Lybecks villa, Charlottenlund på Alörn.
Då Topelius följande gång besökte Alörn år
1879, var stugan bortflyttad. Den hade med skaldens begivande sålts
till en bonde. Men efter 18 år återköptes
den av seminaristerna i Nykarleby och uppfördes på sin
förra plats. När Topelius sista gången i sitt liv besökte
staden och Alörn sommaren år 1897, överlämnades det
återuppståndna Majniemi till honom. Första gången
ville han vandra dit alldeles ensam, och under sommarens lopp företog
han flere ensamma vandringar dit från Charlottenlund. Det var under
ett av dessa besök han i Majniemis gästbok skrev de
känsliga stroferna om det forna sommarhemmet: Förgånget
ren i tidens ström, uppståndet som en ungdomsdröm,
kanske den sista dikten av hans hand; följande vår fanns han
ju inte mer i livet.
Topelius och Lybeck på Charlottenlunds veranda.
Namnberget
Ett gott stycke inne i skogen nordväst om Charlottenlund ligger ett
lågt berg med stora, flata hällar Namnberget.
Det utgjorde ofta målet för villabornas promenader. Redan på
1830-talet blev det sed, att man där inhögg sitt namn eller sina
initialer i berget. De flesta av de alörnbor, som tillhörde Topelius'
generation, har sina namn förevigade i stenen, och många namn
har senare tillkommit. Detta runornas berg kallade skalden skämtsamt
Runeberget eller helt enkelt Runeberg. I sällskap
med sin ungdomskärlek, Mathilda Lithén, högg han bådas
namn i berget. Gud förene de båda namnen, skriver
han i sin dagbok med ungdomens tilltro till den första kärlekens
varaktighet. Och han är övertygad om att åtminstone dessa
namn, som han kallar den eviga runan, aldrig skall plånas
ut.
Per Matts' sten och Fjäderholmarna
Innan strandalarna vuxit upp kring Charlottenlund och Majniemi, hade man
därifrån en god utsikt över havet en utsikt, som
går igen i skaldens sagomotiv. Där ute mellan Hällgrund
och Thorsön avtecknade sig siluetten av den gamla sälstenen Per
Matts, och bortom denna skymtade mot horisonten Fjäderholmarna,
som dock i verkligheten har ett annat namn; båda har han skildrat
i sina berättelser under ovannämnda namn.
Av hans dikter är ett flertal dagtecknade Majniemi eller Alörn,
som t.ex. Nu låt sorgen
fara, låt bekymren rymma, vilken han själv kallade
Majniemivisan, och den vackra Somna
du min våg i västanfjärdar.
Topeliusminnen och alörnsminnen är sålunda på många
sätt knutna vid varandra. Ja, man kan helt enkelt inte underlåta
att nämna det ena namnet, när man nämner det andra.
Utflykter och fester
Alörn fortfor att vara ett omtyckt utfärdsställe också
för dem, som inte hade egna sommarstugor där. Under vackra söndagar
mötte man folk på alla stigar; holmen var stor nog för
att de besökande inte skulle behöva känna sig besvärade
av varandra. Men en sådan massa människor, som de vilka söndagen
den 19 augusti år 1838 hade begett sig ut till Alörn, har holmen
varken förr eller senare fått mottaga. Det var en märkessöndag
i den lilla stadens annaler; en representant för den nya tidens sjöfart,
en ångbåt, besökte då för första gången
orten. Ångfartyget, vars namn var Norrland, kom från
Vasa med 180 passagerare ombord. På Alörn mötte hela Nykarleby
och mycket folk från omnejden. Många hade kommit från
Jakobstad och Gamlakarleby. Topelius säger kanske överdriver
han dock något att båtarna räknades i hundratal
och de besökande i tusental. Stora arrangemang hade vidtagits, bl.a.
hade man uppfört två stora tält, som rymde ett betydande
antal personer. På eftermiddagen fick nykarlebyborna (kanske underförstått
också jakobstads- och gamlakarlebyborna) företa en lusttur
med Norrland förbi Hällgrunds båk till Mässkär
nära Jakobstad och därifrån tillbaka till Alörn.
Efteråt blev det stora festligheter. På balen dansades
16 långa danser, och i buffén i tältet förplägade
man sig i glädjen påtagligen rätt betydligt, eftersom
en känd stadsbo drack brorskål med ryska prästen, som
också var full, skriver en festbesökare. Först kl.
