beslutet fattade man enligt Nylander
självständigt, spontant och utan längre förberedelser. I ett
tal som min far höll i Närpes i april 1939 och vari han skildrade skidfärden
över Kvarken angav han, att Frans Rank rymde hemifrån, och Guido Nylander
berättade att man tagit Frans Rank med i gruppen därför att han
skulle kunna anskaffa kompass och med den lokalkännedom han ägde skulle
kunna lotsa seminaristerna ut genom skärgården till de öppna isvidderna.
Pojkarna
hade erfarit, att handlanden August Jakobson nyligen hade tagit sig över
Kvarken med häst, varför de räknade med att det skulle lyckas dem
att med skidor ta sig över till Sverige. Avfärden från Nykarleby
måste döljas, vilket ledde till att ynglingarna hade ytterst ringa
utrustning och nästan ingen proviant med sig, men så trodde de också
att skidfärden endast skulle ta några få timmar.
Evert Kull 1918, efter inbördeskriget fortsatte Kull sina studier vid Nykarleby
seminarium och avlade sin folkskollärarexamen 1919. |
Kamrater vid seminariet kände till avfärden och de kom att berätta
om resenärernas avfärd för några Nykarlebyflickor. Via dem
fick länsmannen i Nykarleby kännedom om den illegala utresan, och han
underrättade de ryska gendarmerna. Då var emellertid ynglingarna alltför
långt ute på Kvarkens isar för att kunna bli fasttagna av de
ryska militärerna.
Efter en 42-timmars skidfärd tog sig ynglingarna
i land på Fjäderägg på den svenska sidan. Färden hade
varit synnerligen mödosam och farlig. Wegelius uppger att de jägare
som tog sig över Kvarken skidade mellan 70 och 100 km på öppet
isfält, och att färden tog mellan 18 och 40 timmar. (3) I min fars dagbok är den 42 timmar långa färden noggrant återgiven.
Till stor del beroende på avsaknad av kompass skidade ynglingarna upprepade
gånger fel, vilket förklarar den tidsmässigt långa färden.
Gång på gång hade de stött på öppet vatten,
livsfarliga råkar och upptornade isflak. De kämpade mot hunger, kyla
och trötthet. En av ynglingarna blev så slutkörd under färden
att han bad att få bli liggande på isen. Med hugg och slag lyckades
kamraterna få honom med och räddade därmed hans liv.
Helt
säkra på att de skulle till jägarbataljonen i Tyskland var seminarieynglingarna
ej. Amerika var ett alternativ för att undgå den misströstan som
hade bemäktigat sig dem. Vid de samtal med Guido Nylander som jag hade 1975
underströk han flere gånger att man bland seminaristerna var på
det klara med att unga män for till Tyskland och att de hjälptes på
vägen efter att ha tagit sig över till Sverige. Detta kände man
till bl.a. därför att överlärare Björklunds son, Curt
Ragnar, 1916 hade begett sig till jägarbataljonen. Överlärare Björklund
var föreståndare för seminariets övningsskola. Seminaristerna
hade m. a. o. genom en av sina lärare en viss kännedom om
jägarrörelsen.
Efter skidfärden över Kvarken fick ynglingarna
den 26 jan. 1917 vila ut på Fjäderägg lotsplats. Med hästskjuts,
som etappchefen i Umeå, K. H. Kekoni (4) ordnade
kom de till Umeå följande dag. Där deltog de i en bröllopsfest
(en österbottnisk yngling hade funnit sin fästmö på svenska
sidan). ”Tal hölls, eldade av fosterlandskärlek sånger sjöngs”,
antecknade Evert Kull. Söndagen den 28 januari 1917 finns emellertid följande
anteckning: ”Jag var besluten att följande dag anträda resan till
Amerika. Lånade 500 mark till respengar. Köpte biljett till Norge.
Ändrade mig och följde måndagen den 29 januari 1917 de andra till
Stockholm dit vi kom tisdagen den 30 januari 1917.
Guido Nylander kunde
mycket väl dra sig till minnes övervägandena om eventuell resa
till Amerika. Han kunde även komplettera dagboksanteckningarnas knappa skildring
beträffande de lånade pengarna och beslutet om att det trots allt blev
Tyskland som blev resmål. Min far sammanträffade i Umeå med O.
