Kuddnäs från älven.
»Där stod vid den brusande
bäcken
den kära, den flitiga kvarnen,
en bostad för trollen
och necken,
ett tjusande feslott för barnen.
Där malade stenen
sin gruta,
där hörde vi kuggarna knarra,
de dolda kaskaderna
tjuta
och golvet och väggarna darra.
Osynliga väldiga jättar
omvälvde de mäktiga hjulen;
små trolska och mjöliga vettar
framtittade gömda i skjulen.
Där var vår beundran om dagen.
Vår tysta förfäran om kvällen;
Där hörde vi
dånande slagen
från smedjan och städet vid hällen.»
Smedjan
befann sig i närheten, nere på åstranden. Som jag redan
antytt, kunde Kuddnäs bäck efter snösmältningen på våren
liksom efter ymniga höstregn föra rätt höga böljor ner
mot älven. Ja, den svämmade då ibland över sina bräddar,
så att vattnet nådde fram ända till den inre gårdsplanen,
varför man för att hindra detta måste gräva ett avledande
dike utanför planket och tvärs över vägen, åt söder.
Någon gång hände det till och med, då själva storälven
vid en svår islossning och starkt vattenflöde gjort alla traktens vattenkvarnar
obrukbara, att Kuddnäs lilla »skvalta» ensam fick mala mjöl
åt »hela staden». Då hade drängarna, som mest skötte
mälden, fullt upp med arbete. En tid bestod sig »den kära, den
flitiga kvarnen», som dess panegyriker säger, en egen mjölnare,
som hette Wörsten. Skalden Topelius' från barndomshemmet ärvda
omisskännliga intresse för kvarnindustrin, särskilt för vattenverken,
kommer till synes här och där i hans skrifter. Jag erinrar ännu
blott om hans litet överdådiga yrkesvisa N:o 10 i sjätte boken
av »Läsning för barn»: »Mjölnaren». Denne
ropar i visans början till sin medhjälpare;
»Matts, langa hit säcken
att fylla i tratten!
Den tokiga
bäcken
han forsar av vatten,
han supit sig fuller
ur molnens
kastruller,
och stenarna spraka,
och kuggarna knaka.
Dethär bär
till skogen! Om vi ej få mäld,
skall kvarnen ta eld.»
Och
vattenskvaltans mjölnare tycker inte om väderkvarnarna, skämtar
skalden vidare i visan. När sydvästen stormar kunde man ju rent av få
en kvarnvinge i skallen på sig, om man ginge den för nära.
För övrigt är det ju liksom litet mystiskt med de här kvarninrättningarna:
»Visst sägs att om natten
det spökar i
kvarnen.
Det vore väl katten,
men säg ej åt barnen!
Om det ej är råttor
i säckarnas grottor,
så är
det väl hjulet,
som plaskar i skjulet.
Det kvittar mig lika; jag
tager min tull.
Matts, säcken är full!»
De
båda visorna, om kvarnen och mjölnaren, förtydliga varandra. De
spela båda på samma strängar: barndomsminnenas ljuva eolsharpa,
som tonat genom tiderna i djupet av skaldens känsliga själ.
Att
Zachris' fader doktorn var nöjd med sin lilla skvalta, därom vittnar
han flere gånger i breven till sin broder Gustaf och till brorsonen Frans.
Våren 1828 efter den svåra islossningen i Nykarleby älv, »i
mannaminne den starkaste», då alla andra kvarnar i trakten stannat,
säger han: »Vår lilla kvarn har gjort utmärkt gagn».
Och året förut, i augusti 1827, skriver han till Gustaf, som också
varit sinnad att anlägga en kvarn, bland annat: »Det är avgjort,
att vattenkvarnar äro de mest indräktiga företag». Därvid
hänvisar han till ett dylikt omdöme hos superkargören P. J.
Bladh i hans berömda avhandling om Finlands upphjälpande.
Men
nu led doktorns älsklingsinrättning likväl av en brist, som med
åren alltmer trädde i dagen och slutligen ledde till dess undergång.
