De nära och kära
Kuddnäs med dess många fantasieggande byggnader, dess trädgård och park och älven som flöt där förbi, utgjorde en idealisk uppväxtmiljö för en nyfiken och begåvad pojke som Zachris Topelius. Men vad skulle gården ha varit utan de människor som levde och arbetade där? I dikten ”De två vid älven”, som är den första i en serie ”barndomsminnen” som trycktes i ”Ljung” 1889, porträtterar Zachris Topelius sin far och mor. Fadern dog ju redan 1831 och var före det förlamad i tio år. Trots det tycks han på ett avgörande sätt ha påverkat sin pojkes barndom och första ungdom. Det var han som lärde Zachris att ”vinna på sig själv” och att följa devisen ”Nulla dies sine linea”, dvs. Ingen dag utan en rad. Tack vare den lärdomen är det i dag möjligt att genom att läsa Zachris bevarade dagböcker följa den unga pojken i helg och vardag på Kuddnäs och senare i Helsingfors.
I boken ”Finlands minnesvärde män” har Elias Lönnrot medverkat med en skildring av doktor Topelius liv och gärning. Han uppehåller sig förstås vid de insatser som doktorn gjorde som läkare och betonar hans betydelse för runforskningen. Många vandrande handelsmän med runor i bagaget sökte sig under doktorns tid till Kuddnäs. Topelius d.ä. gav redan 1822 ut det första häftet av ”Suomen kansan Wanhoja Runoja ynnä myös Nykyisempiä lauluja” (Finska folkets gamla runor jämte nyare sånger). Av honom fick Lönnrot uppgiften att Vuokkiniemi i Fjärrkarelen var en guldgruva för runosamlare.
Mycket märklig är den utbildningsväg doktorn hade bakom sig. Han föddes i Uleåborg 1781 och gick i skola där. Med ”ett vackert vittnesbörd” från trivialskolan begav han sig till Åbo och inskrevs efter avlagd examen vid akademin. Det var ont om pengar, så han gjorde som Runeberg en gång skulle göra, arbetade som informator, i detta fall i Muhos, i två års tid. Sedan bar det av till Uppsala tillsammans med den elev som han hade undervisat, och där inledde han sina medicinska studier. Dem fortsatte han i Stockholm och blev förordnad till underläkare på ett linjeskepp i flottan. Efter den kommenderingen fortsatte han sina studier och uppmanades år 1803 att resa till Österbotten, där kopporna härjade. Det var under den här tiden som han tillsammans med sin bror Gustaf, som var stadsläkare i Uleåborg, vaccinerade närmare 900 barn. Sin examen avlade han i Stockholm 1804.
1806 blev han t.f. stadsläkare i Nykarleby. Sin blivande hustru träffade han då hon besökte en flickpension i Stockholm, och de gifte sig år 1812. Vid det laget hade han hunnit med att studera veterinärmedicin i Köpenhamn och avlägga slutexamen i Uppsala. Han promoverades i sin frånvaro till medicine doktor 1813, men då hade han redan utnämnts till provincialläkare i Nykarleby. Han var alltså en ovanligt mångsidigt utbildad läkare, både medicinare och kirurg, och dessutom kunnig i veterinärmedicin.
När man vet det här är det lätt att förstå att han ville att hans barn skulle få den bästa utbildning som stod att få. Dottern sändes till Stockholm i pension, för att, liksom sin mor en gång, i den forna huvudstaden få lära sig allt som bildade flickor på den tiden skulle kunna. Sonen skulle sköta sin skola, lära sig att arbetet går före leken och härdas genom att vänja sig vid friska utomhuslekar i alla väder. I berättelsen ”Moppe” kommer doktorns uppfostringsprinciper fram på ett finurligt sätt. Ännu på sin sista sjukbädd på Björkudden mindes Topelius sin fars lärdomar. Så länge han kunde det, skrev han ”en rad”, låt vara att det inskränkte sig till t.ex. ”Guds lov, på sjukbädd. Långa söndagen” eller ”En lång sjukvecka i Guds lov”. På Kuddnäs kan man idag stiga in i doktorns mottagningsrum, beundra hans reseapotek och några av hans skrifter och beklaga att en så begåvad och välrustad person inte fick ett längre liv.
