Men skåpet
och klaffbyrån jag kan väl anförtro det å den ärade
läsaren skänktes efter Kuddnäs-hemmet skingrande genom högtidligt
gåvobrev på vers av skalden själv till den, som skriver detta,
julen 1873. I de tydligen på rak arm nedskrivna verserna kallar min morbroder
de kära gamla möbeln »en högst vördnadsvärd ruin»,
vari den blivande nye ägaren »vulgo även kallad Zacke»,
allt »sitt bohag packe», och han fortsätter:
»Mormors
farmors arv jag ger,
byrå brun, som herbergerat
vad besagda fru kasserat,
speciemynt
och annat mer,
fast helt arm du nu den ser.
Skulle dock i någon låda
finnas
lönnlagd, glömd av våda,
någon hundradalers sedel,
håll
till godo dessa medel!»
Och han önskar
mig större tur att finna skatterna, än han själv hade haft, ty
förgäves hade han sökt efter lönnlåda där sådana
bort vara gömda, som så ofta enligt sägnerna i fråga om
dylika gamla möbler var fallet. Om byråns värde förtäljer
han än vidare:
»Annars kan jag ej
förtiga
att den gamla byrån där;
som ännu på
Kuddnäs är,
var i fyrti år mig kär.
Har sett pappersgubbar
kriga,
har förvarat sidensvansar,
valmofrön och rosenkransar,
kärleksbrev
och annat skräp,
som ännu följt med på släp.»
Allt
som ännu fanns kvar i byrån av detta brokiga innehåll skulle
om möjligt obesett av mig undanläggas för att till
ägaren återställas. Däremot kunde jag, om jag önskade,
taga »skåpet med, som därpå står». Men byrån
finge icke moderniseras, utan borde i sitt enkla skick bibehållas inom släkten.
»eftersom
ännu mitt hjärta
hänger litet kvar på skarv
vid min
moders farmors arv»,
såsom givaren
icke utan vemod erkänner.
Enligt min tanke bör en frejdad författares
anseende icke på något sätt kunna anses lida något avbräck
genom ett sådant öppet erkännande av den ömhjärtade
s. k. »klockarkärlek» han ännu som gammal hyser till
barndomshemmets forna livlösa mobilier. Och är det icke så, att
när man älskar sitt hem med allt vad till detta hör, så skänker
hemmet liksom kärlek tillbaka? Man hälsas så vänligt och
förtroget av varje föremål där, som möter ens blick,
när man träder inom dess väggar, ja redan när man kommer inom
hemgårdens hank och stör! Är icke detta just hemligheten med denna
underbara hemkänsla, som så intensivt behärskar oss alla
och som fått sitt uttryck i det något kärva, men sanna ordstävet:
»borta bra, men hemma bäst»?
Av vindskammarens övriga
minnesvärda möbler erinra vi om den större utsnidade pinnsoffan
(att utdraga på bredden), vari informatorn sov och som hade sin plats vid
rummets östra vägg, samt den mindre och enklare soffan för unge
Zachris vid motsatta väggen. Den förra tog skalden med sig till sitt
hem i Helsingfors (och på Björkudden), och den andra hamnade hos en
Topelius tillgiven sjömansfamilj i staden, där jag sedan såg den.
Barnen, som lågo i den, hade av sin moder fått förmaningen att
komma ihåg, att professor Topelius som barn legat i soffan. Vidare funnos
i vindsrummet efter doktorns tid stolar med böjda kors i ryggen och stoppad
läderklädd sits, vilka tidigare stått där nere.
I fråga
om de föremål skalden i det ovan citerade gåvobrevet nämner
såsom av honom förvarade i den gamla byråns gömmor undrar
läsaren måhända litet över »sidensvansarna» och
»rosenkransarna». De förra, som fordom jämte trastar o. a.
räknades till den matnyttiga »kramsfågelgruppen» brukade
pojkar »kippa» ned från rönnarnas kronor med en snara på
en lång stång, då de intet ont anande fåglarna som ivrigast
snaskade rönnbärskärnor där. »Rosenkransarna»
åter voro väl inga kransar av rosor, utan pärlband med svag doft
av rosenblad, som Topelius' barn brukade gnida i en järnmortel, tills de
bildade en svart deg, lätt att forma till kulor eller pärlor. Sådana
hade väl Zachris där förvarat till torkning.
