Bland nybyggda allmogefartyg, som sommaren 1855 mättes
i Nykarleby, märktes karavellen Wänner om 13 1/2 läster,
byggd 1855 i gran på klink i Lappviken i Vörå. Den tillhörde
Vöråbonden Gustaf Rännar och torparen Carl Löfqvist. Andra
där s.å. byggda båtar var slupen Trofast om 9 läster,
tillhörig bönderna Johan Pettersson och Johan Markus samt slupen Trägen om lika många läster, tillhörig bönderna Erik Rännar
och Jakob Gästgivars från Vörå. Ytterligare två nybyggda
Vöråbåtar mättes samma dag i stadens hamn, nämligen
slupen Trygg om 8 70/115 läster och karavellen Jonkar om 12 läster,
tillhöriga häradsdomaren Mårten Lassus, respektive bonden Jakob
Pettersson och bondemågen Carl Johansson. 37)
Trafiken försiggick
ej endast om somrarna till sjöss. Så fort isarna lagt sig stadigt,
började en enorm trafik från Vasa, Nykarleby och Jakobstad samt landsorten.
Isfärderna till Umeå och andra hamnar företogs i karavaner om
ända till 1000 hästar. Från det inre av landet strömmade
varor till städerna allteftersom efterfrågan ökade. I början
av mars 1855 meddelades från Umeå, att närmare 700 finländare
trafikerat staden de två senaste veckorna. ”Finnar ankomma och finnar
afresa”. En dag ankom ej mindre än 237 hästar och en karavan om
800 hästar väntades från Vasa, lastad med tjära för
en Vasahandlandes räkning. Utförseln från Umeå bestod mest
av salt. Stadens handel ökade betydligt som en följd av kriget. År
1854 ankom till Umeå 875 fartyg och båtar om inalles 19.738 läster
från utrikes ort. Av dem var 630 finländska. Av de utklarerade 876
fartygen och båtarna var 675 finländska, men endast 56 av dem avgick
till Finland.
Självfallet kunde denna trafik ej försiggå
utan konfrontationer med den lokala befolkningen. Anhopningen av främlingar
var för stor, brännvinet gjorde sitt till och våldsamma slagsmål
utbröt. Den 30 sept. 1854 visste sålunda tidningen Ilmarinen i Vasa
berätta, att Carl Drakabacka från Nykarleby avlidit på lasarettet
i Umeå till följd av de sår han erhållit i slagsmål
mellan ”finnar” och svenskar.
I mitten av mars 1855 minskades
trafiken betydligt, beroende på att man i Umeå börjat sänka
priserna på tjäran. Tjärans pris i de österbottniska städerna
var då 22:25 rbl per tunna. Saltpriserna under 4. kvartalet 1854 var
i Uleåborgs län i medeltal 6:31 9/11 och i Vasa län 6:31 1/11
rbl. I Kuopio län var medelpriset 10:37 1/2 och i hela landet 8:5 rbl
sr. I Willmanstrand och Joensuu uppgick priset ända till 11 rbl sr per tunna
såväl för Liverpool- som Cadizsalt. 38)
Budskapet om
kejsar Nikolai I:s bortgång i början av mars 1855 mottogs med stark
förstämning, men tycktes till en början ej inverka på krigets
gång. Våren och försommaren förflöt i Nykarleby utan
att någon fiende visade sig. ”Här i NyCarleby ha vi allt våra
två batterier utan kanoner och krut och soldater, våra fyra kosacker
och vår utkik i klockstapeln”, skriver Topelius i slutet av juli. 39)
Saltet kostade nu 45 rbl tunnan, socker och kaffe 2728 kopek, tjäran
3 och rågen 4:50 rbl sr. Skörden lovade gott och på spannmål
var det god tillgång. Den 18 april hade Kejs. Maj:t ändrat senatens
förordning av den 24 april 1854 och på nytt tillåtit utförsel
av råg till Sverige så länge sjöfarten fortfor. 40)
Utanför
Jakobstad ankrade emellertid den 15 juli två fientliga ångfartyg 1
mil från staden, lodade farleden till det inre av hamnen och styrde den
17 juli åter till havs. Utanför Nykarleby skärgård uppbringade
de två båtar, den ena lastad med salt fisk, den andra med salt. 41)
Den 13 aug. hade man emellertid ännu ej sett någon fiende i Nykarleby.