Det gick en sägen om denna kvarn, att den »icke tyckte om stjärnorna».
Ty när de för kvarndriften så viktiga höstregnen upphört
och vintern kommit med sina frostklara nätter, då himmelens stjärnor
strålade i all sin prakt, då sinade backens vattuflöde, sa att
kvarnrännan blev tom och maskineriet måste stanna tills stjärnorna
åter bleknade bort på vårens ljusa natthimmel. Under årens
lopp minskades dock, oberoende av alla stjärnor, vattnet i Kuddnäs bäck,
såsom i otaliga andra av landets bäckar, så att den numera under
torra år utgöres blott av en obetydlig rännil, där vattnet
varken höst eller vår stiger upp till bräddarna. Redan i min barndom
för trefjärdedels sekel tillbaka, hade kvarnhjulens knarrande här
upphört för alltid. Folk, som då längs älven färdades
förbi Kuddnäs strand en livlig båttrafik råder där
alltjämt som förr väntade förgäves att få
se den vackra skummande vattenkaskaden från kvarntornets öppning mot
stranden. Öppningen var ovantill gapande tom, det ävenledes på
långt håll synliga stora skovelhjulet därunder stod stilla, och
ingen rännil porlade där nedanför fram i sakta fall emot älven.
Kvarnhuset, som ännu vid mitten av 1850-talet onyttigt stod kvar, flyttades
sedan bort. Dess saga var all eller rättare: just då hade sagan
om kvarnen, som inte tyckte om stjärnorna, kommit i svang. När jag som
skolgosse kom till Kuddnäs var allt redan borta, och bäcken, som blev
min käraste lekkamrat, lopp fri från alla industriella inrättningar
och lugn i sin ursprungliga fåra mot norr, tills den genom små intressanta
katarakter utföll i älven, bildande vid utloppet en »gironde»
[girande= springbrunn med många öppningar], i vilken jag metade mörtar.
Vid
bäcken hade unge Zachris Topelius på sin tid också lekt med båtar,
såsom man berättade mig, och om vintrarna åkt skridskor på
dess is, Skridskorna funnos ännu kvar, och jag fick lov att pröva dem
på bassängen eller dammen vid bakgården med den framgång,
att jag vid en kraftig start åkte ned i den öppna vaken där, så
jag kom att stå på dammens botten. Farligare äventyr måtte
det icke heller varit, då, som det berättades, Zachris Topelius och
hans lekkamrat Anders Bäck försökte segla i ett degtråg
ned längs bäcken, men tråget kantrade och de plumsade i. Det var
ju bara roligt det för två hurtiga pojkar, men allra roligast tyckte
Zachris, då »Bäcken föll i bäcken» liksom
i sitt rätta element.
3. Smedjan.
Denna för gårdens ekonomi så välbehövliga inrättning
hade sin plats, såsom vi nämnt, nere på åstranden invid
södra sidan av vägen till båtbryggan. Det rödmålade
skjulet med åt ena sidan sluttande tak, bestod blott av ett rum, verkstaden
med sin blåsbälg och ässja, och en liten farstu utanför.
Skalden skildrar med samma värme, varmed han omfattat kvarnen, även
sin hågkomst av vad i smedjan försiggick. Tidigt tänkande och
vaken iakttog han åter här med ivrigt intresse, huru människan
med sin andliga kraft och klokhet söker betvinga naturkrafterna. Den sotige
smedens sysslande vid ässjans eldhärd och städet blev för
honom en titans kraftverk likt Etna-jätten Vulkanus' och den finske Ilmarinens,
om vilka han läst i sina böcker. Också här anade hans sagolystna
fantasi hemlighetsfulla makters spel. När barnen i höstmörka kvällar,
förrän den tidens långa arbetsdag var slutad, hörde dånande
hammarslag från smedjan, lockade det dem dit ner till stranden, där
flammande eldsken lyste ut genom smedjans lilla fönster och gnistor virvlade
upp ur skorstenen. Härom sjunger skalden i den av oss redan citerade minnessången
i »Ljung»:
»Långt
syntes en irrande gnista
än blänka i speglande vatten,
än
spårlös i rymderna brista
som slocknande öga i natten.
