Österbottens
första ”popartist” saluteras av flera generationer JOSEF
HERLER är magnifik en äldre, långhårig herre som
under flere generationer varit pop i hela Österbotten. De långa håren
har med åren både grånat och vitnat, men den andliga spänsten
sitter i: dokumenterad i en evig dyrkan av det sköna och vackra i vår
värld oftast belyst av ett strålkastarljus som bjärt pekat
på skuggor och dagrar. På måndag riktas åter ljusen mot
Josef Herler, och som så många gånger tidigare skall han
vågar vi tro med sitt utsökta artisteri tacka för uppmärksamheten. På
måndag fyller han nämligen åttio år, och även om de
”officiella” uppvaktningarna äger rum den dagen så sprids
gratulationerna på flera dagar: i går kväll inledde den närmaste
vänkretsen med en vänsupé på restaurang
von Döbeln, där värden lektor Kurt Lobbas hyllade skådespelaren,
välläsningsläraren, bokhandlaren, museimannen, regissören,
målaren, kafévärden och människan Josef Herler. Ja,
strängt taget kunde förteckningen göras hur lång som helst:
Josef Herler har ”fuskat” i det mesta och lyckats. Men först
om lördagskvällens hyllningar: en solokvartett sjöng och lär.
Östen Engström läste en hyllningsdikt skriven av fru Wava Stürmer: ”Tre
dagar man hyllar allt vad man kan den lilla stadens stora man. Tre
attraktioner staden har Älven och tornet,
och sen vet envar gäller det PR på högsta nivå då
är det Josef man pekar på.”
I
övrigt tal tacktal och sång. Den
första hyllningsspalten ingick i JT den 21 februari 1936 då
fyllde Josef Herler femtio år. Man talade redan då om ”målmedvetet,
energiskt och uppfostrande arbete” till förmån för teatern,
och man hänvisade till hans egna rolltolkningar som suveräna. Redan
då hade han som teaterinstruktör inom ungdomsförbundet iscensatt
ett hundratal pjäser i dag talar man om över 250. För
denna insats, vars motsvarighet inte finns, har han erhållit förbundets
hedersmärke samt kallats till förbundets hedersmedlem. Eller
med fru Stürmers ord: ”I
unga år han sitt hjärta gav till skön Thalia med stränga
krav om underkastelse utan prut och tro och loven till livets slut. Det
hjonelaget har sen precis gestaltat sig på sedvanligt vis Josef stretar
och Josef drar Thalia slösar, Thalia tar.”
Ja,
Josef Herler har verkligt stretat. Vi minns bl. a. hans stora kortege vid
Tottesundsjubileet,
de sirliga danserna på Juthbackajubileet, då självaste Zachris
Topelius åkte trilla till semesterhemmet och vi minns honom som skådespelare
och regissör i otaliga sammanhang och fjolårets dräktparad! Eller
som Portern noterade för fem år sedan:
”Om
också Herler gjort betydande kraftroller på svärdssidan står
det bara i överensstämmelse med hans mjuka och varma personlighet att
han skurit sköna lagrar i kjol och hätta.”
Men
Josef Herler är också recitatör: vem mins inte paraddikterna Ant
han dansa med mig och Lelle
Kahl-Johan . . . Och som timlärare i seminariet har han
pluggat välläsning i flertalet av de lärare som i dag undervisar
i våra folkskolor. För
de flesta människor hör Josef Herler intimt samman med Nykarleby
han är som fru Stürmer säger en attraktion som smäller lika
högt som vattentornet. ”Det
blev museum med atmosfär, där forntid lever, och ler och lär . . .
Och
i sanning, det Helerska museet är
unikt mer levande än något annat museum bär det en stark
prägel av sin skapare. Nej,
det här får tyvärr inte bli hur långt som helst de
åttio åren till trots, och därför skall vi sätta punkt:
Josef Herler är för välkänd för att behöva presenteras
i vanliga data. Vi
bugar oss för människan Josef Herler även om vi vet att
vår scenskiss endast är en scenisk skugga av hans förnämliga
artisteri. Ӂttio
år till i samma veva.”
säger
fru Stürmer. Och
på detta hurrade vännerna på von Döbeln |