5.30 på morgonen lade Norrland ut för återfärd till
Vasa, under det kanonerna dånade till avsked.
Skeppsvarvet
På l840-talet flyttades skeppsvarvet från Djupstens uppgrundade
vatten ut till Alörn, där dessutom handlanden Lybeck anlade
ett privat skeppsvarv. Inalles byggdes på Alörn, ett 10-tal
fartyg. Därmed hade ett nytt festmotiv inkommit i livet på
ön, ty sjösättningen av ett nybyggt fartyg utgjorde ett
verkligt folknöje för gamla och unga av alla samhällsklasser.
Själva stapellöpningen skulle försiggå så fint
som möjligt, ty en misslyckad stapellöpning ansågs som
ett dåligt omen. Rännorna såpades, så började
de s.k. kilningarna, och slutligen borttogs låset, d.v.s.
den bom tvärsöver fartygsbädden, som ännu höll
skrovet på dess plats. Fartyget rörde sig först nästan
omärkligt, men sedan allt snabbare och snabbare, tills det tog vatten
med en väldig svallvåg som följd och under höga hurrarop
av folkmassan. Då fartyget rest sig, flög en vimpel i topp på
en för tillfället rest mast, och på vimpeln lästes
fartygets namn, som dittills hemlighållits. Vid stapellöpningarna
förplägades arbetarna och de inbjudna gästerna på
bästa sätt, och kalasen kunde vara rätt så grundliga.
Av de fartyg, som sjösattes på Alörn, må nämnas
det allra första, emedan dess historia redan från byggets början
sysselsatte folkfantasin. Också dess förhistoria var något
ovanlig. Bygget hade börjat på Djupsten, men slutfördes
på Alörn. Skeppsredare var affärsmannen Gösta Lindqvist,
den i Paul Werner Lybecks bekanta bok omnämnde, mångfrestande
majgreven.
Han hade tidigare på Djupsten byggt tvenne skepp, Trägen
och Vinner. Men båda hade haft olycka med sig. Trägen
såldes av en bedräglig kapten i Sydamerika. Vinners kapten
åter seglade Europa runt och gjorde skulder på ägarens
konto, tills fartyget slutligen togs i beslag i Konstantinopel. Lindqvist
ville då genom ett verkligt storartat fartygsbygge taga igen det
förlorade. Han lät sträcka kölen till det kanske största
fartyg, som dittills skådats på något av Finlands varv.
Skeppet skulle heta Alltid. (Trägen vinner alltid).
Spanterna hade redan rests, men av någon orsak avstannade bygget,
måhända på grund av bristande ekonomiska resurser. År
efter år stod det ofullbordade jättebygget där, höjande
sitt väldiga spökskelett över holmens alar, under det buskarna
växte in mellan spanterna. Det är inom detta skrov Topelius'
berättelse Augustas hallon
utspelades.
Emellertid inköptes bygget av Lybeck. Han använde det virke,
som ännu var dugligt, vid byggandet av ett nytt men mycket mindre
fartyg. Ej heller den nye redaren fullbordade fartygsbygget, utan sålde
det i halvfärdigt skick till handlanden Borgström m.fl. i Helsingfors,
för vilkas räkning han sedan slutförde företaget.
Fartyget sjösattes år 1849 och fick namnet Augusta. Men dess
olycksöden var inte därmed slut. Under Krimkriget hade fartyget
på våren år 1854 lagt till vid Vitsand nära Ekenäs.
Där togs det med full saltlast av engelsmännen och var det första
finländska fartyg, som föll i fiendens händer.
År 1873 byggdes det sista fartyget på Alörn en
skonare, som sedan omändrades till ångbåt. Båten
fick namnet Zachris Topelius.
Av ortsbefolkningen kallades den Trä-Zachris och var
f.ö. en dålig affär.
Ångbåtarnas tid hade emellertid kommit. Vid Alörn anlades
i slutet av 1850-talet en ångbåtsbrygga och i närheten
av denna ett sommarvärdshus. En gång medföljde vid ett
ångbåtsbesök sångaren Broms, som därvid gav
en konsert på holmen den första och helt visst den sista
i Alörns historia.
