[En
del av mätartavlan i gamla kraftverket. Längst upp till höger finns
tre amperemätare. Till vänster kättingar tillhörande traverskranen.]
Tri faser, sa Haran, lektris far i tri faser ut järifrån.
Han såg verkligen
vaken ut, som om han njöt av att sitta vid det solkiga bordet, alltid belamrat
med porrtidningar som ingen av jourerna bemödade sig om att plocka undan
mellan skiften. Inte heller Haran tycktes illa berörd över de glänsande
blondinerna som låg och fläkte ut sig under tekopparna. Simba undrade
om Haran nånsin glömde att göra sin rond i generatorhallen för
att han satt och bläddrade i de där tidningarna.
He e som en dynamo,
sa Haran, som he som du har på peedi, men mytji stör.
Det är
vattnet från ån som forsar fram under golvet, vattnet från den
väldiga ån som tvingar runt skovlarna och sätter generatorerna
i spinn, generatorerna som skjuter ut ampere och volt och kilowatt.
Radion
spelade jazz från Östeuropa, ibland lite klassiskt fram mot natten,
alltid samma sak, tyckte Simba, och han ville fråga Haran en sak: varför
är du aldrig så här glad hemma. Varför sitter du tyst vid
köksbordet, varför ligger du och sover på soffan. Varför
talar du aldrig med henne, eller med hunden eller för dig själv. Varför
orkar du bara med dethär förbannade kraftverket?
Men Simba frågade
ingenting. Istället började han betrakta sin far i smyg. Han ställde
sig mellan pilträden uppe på kullen, väntade och tittade på
sitt armbandsur hur minuterna tickade allt närmare det jämna klockslaget,
kände pulsen slå snabbt i handleden, och nu var tiden inne, dörren
till generatorhallen öppnades och Haran kom trippande på tå,
svängde om ett extra varv, nästan som en konståkare på skridskor,
gled iväg förbi den svarta, gamla generatorn, skickade en slängkyss
mot den nyare, vita generatorn och tog ett par skutt fram till mätarna på
marmortavlan, riktade pekfingret i tur och ordning mot de olika mätarna,
som om han på det viset via magi hade satt igång hela maskineriet
med volt och ampere och kilowatt. Han svängde ut med armarna i luften, tog
sig fram till pulpeten i två eleganta hopp, trummade med fingrarna på
pulpetlocket innan han tog upp häftet och lade det tillrätta.
[Den
gamla generatorn från 1926. Vid det gulsvarta räcket syns luckan genom
vilken maskinvakten med jämna mellanrum klättrade ner för att smörja
maskineriet.] |
När siffrorna var antecknade, häftet
stängt och prydligt undanlagt i pulpeten, gjorde Haran ännu en piruett
och en bugning in mot generatorerna, öppnade sen dörren och försvann
till jourrummet. Simba stod kvar mellan pilträden med bultande hjärta
och fukt mellan fingrarna, han stirrade in i generatorhallen och larmet och ljuset
där, såg att mätarna fortfarande glänste, såg den stora
trätavlan med verktyg på väggen, såg den mindre metallplattan
där ovanför, plattan där det stod skrivet att den gamla generatorn
var tillverkad vid Tammerfors Linne- och Jernmanufaktur Ab år 1926, och
han tänkte att Haran var precis som skovlarna under golvet, spinnande runt,
runt, runt.
Och Simba visste att Haran satt och sörplade te just då,
sörplade te och tuggade på en skorpa, och medan radion spelade jazz
från Östeuropa eller Amerika brukade Haran sitta och säga saker
rätt ut i luften, som en bön eller en läxa som skulle läras
utantill, men det var rätt konstiga saker som kom ur hans mun där i
jourrummet medan natten sänkte sig över staden och vattnet forsade kring
skovlarna under kraftverket. ”Maschiner schtarta. Maschiner schtopp”,
kunde Haran säga fem-sex gånger på varandra, sen ändrade
han sig och sa ”Maschiner inte schtarta. Maschiner inte schtopp” och
så en liten översättning till ”Konnheita pähäälle.
Konnheita scheis”, alltid med det sluddriga uttalet, som hos ett fyllo, men
Simba visste att Haran inte drack brännvin, inte på kraftverket, och
inte hemma heller.
Och medan han står där och tänker på
sin far kan han inte hålla sig från att skratta lite. Och Haran sörplar
te och bläddrar i porrtidningar, och Haran säger saker rakt ut i luften
medan radion står på. Kanske ett kraftverk är enda sättet
att bli lycklig, tänker Simba när han tar sin cykel och leder den bort
från pilträden. Ovanför honom i natten löper kablarna ut
från kraftverket, kablarna som sänder tre faser till Nystan och Kovjoki
och Markby och andra mörka utposter på stadens karta, tre faser som
leds ned i stora transformatorer och sedan fortsätter längs ledningar
och kablar till stugor, svinhus, vedlider. Och när mörkret faller reser
nån sig ur en stol i ett rum i en stuga som ligger ute på en åker
eller vid en gata eller i en gränd, men nån reser sig och sträcker
på ryggen, nån som har tofflor på fötterna och utan att
tänka på det går fram till brytaren och vrider den med ett klick.
Strömmen rusar till, ljuset kommer till lampan i taket. Simba inser detta,
och vattnet i ån flyter vidare, aldrig står det stilla, skovlarna
roterar, turbinerna spinner. Och i jourrummet sitter nån och lyssnar på
radio, lyssnar på radio och bläddrar långsamt i solkiga tidningar,
kastar en blick på klockan, allt otåligare, snart har en timme gått,
snart ska mätarna läsas av. |