Han
stod vid sitt flammande Etna
den sotige smeden med tången;
Där
sågo vi skuggorna tätna
Kring elden i ässjorna fången.
Och
mellan det svarta och ljusa
red sagan på gnistrande fåle
att
ömsom oss skrämma och tjusa
och gråta och grina och småle.»
Min
mor mindes från sin barndom en Kuddnäs-smed vid namn Nordling,
en lång svartmuskig karl, bosatt på Åminnetorpet, och han hade
som »statkarl» at göra dagsverken, ett i veckan, i gårdens
mat. Barnen fingo då se honom utföra allehanda arbeten till gårdens
behov, järnbultar till kvarnen, yxor, liar, knivar m. m. De fingo se
huru hästar skoddes ävensom stenhuggning och borrning med smedens verktyg.
Den autoptiska kännedomen om allt sådant kom ju sedan den blivande
författaren väl till pass, ehuru han själv icke var begåvad
med tekniska anlag. Så måste ju i hans »Läsning för
barn» även smeden få sin speciella yrkesvisa (N:o
7). Jag kan ej neka mig nöjet att därur intaga den detaljerade och målande
skildringen, ehuru där delvis upprepas vad här ovan redan sagts.
»Puh! Bälgen pustar med suck och nöd,
luften frustar i ässjans glöd,
elden äter det svarta kolet,
tången vänder det röda stålet.
Puh! Puh!
Gnistan
springer i mörkret ut,
Syns en minut,
buktar för vind,
skämtar
och brinner.
Slocknar, försvinner;
Natten stirrar i rymden blind.
Knack!
Där står smeden med blottad arm,
skjortan sotig och pannan varm.
Stålet gnistrar så vitt på städet,
sprakar stjärnor
som löv från trädet.
Knack! Snack!
Glöden kolnar
och bälgen står,
släggan slår ...
Stål i min
hand, vad vill du heta?
Kniv att arbeta?
Svärd att värna ett
älskat land?»
I sista versen svarar
stålet på mästersmedens fråga, att det vill bliva en yxa
för att hugga fur och gran och »timra en stuga åt mor och gossen».
Men gossens syster blev icke heller lottlös vid det intressanta arbetet
i Kuddnäs smedja.
|
Min mor kom också ihåg
en smed från något senare tid, som hette Petterson 1) (eller
något dylikt) och som var en skicklig klensmed. Han gjorde på beställning
åt unga mamselln nätta verktyg för blomsterfabrikation, till och
med de finaste saker, bl. a. en mycket nätt förgätmigej-stamp,
med vilken hon sedan högg ut. de blåa små blombladen mot en tjock
blyskiva. Förfärdigandet av konstgjorda blommor hörde ju på
den tiden till de finaste kvinnliga handarbetena liksom konstsömnad, teckning
och blomstermålning. Den nämnde klensmeden kom Kuddnäs-folket
närmare än mången annan av dagsverkarna därigenom, att han
gifte sig med dottern till doktorinnan Topelius' första kammarjungfru (icke
Oulais-Brita), som ingått i äkta ståndet och med vilken doktorinnan
fortfarande underhöll vänskap. Fruntimren på Kuddnäs hade
mycket roligt åt smedens kostliga fästmanskorrespondens, som de i förtroende
fingo ta del av. Och då smedsherrskapets förstfödde, en pojke,
kommit till världen, lånades åt honom Zachris Topelius' vagga,
vilken, i förbigående sagt, var så rymlig, att smedsfolket kallade
den för »stjepe» (= skeppet). Då något arbete för
Kuddnäs äskades av smeden, uppmanade hans hustru, eller var det svärmor,
honom att villigt utföra det, sägande: »Då du haft stjepe
deiras ti låns, så ...» Ty de förstodo ju, att honom vederfarits
en ära genom att hans son fått ligga i doktorssonens vagga. Men huru
stor den äran egentligen var eller i framtiden blev, det kunde de icke ana!
