S
t a d s p l a n e n i N y k a r l e b y
g ör e s f e m g å n g e r s t ö r r
e
Järnvägen ger staden nytt liv.
Sandtåg och godståg rullar redan på den nybyggda banan
Kovjoki-Nykarleby skriver Hbl:s Österbottenredaktör Br. Byfält.
Ännu har man dock inte satt i gång med den ordinarie trafiken,
banvallen måste sätta och stadga sig först. Ej heller
är bangården i Nykarleby färdigt utbyggd och någon
stationsbyggnad finnes ej. Men efter tre månader räknar man
med att allting skall vara klart för trafikens igångsättande.
Nykarlebybanans öppnande innebär ej blott förbättrade
möjligheter för person- och godstrafiken till och från
staden, det gör även att den idealiska staden vid Bottenviken
kommer att vakna ur den törnnrosasömn som mer eller mindre präglat
dess tillvaro under det senaste seklet. Så verkar det åtminstone
nu. [Men så blev det inte.] Inför utsikterna att få järnväg
har staden redan märkbart levat upp och man förbereder sig på
olika områden för den utveckling som man anser att skall bli
följden av de förbättrade kommunikationerna.
Vilka planer staden nu har o. hur järnvägsbygget framskridit
får vi veta när vi tillsammans med stadsdirektör J. Mouritzen
och stadsfullm. ordf. J. Åbonde vandrar genom det nya stationsområdet,
redan den frikostighet med vilken detta område är tilltaget
vittnar om att man ej blott räknat med att tillgodose det behov som
i första hand kommer att föreligga utan även har möjligheter
att följa med i den framtida utvecklingen. Stationsområdet
mäter nämligen c:a 1 km i längd och är 160 m brett.
Här finnes alltså rikligt med plats på det öppna
området både för industrier och upplag.
Att man räknar med att industrier efter hand skall börja söka
sig hit och att man ej har något emot denna utveckling sticker man
ej under stol med. Plats för anläggningar saknas inte heller.
Staden har mycket vidsträckta marker, ca 2.000 har varför det
är gott om utrymme. Arkitekt Hilding
Ekelund har på basen av järnvägsstyrelsens skiss uppgjort
förslag för stationsområdet. Man har för avsikt att
avskilja detta nya område från den egentliga staden genom
en parkanläggning. På så sätt kan man även
trots en eventuell industribebyggelse bevara själva stadens prägel
av idyll.
Bansträckan från Kovjoki till Nykarleby är 8 km. Man
har den gamla vallen efter den smalspåriga banan, som
Aleko Lilius i tiden sålde åt ryssarna att bygga på.
Det är blott i omedelbar närhet av staden som man avviker från
den förra banans sträckning, detta därför att det
forna stationsområdet nu ansågs vara allt för litet.
Man har även projekt på att utsträcka banan med en utlöpare
till Monäs sund, där en av Österbottens bästa naturliga
hamnar finnes, som är både djup och ligger väl skyddad.
Munsalaborna ivrar för detta projekt och även staden ger det
sitt stöd, men ifall ej något positivt resultat kan uppnås
med detta förslag måste man försöka få hamnfrågan
löst på något annat sätt. Sträckan ut till
Monäs sund är 20 km.
När vi går förbi den plats, där det blivande stationshuset
kommer att stå, berättar stadsdir Mouritzen, att ritningarna
till detta redan är klara och att byggnadstillstånd har erhållits.
Stationspersonal har även redan utsetts. Som bäst håller
man nu på och lägger stenfoten till magasinsbyggnaden. T. v.
finns på platsen blott en mindre byggnad som man transporterat hit
från Kovjoki. Denna kommer i främsta hand att tillgodose behovet.
*
Av de kommunala problemen som stadens fäder i främsta rummet
har att brottas med är den nya stadsplanen nr ett. F. n. pågår
grundliga geodetiska undersökningar. När dessa blir klara, vilket
sker i början av nästa år, kommer den nya stadsplanen
att uppgöras, genom vilken stadens område blir fem gånger
större.
En annan fråga, som kräver en snar lösning är uppförandet
av en bad- och tvättstuga. Staden saknar nu en sådan och man
planerar att bygga den i samband med kraftverket. Kostnaderna beräknas
till c:a 5 milj. mk.
Ett annat stort arbete är vattenledningsanläggningen o. kloaksystemet
som planeras. Kostnadsberäkningarna går ut på 12 milj.
mk. Av övriga kommunala frågor just nu kan nämnas byggande
av idrottsplan, i vilket arbete både staden och landskommunen deltager,
modernisering av frihemmet m. m.
Besöket i Nykarleby gav det intrycket att man icke blott med energi
har gått in fört att genomföra järnvägsbygget,
utan även att de ledande personerna inom stadens förvaltning
har öppen blick för vad tiden kräver och att man följer
med och bereder sig för den utveckling, som sannolikt kommer att
följa genom den nya förbindelsens öppnande. |