Om smuggeltrafiken
över
Kvarken under Krimkriget
av LARS SCHALIN
Krimkriget under åren 185456 ledde som bekant ej till större
strider vid Österbottens kust. Däremot åstadkom den engelska
flottan under amiral Plumridge Plund[r]us kallad stor skada
genom att bränna virkesupplag och lagerhus i flera hamnar samt kapa
fartyg och förhindra sjöfarten. Flottan kryssade åren
1854 och 1855 ända till senhösten i Bottniska viken. De flesta
krigsfartygen var förutom med segel försedda även med ångmaskin
vilket givetvis ökade deras rörlighet. I brev från den
tiden kallas fartygen ibland med gamla benämningar, ibland nämns
de t.ex. ångfregatten och stundom blott ångare.
Finlands sjöfart hade under de förgående decennierna
kraftigt utvecklats och handelsflottan bestod 1850 av 447 segelfartyg
på över 50,000 läster. När sjöfarten med en
så stor handelsflotta lamslås, är det en katastrof för
landet, som inverkar på dess ekonomi och på befolkningens
levnadsstandard. Vi förstå, att det som en motåtgärd
uppstod en livlig smuggling över i Bottniska viken. Det lönade
sig att hämta salt och kolonialvaror från Sverige, när
importen från det övriga Europa utom Ryssland var avbruten.
Då smugglingen över Kvarken var särskilt stor och Nykarleby
skärgård var en slags oas för denna trafik, kan det vara
på sin plats att återkalla i minnet några episoder från
den såsom ett apropos till hundraårsminnet av kriget.
Zachris Topelius, som den tiden var redaktör för Helsingfors
Tidningar, bodde sommaren 1855 i sin skäristuga Majniemi på Alörn och skrev där flere brev till sin tidnings sommarredaktör B. O.
Schauman. I några av breven berättar Topelius om den ovannämnda
smuggeltrafiken utan att dock använda ordet smuggling. Också
andra gamla Nykarlebybor har nedskrivit minnen från denna tid.
I sitt första bevarade brev, daterat den 1:a juli 1855 nämner
Topelius att här i Nykarleby skärgård ligger hundratals
halvdäckade båtar, skonertar och galeaser kommande och utgående
och en simpel sjöman förtjänar ofta 50 rubel silver
i veckan som medintressent i en båt. Vi kan förstå
att det var fråga om varutransport i ganska stor skala, när
det gick så som skalden berättar. Det var märkligt att
man hade kunnat samla ett så stort antal sjödugliga farkoster
för denne trafik. Det måste nog ha varit skutor och båtar
från flere kustsocknar med i leken, ty allmogesjöfarten var
den tiden obetydlig i Österbotten. Också grannstäderna
hade troligen sänt båtar till samlingen. Det var något
av en folkrörelse av samtida skildringar att döma. Mången,
som aldrig haft med utrustning av skutor att göra, blev nu delägare
i sådan och tjänade vanligen en vacker slant på saken.
Smugglingen hade börjat redan föregående sommar, men
var livligast sommaren 1856. Man hade under vintern [skaffat?] över
ett tiotal större och mindre farkoster enkom för denna trafik.
Då många sjömän från stora segelfartyg nu
var utan arbete var det lätt att få kunnigt manskap till smuggelbåtarna.
Vinsten var som sagt god och risken tämligen liten, ty om båten
hade oturen att bli uppbringad av engelsmännen, togs lasten och båten
i beslag, men besättningen tilläts vanligen efter några
dagars arrest i fartygsprisongen återvända hem
landvägen över Sverige.
Under sommaren 1855 såg engelsmännen genom fingrarna med smugglingen
över Kvarken, vilket förklarades så, att de behövde
tjära, som var Österbottens
exportvara nummer ett på den tiden. De köpte sedan tjäran
av svenskarna. Om de förhindrat smugglingen effektivare hade de kanske
tagit några båtar med tjära, men sedan hade trafiken
avbrutits. Tjäran var våra båtars last på färden
till Sverige, ibland förde man även spannmål. På
hemvägen var lasterna av många slag, salt, kaffe, socker, tobak,
spritvaror och textiler var efterfrågade varor under kriget. Köpmännen
i Umeå hade goda tider.
Vi kan föreställa oss att en smuggelfärd gick till ungefär
på följande sätt: Efter att ha hållit skarp utkik
efter fiendens fartyg under dagen t.ex. från klipporna på
Torsön, stack man ut genom Ganskärs sund i skymningen. Om vinden
var god kunde färden till svenska kusten göras på 5-6
timmar. Målet var vanligen Ratan omring 40 km. norr om Umeå,
men om vinden var passlig seglade man ofta till Umeå, där det
var lättare att få returfrakt. I bland fick man vänta
på lämplig vind för hemresan och någon gång
blev man upptäckt och förföljd av engelsmännen. Det
hände en Vöråbonde, som jagades på grund vid Valsörarna
på väg till Sverige. Hans båt förliste med sin last
av 140 tunnor råg.
Topelius berättar i ett brev daterat den 23 juli att Umeåtrafiken
fortfor från Nykarleby, men att den upphört ifrån grannstäderna,
samt att tre skutor kapats föregående vecka, men åtminstone
tolv smugit sig igenom. I augusti hade Nykarebysmugglarna tur, ingen båt
blev tagen, medan en stor galeas lastad med salt uppbringades utanför
Vasa. Den var på hemväg från Ratan.
I ett senare brev daterat den 3 september berättar Topelius hur
det gick med en av die kapade båtarna. Den ägdes och, fördes
av kapten Hedman från Gamlakarleby. Det var en splitterny jakt,
som kostat 800 rubel silver och som var lastad med 150 tunnor tjära.
Den togs i medlet av juli utanför Nykarleby av engelska ångaren
Driver. Jakten sändes till Åland, där engelsmännen
hade en uppsamlingsplats stapelort kallar Topelius den. Kapten
Hedman kvarhölls 6 veckor ombord med ytterst usel kost och landsattes
slutligen jämte sin 3-mans besättning i Hernösand. De var
då så utplundrade att de knappt hade kläder på
kroppen. Ännu vid landsättningen togs av den arme kaptenen den
enda ståndsmässiga persedel han hade kvar hans paraply,
varvid officeren som ryckte den ur hans hand lär ha utropat: Den
där behöver jag bättre än Ni! vilket man ju
kan betvivla.
På hösten skärpte engelsmännen bevakningen i Kvarken.
I medlet av september togs vid Bredskär 18 båtar vilkas manskap
tvangs att inlasta smuggelgodset i den kapande fregatten. Det var en kännbar
förlust för smugglarflottan. Vid samma tid togs närmare
Nykarleby två båtar. Man kan antaga att smugglarna blivit
oförsiktiga på grund av sina tidigare lyckade färder.
Mot slutet av september var vädret mycket stormigt och hindrade seglats
över havet, med de relativt små båtar som man använde.
Det förefaller som om trafiken över Kvarken härefter tydligt
minskat.
Följande år i mars slöts freden i Paris. De farkoster
som man byggt under den sista krigsvintern t.ex. skonerten Kiarus, som
byggdes på Alörns varv, behövde ej användas till
lurendrejeri, utan fick segla på ett fritt hav. |