Den som naturligtvis, näst den drabbade själv, led mest av den långa sjukdomstiden var Zachris mor. Hon hette Catharina Sophia Calamnius, men hennes far var död då hon gifte sig med doktor Topelius och modern var omgift med Johan Turdin, som från att ha varit bokhållare avancerade till handelsman och redare. Det var i familjen Turdins hus som Alexander I övernattade vid sitt besök i Nykarleby. En halvsyster till Catharina Sophia Topelius, Augusta, gifte sig med Carl Rosenkampff, en herre som var ansvarig för bygget av den nya bron över älven. Den gamla hade bränts av ryssarna under 1808–09 års krig. Rosenkampff blev adlad för sina förtjänster och umgänget med familjen blev livligt. Friherrinnan och hennes döttrar besökte Kuddnäs, och den unge studenten Zachris tillbringade många trevliga stunder i familjen Rosenkampffs hem i Helsingfors.
Efter makens död var det Zachris mor som fick lov att ta över ansvaret för Kuddnäs och för barnen. Förhållandet mellan modern och Zachris var innerligt, detta trots att hon ibland, när hon nåddes av alarmerande rykten om Zachris förehavanden i Helsingfors, inte tvekade att ge sin son en ordentlig tillrättavisning. Av allt att döma gavs barnen stor frihet, men man väntade sig att de skulle uppföra sig i enlighet med den uppfostran de hade fått.
Hushållet på Kuddnäs var stort och förhållandena primitiva, enligt vår tids sätt att se. Det fanns förstås tjänstefolk, men redan 1835 skriver Zachris i sin dagbok den 10 november att pigan Anna ”gick bort”, och två dagar senare var det den trogna Stinas tur. Om den senare handlar dikten ”En trogen tjänarinna”. Den 21 juni 1837 kom Zachris hem till Nykarleby. Han skriver i dagboken: ”Genast på torget fick jag motvind, ty man stenlade i nordöstra hörnet. Måste därföre passera Nybrogatan och gränden. – Och så kom jag obemärkt genom Kudnis grind och tog min goda och nu hjertligt glada Mamma på säng. Bredvid henne sof Fanny, vår hädangångne älskade Franz:s efterlemnade, sin pappas afbild med stora blå ögon och välbildade drag – nu min yngsta älskade syster”. Franz var en äldre kusin till Zachris, som en tid hade varit hans hemlärare och som senare, som brukspredikant på Orisberg, i juli 1834 hade förberett honom för hans första nattvardsgång. Efter Franz Toppelius alltför tidiga död tog doktorinnan hand om en av hans döttrar som ett slags fosterdotter. Flickan, som hette Fanny, stannade sedan på Kuddnäs och var ett stöd för doktorinnan ända fram till hennes död 1868. Doktorinnan insjuknade och dog under det stora hungeråret efter att ha skött svältande och sjuka i bagarstugan på Kuddnäs. Att man inom familjen satte stort värde på ”systerns” insats förstår man av det faktum att doktorinnan hade föreskrivit att Fanny skulle få del av arvet efter henne. Barnen, Zachris och Sofie, gjorde som modern hade önskat, och Zachris skrev ett äreminne över henne, dikten ”Min moder”. Under hela sitt liv var Topelius omgiven av kvinnor. Modern var den första av de kvinnor han beundrade och beskrev, ofta i översvallande ordalag, som i Dagboken för den 30 juni 1840, då han hade bevistat ett bröllop i Nykarleby.
[(Inf. 2010-04-010.)]
