Kuddnäs.
Skalden Z. Topelius' forna hemgårds historia av Zachris Schalin.
VII.
DOKTOR
TOPELIUS ÖVRIGA LIVSUPPGIFTER.
HANS LIDANDE OCH DÖD.
Vi ha uppehållit oss något länge vid denne Kuddnäsherres
jordbruk och hemmansskötsel, emedan hans tid, så kort den än var
och så litet lysande än resultatet hann bliva, likväl måste
betraktas såsom egendomens blomstringstid. Men doktor Topelius hade ju som
vi veta många andra uppgifter att sköta, främst sitt läkarekall.
Han tog verksam del i sonen Zachris' undervisning, såsom vi sett, han samlade
under en följd av år finska fornsånger, och såsom ortens
litterärt mest bildade person blev han av styrelsen utsedd till censor för
nyutkommen litteratur, vilken uppgift likväl icke torde åsamkat honom
någon större möda eller svårighet. Icke utan skäl har
det sagts om Z. Topelius senior, att han som en mångfrestande man i flera
hänseenden var »före sin tid», åtminstone på
den plats, där han blivit ställd. Och vad än han företog sig,
åsyftade han därmed ej allenast sin och sina anhörigas utan hela
folkets och landets välfärd och förkovran. Detta visade sig redan
tidigt i hans verksamhet såsom ung läkarpraktikant, då han, efter
att hava praktiserat på Serafimerlasarettet i Stockholm samt tjänat
som underläkare på ett linjeskepp i svenska krigsflottan 1801, blott
22-årig drog ut på vidsträckta vandringsfärder i det inre
av Uleåborgs län för att stävja den vid dessa tider så
grymt härjande smittkoppsepidemin bland barn genom användande av den
nya och lyckligt verksamma koppympningsmetoden. För samma ädla
verk ivrade också hans fader kyrkomålaren, hans äldre broder
Johan Gabriel, pastorn, samt den yngre brodern Gustaf, som i skilda turer praktiserade
i hans sällskap. Under nämnda färder genom 10 socknar skall Zachris
hava vaccinerat omkr. 900 barn och sålunda på det verksammaste sätt
bidragit till den hemska landsplågans utrotande. Han fortsatte även
efteråt med vaccineringen. Med hänsyn till dessa och andra meriter
tilldelade honom Kejserliga Hushållningssällskapet i Finland tvenne
medaljer, både den mindre och den större, för nyttig verksamhet.
Även sin forskning och sina studier för licentiatgrad hade Topelius
egnat bekämpandet av ett av mänsklighetens värsta plågoris,
kräftsjukdomen. I sin arbetsdryga tjänst som provinsialläkare fortsatte
han med samma nit och intresse sin mänskovänliga strävan under
vidsträckta ämbetsresor i sitt stora alltför stora
distrikt och gjorde sig vida känd som en skicklig kirurg. Såsom utbildad
veterinär kunde han även giva folket goda råd i fråga om
deras husdjurs skötsel. Stadsläkarebefattningen med sjukbesök och
privatpraktik hemma var icke heller för honom någon sinekur. Dessutom
gjorde han sommartid tjänst såsom »brunnsläkare»,
ty på orten fanns en på den tiden i rop kommen hälsokälla
eller så kallad »surbrunn», nämligen i åbranten
strax söder om staden, till vilken kurgäster samlades från när
och fjärran för att under Topelius' ledning söka bot för sina
krämpor genom brunnsdrickning och bad. I ett brev till sin broder Gustaf
i juli 1816 talar han om »en stor svärm brunnsdrickare, de flesta från
Wasa, Ilmola och Lappo, även från Jakobstad». Och i augusti följande
år antecknar han »närmast 50» kurgäster, »till
7/8 främmande, större delen jurister och präster». I följd
härav var han dessa tider »övermåttan sysselsatt». 1)
Utom brunnsdrickning rekommenderade Topelius gyttjebad. Han skall ha varit
en av de första i landet, som började med dessa i södra Finland
så ryktbarvordna bad. I Nykarleby hämtades till baden en förträfflig
svart gyttja från Tirsskärs sund i skärgården numera
uttorkat. Obduktioner utförde Topelius utom på sina ämbetsresor
även hemma på Kuddnäs i liderbyggnaden på södra sidan
av den yttre gården. Vid sådana tillfällen lät han ibland
sin son Zachris, när denne blivit något äldre, vara närvarande,
för att han skulle lära sig känna människokroppens inre struktur.
