N Y K A R L E B Y.
Kyrkans glasmålningar
invigda.
Högtidligheterna i Nykarleby kyrka på kyrkoårets första
dag blevo i år mera stämningsfulla och välbesökta
än vanligt. På söndagen invigdes nämligen för
helgat bruk med stort intresse motsedda glasmålningarna till kyrkans
tvenne korfönster. Målningarna har utförts av konstnären Lennart S e g e r s t r å l e,
som personligen övervakat själva monteringen och som behedrade
invigningshögtidligheterna med sin närvaro. Konstnären
själv anser, att dessa mälningar äro, om inte de bästa
så åtminstone bland de bästa, som han hittills skapat.
Målningarna ha som bekant möjliggjorts genom en testamentarisk
donation på 80,000 mk av framlidne folkskolläraren Aug.
A h l n ä s, en son av denna bygd. Han tillhörde
en känd bondesläkt i Socklot, men verkade i som lärare
i Esse kommun Då hans testamente efter hans död 1937 öppnades,
framgick det, att han genom denna donation velat berika sin hembygds kyrka.
Kyrkan i Esse blev också ihågkommen med en något mindre
donation för likartat ändamål.
Själva invigningsakten försiggick i samband med högnässogudstjänsten
kl. 10. Efter det psalmen 548 sjungits, trädde församlingens
kyrkoherde, prosten Alarik Forsblom, framför altaret och höll
invigningstalet och förrättade bön. I talet yttrade prosten
Forsblom bl. a. följande: »Må Guds solsken, brutet
i olika färgers toner, till släktled efter släktled i denna
helgedom bringa det gamla ordet om människans intighet och Guds höghet,
hennes möjligheter och vart de leda å ena sidan och den Uppståndnes
allsmäktiga segerkraft å den andra sidan. Jag förklarar
dessa fönstermålningar helgade till tjänst i Nykarleby
evangelisk-lutherska församlings kyrka.«
Vid altaret officerade pastor Still, och predikan hölls av kyrkoherden.
Kristliga folkhöglokans kör under ledning av lärare Sandvik
förhöjda stämningen under gudstjänsten med sång.
Kl. 10 samlades man till en fest i kyrkan, vid vilken programmet rörde
sig kring de invigda glasmålningarna. Därvid höll seminariedirektor
teol. kand. H.
von Schantz ett av känsla och pietet för kyrkan och gudstjänsten
buret föredrag om kyrkans symboler. Kyrkan var nästan fylld
av en andäktigt lyssnande församling, och föredraget lämnade
ingen oberörd.
Festens glansnummer blev dock konstnären Lennart Segerstråles,
glasmålningarnas skapare, framställning av huru målningarna
tillkommit, de bärande tankarna under arbetets gång och huru
de böra fattas och förstås. Först redogjorde han
för den bakgrund, mot vilken konstnären s. a. s. själv
arbetat. Bakgrunden var kriget. Mot denna bakgrund framträda tro
och kärlek som en kraft, på vilka evigheten måste bygga.
Glasmålningarnas innehåll blev för konstnären en
fråga om att kunna uttrycka, vad han tyckt sig ha förstått
av de allra viktigaste frågorna i hela tillvaron. I målningarnas
innehåll vill konstnären då se vare sig det förgångna
eller det tillkommande. Han vill skildra de eviga nuet, som Gud varje
ögonblick vill använda för sina syften bland människorna. Större delen av det på etiska, estetiska
och religiösa tankar särdeles rika talet återgivits på
annan plats i detta nr.
Anslutningen, allvaret och stämningen i kyrkan vid invigningshögtidligheterna
på söndagen utgjorde en mycket värdig inledning till det
nya kyrkoåret. Nykarleby församling skattar sig lycklig över
tillkomsten av dessa målningar, som på ett världsligt
sätt ansluta sig till de målningar och symboler, som denna
vackra kyrka förut äger. Med vördnad och tacksamhet böra
vi minnas namnen Aug. Ahlnäs
och Lennart Segerstråle.
|