Tiden från Nystads fred till år 1765 kommer att behandlas
i detta kapitel.
Sedan freden i Nystad blifvit sluten
år 1721, begynte de landsflyktiga stadsborna att återvända.
Deras främsta sträfvan var att återuppbygga de förstörda
hemmen, men de ägnade äfven omsorg åt kyrkan. Den blef
år 1723 brädbeslagen och försedd med ett nytt torn, på
hvars spets en förgylld koppartupp uppställdes.
Alla näringar lågo nere efter kriget och allmän fattigdom
var rådande. Vid riksdagen 1723 representerades staden af Johan
Westringh, som var borgmästare i Gamlakarleby. Han anhöll om
stadsprivilegiernas stadfästande och om Nykarleby stads befrielse
från kronoskatten och bakugnspenningarna under vissa frihetsår.
Som bevekande omständigheter framhållas, att att stadens fartyg
blifvit på kronans befallning uppbrända, att staden betalat
10,000 rblr i brandskatt, att skadan å allmänna byggnader och
annan allmän egendom beräknats till 17,640 rblr. Enskild egendom
i fastigheter hade förstörts till ett belopp af 196,861 rblr.
Förlusterna efter kriget stego sålunda till sammanlagdt 268,335
rblr, hvartill ännu kom att stadens åkertäppor blifvit
förstörda genom fiendens baracker.
Regeringen beviljade staden tre frihetsår, räknadt från
1722, under hvilka staden ej behöfde betala kontributioner,
mantals-, boskaps- och bakugnspenningar, ej heller båtsmansunderhållet.
Staden erhöll löfte om kollekt öfver hela riket till sina
byggnadsföretag, och regeringen uppmanade borgarena att låta
uppföra korsverkshus med lera ist. f. de vanliga träbyggnaderna.
I öfrigt återkomma de gamla klagomålen och tvisterna
om marknaderna m. m. Oupphörligt anhålla stadens riksdagsrepresentanter
äfven framdeles om nya frihetsår och lyckades ibland utverka
sådana. De petitionera om allt möjligt: om befrielse från
erläggande af mantalspenningar för tjänstefolk och om befrielse
från att erlägga tull för små lass i menförestider
m. m m. m.
Vid riksdagen 1731 yrka de österbottniska städerna på
en friare handel. Härmed upptogs en fråga, som sedermera ständigt
återkom och slutligen äfven blef löst i önskad riktning.
Nykarleby, som tidigare så tappert kämpat mot kompanierna,
synes icke med någon större liflighet deltagit i denna frågas
behandling. Måhända berodde det därpå, att staden
hade föga hopp om att kunna utverka åt sig större handelsfrihet;
men en annan orsak härtill är sannolikt, frågan om bondeseglationen som ånyo väcktes
till lif. Stadens riksdagsman Johan Bladh klagar nämligen inför
ständerna 1731 öfver skärgårdsallmogen, som tvärtemot
seglationsförordningen av 1696 för tjära till Stockholm
med egna skutor. Den hade nämligen rätt att blott segla med
egna produkter (egen afvel) och fisk.
Med sistnämnda bestämmelse hade bönderna länge varit
missnöjda och äfven vid riksdagarna yrkat på utvidgade
seglationsrättigheter. Då äfven borgarena anförde
klagomål däröfver, visserligen i motsatt syfte, tillsattes
en kommission för uppgörandet af ett förslag i frågan.
Nykarleby stads ombud i kommissionen var handl. Aulin, och ombud för
Nykarleby socken var nämndemannen Matts Johansson. Enligt ett protokoll
från kommissionens sammanträde på residenset i Korsholm
1727 skulle seglationsförordningen af 1696 fortfarande gälla,
och allmogen fick segla med egen afvel och fisk mellan den första
aug. och sista oktober. Några hela byar fingo dock seglationsrätt,
ehuru ej hela befolkningen skattade för fiske. Dessa byar voro Kantlax,
Herflax, Monå och Vexala. Däremot blef Nykarleby kyrkoby särskildt
förbjuden att bedrifva seglation.
