|
Började man tillverka svinfoder. |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
|
Ralf Hästbacka.
|
* * * |
||||
|
* * * |
|
|
* * * |
|
|
* * * |
|
|
* * * |
|
|
* * * |
|
|
* * * |
||
|
* * * |
|
|
* * * |
||
|
* * * |
|
|
* * * |
|
|
* * * |
||
|
* * * |
|
|
* * * |
|
|
* * * |
|||||||||||
|
* * * |
||||
|
* * * |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Projektet ”Biobränsle för fiskerinäringen” startades för ett år sedan och i projektet som leds av Yrkeshögskolan Novia deltar Ab Feora Oy, Österbottens Fiskarförbund och Larsmo kommun. Målet är att utreda möjligheterna för användningen av biobränslen, främst biodiesel, inom fiskerinäringen samt att utreda vilka miljö- och hälsoeffekter ett byte till biodiesel har. Peter Björkskog är vd på Ab Feora Oy, dotterbolag till Nyko Frys. Feoras biodiesel används i nuläget bland annat till husuppvärmning, långtradare, truckar och traktorer. Nu vill man också ta sig in i fiskeribranschen. – Vår biodiesel tillverkas av animaliska biprodukter. Vi använder inga råvaror som används till livsmedel, som till exempel raps.
På Österbottens Fiskarförbund har man som långsiktigt mål att alla kustfiskare ska börja använda biodiesel, som är skonsammare mot vattenmiljön än vanlig diesel. – Det är en del av vår strävan att visa att vi har en ansvarsfull verksamhet. I bästa fall kan fiskaren använda biprodukten från sin fångst till att tillverka bränsle, säger verksamhetsledaren Guy Svanbäck. Biodieseln är 15 cent billigare per liter än vanlig diesel och enligt Feoras tester ökar inte bränsleförbrukningen när man går över till biodiesel. Enligt den forskning på området som projektforskare Sanna-Sofia Skog på Novia gått igenom medför dock användning av biodiesel en ökad bränsleförbrukning. Sommarens tester får utvisa om bränsleförbrukningen ökar eller inte. I projektet deltar två till tre yrkesfiskare. En av dem är Paul Holm från Vexala, yrkesfiskare sedan åttiotalet. Han tankade sin båt med biodiesel redan förra sommaren. – Jag har inte märkt om förbrukningen har ökat eller inte. Det ska jag hålla koll på i år, säger Holm där han sitter i sinn fiskebåt i hamnen i Vexala. Holm var tvungen att byta bränslefilter ett par gånger efter att ha tankat båten med biodiesel. Det verkar som att fiskarna är skeptiska till biodieseln och jag tror att det beror på att de får höra att de måste byta bränslefilter. Men det ska påpekas att jag tvingats byta filter många gånger även med vanlig brännolja. Biodieseln är ingen vän av kyla. En av få nackdelar enligt Peter Björkskog. - Vintertid måste biodieseln blandas ut med vanlig diesel, annars stelnar bränslet och fastnar i bränslefiltret. Ett av målen med testen med yrkesfiskarna är just att undersöka biodieselns köldegenskaper. För Paul Holm stannade båten vid några minusgrader. – Då blandade jag ut med brännolja och körde ända tills det var tio minusgrader utomhus. Men vid det laget fanns det nog inte så mycket biodiesel kvar i tanken. Larsmo kommun deltar i projektet genom att sedan en vecka tanka taxibåten MS Wilma, som trafikerar till och från Köpmanholmen, med biodiesel.
|
|