Som tidigare har framgått hade Zachris under en lång tid varit förälskad i Mathilda Lithén. Under sina resor mellan Nykarleby och Helsingfors blev han erotiskt intresserad av den sköna Greta på Kahra gästgivargård. I Dagboken skriver han den 25 maj 1840, alltså bara ca en månad före bröllopet mellan Christine Bäck, som var dotter till handelsmannen Johan Bäck och Maria Brita Linqvist, och brukspatronen Olof Sjöberg: ”1/4 timme sednare vid brasan – på mitt knä sitter min egen vackra Alavoflicka, min rara ros häruppe i Finmarken – ah – kuinka sine kasvanut suuri ja korja – lång och smärt – och dubbelt vackrare på de 2 åren – och minns du Söndagsqvällen och den röda gördeln – ja, skratta, det är bäst, så syns det inte att du rodnar – och 17 år nu först stackare, du var då bara 15 – det är visst, att af detta ephemeriska slaget (et sine niitä ymmerä) – har jag aldrig kysst så vackra läppar som dina.”
Greta ställde till oreda i den unge Zachris dittills ordnade tillvaro. Vid det laget hade hans heta ungdomskärlek till Mathilda svalnat – glömde ”Den forna flickan” gjorde han aldrig – men i stället hade han blivit intresserad av Maria Emilia Lindqvist, hon som sedan blev hans hustru. (Senare skrev Topelius hustru sitt namn med e i slutet, men i kyrkböckerna står det Emilia och som ung kallades hon Milla. Formen Mille, som förekommer åtminstone i Zachris brev till henne, är av senare datum.) Det tragiska i den historien var att Zachris hade en rival, och den rivalen var Henrik Backman, hans bästa vän. Emilie var också ganska vankelmodig. Hon förlovade sig t.o.m. med en annan, John Snellman, och Zachris visste varken ut eller in. Först efter det att han hade fått höra att förlovningen med Snellman var uppslagen och att Henrik Backman hade skaffat sig en ny fästmö, vågade han hoppas på Millas kärlek. När han sommaren 1842 kom hem till Nykarleby, möttes han av sorgebudet att Henrik Backman hastigt hade dött. Med sig hade han den förlovningsring som Henrik hade bett honom skaffa i Helsingfors. Den var avsedd för Marie Hammarin, men hamnade, om man får tro skalden, på vännens grav. Den tragiska händelsen gav upphov till några dikter, bland dem ”På kullen om våren”.
”Irrskenet på heden”, den vackra Greta, hade av allt att döma gjort ett outplånligt intryck på familjegossen Zachris. Han hade umgåtts flitigt med flickor i Nykarleby, men kusiner var kusiner, och familjeflickor fick man inte kurtisera hur handgripligt som helst. Greta hade troligen en annan moralkodex. Att det inte kunde bli något av Kahraäventyret förstod nog Zachris, trots att han fantiserade om att gifta sig med Greta, och ännu bättre förstod hennes släkt det hela. Man såg till att flickan blev bortgift och därmed kom utom räckhåll för ”den resande studenten”.
Kahraepisoden faller egentligen utom ramen för den när antologin, men den spelade en så stor roll i Zachris Topelius liv, att det inte går att negligera den. Vi kommer att återvända till äventyret i ett senare sammanhang, men nu är det tid att presentera den Nykarlebyflicka som blev Emilie Topelius. Zachris tillkommande var dotter till köpmannen Isak Lindqvist. Hon såg bra ut utan att vara påfallande vacker, hon dansade, enligt Zachris rapporter från baler i stan, utmärkt, hon spelade piano och gitarr, sjöng och var också i övrigt konstnärligt lagd. Senare tecknade hon bl.a. illustrationer till första upplagan av ”Sagor”. Den 7 september 1842 anhöll Zachris om Millas hand och den blivande svärfadern hade ingenting att invända, men förlovningen eklaterades inte; och först i december 1845 fick vänner och bekanta i Helsingfors reda på att ”det lysts” för Maria Emilia Lindqvist och Zachris Topelius i Nykarleby kyrka.