W. Kronman från Korsholm. Denne hade kommit över Kvarken till Sverige
med häst i livsmedelsaffärer och hade tillräckligt med pengar för
att hjälpa en familjebekant på dennes färd till Amerika. Vid den
tiden var illegala utresor från Finland med Amerika som mål vanliga.
K.
H. Kekoni, sedermera general och presidentadjutant, befann sig sedan mars 1916
som jägarrörelsens etappchef i Umeå. Dels skulle han hjälpa
de ynglingar som anlände från Finland med transport, pengar osv. Men
han skulle också övertala, värva, ynglingar som ej var helt säkra
på sitt slutmål, som vacklade mellan en framtid i Amerika eller en
militärutbildning i Tyskland.
G. Nylander berättade att det var
på ”Gästis” i Umeå som Kekoni Kullberg fick gruppen
från Nykarleby övertalad att fatta sitt slutliga beslut om anslutning
till jägarbataljonen. Därmed uppgav min far tanken på att fortsätta
till Norge trots inköpt biljett.
Respengarna, 500 mark, som
O. W. Kronman hade lånat åt min far, hade gruppen stor glädje
av. ”Evert Kull behöll dem ej för sig själv utan han delade
med sig åt oss andra. Och det var ju våra enda pengar”, berättade
Nylander. Dagspenningen var vid denna tid 53 Pfennig.
Det kan inskjutas,
att gruppen från Nykarleby, de fem, firade Guido Nylanders 21-årsdag
den 30 mars 1917 för en summa om 13 Mark 14 Pfennig. Med summan köpte
man ägg, öl och bröd.
Det har ej varit möjligt för
mig att utröna hur min far ordnade återbetalningen av den lånade
summan till O. W. Kronman.
Guido Nylander på sin 21 års dag den 30 mars 1917. Efter några
års aktiv militärtjänst tog han sin folkskollärarexamen 1926. |
Andan vid seminariet
”Ett
seminarium, vilket emottar vuxna elever från alla delar av landet, är
i hög grad utsatt för vindar, som blåser genom tiden, även
om det ligger på en undangömd ort och på sidan om allfarvägen”,
säger K. J. Hagfors i ”Nykarleby seminarium 18731923”
(sid. 84). Han nämner som exempel en uppfladdrande debatt i nationalitetsfrågan
och en vid samma tid, 1880-talet, verkande kristendomsfientlig riktning vid seminariet.
Redan omkring 1890 hade den kristendomsfientliga vinden lugnat, men det ges andra
exempel på att tiden ej stod stilla vid Nykarleby seminarium. Bl.a. upplöstes
konventet av myndigheterna år 1899 för att man hade missbrukat tryckfriheten
i konventstidningen. (5) Missbruket hade tydligen tagit
sig uttryck i för de ryska myndigheterna misshagliga artiklar, som ledde
till vidlyftiga undersökningar och bestraffningar av de skyldiga. [Seminariet
under 1900-talet av Erik Birck.]
Även i början av 1900-talet
förekom aktiviteter vid seminariet, som ej behagade myndigheterna. Det berättas,
att vissa lärare skulle ha agiterat för värnpliktsstrejk och även ha fällt olämpliga yttranden om ryska förhållanden. (6) Händelserna ledde till extra inspektioner 1903 och 1904, och lektor Wichmann
ansåg sig nödsakad att för en tid söka sig till Sverige för
att undgå repressalier.
1913 hade seminariets elever börjat intressera
sig för socialismen, och många elever fösökte ”bilda
sig en mening i detta invecklade ämne”. (7)
Det
är knappast fel att tro, att de antitsaristiska frihetsinriktade tankarna
hos de unga seminaristerna stod väldigt nära den i Finland vid denna
tid nya socialdemokratiska ideologin. Seminaristerna kom i regel från landsbygdsförhållanden,
vanligen var folkskola den enda utbildning de ägde och konfrontationen med
lärarstudierna och den intellektuella miljön gav fritt utlopp åt,
eller kanske rättare sagt pockade på klarläggning av en egen livsfilosofi.
