Det lilla Nykarleby räknar bland sina söner icke mindre än
sex skalder och författare samt skulptören Viktor
Malmberg, son till apotekaren Nils M. De har samtliga gjort sin hemstad
all heder [Efter att boken skrevs har bland andra Gösta Ågren,
Anita Wikman, Eva-Stina Byggmästar, Peter
Sandström, Kurt Levlin, Robert Åsbacka m.fl. följt traditionen.]
Här
har Zachris Topelius, Mikael
Lybeck [på bilden], Paul Werner Lybeck och R. R.
Eklund sett dagens ljus. Gånge
Rolf och Ernst V. Knape har under
många år levat och verkat i staden. Joel
Rundt är född och uppvuxen i Nykarleby landskommun [Kovjoki]. |
Litteraturhistorien har mycket att berätta om dem alla med undantag
av en, nämligen Paul Werner Lybeck [1861—1911]. Därför vill
jag här ägna honom några minnesord.
Paul Werner Lybeck gick sin livsbana obemärkt fram, och när
han gick bort, var det knappast någon, som förband hans namn
med minnet av någon litterär verksamhet. Det var först
efter hans bortgång hans författarskap blev uppmärksammat
och gav honom hans plats bland vårt lands svenskspråkiga författare.
Det
finns väl ej många som är medvetna om, att Paul Werner
Lybecks förutsättningar för författarkallet måhända
i själva verket inte var mindre än hans broders. Det var dels
hans levnadsbana, dels vissa drag i hans personliga läggning, som
inte tillät honom, eller kanske rättare inte kom honom att utveckla
dessa förutsättningar i rikare mått. Han var en mångsidigt
begåvad person med omfattande intressen, en ”de stora möjligheternas
man”, men den bana han efter en snabb kandidatexamen valde, juristens,
tillfredsställde honom icke. Han blev ett av de många exemplen
på huru vardagslivets rutingöromål inverkar förkvävande
på det, som borde utgöra det livskall, mot vilket nedlagda
anlag syftar.
I hans personlighet låg dessutom något, som blott för
en Paul Verner Lybeck intimare krets blev i högre grad märkbart:
en livets pessimism, känslan av tveksamhet inför dess möjligheter
och mening, och en viss känsla av vanmakt inför det, som bestämdes
av ödet. I Mikael Lybecks berömda Nykarlebyroman Tomas Indal
återfinner vi hos huvudpersonen mycket, som bär brodern Paul
Werners drag: den intelligente, till en större verksamhet danade
mannen, som slocknar bort i hemstadens tråkiga förhållanden,
vi finner Paul Werners livserfarenheter, drömmarna
som svikits och resignationen över ett förfelat liv.
Författarskapet blev för Paul Werner Lybeck icke något
livskall. Det som han inom detta område frambragt blev endast spånor:
enstaka berättelser i tidningar och tidskrifter, som han själv
ej ens hade tänkt giva en varaktigare form. Efter hans död har
några av dem sammanförts och befordrats till trycket av brodern
Mikael. [Den siste majgreven
och andra österbottningar, 1911.]
Sina motiv hämtar Paul Werner från födelsebygden. Staden
före branden möter oss i ”Den
siste majgreven” med ett återsken från stadens glansperiod.
Från en nyare tid återfinner vi ”En
konungason”, som för oss äldre nykarlebybor var en
så välbekant företeelse i våra ungdomsdagar. Främst
dröjer han med förkärlek vid de kärntyper av österbottnisk
allmoge, som han stiftat bekantskap med delvis vid ting och rättegångar
under sin juridiska bana, som sålunda ändock inte blev alldeles
utan betydelse för hans litterära produktion. Han får
en värdefull inblick i folkets sätt att tänka och känna
om livets olika värden, och han pekar med stolthet på föreställningssätt
och karaktärsdrag, som han funnit redan i fornsagan. Där är
den trots sin fattigdom så oböjlige bonden Henrik Hudd, bondehustrun
Magdalena Ljungarå och den 11-årige Matts
Mattsson Dalabacka, som redan som 8-åring blev sin faders hämnare,
men kort därpå själv gav sitt liv för sin broder.
Där går ”Lille Mårten Timmerbas” underbara
färd från Ryss-hedningaland till Österbotten i sällskap
med gamle Odin själv. En samling om endast sex korta berättelser
är det litterära arv Paul Werner Lybeck efterlämnat. Det
hade behövts endast ett par av dessa för att låta oss
i honom finna en skildrare av rang med blicken fästad vid det djupa
och värdefulla i folkkaraktären. |