Ingenting fanns längre som skvallrade om att mama brukade måla här inne. Inget vittnade om att jag hade suttit modell.
Stafflierna var borta, och det var också pallen där jag hade suttit och frusit.
Är det som det ska, med fukten och så, sa jag.
Eller temperaturen. Han svarade inte, han var redan framme vid det höga, bruna skåpet längst inne i hörnet mot gatan till. Han svepte
undan en hög med lakan och handdukar, och öppnade sen dörrarna.
Du ska se, sa han. Du ska se att allt finns kvar.
I två
räta rader stod de svarta mapparna, och han lyfte ut en av dem, direkt ur den övre raden, till synes på måfå. Han lade mappen
tillrätta på den gamla TV:n, som jag minns att kom till huset lagom till de olympiska spelen sommaren sjuttiotvå.
Mästarn lade
upp mappen och öppnade den. Titta nu, sa han, det här är sånt som ingen annan har.
Korten föreställde vyer över området kring kyrkan och stora bron, på en av bilderna kom
ett tåg tuffande mitt på bron, i bakgrunden syntes brostugan. Allt ser ut som idag, tänkte jag. Det är bara ångloket och
vagnarna som fattas. Varför samlar du på sånthär? Jag bad honom bläddra vidare, men jag såg inget som väckte mitt
intresse. Normalskolan, De gamlas hem [finns inte på vykort, men däremot Fridhemmet], Brunnsholmarna. Bilderna sade mig ingenting. Poliskammaren, esplanaden, torget och det
gamla hotellet. Jag kände att mina ben värkte, att jag gärna skulle ha lagt mig ned och blundat, men det fanns ingenstans att lägga
sig.
Allt finns här, sa han, eller åtminstone nästan allt som gjorts om stan.
Han hade åkt på mässor runt landet
och i Sverige i sin jakt på motiv, han hade lagt ner tid och pengar för att finna korten med kyrktuppen och vattentornet och rådhuset.
Man måste göra nånting, hade han sagt, man kan inte bara
sitta och titta i väggen. Ett par gånger hade han fått fina anbud på sin samling, bland annat av en emigrant som bodde i Södertälje,
men han ville inte sälja.
Men du är trädgårdsmästare, inte vykortsfantast, sa jag.
Deltiolog, heter det, sa han. Jag
har haft tillräckligt med mull under naglarna i mina dagar. Sen hostade han och spottade slemmet i en gul kruka som var ställd ovanpå vinterdäcken
till hans bil, en grön Sierra som rostade duktigt. Jag tänkte, medan han spottade i krukan, att det är hans sista bil, och jag försökte
komma ihåg alla de tidigare; Cortinan, Taunusen och den röda Escorten.
Han ser så dåligt nu, tänkte jag. Han kör
så sakta.
Han berättar inget om sig själv. Istället visar han en samling gamla vyer som egentligen inte har nån betydelse.
Jag
begriper att vykort är opersonliga, och därmed ofarliga, sådant man kan samla på utan att spela med en personlig insats. På
samma sätt är inte heller en pornografisk film speciellt laddad, snarare är den uttryck för en typ av tristess.
Undrar om Österblom
har tänkt på den saken. Jag måste försöka få in humor i mina texter. Lätt blir det inte. |