1910-talets två stora samhällsfrågor var det passiva motståndet
mot förryskningen och den i finländskt politiskt liv nyinplantade socialismen.
Åren
19111915 var Axel Åhlström elev vid seminariet. Då han
inskrevs var han ordförande för Helsingfors socialdemokratiska ungdomsklubb.
Han var med andra ord aktiv socialist, och det får givetvis hållas
för helt klart att han under seminarietiden inte minst läsåret
191415 som konventsordförande bland kamraterna, direkt eller indirekt,
utövade en icke obetydlig påverkan. Hagfors' årsberättelseanteckning
härrör helt säkert till stor del av den unge Axel Åhlströms
närvaro vid seminariet. Axel Åhlström blev folkskollärare
1915. Efter 1918 års händelser blev han dömd för landsförrädisk
verksamhet, satt fängslad i Ekenäs, flydde och verkade under jorden
som journalist tills han under eget namn kunde fungera som Arbetarbladets huvudredaktör.
I riksdagen var han socialdemokratisk representant i början av 1930-talet.
Min
far hade som 19-åring inskrivits i seminariets första klass i augusti
1914, m.a.o. ett år efter att lärarkollegiet hade behandlat problemet
med det bland eleverna stigande intresset för socialismen. Knappast hade
diskussionerna upphört 1914, varför den unge jordbrukarsonen från
Korsholm i och med att han inskrevs i seminariet helt säkert även konfronterades
med filosofiskt-politiska frågor.
I en tillbakablickande dagboksanteckning
skriven 3 juni 1917 i Stralsund, säger han om den första seminarietiden,
att tankarna började leka kring tidens stora frågor, och att åsikter
i religion och politik trängde sig på och gav seminaristen mycket att
leva på. Det är inte att ta fel på att han trivdes i seminariet
och utvecklades. Från det första läsåret härstammar
en liten dikt, som utgjorde 19-åringens hyllning till livet i allmänhet.
I sin positiva livsbejakande ton tyder versraderna på att han accepterade
det nya liv, som studierna vid seminariet innebar:
På tröskeln till livet
jag sjunger en sång
och tackar min Gud
för allt, mig blev givet:
för blodet som
strömmar
så hett i min barm
för hoppet att
nå
vad ynglingens drömmar
har byggt i sin trånad,
för himmelens
glans,
förtrollande skön,
för aftonens blånad,
O, låt mig få bliva
och skåda din värld,
och
driva med lust
som skyarna driva
på himmelens bana.
Men, sänd
mig till slut
en glödande pil
att ingen må spana
min färd,
när den leder
mot skymningens natt.
Låt ej mörkret mig
nå,
då livet mig gläder.
Från läsåret 19151916 härstammar några strofer
som ger belägg för det sannolika i att seminaristerna åtminstone
en del av dem vid denna tid var besjälade av ett hopp om en bättre
framtid för mänskligheten och om att de nya världsidéerna,
som min far kallar de tankar han då hade konfronterats med, skulle slå
igenom:
Den springer fram ur tidens dunkla
hav,
en skummande och mäktig ström
och slår det gamla,
ruttna ned i grav,
men låter stå i solljus varje vacker framtidsdröm.
Ur strömmen höres toners maningsljud:
Bered åt nya
världsidéer rum.
Envar skall följa massans bud
och ingen
gå med ryggen krum!
En vacker lösen bär var fana röd:
Hör! Broderskap och International!
Snart hat och makt skall få
sin död,
och allt, som varit endast fagert skal.
Jägarrörelsen var till sin natur revolutionär, avsikten hos dess
tillskyndare och motivet för de unga att ansluta sig till den var önskan
om befrielse från det tsaristiska förtrycket. För socialdemokratin
var den ryska regimen lika förhatlig som för andra kretsar i landet.