Sedan blev det dubbelbröllop – brudens syster vigdes vid borgmästare Haeggström – i den nybyggda Lindqvistska gården vid torget. Vigseln förrättades av kyrkoherde Gabriel Borg, som för resten blev morfar till Jean Sibelius. Vid den tiden bodde doktorinnan i den gula byggningen på Kuddnäs och i huvudbyggnaden bodde det nygifta paret Haeggström. Så kom Zachris och Emilie att tillbringa de två första veckorna av sitt äktenskap i den gula byggningen. Därför är det inte mer än rätt att Reinholds vackra porträtt av Emilie, utlånat av Nationalmuseet, nu hänger i den s.k. gula salen.
Emelie Topelius
Oljemålning av B. Reinholds, Kuddnäs museum.
Äg. Finlands nationalmuseum.
Foto Gustav Sandström 1997.
|
De två dikterna till Emilie är mycket olika varandra. Den ena är en tillfällighetsdikt, skriven ”Till E. T. på hennes födelsedag den 26 augusti 1881”. Den är ju inget litterärt mästerverk, men den är intressant som ett exempel på den genren och som en repetition av Emilies levnadshistoria. Den dagen fyllde Emilie 60 år, och hon hade bara fyra år kvar att leva. Hon hade länge varit sjuklig och många försök hade gjorts att kurera henne. På den tiden var Marstrand i Sverige kurorten på modet och dit gjordes förhoppningsfulla resor. Den stora resan till Italien var också tänkt som rekreation, men den visade sig ansträngande för Emilie. Familjen hade förlorat tre barn i späd ålder, två pojkar och en flicka. Två dödfödda barn har noterats, men det kan ha varit flera missfall. Inget under att hälsan inte stod bi.
Det förefaller som om Emilie Lindqvist hade varit en ganska tungsint person, och det är inte så underligt att hon var det efter allt det som hon hade fått uppleva. Men hon var också klok och praktisk. Det var hon som 1855 på auktion ropade in den fiskarstuga som sedan fick namnet Majniemi. Enligt Topelius i ”Självbiografiska anteckningar” var affären en angenäm överraskning för honom. Det var också hon som insåg att det inte var klokt att köpa tillbaka Kuddnäs, när den frågan en gång blev aktuell. Hon såg väl klarare än Zachris, att han inte var någon lantjunkare.
År 1889 trycktes dikten ”Noli me tangere”. Det är en gripande dikt om en stor kärlek, som ändå aldrig nådde ända fram. Man har en känsla av att Zachris tyckte att han inte hade kunnat göra henne så lycklig som han hade velat. Kanske det är som Maria Wine säger i sin dikt ”Till de älskande”: ”Närmare/ än nästan nära! kommer du aldrig din/ älskade”
Att han upplevde hennes död som en katastrof är känt. Olof Enckell citerar i sin kommentar till dikten ur ett brev till Fredrik Barfod: ”Vad mig angår, har jag i sju månader legat slagen till marken såsom ett rågfält efter en hagelskur, – icke sjuk, icke frisk, icke sorgsen och icke glad, endast tom, som man är, när man förlorat tron på framtiden och tron på sig själv.”
Av barnen i familjen var Aina äldst. Hon föddes 1846 och kom att vistas mycket på Kuddnäs, som för henne symboliserade en evig sommar. Hon var också den enda av Topelius efterkommande som fick egna barn, och från henne härstammar alla skaldeättlingar som lever i detta nu, men ingen av dem heter Topelius. 1848 föddes Mikael. Han var med familjen på Kuddnäs sommaren 1850, fick scharlakansfeber och dog i september. Han begravdes bredvid sin farfar på Nykarleby begravningsplats. Till hans minne skrev den nedbrutna fadern dikten ”Två änglar”. På våren samma år hade Emilie fått en dödfödd flicka och i början av år 1852 kom en pojke död till världen. Sorgens ängel hade verkligen gjort täta besök. Den dikt som framför allt förknippas med Mikael är dikten ”En liten pilt”. Den hette först ”Mitt döda barn”, men det var så smärtsamt att skriva den, att den inte var klar för trycket förr än i november 1851. Den trycktes i Ljungblommor 1854. En bidragande orsak till att den dikten med dess trots allt försonliga och ljusa grundton trycktes just då var kanske den omständigheten att Toini föddes i mars 1854. Hon kallades ”kejsarflickan”, eftersom hon föddes samtidigt som Nikolai I besökte Helsingfors. Elias Lönnrot var hennes gudfar och av honom fick hon en kantele som han själv hade tillverkat. Även Fredrik Pacius var närvarande vid hennes dop. Hon gifte sig aldrig och stannade sedan hos fadern på Björkudden som värdinna i hemmet efter moderns död. Senare flyttade hon till Norge och är också begravd där.
