Packat då affärstrio
invigde butiken
Nykarleby. Alko ny synlig granne till förstorad S-market. Garanti för butikens fortsatta existens.
I går klippte stadsdirektör Gösta Willman bandet till det förnyade och förstorade S-market i Nykarleby. Samtidigt slog också Alko upp dörrarna till sin nya affär i samma fastighet. Likaså bjöd Ostrocenter på invigningskaffe.
Det var högtidligt värre i går då invigning hölls av renoverade och utbyggda S-market i Nykarleby.
Samtidigt invigdes också Alkos nya affär som finns i anslutning till S-marketen. Förutom den ömsesidiga nyttan av kundströmmarna och insynen till varandra delar alko och S-market även på flaskreturen.
– Det bästa med hela fastighetsförvärvet var att vi med fastigheten fick den duktiga köpmannen Björn Lind, sade KPO:s vd Martti Eurola i sitt öppningstal.
I det renoverade S-market är nästan allting nytt. Både när det gäller teknik, belysning och inredning är allt nytt.
– Det handlar om nyaste nytt inom branschen och som S-market i Nykarleby är först ute med, säger Eurola.
Den totala ytan som S-market fogar över är knappt 1 300 kvadratmeter av vilka knappt 300 kvadratmeter har kommit till. Själva försäljningsytan är 937 kvadratmeter. Allra bäst märks förändringen, förutom i större butiksytor, i det utökade produktsortimentet.
– Det handlar i runda tal om 1 000 nya produkter som kommit till och omfattar alla varugrupper, säger marketchef Björn Lind.
Det handlar dock fortsättningsvis om matvaror och kemikalier, där sminkvaror är det som ökat mest.
S-market sysselsätter i dag nio personer på heltid.
– Det är samma arbete som tidigare, så jobbmässigt märker jag ingen skillnad på att vara egenföretagare eller anställd marketchef, säger Björn Lind.
– VI räknar att förnyelsen skall bidra till en ökad försäljning och därmed att vi också stärker vår ställning som marknadsledande på dagligvarumarknaden i Nykarleby, säger Eurola.
Antalet ägarkunder i Nykarleby är i dag 1 500 och Eurola räknar med att också den siffran ska stiga. Gösta Willman hälsade KPO välkommen tillbaka till Nykarleby centrum.
– Konkurrensen är bra för kunderna och till en viss grad också för affärsidkarna själva, sade Willman.
– Lyckas dagligvaruhandeln vända den stora procent, eller 25 till 30 procent som flyter ut från Nykarleby, så räcker det till för alla också i fortsättningen, tillade han.
Willman är övertygad om att handeln i Nykarleby kommer att öka tack vare S-markets nya etablering i centrum. Att Alko ingår i helhetskonceptet vid S-market ser Willman som en garant för butikens fortsatta existens i Nykarleby.
– Men jag vet att många inte tycker om Alkos flytt ur stadscentrum, medger Willman.
Nöjda är däremot personalen på Alko över sina nya och ljusa rum.
– Det handlar i stort sett om samma sortiment, med en liten utökning, säger butikschefen Risto Mäntymäki.
Mäntymäki är också butikschef för Alkos butik i Lappo.
– Det finns en stor och klar skillnad mellan de bägge Alkobutikerna.
– I Nykarleby säljer vi mycket mera vin än i Lappo säger Mäntymäki.
Att kunderna i Nykarleby fokuserar på vininköp har enligt Mäntymäki att göra med influenserna från Sverige.
– Vi vet också att kunderna i Svenskfinland handlar mera vin än kunderna i finska Finland, säger han.
Det som också skiljer Lappo från Nykarleby är sommaren.
– I Lappo ligger försäljningens under samma nivå under hela året, medan sommaren i Nykarleby betyder en kännbar förhöjning av försäljningen.
Något indragningshot mot Alkobutiken i Nykarleby ser Risto Mäntymäki inte i dagsläget.
– Skulle däremot vinförsäljningen tillåtas i vanliga matbutiker, då är Nykarlebybutiken hotad, säger han.
Då många affärer krymper sitt butiksnät, har Alko gått i motsatt riktning och utökat antalet butiker även i glesbygden.
– Bara i år har vi öppnat fem nya butiker, bland annat i Enontekis, Hetta och Hyrynsalmi, nämner alkorepresentanten Raimo Hakala som exempel.
|