Seminaristerna
i Nykarleby hade den ryska överheten nära inpå sig. Kapten Nylander
berättade vid vårt samtal i Borgå i oktober 1973, hur den ryska
garnisonen i Nykarleby höll seminaristerna under uppsikt, hur de häktades
för förhör om de rörde sig ute om kvällarna o.s.v. Den
ryska garnisonen var från 1916 inhyst i seminariets övningsskola och
den använde seminariets bastu t. o. m. så ovarsamt
att denna brann ned. Det fanns m.a.o. på nära håll handgripliga
exempel på ofriheten under den ryska tsarens välde. ”Det var en
olustig känsla över livet i Nykarleby. Vi unga trivdes inte och vi kom
även av oss med att läsa'', berättade Nylander. I min fars anteckningar
ges uttryck för Finlands situation med orden ”en hundraårig skam”
och i poetiska uttryck säger han sig i bondens blick kunna se ”frihetssolens
strålar glimma” och han tycker sig finna, att ”ett land, fäderneslandet,
skall ryckas ur hundraåriga bojor eller ock vinner jag blott friheten själv!”
Ett
mer eller mindre ideellt motiv av ovanstående slag har säkert medverkat
till de fyra seminaristernas beslut att ansluta sig till jägarbataljonen.
En viss portion ungdomlig äventyrslust och dristighet har givetvis även
medverkat. I vilka proportioner är omöjligt och ej heller nödvändigt
att klarlägga.
Episoden med kompassen, som skulle vägleda
ynglingarna över Kvarken förtjänar återges sådan som
Guido Nylander berättade den för mig ty den skildrar det äventyrliga
och dristiga i ynglingarnas agerande och ställer även Wegelius uppgift
om Rank som ledare för gruppen i tvivelaktig dager:
”Björkman
som gick i andra klassen vi andra var tredjeklassister hade blivit
bekant med Frans Rank. Han skulle visa oss vägen genom skärgården
och även skaffa kompass och pistol. Långt ute på isen berättade
Rank för oss att han hade varken kompass eller pistol med sig. Vi fann givetvis
situationen ödesdiger, men Ålänningen Nordberg, som hade seglat
mellan Åland och Tyskland och då lärt sig något om hur
man tar ut kurs efter stjärnorna. Vårt beslut blev därför
att fortsätta, om det så skulle bära eller brista. Vi grälade
givetvis på Rank och uppmanade honom att återvända hem. Men han
önskade följa oss. Och det är min uppfattning, att det var först
då, på isen utanför Nykarleby, som han slutligt beslöt sig
för att resa till jägarbataljonen. Vi var ursprungligen fem seminarister
som påbörjade skidfärden. Kompassepisoden gjorde att en i gruppen
tänkte om, då han insåg att allt skulle gå på Guds
försyn. Senare fick vi höra, att kamraterna farit illa fram med honom,
då han återvände till seminariet. Det var naturligtvis inte lätt
att komma tillbaka efter att ha tagit till harpasset”.
I slutet av
mars 1917 skrev min far förhoppningsfullt i sin dagbok att han hoppades,
att jägarna snart skulle få återvända till ett fritt Finland
ty i Finland och i Ryssland pågick revolution. Yttrandet visar, att i jägarynglingarna
var fixerade vid att Finland skulle befrias från Ryssland. En anteckning
från slutet av 1917 om att ingenting (för jägarnas status) synes
bli ändrat även om den ena revolutionen i Ryssland avlöser den
andra, tyder på hopplöshet och resignation. De mål man haft syntes
för jägarna i skyttegravarna vid Aa-floden och kasernerna i Libau under
en ändlös väntan på att något skulle ske, förfelade:
”Efter tunga timmar på en vilsen stig,
som fört till
fjärran land,
har jag mist min tillförsikt evinnerlig
och
min tro på lisa från den gode gudens hand.
Den som vandrat efter
stjärnorna och miste gått,
börjar ej sin väg igen, ty
hoppet dog.
Glömd, oförstådd blir den vilsegångnes lott,
oförstått hans öde, livet självt bedrog.”
I januari 1918, då ett år gått sedan ynglingarna begav sig ut
på Kvarkens isar, antecknade min far i Libau: ”Idag för ett år
sedan lämnade jag hemstranden. Ett år har gått bland okända.
