En lifsfråga för Nykarleby Då
man numera vågar hoppas på att Nykarleby stad ändtligen slutat
att gå bakåt, åtminstone hvad folkmängden beträffar,
framträder alt mera en omständighet, näst ekonomisk förkofran
den viktigaste för samhället, nämligen behofvet af nya byggnadstomter,
af stadsplanens utvidgande. I själfva värket
har alla de senaste åren bygts flere nya "stugor" å därtill
hörande tomter, men med få undantag u t a n f ö r
staden, tätt invid dess rålinjer. Orsaken härtill har dels varit
önskan att sålunda slippa de år för år stigande stadsutskylderna
med tillgodonjutande därjämte af alla de fördelar närheten
till staden erbjuder, dels den absoluta bristen på lediga tomter inom staden.
Klart är att staden härigenom lidit en stor förlust, om ock indirekt.
En utväg till bristens afhjälpande, som ock
i några fall begagnats, är att dela de orimligt stora tomterna, hvilka
mångenstädes likna jordatorp; med back och bärgmark, gårdsplan,
trädgård, potatisländer, hölindor m.m., där man i ett
hörn ser en stuga, jämte uthus upptagande någon hundradedel af
tomtens areal. Men ingen är tvungen sälja sin halfva gårdstomt,
och så kunna väl de juridiska omgångarna bli krångliga
nog, om lagens bokstaf skall följas. Hela den
för arbetare afsedda i
mindre tomter indelade stadsdelen har återgått till seminariet,
"stenhustomterna"
mellan kyrkan och torget få väl i all tid vänta på sina
obligatoriska stenhus och rådhuskvarteret, där brandkårshuset
står, torde ej upplåtas åt enskilda, hällre då till
stadspark. Återstår således att
utvidga staden men åt hvilket håll ? I
norr ligga på västra sidan älfven seminariet och Smedsbacka, på
östra sidan kunde med möda fås några tomter, i väster
och nordväst möta bärg, hvilka redan göra endel af nuvarande
"gator" och tomter nästan ofarbara, i söder möta prostgården
och Nygårds hemman. Blott i sydost, söder
om Kovjoki landsväg, på bägge sidor om järnvägen, finnes
mark, som utan orimliga kostnader skulle lämpa sig till planerande och byggande.
Då nu dessutom påpekade mark är väl belägen, invid
järnvägsstationen och allmänna landsvägen uppåt landet,
borde staden, för att ej lida altför stor omedelbar förlust, vid
försäljningen kunna betinga sig för de nya tomterna flerfallt högre
pris än de hittills vanliga löjligt låga tomtprisen på något
hundratal mark. Att icke staden kunde med fördel utvidgas äfven
åt något annat än antydda håll, är ingalunda härmed
förnekadt. Antagligt är att stadens tillväxt
ej i något fall blir storartad, men om blott exempelvis en fabrik af betydenhet
inrättas vid stadens fors, så behöfves genast några tomter
till för bebyggande. Uppgörande af en ny stadsplan, dess stadsfästande,
planeringsarbeten, expropriation o.s.v. taga alt ändå en rundlig tid.
Därför raskt till värket, så att ej stadens lif alldeles
domnar bort och andra taga anfart! Den som ej kämpar blir säkert öfvervunnen
sofvande katt får ingen råtta. Måtte
stadens fäder snarligen antaga sig denna viktiga sak, icke bleknande för
kostnaderna, som kunna förliknas vid utsädet. För att ej från
första början bortfuska hela planen borde en fackman af nya skolan tillkallas,
förslagsvis L a r s S o n c k,
hvars upprop väkt till lif i Helsingfors och å andra orter intresse
för sådana stadsplaner, som lämpa sig efter terräng och andra
ostliga förhållanden, ej endast se granna ut på papperet, såsom
nästan alla våra gällande stadsplaner.
T
. H . |