Från det gamla
Nykarleby
Några anteckningar om skärgården och skeppsbyggeriet
av
G. Hedström.
[Del 2]
Följande sommar 1835, stå åter 2 fartyg
färdiga på stapeln å Djupstens varv, och utskjutningarna
firas med sedvanliga högtidligheter den 13 juni. Dagboken skildrar
förloppet; »Vi blevo utbjudna till besagde holme och inskeppade
oss kl. 3 e.m uti en förningsbåt vid Åminne. Det hade
nyss förut hänt det ömkliga spektaklet, att gumman borgmästarinnan
Stenman plumsat i sjön och med möda blivit igen av 4 karlar
uppdragen. Vi foro alltså i förningsbåt hela sällskapet
och seglade perfekt. Vädret var lite kallt och blåsigt,
så att en och annan av damerna svepte kappan förtroligen runt
livet. Kalaset var mycket vidlyftigt, nog vet man med 5 värdinnor
och 200 gäster. I. Lindqvists, A. Hammarins och P. Lybecks skepp
»Juno» gick först av stapeln, men skrubbade näsan
i bottnet, ty vattnet var lågt, och stormade så. Länge
persades innan den blev flott. Under tiden sutto flickorna i en slup och
väntade; jag och diverse folk på quain (kajen)Vid tredje
kilningen på Turdins och Bergers stora skepp var jag ingången
och skyndade ut igen, men skyndade ut igen. I detsamma skreks »Hurra!»
och så gick skeppet. Men jag var ändock flink nog att se det
bästa. Det hette »Harmonie.» Senare på afton hade
folk föga roligt. Vi hörde åtskilliga kanonader. Klockan
var 1 om natten då stora båtar for». En del av gästerna
stanna över natten för att följande dag deltaga i en fin
middag.
Således inom tre år 3 nya skepp färdiga
på Djupstens varv, en ganska stor livaktighet på skeppsbyggeriets
område. I dagboken omtalas flera äldre fartyg, som likaledes
var byggda här. Så fregattskeppet »Ellida» om 148
läster, ägare Gustaf Turdin, med vilket Z. T gjorde hemresan
från Helsingfors våren 1835. Vidare skeppen »Hoppet»
och »Solid» samt »Rustina» ett mindre fartyg. Av
äldre fartyg bör nämnas barkskeppet »Jupiter»
om 133 läster, ägare rådmännen I. Lindqvist och Hammarin.
Huru »Juno» genom sitt ovan omtalade missöde vid utskjutningen,
siade om att skeppsvarvet på Djupsten i en kanske ej så avlägsen
framtid måste nedläggas i följd av vattnets uppgrundning,
byggdes dock de följande åren nästan ett fartyg årligen
här. Galeasen »Najaden» 63 läster, 1836, Briggen »Iduna»
81 läster, 1838, barkskeppet »Nykarleby», 251 läster,
1839 och fregattskeppet »Adolf», 264 läster,1840. Av dessa
fartyg tillhörde »Najaden» C. J.Berger, »Iduna»
Isak Lindqvist , »Nykarleby» M. Lithén och C. J Berger,
samt »Adolf» A. Hammarin.
Traditionen förmäler, att även det stora fartyg, som omtalas
i berättelsen »Augustas
hallon» hava stått i åratal halvfärdigt på
varvet skulle ha tillhört Djupsten. Om något större fartyg
byggdes här efter 1840 har ej kunnat utrönas, men det ser av
flera skäl ut, som sjöfarten och även skeppsbyggeriet småningom
skulle flyttats ut till Alörn, där ett barkskepp vid namn »Augusta»
om 226 läster byggdes på J. A Lybecks varv 1849. Officiellt
blir det slut på Djupsten som hamnplats först 1857. I magistratens
dombok för nämnda år finns antecknad under den 21 oktober:
»Såvida trävirket i landningsmöljan invid Djupsten
i stadens inre hamn belägna holme hel och hållet förfallit
och då något behov av möljan icke ansågs förefinnas,
beslöt Magistraten att virket skulle på offentlig auktion försäljas»
Det inropas av handl. A. Dyhr för 3 rub. 25 kop.
Så länge verksamheten pågick vid Djupstens varv, var
livet å den lilla holmen kanske något oroligt och lockade
ej någon stadsbo att slå sig ned där för sommaren.
Men någon tid efter det skeppsbyggeriet upphört, började
man anlägga villor här. Den äldsta av dem anses vara f. d.
Wahlbergska villan ute på holmens norra udde, anläggningsåret
kan ej uppges. Härnäst kom stadsfiskal Forsséns, som
med säkerhet fanns ren 1855. Och 1859 begär dåvarande
rektorn vid lägre elementarskolan, E. Karsten, plats för en
villa å holmens södra del. Denna villa såldes vid rektor
Karstens snart inträffade avflyttning från orten till rådman
E. W. Sundström, vars familj länge ägde och bebodde densamma.
Något senare tillkom på Djupstens östra sida två
villor, den ena tillhörig handl. C. Nylund och kapten Silwast i bolag,
den andra kapten I. Grönqvist. Efterfrågan på villaplatser
här blev efterhand allt livligare, varför stadsfullmäktige
slutligen lät indela hela holmen i villatomter och då sedan
flera villor tillkommit, har Djupsten småningom fått sin nuvarande
prägel av ett litet villasamhälle.
Forts.
|