Såsom vaggad av ett hav, än hit än dit. Rena uppsåt har
åter och åter gått om intet”. Den totala hopplösheten
tycker jag mig finna i hans rader, skrivna 24.1.1918 i Libau:
”Utan bävan ser jag mot ditt vatten, dödens älv,
slut mig i din svarthet, ty du tröstar mer än livet,
o, mörka
natt, ditt töcken välv
över vandringsmannen, vilkens liv förbrunnet
blivit”.
Endast några dagar efter
det att ovanstående skrevs, tog den hopplösa tiden slut och jägarbataljonen
sändes hem till Finland till uppgifter som jägarna knappast hade
räknat med att skulle te sig sådana som de gjorde. Här skall ej
behandlas 1918 års händelser i Finland och jägarbataljonens roll
i kampen. Avsikten är endast att ge några glimtar av seminarieynglingarnas
motiv för att avbryta studierna, som de var rätt långt hunna med
och som av dem hade krävt, inte bara studieflit och arbete utan även
ekonomiska uppoffringar.
Glädjen över att få återvända
hem var stor och uppriktig. Ombord på Arcturus, som mödosamt stävade
över Östersjön och Bottenhavet tillkom följande rader i min
fars dagbok:
”Nu vänder jägarbataljonen
hem.
Dess härdningstid och prövoår har lyktat.
Bakom
den ligger möda, tvivel, strider.
Likt dimman nu det gångna året
flyktat,
när tiden äntligt visarn vrider,
och jägarbataljonen
vänder hem”.
De fem ynglingarna
deltog i 1918 års krigshändelser som underofficerare. De blev alla
fem befordrade till fältväblar under våren 1918. De kom oskadda
ur kriget, men krigshändelserna både på den tyska östfronten
och i hemlandet 1918 ingrep i deras liv. Huru mycket de påverkades
till sitt inre och i sin utveckling är svårt att säga. Två
strofer skrivna på Karelska Näset, efter stridernas slut 1918 låter
oss ana, att det hade känts tungt att se kamrater stupa och att uppleva krigets
grymheter. Raderna, som är skrivna på ett skrynkligt pappersstycke,
var förvisso ej avsedda för publicering eller för att användas
i annat sammanhang. De hade, vad jag förstår, sin betydelse för
honom själv just då som reaktion efter överståndna strapatser,
och kanske som ett urskuldande för att vara bland de överlevande, då
många kamrater var borta.
”Ni vunnit
frid. Er levnadsväg
som svallade så högt på orons hav,
den finns ej mer. Men minnet lever i vår håg,
långt efter
blomsterfång har vissnat på Er grav.
Så slumra bröder,
lugnt på fjärran ort.
Er gärning lever i vår frihet,
rätt och lag.
Och fosterlandets tack Ni har för vad Ni gjort.
Ert
minne strålar såsom solskens glans en sommardag.”
Vintern 19191920, min fars första år som lärare, förlovade
han sig med min mor, Ester Enegren. De gifte sig sommaren 1920. Den skira tiden
kring förlovningen och giftermålet återspeglar sig i en riklig
mängd verser, dikter och prosaförsök. Här skall dessa ej genomgås
eller återges så när som på ett undantag. En liten dikt,
”Tack”, innehåller några rader som tyder på, att krigsårens
händelser hade bjudit på många emotionella besvikelser, och att
den unge läraren var desillusionerad ända in i själens djupaste
skrymslen efter kriget, trots en mellanliggande intensiv studietermin i Nykarleby.
Den lilla dikten uttalar ett tack (till min mor) för att hon kom in i hans
liv hösten 1919, ”när intet jag hade av glädje och tröst,
när livet ej annat än tomhet skänkte, när intet jag kände,
och intet jag tänkte”.
De fem ynglingarnas
öden efter första världskriget
Om enbart äventyrslust
hade varit drivfjädern för ynglingarna, skulle det ligga nära till
hands att anta, att de avbrutna studierna kunde ha lett till misslyckanden i livet.