Umeåtrafiken fortfor och stadens sjöfarare hade haft lyckan med sig. 42)
För många köpmän och stadsbor var det av allt att döma
utsikten till vinst som lockade, men för bönder och fiskare var det
oftast bristen på salt som tvang dem att i öppna skötbåtar
fara över till Ratan och Umeå. Fiskarna, bröderna Matts och Johan
Boman hörde till dem, som på detta sätt anskaffade det för
strömmingsförsäljningen nödvändiga saltet. De fiskade
i bolag vid Tornskär och Stubben, där de som
vi sett på båda fiskelägena ägde stugor. De torde jämte
sjöman Dahlsten på Frill ha varit de första, som 1854 gav sig
iväg över till svenska kusten. 43) De hann göra tre resor,
innan andra stadsbor kom sig före. Snart nog blev det en formlig ”ifver”
att smyga sig över havet, då man fann, att det gick. 44)
Sjömannen och torparen Erik Dahlsten, som jämte Bomännen ofta tjänstgjorde
som Z. Topelius roddare, var berömd för sin ovanligt stora näsa.
En gång, då Matts Boman rodde ut Topelius nedför Ragnörsforsen,
stod Dahlsten på stranden och metade. ”Dra in näsan Dahlsten,
så vi kommer förbi!” ropade Boman.
Utgångspunkten
för de nattliga färderna var vanligen Granskärs sund och målet
på svenska sidan Ratan, dit man anlände i morgongryningen. Trafiken
försiggick mest under 1855 med mindre, för ändamålet byggda,
däckade eller öppna farkoster. Envar, som ägde eller kunde skaffa
sig ett flytetyg, gjorde den ofta nödvändiga, men ibland rätt lönande
färden. Mer än ett tiotal farkoster av växlande storlek byggdes
såsom nämnts dessutom enkom för ändamålet. Ofta uppbringades
båtarna av engelsmännen, men besättningen frigavs och fick återvända
över Torneå. 45) Till Sverige fördes fortfarande framför
allt tjära, och därifrån hämtades järn, kolonialvaror
och salt. Tydligen hölls så många som möjligt av stadens
fartyg i trygghet i neutrala staters hamnar. Så var t.ex. fallet med rådman
C. J. Bergers skonert Najaden om 69 läster, som vid fredsslutet låg
i Köpenhamn, och då påmönstrade besättning i Nykarleby
för att under Gamlakarlebyskepparen J. E. Jessbergs befäl hemföra
skonerten till hemstaden, dit fartyget anlände den 20 juni 1856.
Om
smuggeltrafiken berättar Topelius: 46) ”Här (i Nykarleby skärgård)
ligger hundratals halvdäckade båtar, skonertar och galeaser kommande
och utgående. Och en simpel sjöman förtjänar ofta
50 rbl silver i veckan som medintressent i en båt.” Smugglingen synes
som sagt ha varit livligast 1855. Engelsmännen köpte tjäran av
svenskarna, och lät tydligen därför trafiken passera någorlunda
obehindrat. I juli kapades sålunda tre skutor, medan tolv smög sig
igenom. Utanför Vasa uppbringades i aug. en stor galeas, lastad med salt,
men ingen båt från Nykarleby. 47) Besättningarna kunde ibland
behandlas illa av engelsmännen men släpptes vanligen efter några
dygn. Kapten Hedman från Gamlakarleby, vars nya jakt, lastad med 150 tr
tjära, i juli kapades utanför Nykarleby av den engelska ångaren Driwer, fördes till engelsmännens uppsamlingsplats på Åland,
och fick sitta där i sex veckor, innan han och hans besättning fullkomligt
utplundrade landsattes i Härnösand. 48)
Stadens hamn besöktes
då och då av svenska fartyg. Bland sådana, som besökte
Nykarleby i sept. 1854 kan nämnas karavellen Örn, skeppare C. A.
Sjöberg, med last av stångjärn, bult järn, ek- och furuspik
från Robertsfors bruk till handlanden C. W. Sundström. 49)
Den 24 maj 1855 hämtade skepparen Lars Åberg, Sikeå i
Västerbotten med slupen Wänta litet diverse järneffekter från
Robertsfors bruk till Sundström. I juni 1855 låg svenska slupen Lovisa
om 29 läster (fr. Umeå?) i hamnen. I början av juli s.å.
