Tomas Indals spökskepp.
Juana Nancys irrfärder bland
Bottniska vikens isar.
Från mina tidiga barnaår [1888] minns jag, huru det en vinter gick ett för mig dunkelt
tal om ett främmande fartyg, som redlöst drev omkring med isen utanför kusten. Det visade sig än här än där och dök
plötsligt upp för att åter försvinna och lika plötsligt dyka upp. Det minne jag bevarade därav var dock länge som en
overklig saga, som förtäljde om någonting isande vitt som spökade omkring där ute bland Bottniska vikens isar.
Det dröjde
många år, innan händelsen återkallades i mitt minne och jag fann sagans verklighet. Det var när Mikael
Lybeck lade sista handen vid sin berömda Nykarlebyroman Tomas Indal. Lybeck hade som nybliven magister tillbragt julferien i Nykarlebyhemmet samma
år spökfartyget drev omkring. Händelsen blev för honom ett minne, som han aldrig glömde, och sent omsider återfinna vi motivet
i slutet av den först över tjugo år senare utgivna Tomas Indal. Lybeck kom då, innan han avslutade sista kapitlet, uppresande från
huvudstaden endast för att far ut till de utskär, som voro förbundna med minnet av fartyget. Det var typiskt för honom; utskärsnaturen
var han sen barndomen bekant med och den ena karga holmen är ej mycket olik den andra, men i alla fall ville han med egna ögon se just de utskär,
till vilka han förlagt skildringens slutdrama, Tomas Indals död.
Efter ytterligare tjugo år ställdes jag inför samma barndomsminne,
då Erik Kihlman, innan han fullbordade sitt verk om Mikael Lybeck, i sin
tur kom uppresande för att få del av personliga minnen från Lybecks Nykarlebytid. Kihlman bad då om de uppgifter jag möjligen
skulle kunna överkomma om fartygets öden och äventyr. Från spridda och delvis motsägande källor fick jag av spökfartygets
saga fram följande verklighet, som kanske är förtjänt av att ihågkommas, emedan den på sin tid i så hög grad
satte folkfantasin i rörelse.
Vid årsskiftet 18871888 hade ryktet kommit, att en engelsk ångare befann sig på drift bland
isarna ute i Bottniska viken. Dess namn var Juana Nancy. Den hade lastat i Luleå, men blivit överraskad av den stränga kölden
och måste sågas ut den 20 december. Senare hade den mött is, kölden hade ytterligare tilltagit och fartyget frös fast samt måste
helt överlämna sig i isens våld. Ett begrepp om besättningens belägenhet får man, då man av tillgängliga uppgifter
om temperaturen under julhelgen erfar, att kvicksilvret i termometern frös tredjedag jul, vilket betyder detsamma som över 40 gr. köld; en
sprittermometer i trakten av nuv. Bennäs järnvägsstation visade -43 gr., viket var något för den trakten tidigare okänt,
så vitt man mindes.
Omsider nalkades det drivande fartyget även våra kuster. Kuststäderna uppmanades att
hålla utkik och utsända räddningsmanskap samt proviant för besättningen. Från Nykarleby sändes folk ut till Hällgrunds
båk. Och verkligen, där syntes ett fartyg norrut bland isen. Nu anskaffades färdmanskap, som försedda med proviant skulle försöka
uppnå fartyget; till expeditionen anslöto sig sjökaptenerna Rein och Wikander, som anlänt från Vasa. Då man på måndagen
den 9 januari tagit sig fram till det ställe, där fartyget borde legat, var det emellertid försvunnet. Expeditionen återvände
då till Hällgrund, där man tillbringade tisdagen med att hålla utkik. Onsdagen den 11 middagstiden meddelades från Gamlakarleby,
att man från kyrktornet iakttagit fartyget, infruset i ett stort isfält och drivande mot norr. Senare på dagen slog vinden om och det började
åter röra sig i sydlig riktning. Man väntade då, att det åter skulle driva mot Nykarlebytrakten, och manskap utposterades på
lämpliga skär längs kusten för att om möjligt komma fartyget till undsättning. |