Pensars gård från klockstapeln, dock inte taget taget vid Italia-spaning eftersom det i början av maj inte är så mycket löv. På fotot står ”Vy från kyrktornet i Nykarleby”, men om man ritar upp fotovinkel ser det ut som att det är taget från klockstapeln. Notera målarnas stegar vid Normens vaktmästarbostad, att trappan där går österut och inte söderut som i dag och telefonstolpen med kopplingsskåp och plattform! Förstoring. Innehållsförteckning till Från ovan.
Foto: Axel Pensar. För pekaren över bilden för att se kolorering tillhandahållen av Peter Gullback. (Inf. 2020-06-29.)
Lars Pensar tillhandahöll.
(Inf. 2018-04-24.)
Italia passerar över Laihia den 3 maj 1928. Vykort.
|
* * *
»Italia» nära att begravas under snön.
Nobiles luftskepp Italia har varit nära att förolyckas i Kings Bay. Natten mot söndagen upp stod en rasande snöstorm, och snön trängde in i den oskyddade hangaren. Trots att alla till buds stående krafter togos i bruk för att avlägsna de väldiga snömassorna, täcktes slutligen ballongytan av ett 10 tons snölager. Slutligen bedarrade stormen och snöfallet upphörde. Italia startade ånyo från Kings Bay på tisdagen i vackert väder. |
Österbottniska Posten 19 maj 1928.
(Inf. 2018-02-08.)
* * *
»Italia» försvunnen.
Efter att ha kretsat
över
nordpolen.
Natten till förra torsdagen flög Nobiles luftskepp Italia över nordpolen. Ingen landning var dock möjlig. Luftskeppet flög runt polen två timmar, varunder det nedkastade italienska flaggan samt det träkors, som påven välsignat.
Italia skulle därpå omedelbart återvända till Spetsbergen. På denna väg är luftskeppet emellertid försvunnet i obekanta öden. De sista trådlösa meddelandena från detsamma äro från fredag f. m., med anhållan om undsättning, emedan luftskeppet var i fara. Sedan dess är allt tyst.
Roald Amundsen framhåller i en intervju, att man dock icke bör tro det värsta. Även om det icke lyckats Italia att landa, kan luftskeppet hålla sig i luften tre à fyra veckor, och manskapet är försett med proviant för 4 à 6 veckor. Det är möjligt, att Italia under denna tid kan nå förbindelse med civiliserade trakter. Norska regeringen skall självfallet göra allt som står i dess makt.
Undsättningsexpeditioner skall utsändas. |
Österbottniska Posten 11 maj il 1928.
(Inf. 2018-02-09.)
* * *
Jorden runt.
— —
Livstecken från »Italia»?
Den ryska radiostationen på Ishavets kust har bekräftat en uppgift, att radiotelegram mottagits från Nobiles luftskepp Italia. Telegrammet innehöll; »Italia, Nobile, Frans Josefsland, SOS (internationell nödsignal). Håller fast vid land — — ». Därefter avbröts förbindelsen.
Också i Japan skulle ett radiobudskap mottagits, men i vilket man icke kunde uppfatta andra ord än SOS-signalen och »nordpolsexpeditionen».
Stockholm, 4 juni. Vid 12-tiden natten till måndagen hörde fyra radioamatörer i Gävle, Uppsala, Järnsom och Trelleborg en utgiven engelsk och italiensk rapport, i vilken man kunde urskilja orden »Italia, Nobile, SOS Kings Bay, East 9». |
Österbottniska Posten 6 juni 1928.
(Inf. 2018-02-09.)
* * *
KLARHET OM
ITALIAS ÖDE
Förolyckad norrom Spetsbergen.
Besättningen vid liv.
Radioförbindelse
uppnådd.
