Alfred Franzén:
Fångtransport
med snöpligt slut
del
II
Vaktmanskapet blevo fångar och fångarna
blevo herrar på skutan.
[”Inledningen tyder på att det finns en del I, men
den har ännu inte dykt upp”, skrev jag i början
på december, men nu finns den så börja med att läsa den.]
Färden gick nu söderut och när man den 8 juni [1711] kom
nära Eckerö begärde Dolgerukoj att få rigga 7 hål
på var sida om farkosten varigenom man kunde sätta ut åror,
vartill skepparen svarade att farkosten icke mera stod under hans kommando.
Dolgerukoj gav honom då 14 Caroliner och lät strax hugga ett
hål, men då det visade sig att man inte kunde ro genom sådana
hål höggs icke flera, och de givna penningarna fordrades ändå
icke tillbaka. Styrmannen och båtsmännen inkallades en i sänder
och tillsades att om de inte styrde farkosten dit han D. ville, skulle
de bli avdagatagna, men om de lyckligt framkommo till lifländska
kusten, dit han nu ämnade, skulle de bliva väl belönade.
Besättningsmännen förklarade att de aldrig rest igenom
Söderarm och icke kände farleden, men D. framhöll att sedan
de kommo ut på Ålands hav hade han nog dem som visste vägen.
Det blev motvind och de kommo icke förbi Eckerö före den
10 juni. När de då lågo för ankar seglade många
farkoster förbi norrut och när sådana voro i närheten
gömdes båtsmännen undan och värjor sattes för
bröstet på dem att de icke skulle ropa och varsko de förbifarande.
Ellers gick fritt omkring och hade trevligt med ryssarna, en gång
samtalade han på latin med Dolgerukoj, och hade denne lovat rekommendera
honom till krigstjänst i England, Holland, Frankrike, eller vart
han ville. Vid samtal med serg. Dalman medgav Ellers att han icke mera
kunde resa till Sverige där en hård rannsakning och halshuggning
väntade honom efter denna resa. Båtsmannen Simon Mattsson hölls
under sträng uppsikt, och när han ibland tvangs upp att beslå
seglen, bundo ryssarna rep om hans ben att han icke skulle hoppa i sjön
och simma till något närbeläget land.
Den 13 juni kom man fram till resans mål Dagerort på Dagö,
där farkosten avlastades och Dolgerukoj gav skepparen Blad 100 C:r,
styrmannen 40 och båtsmän och soldater mindre belopp, varefter
samtliga fingo segla tillbaka till Nykarleby den 19 juni, utom kaptenlöjtnant
Ellers, som Dolgerukoj sade sig inte kunna släppa innan han presenterat
honom för tsaren. Ellers fick då först en häst att
rida på, men fick sedan åka i vagn.
Hur lång tid som åtgick för återresan till Nykarleby
är icke bekant, men före 30 juni var man åtminstone där.
Nämnda dag hölls extra ordinarie ting i Nykarleby sockenstuga
på order av landshövdingen för att utröna orsaken
till den snöpliga utgången av fångtransporten och farkostens
besättning och soldaterna fingo berätta om tillgången.
Förutom vad som redan nämnts framkom därvid följande:
Soldaterna som voro av svensk härkomst hade tjänat i överste
Banérs regemente och under kung Karl XII:s överbefäl
utkämpat många hårda strider, bl. a. i Polen fått
sår och blessyrer, i stort elände marscherat hundratals mil
och likmätigt sin svurna ed och undersåtliga plikt ville de
icke ens nu under motgångens tid svika sin allernådiga konung
och överhet, vilket särskilt sergeant Dalman under tårar
framhöll. De hade bl. a. i Riga föregående år
av både fiender och en del av sitt förra befäl, fått
anbud om att gå i rysk krigstjänst, men hellre ville de lida
hemma än gå med fäderneslandets fiender. Det blev till
fullo utrett att ingen annan än vaktchefen Ellers konspirerat med
de ryska fångarna eller medverkat till vad som skett. Om aftonen
före myteriet hade Ellers trakterat de ryska herrarna med spanskt
vin och blev general Dolgerukoj mycket berömd för sin hövlighet.
Från de två herrarnas samtal på latin nämndes orden:
Resoro qvomodo possum vitam meam Concerva vare. Corpral Måns
Sjöberg framhöll bl. a. att man velat undersöka ryssarnas
kistor när de gingo ombord i Nykarleby, men av Ellers förbjudits
att göra detta, och ändå fanns i dem både gevär
och sjökort.
Mot skepparen Blad framhölls att han som från början
såg ryssarnas självsvåld bort påkalla hjälp
från Nykarleby stad då farkosten låg så nära.
Som graverande omständighet framhölls också att Blad med
alla båtsmännen så säkert gingo att sova natten
före myteriet, och inte stego upp genast på morgonen den 4
juni, då ryssarna kommo upp på däcket. Blad framhöll
som försvar att han icke hade något kommando vare sig över
vakten eller fångarna, men hade ändå framhållit
att fångarnas frihet skulle inskränkas. Det må var och
en tänka att man inte uppsåtligen och mot bättre vetande
velat förråda sina egna anhöriga och sätta sitt liv
och sin nya farkost på spel. Vad beträffar de penningar han
mottog av Dolgerukoj, ville han med ed bekräfta att han på
förhand icke visste något därom eller väntade att
få någon belöning.
Ur landshövdingens order om fångtransporten inhämtades
nu: att vaktchefen, underofficeren, corporalen och de 18 soldaterna
skulle förses med gevär och ammunition, fångarna skulle
hållas under däcket och av vakten skulle 6 man alltid stå
på post vid luckan och cajutdörren. Denna order delgavs
också vaktchefen muntligen, jämte lantfältskären
Petter-Watz skriftliga intyg om åtskilliga händelser, som ryssarna
under denna krigstiden redan utfört.
Ellers mottog ordern och försäkrade att det skulle bliva väl
beställt. Detta var i huvudsak vad som blev utrett vid tinget i Nykarleby
den 30 juni 1711. Någon dom avkunnades icke, utan målet hänsköts
till landshövdingen Lorents Clerk för avgörande. Emellertid
förbjöds skepparen Johan Blad och båtsmännen att
utan överhetligt tillstånd att avlägsna sig mer än
något värst från staden. Som rättens ordförande
fungerade häradshövding Jonas Mollin. Vaktchefen kaptenlöjtnant
Jöns Ellers var nu i Ryssland och kunde inte nås med något
straff för sitt förräderi. Det för Sverige-Finland
olyckliga kriget fortsatte och nederlaget vid Pälkäne år
1713 och vid Napo by i Storkyro i februari 1714 lade Finland helt för
segrarens fötter. |