Så blev ej fallet. De fem skidlöparna från 24 januari 1917 återvände
till Finland med jägarnas huvudtrupp. De var alla befordrade till underofficerare
och samtliga var i maj 1918 fältväblar. Alla fem stannade kvar i aktiv
tjänst efter krigets slut i maj 1918. Min far anhöll om avsked från
armén i januari 1919 och återupptog studierna i Nykarleby. Seminariekursen
var den tiden fyraårig, varför det var möjligt för honom,
som hade avbrutit studierna under det tredje studieåret, att avlägga
folkskollärarexamen redan våren 1919. Han tillträdde lärartjänst
vid Gamla Vasa folkskola i Korsholm samma år. Denna tjänst innehade
han till vinterkrigets utbrott. Under tiden 19191939 var han aktivt med
i skyddskåren som utbildare och verkade i tre år på 1920-talet
som heltidsanställd kretschef. Under denna tid var han tjänstledig från
lärarbefattningen. (9) Min fars årsklass var
19391940 för gammal för att bli inkallad till fronttjänst,
men han sökte sig frivilligt till fronten. Han stupade 2 mars 1940 som chef
för ett maskingevärskompani vid Viborgska viken.
Erhard Nordberg
återupptog sina seminariestudier hösten 1919 och dimitterades från
Nykarleby seminarium våren 1921. Seminariet hade då ändrats till
att vara femårigt. Efter folkskollärartjänster i Solf och Västanfjärd
flyttade han som lärare till hemlandskapet Åland 1931, där han
verkade som lärare vid Gottby folkskola i Jomala till 1962, då han
pensionerades. Han avled 1970, nästan 75 år gammal. Under sina år
i Solf och Västanfjärd var Erhard Nordberg aktiv inom skyddskårsrörelsen.
[Erhard Nordberg föll i sin egen brunn och omkom med lifvet som
det står om Beckbrännarn.
Också ett öde för en som kämpat vid Aa och Misse vid Rigabukten,sen
ett blodigt 1918 i eget land./LP]
Guido Nylander återvände till
seminariet först 1925 och fick lärarexamen 1926. Han hade under åren
efter kriget kvarstannat i aktiv tjänst, först som fältväbel
och från 1921 som fänrik. Efter två års folkskollärartjänst
192628 återvände han till den militära banan som kretschef
i skyddskåren. Han pensionerades från denna tjänst med kaptensgrad
1945 och verkade därefter några år som vikarierande folkskollärare,
bl. a. i sin hemkommun Mörskom. [Avled 1982./LP]
Torsten Björkman
var den ende i seminaristgruppen som ej återvände till Nykarleby seminarium.
Han hade genomgått mellanskola innan han sökte till seminariet. Med
mellanskolexamen som grund hade han större möjligheter än kamraterna
att göra en militär karriär. Han blev efter en officerskurs fänrik
1919 och löjtnant efter genomgången kadettskola 1924. Största
delen av sin militära tjänstgöring fullgjorde han inom skyddskåren
som militärinstruktör. Han var major då han avgick ur aktiv tjänst
1945. Han avled år 1951 i en ålder av 53 år. Från 1945
och till sin död var han anställd inom näringslivet.
Ett
gemensamt drag i de fyra seminaristernas verksamhet under 1920- och 1930-talen
är anknytningen till skyddskårsrörelsen, där de fungerade
som utbildare. Möjligen kan den pedagogiska vägkost de förde med
sig från Nykarleby ha medverkat till denna verksamhet. Men, givetvis utgjorde
de i Tyskland utbildade unga militärerna, även utan seminariebakgrund,
stommen i den kader som på 1920-talet skulle bygga upp Finlands försvarsmakt,
däri även inbegripen skyddskårsrörelsen. Det är därför
möjligt att de även med annan bakgrund än seminariet skulle ha
varit aktiva inom skyddskårsrörelsen under de första tiderna av
landets självständighet.
Frans Rank, som har skymtat i flere sammanhang
hade ett annat levnadslopp än kamraterna från seminariet. Han var endast
18 år då han skidade över Kvarken. Han var uppenbarligen en livlig
och levnadsglad yngling, för vilken det ej var svårt att bege sig ut
på en äventyrlig färd över Kvarken. Rank klarade sig bra
i den hårda tjänstgöringen i Tyskland. Han hade en ovanligt stark
fysik och vann genom sitt glada sätt uppskattning, även om han ansågs
vara något pratsam (skrytsam?). Efter kriget kvarstannade han i aktiv tjänst
som fältväbel och utbildare. Han trivdes uppenbarligen ej och tog avsked
från militärtjänst i september 1919. Rank emigrerade 1923 till
Kanada där han blev skogshuggare. Hans djärvhet och spänst gav
honom uppdraget att bli ”topphuggare”. Han skadade sig under detta farliga
arbete och kom mot slutet av sitt liv att gå på kryckor. De uppgifter
som finns om honom berättar att han ensam och alkoholskadad blev omhändertagen
av frälsningsarmén i Vancouver och dog i april 1944, 45 år gammal.