Som senast nämndes, hade radioamatörer på skilda orter uppfångat telegram, som förmodades vara utsända av Nobile. Ett utförligare sådant uppfångades bl. a. i Amerika den 7 den. Det hette däri bl. a.:
»Intet annat skydd finnes, än spillror av Italia, som tornade mot en bergvägg. Termometern står på köldpunkten, alla vid liv, men flere skadade. Sänd skyndsamt livsmedel». I telegrammet uppgavs även platsens läge. På många håll betvivlades äktheten av telegrammen, men redan den 8 des lyckades Citta di Milano verkligen komma i radioförbindelse med de förolyckade.
Italia tornade mot en
bergvägg och revs itu.
Enligt radiomeddelandena hade Italia törnat mot en bergvägg. Vid katastrofen blev luftskeppet rivet i två delar. Gondolen med Nobile och sju man, därav två sårade, hamnade på ett isflak. De övriga fördes ännu med den drivande ballongen 4 mil österut. Italias manskap förfogar endast över knappa bränsle- och livsmedelsförråd. Enskilda medlemmar av manskapet ha förfrusit händer och ben, och två av dem ha brutit sina ben. Isen är nästan oframkomlig och befinner sig i rörelse.
Skall Nobile
kunna räddas?
Oslo, 12 juni. Enligt kapten Stenstrups mening vore en isbrytare bästa medlet att undsätta Nobile med, men frågan är om hjälpen hinner fram i tid. Enligt de senast ingångna uppgifterna förefaller läget rätt hopplöst.
Den 11 des på kvällen mottogs från Nobile ett radiotelegram, där det bl. a. meddelas:
»Vi befinna oss på drivande is inom synhåll från kusten och driva 1 à 2 sjömil om dagen beroende på vinden. Vi skola giva ljussignaler, så snart någon flygmaskin närmar sig. Vi ha proviant för 50 dagar men sakna skodon, gevär och ammunition och äro även utan kanoter, slädar, mediciner, kokkärl och tobak.
Vi kunna alltid mottaga edra radiotelegram, men efter några dagar äro vi oförmögna att svara, emedan ackumulatorerna försvagas.» |
Österbottniska Posten 15 juni1928.
(Inf. 2018-02-10.)
* * *
HJÄLPEN ÅT NOBILE.
Många expeditioner på väg.
Aerobolagets nya flygmaskin Turku startade i söndags från Helsingfors för färd till Spetsbergen. Den ankom efter 4 timmar till Wasa där den nedgick, varefter den fortsatte till Tromsö. Förare är den kände flygaren Lihr, spanare löjtnant Sarko och maskinmästare U. Backman.
I undsättningsexpeditionen deltaga ytterligare flygmaskiner från Sverge, Norge, Frankrike och Italien.
Starten från Tromsö misslyckades tillsvidare för den finländska maskinen, som var för tungt lastad. Även den svenska maskinen måste gå ned. Om den franska flygmaskinens ankomst till Spetsbergen ha inga underrättelser ingått, varför man antager, att den flugit direkt till Nordostlandet för att leta efter Nobile. Amundsen medföljer. De norska flygarna Risser-Larsen och Lytzow Holm ha återvänt från sin första spaningsfärd. Nobile har observerat flygarna. Detta ger ett gott stöd åt de andra flygningarna.
Italienarna äro av den åsikten att en av de öar, på vilka de norska flygarna satte kurs, var felaktigt angiven på kartan. Detta är orsaken till att man icke observerade Nobile.
Den ryska isbrytaren Krasin skall avgå till Spetsbergen.
Senare meddelas:
Svenska flygmaskinen Uppland och italienska maskinen Marino I ha anlänt till Kings Bay och fortsatt till Amsterdamön, dit även tvenne ångare anlänt, som hava ombord tre svenska flygmaskiner. Även den finländska maskinen ha lastats å ångare.
Proviant nedkastad åt Nobile!
Oslo 20 juni. Enligt telegram till italienska legationen skall major Maddalena i morgse lyckats nedkasta proviant i Nobiles läger. |
Österbottniska Posten 22 juni 1928.
(Inf. 2018-02-10.)
* * *
NOBILE-EXPEDITIONEN.
Telegram från löjtn. Sarko.