Jag har icke hört att åsynen av de livlösa kropparnas dissekering
i någon värre grad skulle angripit den växande ynglingens nervsystem,
men då han senare som nybörjare på den akademiska banan verkligen
en tid tänkte på att i faderns fotspår utbilda sig för läkareyrket
samt för detta ändamål gjort undan en kurs i kemi, blev dock fortsättningen
för hans känsliga natur alltför motbjudande. Han vände om
just vid anatomisalens tröskel. Barndomsintryckena måtte i alla fall
hava medverkat därvid.
1) Såsom värdefulla
minnen av min morfaders läkarpraktik bevarar jag hans lilla inventiösa reseapotek med rara droger i en mängd burkar och en del kirurgiska
instrument samt en liten »sjukjournal» från 1802.
I
andra bandet av det biografiska verket Finlands minnesvärde män (18551857) ingår också en uppsats om Doktor Z. Topelius, skriven
med stor välvilja av en i sanning kongenial personlighet, en yngre ämbetsbroder,
läkaren, runosamlaren professor Elias Lönnrot (signatur: E. L.),
som bl. a. (sid. 351) säger att Topelius såsom provinsial- och stadsläkare
i Nykarleby hade »förvärvat sig allmän aktning och kärlek
ej mindre genom sin skicklighet än genom ett redbart, okonstlat väsende
och den deltagande välvilja, varmed han bemötte såväl den
rikaste som den fattigaste». Då han även åtnjöt en
sann huslig sällhet, borde han sålunda, menar Lönnrot, »hava
funnit den belöning för sina strävanden, som den jordiska lyckan
kan tilldela en människa». »Men denna lyckas ostadighet och opålitlighet
skulle även Topelius innan kort få bittert erfara.» Endast 8
à 9 år av ostörd verksamhet räknar sonen skalden att hans
fader förunnades, innan sjukdomen bröt hans fysiska kraft.
Lönnrot
berättar, enligt vad troligen T:s broder läkaren professor Gustaf Toppelius
i Uleåborg hade meddelat honom, att då doktor Zachris T. år
1820 på en ämbetsresa färdades över svag is, brast denna
under honom, han hamnade i det iskalla vattnet, blev genomvåt och förkyld
och i följd därav värkbruten för sin återstående
levnad. Men enligt vad min moder i hemmet hört skulle en annan förkylning
om tidigare eller senare, vet jag inte där hava ansetts såsom
den egentliga sjukdomsorsaken. Doktorn hade nämligen, också på
en ämbetsresa, vid en medikolegal besiktning och obduktion i ett mycket kallt
rum kastat rocken av sig för att ledigare kunna arbeta och därvid grundligen
förkylt sig. För den vidskepliga folktron däremot kunde
en så skicklig läkares, som det föreföll obotliga, sjukdom
och förlamning icke hava en så enkel och naturlig grund, utan den hade
säkert blivit honom »påsatt» av någon illasinnad
person. Det var också liksom något mystiskt med denna sjukdom, vars
rätta art den tidens läkarevetenskap i norden icke kunde angiva, än
mindre bota. Börjande med reumatiska smärtor vid fotknölarna steg
det onda småningom uppåt och förlamade benens rörelseförmåga,
så att doktorn måste lyftas och bäras och vändas i sängen
som ett litet barn. Lill-Zackes finska sköterska Brita Kiviranta, vars »pra
kosses» skötsel för en tid övertagits av jungfru Anna Lena,
tills han (1829) skickades till Uleåborg i skola, fick nu helt egna sig
åt den lame doktorns sjukvård. Hon lyfte honom i och ur den länstol,
i vilken han dagarna igenom satt och arbetade, då han ej behövde ligga,
hon masserade dagligen någon stund de domnade extremiteterna, och när
doktorn trots sin egen misär ville låta föra sig till någon
sjuk som påkallat hans hjälp, var det Brita som transporterade honom
i ett särskilt åkdon, själv häst, kusk och lakej i en person.
Sittande i sin länstol på en lätt handkärra, som Brita drog,
åkte doktorn på detta originella sätt, likt en kinesisk mandarin,
omkring till sina patienter i staden. Gällde det längre färder
begagnade han sig naturligtvis av häst och annat åkdon.
