bondeseglation,
den handel och sjöfart, som skärgårds- och kustbönder fordom
bedrev på egna farkoster med sina egna produkter. Då de inhemska städerna
var ytterst få, föredrog bönderna mången gång att
marknadsföra sina varor direkt. Städerna i Finland, av vilka Åbo
och Viborg var de viktigaste, förmådde inte avstyra b. ens i fråga
om sitt eget uppland.
Tidvis intensiva förbindelser med Estland över
Finska viken har belagts genom fornfynd från de första århundradena
e. Kr. Under medeltiden företog bönder från såväl
nyländska som karelska kustsocknar färder även till Riga och Danzig,
mera sällan till Stockholm. I v. Finland var b. däremot mera inriktad
på denna stad, men Reval [Tallinn] var också här ett av målen.
Stockholm och Mälarstäderna utgjorde de främsta destinationsorterna
för de seglande österbottningarna. B. inom riket frigavs i samband med
att det bottniska handelstvånget (se d.o.) upphävdes
i mitten av 1760-t. Den fortsatte i oförminskad utsträckning sedan Finland
förenats med Ryssland [1809]. Seglationen på Stockholm legaliserades
1838, seglationen på övriga Östersjöhamnar redan 1835. Den
var koncentrerad till Åland och s.v. Finland (Vårdö, Kimito)
samt till Björkö i Viborgska viken. B., som i många fall motiverades
av rena nödtvånget för livsuppehället, avstannade småningom,
sedan ångkraften tagits i bruk. Ur b. utvecklade sig efter 1800-talets mitt
en långväga seglation, som blomstrade under några decennier (se segelsjöfart). (G. Kåhre, Den åländska
segelsjöfartens historia, 1940; G. Kerkkonen, Bondesegel på Finska
viken, 1959, Borgare och bondeseglare, 1977; Y. Kaukiainen, Suomen talonpoikaispurjehdus
1800-luvun alkupuoliskolla, 1970; A. Gustafsson, Åboländsk bygdesjöfart
under segel, 1970)
|