Jakobstadsfullmäktige
diskuterar riksåttan
Den mycket omdebatterade frågan om riksåttans sträckning och det nya förslaget om en helt ny landsväg Bennäs—Kovjoki—Ytterjeppo—Munsala i anslutning till riksåttan kommer upp vid stadsfullmäktiges möte i morgon. Tidigare har som bekant de kommuner, vilka skulle beröras av den planerade vägen av länsstyrelsen fått sig tillsända vägdistriktets förslag för utlåtande. Stadsstyrelsen i Jakobstad har anhållit hos länsstyrelsen om att också staden borde få uttala sig om projektet, enär riksvägsfrågan i hög grad berör stadens intressen. Denna anhållan har nu villfarits.
Stst erinrar i sin beredning av ärendet om att fullmäktige vid sammanträde den 12 juni 1957 enhälligt beslöt förorda att vägen Sundby—Jakobstads omfartsväg—Larsmo—Gamlakarleby omfartsväg måtte förklaras som riksväg och denna uppfattning har stötts av handelskammaravdelningen, Gamlakarleby handelskammare, distriktsing. T. Nordström och förrättningsing. W. Waselius, Vasa. På stadens under årens lopp upprepade gånger till Vasa väg- och vattenbyggnadsdistrikt, väg- och byggnadsstyrelsen och statsrådet gjorda framställningar att Larsmovägen skulle förklaras som riksväg har aldrig kommit något svar. Senare har framkommit att riksåttan dock kommer att byggas ut via Kronoby, där en omfartsväg redan är under uppförande.
Stst konstaterar med beklagande att Jakobstads- och Pedersörebygdens intressen inte beaktats i tillräcklig grad då det gäller planeringen av riksvägnätet och uttalar sin förvåning över den brist på generalplanering som det aktuella vägbygget (Bennäs—Storsved) uppvisar. ”Frågan har gång efter annan kommit fram i form av dellösningar som ideligen manat fram irriterande åsiktsbrytningar mellan kommunerna och skapat olust och splittringstendenser i denna annars av bästa samarbetsvilja besjälade landsända”, framhåller Stst bl. a. i föredragningslistan.
Efter att ha citerat Nykarleby lk:s skrivelse till väg- och vattenbyggnadsstyrelsen ifråga om riksåttans sträckning från Bennäs söderut, väg- och vattenbyggnadsstyrelsens resolution i ärendet samt särskilda lagrum ur väglagen och dess förordning, framhåller Stst som sin åsikt att de statliga vägmyndigheterna förbisett Jakobstads betydelse som trafikcentrum i ett rätt betydande ekonomiskt område. Stst skriver: ”Till Gamlakarleby löper riksvägar in från norr, öster och söder och till Vasa likaså utan att man veterligen gått för att förkorta riksvägen förbi dessa städer, vilket ju är det viktigaste motivet för planerandet av riksvägen på betryggande avstånd från Jakobstad. Ett godkännande skulle för all framtid göra Jakobstad beroende av ett ”stickspår” till riksväg på samma sätt som staden beträffande järnvägsförbindelserna haft och städse kommer att ha mycket omak av stickspåret från Bennäs, vilket sistnämnda efter många om och men byggdes och då främst på grund av en privat Jakobstads-donation . . .”
Stst framhåller vidare att vägen Sundby—Bennäs—Kållby—Lepplax i skyndsam ordning byggs om och uträtas med tanke på bygdens lokala trafikbehov, medan riksvägen Oravais—Nykarleby—Sundby samt Larsmovägen till största delen nybyggts under de senaste åren och därför fyller högt ställda fordringar. Också Jakobstads omfartsväg fyller högt ställda anspråk som fjärrtrafikled. Den n. v. vägens (från Sundby söderut) bibehållande som riksväg och samlarväg motiveras även av att bosättningstätheten är dubbelt större på ömse sidor av denna väg än vid den tilltänkta vägen via Ytterjeppo och Kovjoki norrut.
Som ytterligare stöd för sina ovanrelaterade synpunkter hänvisar Stst till en artikel i Tielehti skriven av ing. Mikko Koppa vari regionplaneringen och vägfrågorna berörs. Utdrag ur artikeln bifogas som bilaga jämte en karta över det aktuella området med de olika vägförslagen inritade.
Med hänvisning till allt vad som ovan sagts föreslår Stst att Stfm måtte besluta:
1) motsätta sig ett godkännande av Nykarleby landskommuns framställning om den nya sträckningen av riksvägen och föreslår att framställningen måtte förfalla,
2) föreslå att statens vägmyndigheter måtte verkställa en noggrann undersökning beträffande riksvägens sträckning från Sundby norrut varvid Stfm som sitt förslag måtte föreslå att vägen Sundby—Jakobstads omfartsväg—Larsmo—Gamlakarleby omfartsväg måtte förklaras som riksväg och i nödiga delar ombyggas ifall detta fordras, samt att till framställningen fogas en i § 5 i förordningen om allmänna vägar förutsatt karta i skala minst l:400.000.
|