Det räckte emellertid länge, innan regeringen godkände
den uppgjorda öfverenskommelsen. Bönderna begagnade sig under
väntetiden i utsträckt mån af sin själftagna rätt,
och på 1740-talet nödgades man ånyo upptag frågan.
Tvisten hade drifvits till sin spets just mellan Nykarleby stad och omgifvande
landsbygd. Byamännen i kyrkobyn och Jeppo by utrustade sig med ett
fartyg af ända till 500 tunnors dräktighet och hotade att fara
stadens lastageplats förbi. Med anledning häraf uppstod år
1745 ett verkligt upplopp i staden mellan borgare och bönder. Dessa
senare leddes af en sockenskrifvare Gustaf Vessman, som uppsatte en lång
skrifvelse, däri han sökte ådagalägga, att bönderna
ända från midten af 1300-talet ägt seglationsrätt.
Han betonade särskildt, att äfven Kovjoki, Soklot, Jeppo, Strömmen
och Kyrkobyn alldeles nyligen fått tillåtelse att idka seglation
med odäckade farkoster. Till sist gör Vessman ett utfall mot
staden, hvars invånare han kallar vattubin som tära på
landets välmåga.
Det uppstod process mellan borgarena och bönderna. I första
instansen segrade Vessman, men efter en ny undersökning af frågan
fällde landshöfding Creutz sitt utslag till borgarnas fördel,
hvarpå bönderna måste sälja sitt skepp och Vessman
fick en stark upptuktelse för sitt uppträdande och sitt språk
mot staden.
Följande år upprepades oroligheterna, men äfven denna
gång drog allmogen det kortare strået och fick plikta för
sin djärfhet. Nya klagomål från stadens sida och nya
besvär från böndernas. Följden häraf blef en
ny rannsakan år 1749 af en ny kommission, hvars ordförande
var generalguvernör von Rosen.
Resultatet af denna kommissions arbete blef emellertid oväntadt
för bönderna, ty kommissionen afstyrkte all seglationsrätt
för bönderna. Vid riksdagen 175152 upptogs kommissionens
förslag till granskning, men frågan uppsköts. Och vid
175556 års riksdag utarbetades ett nytt förslag. Enligt
detta förslag skulle den allmoge, som bodde 3/4 mil från hafvet,
äga rätt att föra sin afvel, hvart den ville i riket, till
dess stapelstäder inrättades i riket.
Detta jämförelsevis billiga [rimliga] förslag blef föremål
för en långvarig behandling och först den 20 nov. 1766
fick det gällande kraft. Den segslitna frågan blef sålunda
efter många årtiondens förlopp slutligt afgjord och till
böndernas förmån.
Noga taget voro dock fördelarna af den seglationsrätt, som
nu vanns, ganska ringa, ty de österbottniska städernas kamp
mot handelstvånget hade genom Anders Chydenius kraftiga
uppträdande krönts med framgång år 1765. De österbottniska
städerna erhöllo fri seglation på alla Sverige
underlydande orter och Uleåborg, Vasa samt Gamlakarleby
dessutom fulla stapelrättigheter,
d. v. s. rätt att drifva handel på utrikes ort. Konkurrensen
med allmogen blef derigenom lättare.
Nykarleby fick väl ej stapelrätt men genom klagomål och
besvär fick staden liksom de öfvriga småstäderna
del i stapelstädernas privilegium. Köpmännen i Nykarleby
fingo ha upplag i Gamlakarleby, och Nykarleby stads på utlandet
gående fartyg skulle före lastningen anmäla sig å
sjötullkammaren i Gamlakarleby, därifrån sedan tullbetjäning
utsändes för att öfvervaka inlastningen, och fartgen måste
in till Gamlakarleby för att klarera.
Nykarleby hade sålunda i midten af 1760-talet vunnit en afsevärd
handelsfrihet, hvars frukter snart skulle visa sig. |