Sommaren 1855 tillbringades på Kuddnäs. Familjen stannade kvar ända till jul, eftersom en liten flicka, Eva Maria, föddes i september. Det blev den sista jul som Zachris kom att fira i det forna hemmet. Topelius skriver att det nu stod två vaggor i det rum där han och hans syster Sofie hade sett dagens ljus för första gången. Eva gifte sig sedermera med den svenske konstnären Acke, flyttade till Stockholm, men besökte ofta fadern på Björkudden. Hon hade inga egna barn, men en adoptivson.
I maj 1857 föddes Rafael Zacharias. Att den lilla pojken fick sin fars och farfars namn är bara ett tecken på hur stora förhoppningar Zachris Topelius hade för hans del. Även denna gång kom ”sorgens ängel”. På sin ettårsdag dog Rafael och om honom skrev fadern den lilla berättelsen ”Om den sommar som aldrig kom”. Rafael fick aldrig uppleva sommaren på Kuddnäs. I oktober 1859 utökades familjen med en liten flicka, som fick heta Rosa. Hon fick som alldeles liten följa med till Nykarleby och Majniemi, men mådde enligt faderns minnesanteckningar inte riktigt bra av vistelsen i skärgården. Hon var efter det krasslig och fick i april 1862 scharlakansfeber och dog. Det var meningen att Rosa skulle få en ”Rosas bok”, men den blev aldrig mer än en tanke. Kanske det inte är alldeles galet att se ”Behåll din krona” som Rosas dikt. Också de andra barnen var sjuka den våren, men tillfrisknade till föräldrarnas lättnad. Så var det tre flickor kvar och dem hade föräldrarna stor glädje av. Kopior av de änglahuvuden som Carl Enaeas Sjöström gjorde och gav Emilie och Zachris Topelius på deras silverbröllopsdag hänger på väggen ovanför chiffonjén i minnesrummet i den gula byggningen på Kuddnäs. Mikael, Rafael och Rosa var alltid i sina föräldrars närhet.
En person som mer än någon annan delade Zachris barndom på Kuddnäs var hans enda syster Sofie. Hon hade liksom modern fått finslipa sin uppfostran i Stockholm och hörde naturligtvis till den krets av glada ungdomar som umgicks med varandra i Nykarleby. Hon skymtar i berättelsen ”Moppe”, som den moraliskt överlägsna av de två syskonen. Senare greps hon av den pietistiska väckelsen och gifte sig med pastorn, sedermera prosten Lars Wilhelm Schalin. Deras vigsel förrättades i gula salen på Kuddnäs. Det var ett stillsamt bröllop utan dans, men med ”andeliga sånger”. Topelius, som själv förhöll sig ganska kritiskt till pietismen, i synnerhet till det han kallade dess överdrifter, behöll hela livet sin varma relation till systern och hennes familj. Doktor Topelius hade bestämt att son och dotter skulle ärva lika, när modern var död. Enligt gällande bestämmelser skulle dottern ärva endast hälften. Zachris protesterade aldrig, utan ansåg det självklart att faderns önskan skulle uppfyllas. Faderns och moderns önskemål i fråga om arvet bidrog i mycket hög grad till att det var omöjligt för Zachris att behålla Kuddnäs. Någon osämja mellan syskonen för den sakens skull blev det ändå aldrig fråga om. Johanna Sofia Schalin blev mycket gammal och kunde berätta för sina barn om mycket som hade hänt på Kuddnäs. Ett av barnen; Zachris Schalin; som blev direktor för seminariet i Nykarleby, har på ett enastående sätt förvaltat arvet från henne.
[(Inf. 2010-04-16.)] |