Doktorn
hade lyckligtvis till sitt livs slut sina fulla själskrafter i behåll
och fullständig rörlighet i övre delen av kroppen, så att
han, tryckande händerna mot länstolens armstöd, kunde höja
sig något från sitsen till omväxling emellanåt. Sittande
i sin stol tog han fortfarande emot patienter och utförde till och med mindre
kirurgiska operationer, skar upp bölder, skötte sår och drog ut
tänder m. m. »Med samma välvilja och nit, som förut
under helsans dagar», säger Lönnrot, »fortfor han att med
läkarevård betjäna andra lidande, vilka i stora skaror belägrade
hans bädd», i figurlig mening, förstås. »Vackert och
rörande var att se», fortfar den välvillige biografen, »huru
den ena sjuka skötte den andra, och detta gjorde han ända till de sista,
tiderna.» Doktorn hade ju också sina lättare stunder och dagar,
då smärtorna voro drägliga eller helt sisterade. Från läkarevården
lediga tider egnade han då åt läsning och skrivning.
Under
de 11 år, som hans lidandes tid varade, hängav sig sålunda den
verksamme mannen icke åt onyttig grämelse, utan under manlig resignation
fullföljde han efter förmåga sina tidigare intressen, även
sedan alla de läkekonstens hjälpmedel, som försöktes både
hemma (elektricitet bl. a.) och vid besök i Åbo och Köpenhamn,
visat sig overksamma. De för den lame doktorn ytterst besvärliga resorna
till nämnda orter till Åbo i sufflett, till Köpenhamn med
segelfartyg , på vilka färder han ledsagades av sin trogna maka
och jungfru Anna Lena, medförde endast bitter missräkning.
Till
råga på doktorns lidande kom under de sista levnadsåren ännu
nedsättningen av hörselförmågan, så att han blott med
svårighet hörde andras tal. Men sin korrespondens underhöll han
fortfarande, med sina syskon och brorsonen Frans samt några andra personer.
För att möjliggöra skrivning i länstolen hade han framför
sig såsom bord en halvrund brädskiva, som vilade på och fästes
vid armstöden. Vid detta miniatyrskrivbord skrev han allt, som under sjukdomsåren
flöt ur hans flitiga penna, och här redigerade han sina bekanta runosamlingar.
Det
som jämte omsorgen om familjen, barnens uppfostran och egendomens skötsel
kanske mest upptog doktor Topelius' intressen under dessa sjukdomsår var
just det fortsatta samlandet och publiceringen av finsk folkpoesi, vars nationella
och litterära värde han redan tidigt hade insett. Under sina vaccinationsfärder
i Österbottens finska socknar hade han först fått tag i intresseväckande
brottstycken av episka runor, vilka han då upptecknade, men han hade också
småningom kommit till insikt om, att rikare källflöden vore att
finna längre österut, i det sångrika Karelen och blev, sedan han
funnit det, en vägvisare för den följande tidens forskare, såsom
känt är och av Lönnrot i hans biografi framhålles. Icke tillfredsställd
med vad han själv eller genom vänners och väns vänners förmedling
lyckats samla av runomaterial från Österbotten passade han nämligen
på att öka sitt förråd genom muntliga meddelanden av de
kringvandrande s. k. »laukkuryssar» ofta egentligen finska
karelare från trakter bortom vår östra landgräns
vilka då och då besökte orten. Doktorn bjöd dem in till
sig och bad dem sjunga och diktera för uppteckning sina sånger och
trollformler. Sålunda kom han över flera märkliga runor.
Min mor brukade berätta om, huru häftigt uppskrämd hon blev, när
hon, stackars liten flicka, sent en kväll plötsligt väcktes ur
sin sömn av sångargubbarnas starka och skrovliga röster inne hos
hennes far i rummet bredvid sängkammaren. Vid sångernas upptecknande
blev doktorn i sin dövhet under de senare åren nödsakad att anlita
sekreterare och härvid biträdde honom då brorsonen pastor Frans
Michael Toppelius eller klockaren Finnström. Sålunda kom det ju att
höra till Kuddnäs gårds i många avseenden intressanta historia,
att här av genuina finska runosångare sjungits och sedan upptecknats
forntida sånger om Wäinämöinen och Ilmarinen och grundstenar
samlats till vårt berömda nationalepos Kalevala! Av sina samlingar
hann doktor Topelius före sin död redigera och av trycket utgiva 4 häften
»Suomen Kansan Wanhoja Runoja, ynnä myös Nykyisempiä Lauluja»,
det första år 1822 och de andra åren därefter. Ett femte
häfte utgavs efter hans död av brodern professor Gustaf Toppelius med
ett kort förord om runosamlarens levnadsöden. Sin kärlek till det
finska språket och folkets rika sångskatter hade bröderna Topelius
ärvt från sitt hem i Uleåborg, och ehuru de erhållit hela
sin allmänna och litterära utbildning på det svenska språket
och i svensk omgivning, bevarade de denna kärlek till sin död. |