Alörn på 1950-talet
I berättelsen Gamla stugan låter Topelius den unga
Maria i en dröm se en bild av Alörn 70 år framåt
i tiden. Över holmen sträcker sig gator med höga hus, och
överallt är det liv och rörelse. Det är staden, som
flyttats dit ut till de djupare vattnen och den goda hamnen, och den har
där vuxit sig flerdubbelt större. Måhända var denna
fantasi inte främmande för skalden själv. Men det gick
annorlunda. När omkring 10 år efter stadens brand dess hamn
på 1860-talet flyttades till Andra
sjön, begynte Alörns sol att dala. Villabosättningen
kom därefter att koncentrera sig kring den nya hamnen med närliggande
holmar. Av villorna på Alörn såldes och bortflyttades
den ena efter den andra. En sommarbosättning av blygsammare mått
fanns där väl fortfarande liksom i våra dagar, men holmens
glansperiod var för alltid förgången. Knappast skulle
någon nuförtiden kunna ana, hur rikt och mångskiftande
sommarlivet på den nu så stilla ön en gång varit.
Av gamla stugan syns ej mera ett spår; med god vilja
kunde man möjligen låta en sten i jorden föreställa
en rest av dess spiselgrund. Få är numera de nykarlebybor,
som känner den plats, där Alörns första sägenomspunna
stuga stått på den lilla åsens brant vid stranden mot
norr nu ett gott stycke inne i skogen.
Skogbevuxen är också platsen för det forna skeppsvarvet,
där så många ståtliga fartyg byggts och festliga
stapellöpningar ägt rum. Sparkar man undan mossan, blottas där
ännu någon rutten kvarleva av stapelbräderna.
Namnbergets inskrifter står tämligen välbehållna
kvar. Mossan hade redan dolt en stor del av dem, då de härom
året ånyo blottades. Men en av de runor, som fortfarande är
begravda under mossan, är den med Zachris Topelius och Mathilda Lithéns
namn den som Topelius kallade den eviga runan. Kanske
skall den döljas där, tills man åter börjar uppskatta
romantiken i livet.
Majniemi det återuppståndna står kvar
i samma skick som på skaldens tid. Om de somrar, då Topelius
var bosatt där, erinrar oss en
sten med inskrift Z. T. 18551867. [Skall vara 1877
enligt Erik Birck.]
Kvar står också Charlottenlund, som år 1835 [skall
vara 1935] fyllde de 100 år, om
vilka skalden siat i sin lilla dikt på väggen i trappuppgången.
I villans av tidens tand delvis förstörda stenkajer kan man
ännu spåra en förgången tids rikedom. Här har
författarna Mikael Lybeck och Paul Werner Lybeck upplevat sina barndoms-,
ungdoms- och delvis även sina mannaårs somrar.
Charlottenlund är nu i bondehänder. Alla verser och anteckningar
av Topelius har pietetsfullt bevarats. Några av dessa anteckningar
på väggen i ett av vindsrummen är ägnade att i sin
mån belysa gångna generationers liv under en länge sedan
svunnen tid i Alörns historia:
År 1849.
Här huserade från 515 augusti år 1849
ett Gesellschaft av 10 personer, män, kvinnor, barn; fångade
gäddor med krok, abborrar med mete och åkerbär med
flitiga flickors händer.
År 1868, 15 aug.
Och 19 år därefter lektes samma lek med nya barn,
nya unga och gamla, som också varit unga förr.
År 1879, 30 juli.
Trettio år efter första anteckningen berättade
återstående, forna ungmör, för sina döttrar
Alörns minnen. Återstående forna ynglingars hår
grånar, men allt leks här livets lek om av nya släkten,
växande ungdom.
År 1883, 4 aug.
Fjärde släktled ungdom och samma lek.
År 1887, 13 aug.
Åter har hösten avmejat vissna blad från livets
träd, och åter nya vårar klätt Alörn i
grönska.
År 1890, 19 aug.
Ännu en gång barndomsluft, ungdomsdröm och Guds
Lov.
Sommaren år 1897 besöker Topelius för sista gången
sitt kära Alörn, och han skriver då, 79-årig
och liksom medveten om att han ej mer skall återse den fagra
ön, de korta avskedsorden:
Mitt tack, mitt farväl.
|