Skalden talar i en av sina barnberättelser om en smedsgosse Josua,
åt vilken han, efter en för denne olycklig kälkåkning i
Himmelsbacken, ädelmodigt avstod sin utmärkta kälke Moppe. Jag
har icke lyckats utforska vem denne Josua var (om han ens hette så?). Klensmedens
son tillhörde en yngre generation.
1) Om
det icke var den utmärkt kunnige klensmeden Bergsten, för vars ovanliga
skicklighet skalden Topelius hyste en så stor aktning?
»Smedsmotivet»,
så att säga, har Topelius nog flerstädes använt i sina skrifter,
men ingenstädes med så frodig fantasi som i den legendartade sagan
»Allhelgonanatten» (i andra sagosamlingen, 1848), där han låter
en avkomling av den finska runosångens mästersmed Ilmarinen vid namn
Ilmari med sina två söner Tuli och Ilma (= eld och luft) under den
heliga natten mot Allhelgonadag arbeta i sin smedja och där mottaga besök
av tvenne andeväsen, först av stamfadern Ilmarinen själv och sedan
av ingen mindre än helgonet biskop Henrik. När smeden Ilmari hade fullt
upp med arbete, säger berättaren, brukade han alltid sjunga. Man skulle
kanske tycka, att det för ingen del går för sig att smida och
sjunga på en gång; men den som det tror, har aldrig sett en lustig
smed vid städet. Medan järnet glöder i ässjan och pusten susar
och elden sprakar; fortsätter han, får man tusen besynnerliga ingivelser,
som annars ej bestås, och sedan, när hammarn faller på städet
med sitt jämna »Knack! tack, smid en klack, tararara! Ack, snack, klacken
sprack, tararara», så måste var och en medgiva, att det är
den allrayppersta takt man kan önska sig. Nämligen att sjunga efter.
Och medan smeden sjöng gamla runosånger om Ilmarinen, infann sig denne
själv, trollade åt honom ett härligt öl ur smedjestädet,
smidde åt honom en hammare av guld, åt sonen Tuli en damaskenerklinga
av stål och åt sonen Ilma en silverplog samt slutligen åt sig
själv en guld- och silverstrålande springare, vilken han besteg, varpå
han försvann. Men vid tredje hanegället inträdde biskop Henrik
som en andehamn och höll en liten missionshistorisk predikan för far
och söner, varunder Ilmarinens trollgåvor förvandlades till idel
skräp. När sedan kyrkklockorna begynte ringa till ottesång försvann
också helgonet, sedan han uttalat en framtidsprofetia om de två gossarna
och givit dem sin välsignelse. Smedens hustru Annikka representerade ensam
det kritiska sunda förnuftet, och hon betraktade allt vad mannen och pojkarna
berättade för henne som dumma drömfantasier. Jag har excerperat
och refererat dessa Topelii sånger och sagor om kvarnen och smedjan så
utförligt för att visa, vilka djupa intryck och eggelser till poetiskt
fantiserande skalden på dessa hemgårdens intressanta platser redan
i sin tidiga barndom mottagit.
Om smedjan på stranden är ännu
att säga vad som hände henne en gång, nämligen vid den ovanligt
höga vårfloden vi redan talat om, år 1828, då älven
på många ställen steg över sina bräddar. Vattnet lyfte
smedjestugan från dess grundval och höll på att fara av med den,
så att man måste hugga ett hål i övre gavelväggen
och med en grov tross, fäst vid en klabb därinnanför, rent av tjudra
den vid ett stadigt aspträd uppe i trädgården. Trossen höll,
men när vattnet i älven hade sjunkit undan, befanns smedjan hava ställt
sig tvärs över vägen, utmed vilken den förut stått,
och måste så flyttas tillbaka. Där såg jag som gosse den
ännu stå, med sin runda glugg i väggen, men där smiddes icke
mera och spökade icke heller, och så var snart även dess
saga all. |
Zachris
Schalin (1935) Kuddnäs.
Skalden Z. Topelius' forna hemgårds historia. Nästa
kapitel: V Ekonomisk utveckling. (Inf. 2004-04-05.)
|