|
Spritsmugglartillbehör 1925. |
förbudslagen.
Efter representationsreformen [1906]
fick nykterhetsvännerna majoritet i lantdagen och antog 1907 en lag om totalförbud
mot försäljning och nyttjande av rusdrycker. Kejsaren vägrade dock
att stadfästa denna lag, och förbudet kunde förverkligas först
1/6 1919 i det självständiga Finland. F. visade sig dock vara ett misslyckat
experiment. Den drog stora kostnader bl.a. genom den väldiga stab av övervakare
av lagens efterlevnad (s.k. snusare), som man var tvungen att anställa. F.
saknade stöd i det allmänna rättsmedvetandet och de ytterst allmänna
överträdelserna ledde till minskad respekt för lag överhuvudtaget.
Lönnbränning, receptmissbruk och från 1924 särskilt olaglig
införsel av estnisk och tysk sprit, som fördes iland av professionella
smugglare från fartyg på internationellt vatten, hörde till bilden
för dagen under förbudstiden, då dryckenskapen p.g.a. spritens
lättillgänglighet snarare tilltog än minskade.
Nykterhetsrörelsen,
för vilken f:s förverkligande framstått som det slutliga målet,
råkade efter dess införande på defensiven, medan förbudsmotståndarna
bl.a. inom Antiförbudsföreningen (Täyskiellon vastustamisyhdistys),
gr. 1919, gick till häftiga angrepp mot den enligt deras mening skadliga
lagen. För motarbetandet av Antiförbudsföreningens strävanden
och som stöd åt nykterhetsorganisationerna bildades 1919 Förbudslagsförbundet (Kieltolakiliitto) på initiativ av socialministern, som då var Santeri
Alkio. Jfr även Medborgerligt ansvar.
F. omfattades till en början
av samtliga politiska partier utom svenska folkpartiet (den hade överhuvudtaget
uppenbarligen ett svagare understöd bland landets svenskspr. befolkning än
bland de finsktalande), men hade sina hängivnaste anhängare inom arbetarrörelsen
och agrarpartiet. Sedan Lapporörelsen i början av 1931 deklarerat sig
som motståndare till f., omprövade samlingspartiet och framstegspartiet
sin ställning och yrkade på en folkomröstning i saken. Den sittande
borgerliga samlingsregeringen utsåg i oktober 1931, sedan frågan utretts
av en kommitté under ledning av lantbruksrådet A.E. Björkenheim,
inom sig ett ministerutskott, som beslöt verkställa en rådgivande
folkomröstning om olika alternativ för alkoholhanteringen ännu
samma år. Omröstningen gav klart utslag för totalförbudets
avskaffande i det att nästan 71 % röstade för dess upphävande
(jfr tabellen), varför f. avskaffades genom riksdagsbeslut 5/4 1932. (J.H.
Wuorinen, The prohibition experiment in Finland, 1931; R. Ahtokari, Pirtua, pirtua.
Kieltolaki Suomessa, 1972; I. Jyläskoski, Pirtusota Suomemme rannoilla, 1976;
M. Larkio, Papisto ja raittiuskysymys kieltolain voimassaolon aikana v. 19191932,
1976; J. Kallenautio, Kieltolaki ja sen kumoaminen puoluepoliittisena ongelmana,
1979)
Förbudslagsomröstningen
2930/12 1931
(röstningsprocent 44,4, ant. röstande ca 775 000): |
Alternativ |
Antal avgivna godk. röster |
Röstandel
% |
I
bibehållen förbudslag |
217 169 |
28,04 |
II
öl- och vinhandel tillåten under samhällets överinseende |
10 947 |
1,41 |
III
handel med
alla slags rusdrycker tillåten under samhällets överinseende |
546 293 |
70,55 |
|