Från
det gamla Nykarleby
Några anteckningar om skärgården och skeppsbyggeriet
av
G. Hedström.
[Del 1]
Nykarleby stads läge vid en tämligen ansenlig älv icke
långt från dess mynning och den utanför älvmynningen
liggande vackra skärgården har utan tvivel allt från
början av stadens tillvaro lockat dess invånare till fiske
och skärgårdsliv. Älven har utgjort en naturlig och bekväm
kommunikationsled utåt, och hamnen torde i forna tider ha varit
efter omständigheterna rätt god. Såsom äldre personer
av egen erfarenhet kunna intyga, går emellertid upplandningen mycket fort, och dess verkningar göra sig märkbara inom en jämförelsevis
kort tid. Det är därför av stort intresse för oss
stadsbor att få några pålitliga uppgifter angående
de förändringar som holmarnas bildning och farlederna i följd
härav under tidernas längd undergått.
Endel sådana uppgifter står oss numera till buds i Zachris
Topelius dagböcker. Av dem har hittills tre häften utkommit,
omfattande tiden från den 1 oktober 1832 t. o. m. året 1835.
De beröra således en period, som ligger 87 år tillbaka
i tiden, och som således ej ens de nulevande äldre stadsborna
kunna minnas. De skänka oss, dessa dagböcker, livfulla bilder
från sommarlivet härstädes både inom staden och
i skärgården, där den tidens stadsbor påtagligen
varit mera hemmastadda, än vi kunnat ana.
Några anteckningar från dagböckerna kompletterade med
uppgifter från andra källor angående förhållanden
i skären kunna väl påräkna så stort intresse,
att de förtjäna en plats i spalterna.
Genom sitt läge invid älvmynningen är DJUPSTEN den lättast
tillgängliga av skärgårdens holmar och har väl även
tidigast varit besökt och bebyggd, helst som vattnen i dess närhet
alltid erbjudit ett fiske, som i äldre tider torde ha varit mera
givande än nuförtiden. Där var även stadens skeppsvarv.
Djupsten var i början av 1830 talet och länge därefter
en verklig holme. Det vidsträckta starrbevuxna lågland, som
nu förenar holmen med Leppogubben, fanns ej då, utan här
var öppen sjö, om och med grunt vatten.
Topelius omtalar två metfärder till Djupsten under sommaren
1833. Den första företogs den 29 juni i sällskap med två
kamrater. Förf. berättar, att han i och för färden
fick låna »Djupstens nycklar av morfar Turdin (I. Turdin var
handlande och skeppsredare, stadens enda kommerseråd. Gift med Anna
Sofia Backman, (Z. T:s mormor). Det fanns således här
en sommarstuga, där sällskapet kunde tillbringa natten. Man
spisar frukost på »Diktan» och metar på samma ställe.
Diktan var en väldig förtöjningspollare, fäst i en
stadig stenkista, av vilken spåren ännu synas kvar.
Några dagar senare företages en ny metfärd. Då
voro på Djupsten morbror Lithén och mycket folk. Vid detta
tillfälle har sällskapet inga nycklar, kanske stugan
förut är upptagen. Z. T. och hans kamrat lägga sig därför
på »spånorna under fartyget» och sova där.
Således byggdes här ett fartyg år 1833 . Detta blev
färdigt sommarn 1834 och utsköts den 24 augusti. Redarna var
rådman M. Lithén # och handlande C. J. Berger. I dagboken
beskrivs utskjutningen: »Kl.2, middagstiden begåvo vi Kuddnisbor
oss ut till Djupsten seglande i egen båt. Det gick med god force;
vi seglade ikapp med Lithéns slup. En talrik massa bjudna
och objudna åskådare var på holmen församlad. Fruntimmerna
i synnerhet erbjödo en trevlig anblick. Snart började
kilningarna och då blev det muntert. Hindrik (Backman), Albert (Dyhr)
och underskriven gingo upp på fartyget och kvarblevo där, tills
dess detsammas kolossala massa började röra sig och under livliga
hurrarop gled ifrån sin bädd beskedligt ned i det våta.
En så vällyckad avskjutning ser man sällan. Sedermera
befanns bädden hava brustit. Sedan om afton var det muntert
att åse patronernas och patronskornas upphurrning; även flickorna
Lithén och Marie Berger sluppo icke undan, de skreko under luftfarten.
Nöjet stördes dock något av den skandalen, att tvenne
av de närvarande (ryska) officerarna också lyftes upp!!! För
detta besvär fingo bönderna av den ena, Kapten Gadding, 5 rubel.
Fartyget erhöll namnet »Furst Menschikoff»
# Råd och handelsmannen M. Lithén, född 1786 i
Gamlakarleby, gift med Greta Stina Calamnius. Barn: Rosalia, Mathilda
och Frans.
Forts.
|