Maskinen är nu på skidor i Virgo hamn. Det var ett svårt arbete. Då vädret blir bättre flyga vi för att avhämta folket. Vi hoppas att goda nyheter snart skola avhöras härifrån. Vi ha samfällda planer med generalen (Nobile) Sarko.«
Nationalbelöning åt
Maddalena.
Italienska regeringen har tilldelat Maddalena en belöning på 100,000 lire för hans framgångsrika flygning vid undsättningen av Nobile.
Amundsens aeroplan
har iakttagits.
En fiskare från Ibestad, som återkommit från en fiskefärd till Björnön, berättar, att han jämte andra fiskare den 18 juni såg aeroplanet Latham nordväst om Björnön. Maskinen flög mycket lågt. Vid tillfället rådde stark vind och dimma. Dagen efter hörde fiskarna motorsurret av den svenska flygmaskinen Uppland men kunde på grund av dålig sikt icke se densamma.
Förmodan att ballongen
exploderat.
Från Berlin telegraferas: Enligt ingångna meddelanden omkom vid luftskeppet Italias strandning motorchefen Pomella. Ytterligare meddelanden låta förmoda att den av stormen bortförda luftskepsballongen uppbrunnit på grund av explosion i bensinbehållaren och att de med ballongen bortförda männen därvid omkommit.
Utmärkelse åt löjt-
nant Lundborg.
Svenska luftfartsförbundet har tilldelat löjtnant Lundborg första förtjänstmedaljen i guld såsom erkännande för glänsande föredöme för svenska flygare.
Isbrytaren Krasin
sökerAmundsen.
Norska försvarsdepartementet har mottagit ett telegram frän polarforskaren Hoel, ombord på ryska isbrytaren Krasin och på väg till Spetsbergen. Han meddelar, att Krasin ämnar leta efter Latham vid Björnön och västra kusten av Spetsbergen. Så snart Krasin nått Kap Leigh Smith, kommer den att leta efter Latham i östlig och sydlig riktning.
Amundsen
oanträffad.
Ryktena om att Amundsen är anträffad eller att trådlösa signaler uppfångats från Latham dementeras.
Italienska aeroplanet Marina I har återvänt efter en rekognosceringstur. Rörande Latbam har ingenting iakttagits. — Sv. Pr. |
Österbottniska Posten 6 juli 1928.
(Inf. 2018-02-13.)
* * *
Mmin digitaliseringsork tog slut så till ytterligare några notiser i Österbottniska Posten 1928 blir det endast länkar.
(Inf. 2018-02-13.)
* * *
På Svensk
flyghistorisk förenings webbplats finns en bild av Italia över Stockholm
och där står även att läsa:
1928 3 maj: Det italienska luftskeppet N 4 ”Italia”
med dess konstruktör, general Umberto Nobile, som befälhavare passerar
vid tiotiden Stockholm på sin väg till Nordpolen. Löjtnant Einar
Lundborg hade startat från Malmen i sällskap med löjtnant Nils
Adlercreutz för att med ett par Nieuportjagare eskortera Italia mellan Landsort
och Nynäshamn.
1928 25 maj: Luftskeppet
”Italia” förolyckas på återfärden från Nordpolen
i trakten av Spetsbergen. Sju man av besättningen försvann för
alltid med luftskeppet. Av de nio, som blev kvar på isen, avled, innan räddning
hann anlända, den svenske meteorologen Finn Malmgren. Ett stort antal länder
engagerade sig i spaningarna efter de förolyckade. En svensk flygexpedition
med sju flygplan under ledning av kapten Egmont Tornberg sändes som undsättning.
Einar Lundborg och Birger Schyberg, som färdats till Virgo Bay för att
delta, flygande i en Fokker C.V-E, påträffade 23 juni Umberto Nobile
och hans män, på isen. Nobile fördes 24 juni som förste man
tillbaka. Påföljande dag 25 juni havererade Lundborgs Fokker vid landningen
hos de nödställda, dit Lundborg hade återvänt ensam. Vid
spaningarna försvann Roald Amundsen spårlöst.
|