Som vi tidigare omtalat hade stadsstyrelsen i Nykarleby kallat stadsplanearkitekt
Olli Wikstedt hit för
att presentera den nya stadsplan han uppgjort förslag till. Under
den tid planen varit framlagd har den inte rönt så stort intresse,
men nu kom allmänheten upp dessutom var såväl stadsfulläktige
som -styrelse med.
Förslaget omfattar ett så pass stort område som hela
sju kvadratkilometer och man skulle då komma att behöva mark
av landskommunen. Drygt en tredjedel är avsett för tomter och
hela 10.000 personer skulle få plats i staden.
I själva den gamla staden har arkitekten icke företagit några
nämnvärda förändringar. Egnahemsområdena blir
mera spridda. Vid järnvägen har planerats ett stort industriområde.
[Förverkligat.] Endast inne i stadens centrum skulle högre hus
få byggas, dock högst med tre våningar. [Det finns femvåningshus.]
Förslaget upptar enplansvillor för hela periferin. Kvarteren
är stora, och om man bygger maximalt på kvarteren i stadens
centrum, får den nuvarande befolkningen rum i ett enda kvarter.
Bland de gårdar som planerats att bli flyttade märks också
Brostugan som skulle få sin plats på bergsknallen invid bron.
Arkitekt Wikstedt meddelade dock att det inte är nödvändigt
att Brostugan byter plats. [Står kvar.] På den plats som hittills
varit skridskobana skulle ett ämbetshus resas. [Förverkligat
1979.]
Beträffande kommunikationerna kan sägas att vägen från
Kovjoki skulle förenas med jeppovägen i södra änden
av Esplanaden, och därifrån skulle båda förenas
med munsalavägen över dammen
vid Joupers fabrik. [Juthbackabron en bit uppströms dammen färdigställdes
1986.]
Även vatten- och avloppssystemen var utritade, och staden skulle
ha sitt vattentag nära Joupers [Anlades vid bad- och tvättinrättningen
invid kraftverket.] med ett vattentorn på
Källbacken och reningsstation [Färdigställdes 1974 nedanför gravgården.] för
avloppsvattnet en bit längre ner efter älven.
Inte heller parkerna är bortglömda. Här och där finns
på stadsplanen gröna oaser med lekplatser för barnen.
Älvstränderna på båda sidor skall bli lummiga strandpromenader
[Sträckan kraftverketkyrkan anlades i samband med kraftverksbygget
1984. Sträckan Grev TottgatanKuddnäs har varit under arbete
i åtskilliga år.], och gatorna på Källbacken skall
få planteringar mellan gång- och körbanorna. [Karleborgsgatan
ombyggd enligt planerna.]
Sedan arkitekt Wikstedt presenterat sitt förslag till stadsplan
blev diskussion och i allmänhet var man positiv. Det enda man verkligen
kritiserade var att Kyrkogatan mellan Bankgatan och Sollefteågatan skulle sänkas. Man framhöll
att denna gata under kyrktid är fullbesatt med bilar och att den
tjänar ett syfte som parkeringsplats. Som kompensation till stängningen
av denna gata skulle Sollefteågatan [Gatan enkelriktad mellan Storbron
och Kyrkogatan sedan? Sommaren 1985 var den ännu inte enkelriktad.] och Bankgatorna breddas och eventuellt få
enkelriktad trafik.
Seminariedirektor Hans v. Schantz hälsade välkommen till
mötet, som hölls på rådhuset. |