[Och Rank från Nkby, hans porträtt och diplom, undertecknat av Mannerheim
hämtade jag till museet när den av Lita och Roger Broo ägda gården
i Högback vägskälet skulle rivas någon gång i slutet av 70
talet tror jag det var./LP]
Konklusion
Min
konklusion om seminaristernas motiv för att bli jägare är att de
besjälades av en stark vilja att göra en insats för den frihetskänsla
social och politisk som de hade anammat under några läsår
i Nykarleby. Denna vilja accentuerades dels av den ryska garnisonens närvaro
i Nykarleby och dels av en viss kännedom om att det i Tyskland gavs militär
utbildning för unga finländare med sikte på att befria
Finland från tsarväldet. Tillsammans med en ungdomlig oförvägenhet
ledde dessa omständigheter till att livet för de fyra seminaristerna
och för den unge lotssonen gestaltade sig något annorlunda än
vad som annars hade blivit fallet. ”Jag skulle antagligen ha blivit utexaminerad
som folkskollärare våren 1918 och därefter för hela livet
lärare, kanske i någon undanskymd by, om jag ej hade blivit jägare”,
konkluderade Guido Nylander vid vårt samtal. ”Jag är tacksam för
att mitt liv genom jägartidens händelser senare blev rikt och omväxlande”,
konstaterade han som avslutning på vårt samtal i Borgå en höstdag
1973.
Jägarrörelsens historieskrivare Lauerma anger tre huvudmotiv
som ledde de finländska ynglingarna till militärutbildning i Tyskland.
Många var enligt Lauerma av värvare eller på annat satt vilseledda
och en del vägleddes av personliga, oftast egoistiska motiv. Det tredje motivet
utgjordes av en ideologisk övertygelse om att det för Finlands framtid
var nödvändigt med frigörelse från det ryska förtrycket.
Denna övertygelse hade, som jag ser saken, olika bevekelsegrunder. De seminarister,
som jag här har behandlat var varken vilseledda eller vägledda av strävan
efter egen vinning. De individuella frihets- och jämlikhetssträvandena
i motsats till myndigheters och samhällssystemets bindande av människorna
vid ofrihet av flere slag var de motiv som utgjorde den avgörande
drivfjädern för färden över Kvarken.
NOTER
OCH KÄLLHÄNVISNINGAR
(1) |
Claes
Bertel Winell blev sedermera generalmajor. Han stupade år 1943. |
(2) |
Ursprungligen
var seminaristerna som skulle ta sig över Kvarken fem. Även Oskar Nissfolk i andra klassen hörde till gruppen, men Nissfolk (sedermera Junge) misströstade,
då det visade sig att Rank ej medförde den utlovade kompassen och vände
från Andra sjön tillbaka till seminariet. |
(3) |
Wegelius
a.a. s. 150. |
(4) |
Kekoni
gick i Umeå under täcknamnet magister Kullberg. |
(5) |
von
Schantz, Hans: Nykarleby folkskoleseminarium. Matrikel 18731957 s. 26, Jakobstad
1958. |
(6) |
Hagfors,
K. J.: Nykarleby seminarium 18731923 s. 85, Åbo 1923. |
(7) |
Ibid. s. 86. |
(8) |
Axel
Åhlström verkade två år som folkskollärare, ett år
i Kimito och ett år i Helsingfors. |
(9) |
Förutom
nämnda avbrott i folkskollärararbetet på 1920-talet förtjänar
omnämnas att Evert Kull läsåret 192223 var lärare vid
Finns folkhögskola i Esbo. |
PERSONREGISTER
Nykarleby seminarium och jägarrörelsen
|