uppmättes öppna slupen Willig om 31 1/122 läster, hemma
från Ratan, byggd av furu på klink och tillhörig tullförvaltaren
(tullinspektören) vid Ratans tullstation, Otto Reinhold Taube. 50)
I
sept. 1855 kapades 18 båtar utanför Bredskär och 2 båtar
närmare Nykarleby. Mot slutet av sept. synes trafiken med mindre båtar
ha minskat betydligt på grund av det stormiga vädret. 51) Topelius
beskriver läget på följande sätt. 52)
|
Ӏnda
till d. 18:de i denna månad war wår lilla ort den enda sjöstad
wid Finlands kuster, som icke hört bruset af engelsk ånga och icke
gjort bekantskap på stället med engelska kanoners öfwertygande
wältalighet. Wi tröstade oss likwäl att dela denna förgätenhet
med Nådendal; och emedan storheten har sina faror, sågo wi oss gerna
kallas av de franska tidningarne ett Petit-Carleby. Men d. 18 sept. rann det en
engelsk fregatt i hågen att se åt, om icke Petit-Carleby, som
man ingenstädes kunnat upptäcka, war ett geografiskt misstag på
de skrala östersjökartorna. Middagstiden rapporterades från wårt
observatorium i klockstapeln, att fienden sökte sig in i hamnen. I staden
blef något springande, synnerligast ibland skolpiltarne, och några
fartyg bogserades längre upp i elfwen, men för resten hwarken flyttades
eller bråkades, och sanningsenligt kan försäkras, att ingen enda
soppa widbrändes den dagen för fiendens skull. Här sågos
morske friwillige med deras bepröfwade lodbössor, för hwilka wargar
och skjälar förut fått bita i gräset. Han hade mycket besvär
att komma in, den hederwärde milord engelsman, och dertill blef fångsten
ringa, ty yttre hamnen var torr. Till Alön skickade han en slup, hwars becktröjor
undersökte ett magasin, men der fanns ingenting att förtjena, ej heller
förswann der annat än en hammare och en gammal kofot. Fregatten, som
warseblef stadens torn på afstånd öfwer skogen, måtte ha
kommit till den öfwertygelsen, att Petit-Carleby war en uppstad, med
hwilken hennes brittiska majestäts flotta hade ingenting att skaffa, ty efter
en wäldig kryss på fjärden wände hon bogen utåt och
ångade bort. En stackars galeas, som kom fullastad från Umeå
med allehanda goda saker seglade i sin oskuld rakt i hans gap. Lasten togs, galeasen
uppbrändes, och folket från den och twå andra tagna båtar
fingo den sämsta bland båtarne att fara i land med. Detta folk tyckte
sig ha märkt, att fregattchefen, som bemötte dem hyggligt, med synbar
motwilja lydt sina ordres att taga och bränna.” |
Den
engelska ångbarkassen fastnade på stenkistan (grunden) till den förra
Lybeckska möljan, då den gjorde sitt besök vid Alörn. Engelsmännen
fruktade tydligen, att de fastnat på en mina. De bråkade någon
timme, innan de slapp loss. Villans dörrar fann de stängda och bröt
sig ej in. Det stora magasinet öppnades däremot, med ovannämnt
resultat.
Att faran ej var över framgår bl.a. av att Jakobstad
den 6 nov. utsattes för ett anfall av 6 båtar från den engelska
ångfregatten Tartar. Två engelska och ett franskt krigsskepp
låg utanför hamnen och en skonert hade tagits av fienden. Den 9 nov.
mitt i en svår storm råkade tre Nykarlebyfartyg illa ut. De stötte
på en engelsman, som kom strykande långs kusten utanför Furuskärshällarna.
Skutorna brassade om och sökte egen hamn, men jagades ihärdigt. Engelsmannen
sköt skarpa skott, t.o.m. bomber, efter dem, men utan att träffa. Jakten
slutade så att alla tre skutorna sökte sin räddning mellan klipporna,
dit fienden ej vågade följa dem. I stormen törnade de mot revet,
två kom loss med läckor, men den tredje sjönk ända till relingen,
och lasten 130 tr råg, blev totalt fördärvad. 53)
Priset
för salt hade i okt. 1855 stigit till 4 1/25 rbl och för
råg till 44 1/2 rbl sr tunnan. Vanligtvis byttes råg- och
salttunnan jämnt mot varandra. Brist på alla varor började trots
smugglingen göra sig gällande också i kuststäderna. Rykten
om fred började emellertid under vårvintern sprida sig i allt vidare
kretsar och satte spekulationer i rörelse. Tjäran strömmade nu
till i stora kvantiteter och priset var 2:70 rbl tunnan, vilket var högre
än i grannstäderna. Smöret, som stått i högt pris föll
till 2:20 à 2 rbl och hö till 12 kop lispundet. Salt och kolonialvaror
stod fortfarande högt i pris. 54)
Marsfreden 1856 hälsades
med allmän lättnad. De österbottniska städerna kunde nu börja
bygga upp sin handel och sjöfart igen efter förlusterna under kriget.
I
det följande skall några upplevelser under kriget ytterligare anföras.
