Focke-Wulf 44 J Stieglitz.
Från de öppna
sittbrunnarna i Stieglitzarna var det han i den främsta, som böjde sig
ut en aning och fällde lapparna. Med sina stora flygarglasögon såg
han ut som en jätteuggla när han ibland vinkade mot barnen på
marken. Vid Karl Grönfors gatan var det en gammal kvinna som alltid skulle
vinka mot flygarna som ibland vinkade tillbaks. Trodde hon.
När
Stieglitzarna ersattes i slutet av 1950-talet med Saab Safir, var det vad jag
kommer ihåg ytterst sällan som reklamlappar fälldes från
dem, medan på 40- och 50-talet uppenbarade sig de svartkroppade och orangerödvingade
kauhavakråkorna två till fyra gånger på ett år.
Idag är det med nostalgi man tänker på
dem, liksom på DC-3:an, som med sina sjungande motorer segade sig fram över
Nykarleby på rutten mellan Vasa och Uleåborg.
Några
tekniska data för
Focke-Wulf 44 J Stieglitz |
Spännvidd: |
9,01 |
m |
Längd: |
7,29 |
m |
Höjd: |
2,72 |
m på marken |
Vingarea: |
9,8 |
m² |
Tomvikt: |
565 |
kg |
Räckvidd: |
540 |
km |
Bränsletank: |
135 |
l |
Topphöjd: |
4400 |
m |
Stighastighet: |
1000 |
m på 6,5 min |
Marschfart: |
127 |
km/h |
Toppfart: |
168 |
km/h |
- |
Motor: BRAMO Sh 14 A 4 150
hkr (Siemens-Halske) 7-cylindrig 4-takt, luftkyld fast stjärnmotor, tillverkare
BMW. |
- |
Start med
vev eller ryck i propellern. |
- |
Kroppen
dukklädd på svetsade stålrör, längsgående träribbor. |
- |
Vingar och stabilisator
av trä. |
- |
Fena,
sidoroder liksom skev- och höjdroder av stål och aluminium och duköverdragna. |
- |
Hydrauliska bromsar, landningsställ
av formade stålrör. |
- |
Två
sittbrunnar med föraren i den bakre. |
- |
Kunde
förses med skidor. |
- |
Finland
hade 1945 30 st Stieglitzar och betecknades som ”alkeiskoulukoneet”. |
|
Wikipedia. |
|
YouTube |
|
Lars Pensar, maj 2005.
Lite nutidshistoria
Med anledning av att i nyheterna nyss meddelats att bl. a. Kauhava flygstridsskola läggs ned senast 2015, skickar jag en Kauhava-kråka som ”bybutiken” (Finlands största varuhus) som fiffig ploj låtit hänga upp i en av butiksavdelningarna.
I samma nyhetsutsändning meddelades att i Österbotten bildas en kommun av Kristinestad, Närpes och Kaskö, en annna bildas runt Vasa med kommunerna från Korsnäs t.o.m. Vörå och ett par finska inlandskommuner dessutom – summa 100.000 invånare. Sen bildas en 75.000-personers kommun runt Karleby av kommunerna fr.o.m. Nykarleby till Kokkola, som redan slagits ihop med Ulvila och Lochteå. Nedläggningshotade Dragsvik får dock vara kvar.
|
Lars Pensar fotograferade sommaren 2011 och berätttade.
(Inf. 2012-02-08.)
* * *
Farväl
Flygstridsskolan i Kauhava tar farväl av Österbotten genom att flyga över flera städer i Österbotten.
Idag startar fyra Hawk-plan från Kauhava. De flyger över bland annat Vasa, Karleby och Nykarleby.
Flygningarna är skolans sätt att säga adjö till Österbotten. Flygstridsskolan läggs ner i december.
Planen startar 12.30 från Kauhava. De når Karleby 12.39, Nykarleby ungefär 12.42, Vasa 12.50 och Seinäjoki 13.05.
|
yle.fi, 2014-12-03.
— — —
Farväl till Kauhava flygskola, till alla forna tiders kauhavakråkor, för alla de tillfällen ni cirklat över Nykarleby. Från inkommande årsskifte läggs flygskolan ned och det blir tomt efter er!
I morse, den 3 december, omnämndes i radion att flygskolan tar avsked med en överflygning av Karleby, Jakobstad, Nykarleby och Vasa. Och prick 12.42, som angetts som tid för överflygning här, kom 4 stycken Hawk-plan från nordost på några hundra meters höjd och kanske i 700 km/ h hastighet, så snabbt att de 3 sekunder överflygningen räckte, inte gav tillräcklig tid för en närbild. Nu syns formationen som fyra små prickar rakt ovanför torgkiosken mellan två björkar. Förstoring.
Som tur har flygstridskrafterna i sin bildbank ett utmärkt foto av formationen, som här får bli den bildupplevelsen jag inte hann fånga.
|
Lars Pensar.
— — —
Idag kl 12.42 gjorde fyra Hawk-plan från Luftstridsskolan i Kauhava en farväl-flygning över Österbotten eftersom planen flyttas från Kauhava till Tikkakoski. Lyckades med en stor portion tur fota dem då de kom inflygande lågt från nordväst, passerade ganska rakt över centrum mot Munsalahållet. Tog fotot från Brostuguparkeringen men kyrktornet blev just utanför bild. Inget mera luftförsvar i Österbotten då. Förstoring.
|
Sixten Nymans inlägg i facebookgruppen Nykarleby.
(Inf. 2014-12-03.)
Flygfältet i Kauhava blev som bekant färdigt senaste höst, medan uppförandet av byggnaderna ännu icke kunnat vidtaga. Entreprenadanbuden för dessa ha dock numera anlänt, varför hopp finnes att flygfältet i dess helhet skall fås färdigt nästa sommar. |
Österbottniska Posten, 5 januari 1928, nr. 1, s. 2.
Nationalbibliotekets digitala samlingar.
(Inf. 2018-02-01.)
Ännu i augusti 1929 var inte allt klart.
Ännu i slutet på 1960- eller början på 1970-talet
spridde man flygblad som reklam för midsommarevenemangen. Jag har minnen av att ha sett såna singla ner från himlen och därefter sprungit runt och jagat dem.
Läs mer:
Den första luftballongen i Finland. 1783.
Alfred från Socklot fick flygcertifikat redan 1918 av Leif Sjöholm.
Alpflygarna. 1920 och 1958.
En flygmaskin iakttogs ... i ÖP 1926.
Hansa-Brandenburgare
över Nykarleby. ÖP 1927.
Italia (nästan)
över Nykarleby. ÖP 1928.
Utfärder till Kauhava av Elisabet Sund. Ca 1930.
Ett par ord av Kurre. ÖP 1930
Den
första luftballongen i Finland i ÖP 1931.
Nödlandning
i Socklot 1943.
Störtning 1943.
Världsberömd flygare bördig från Nykarleby i ÖP 1944.
Varmluftsballong över Nykarleby. 2003.
Dubbeldäckare.
Soldatgossen Rune Henriksson av Folke Holmström.
Innehållsförteckning
till kapitlet Från ovan.
(Inf.
2005-05-06, rev.
2023-10-04
.)
|