Handl. G. M. Hedström och hans i Gamlakarleby bosatta broder, sjökapten Frans Hedström hörde till dem, som redan 1854 började färdas
till Sverige. Problemet för dem var att få tag på en lämplig
båt, helst en fälbåt [säljaktsbåt]. Den Hedströmska
familjetraditionen berättar 55), att kapten Hedström för detta
ändamål med en skötbåt seglade genom skärgården
söderut ända till Vallgrund utanför Vasa. Det befanns emellertid,
att alla fälbåtar redan hunnit köpas av Vasabor.
Frans erinrade
sig nu, att han på en sjöfärd norrut sett en liten lastbåt
uppdragen på en strand i Pedersöre skärgård. G. M.
Hedström, Frans och två Lundqvistar for genast dit. Alla hade redan
gått till vila i gården, då man bultade på. ”Jasså,
ni ä jär rej?” hälsades inifrån stugan. ”Jaa”,
svarade besökarna och höll god min, undrande vem gårdsfolket egentligen
väntade. Det framgick snart, att ett par Forssénare från Gamlakarleby
varit där och förfrågat sig om båten, men rest hem igen
för att rådslå med sin far. Här var således ingen
tid att försitta. Priset var 110 rbl med segel och allt. Köpet gjordes
genast upp, och på morgonen sköts båten ut och seglades till
Nykarleby, förbi Gamla hamn till Nålörn.
Där rådde
liv och rörelse. Smärre skutor iordningställdes, skötbåtar
tillbyggdes och gjordes högre, och allt som kunde flyta utrustades till Sverigebåtar.
Då
nätterna mot slutet av juli blivit mörkare, lade man ut. I Granskärssundet
och vid Furuvikshällarna [Furuskärs-] samlades båtarna
redan på dagen för att vara klara vid skymningens inbrott. Kurs sattes
mot Fjäderägg på svenska sidan. Då engelsmännens lanternor
blev synliga, ungefär mitt i Bottniska viken, styrdes kurs på Ratan.
Vid dagningen begynte vanligen en kappsegling mellan båtarna och engelsmännen.
De små skutorna och båtarna drog nytta av sitt ringa djupgående
och kunde söka sig in under land på grunt vatten. Mest for man till
Ratan sommaren 1854. Den vanliga lasten dit var tjära, som man sålde
för 12 rbl tunnan. Från Sverige hämtade man som sagt salt. Ibland
måste man ligga och vänta någon vecka i Sverige på någon
mulen eller stormig natt. Ibland gick resan fort; sålunda gjorde Frans Hedström
en gång två resor på sju dagar med last av tjära och salt.
Man
trodde allmänt, att den engelska bevakningen följande sommar 1855 skulle
skärpas, så att dylika färder bleve omöjliga. Hedströmmarna
lät dock ytterligare bygga en stor skötbåt, som var lämpligare
för ändamålet än den mera djupgående skutan. Den blev
dock för skarpbottnad för att kunna lasta mycket. Den större båten
rustades därför tidigt på våren för att komma i väg,
innan engelsmännen hunnit upp genom Kvarken.
En kväll i maj lade
man ut. Den i det följande nämnde ”Joggun” Sjöberg och
en annan Nykarlebybo hade också gjort sig klara. Sjöberg ville gärna
ha någon att hålla sig till under färden. Detta ingick ej i Frans
Hedströms planer. När han med sin båt nalkades Alörn, sågs
Sjöberg sticka ut från Djupsten. Hedström ankrade då, medan
Sjöberg fortsatte till Granskär, där han i sin tur ankrade. Kl.
3 på morgonen gick Hedström åter till segels och passerade Sjöberg.
Denne hade emellertid satt ut vakt under natten för att rapportera Hedströms
förehavanden. Då denne seglat förbi, hissade även Sjöberg
segel. Vinden var NW, och Hedström sträckte med knapp nöd över
Furuskärshällarna. Sjöberg måste taga dem så kärt,
att han stötte på Hedström vände då och satte kurs
på Mickelsörarna. Under tiden hade även den tredje färdmannen
stuckit ut, och Sjöberg följde nu honom.
Hedström styrde
nu mot Umeå. Där var man då enligt svenskt påbud om tillmötesgående
fri från tull. Efter en vecka var det en morgon liv i Nykarleby. Frans Hedström
hade återvänt och på grund av tullfriheten fått 2 rbl sr
mera för tjärtunnan än de andra.
Men detta var sista resan
man vågade göra med så pass stora farkoster. Engelsmännen
kom denna sommar med mera grundgående fartyg än förut. Med skötbåtarna
däremot lyckades man fortfarande undgå fienden. Beroende på vindriktningen
styrde man stundom till Ratan och stundom till Umeå. Härvid var Mickelsörarna
en ofta anlitad etappstation. |