Såsom
karakteristisk för Z:s vindskammare kunna vi ännu framhålla den
gulglaserade kakelugnen med sin avsatskrans vid brösthöjd. När
brasan i den var tänd och luckorna öppna, spred den i rummet en välgörande
värme och trevnad som den tidens människor satte så stort värde
på. Om tavlorna på väggen har min mor berättat, att
Sten Sture och hans maka Christinas Gyllenstjernas bilder hängde på
var sin sida om spegeln över skrivbordet och under denna ett porträtt
av blomsterkungen Carolus v. Linné, alla tre kopparstick i förgyllda
ramar, förmodar jag. Senare så jag där dessutom en förtjusande
bild av den unge botaniker Linné i excurrentdräkt, med stänglar
av hans älsklingsblomma Linnéan instuckna under bältet.
Av
»hyllans folianter» måste jag nämna en, som ännu finnes
i behåll (hos undertecknad) och som för skalden var särskilt dyrbar,
i synnerhet för sina bilders skull. Det var denna »pretiösa bok»
i praktband pressat pergament över massiva träpärmar med
mässingsknäppen som han i inledningskapitlet till novellen »Stjärnornas
kungabarn» (förut »Planeternas skyddslingar») ägnar
hela fyra sidor och kallar »Versio vulgata». Det är en latinsk
bibel alltså, sliten av ålder, men icke i folioformat utan i vanlig
oktav, och icke heller någon påvligt godkänd Vulgata utan en
protestantisk upplaga från reformationstiden tryckt 1578 i Basel, som man
ser av Nya Testamente titelblad. Det första titelbladet saknas, såsom
så ofta i gamla böcker. Det rara exemplaret, försett med skolgossen
Zachris Topelius' barnsliga namnteckning på flera ställen namnet
2 gånger stavat med tvenne p:n , utgör icke någon hel
bibel, utan endast andra bandet av en sådan, börjande med profeten
Jesaja. Boken hade före Topelius ägts av hans unge informator Blank
1820 och av Rudolf Israel Holsti 1828 och flitigt använts av gossar i Wasa
skola. Då Z. Topelius 1829 skrev sitt namn i boken såsom dess »verus
possessor») (rätte ägare), var han blott 11 år gammal och
troligen nyss inexaminerad som elev i Uleåborgs trivialskola. Möjligen
hade han använt den som latinsk läsebok redan i hemskolan. Men när
han nu som gammal ville beskriva den i sin novell hade han icke sett den på
många år, ty den hade blivit kvar i Kuddnäs-biblioteket
i det gamla skåpet och med detta kommit till mig. Sålunda måste
han vid sin beskrivning anlita fantasin som hjälp åt det svikande minnet.
Mycket har han ändå kommit ihåg! »Habent sua
fata libelli» (böcker hava sina öden), heter det, och nog
har väl denna bok haft sådana genom sina många ägare under
de 350 år den existerat och gått ur hand i hand! Extra durabelt har
dess läderband varit, som så länge bestått provet att nötas
bl. a. i skolpiltars hårda nävar. »Förgyllning förgår,
men svinläder består», anmärkes med rätta i en av Andersens
sagor. Man kan till och med ännu urskilja ansikten och andra figurer fordom
fint inpressade i pärmlädrets yta.
Men vad som i denna bibel mest
tilltalade gossen Topelius' fantasi, det var dess illustrationer (av onämnd
mästare) till Johannes' Uppenbarelse. I den här nämnda novellen
tager författaren nu till utgångspunkt för sina krigsskildringar
särskilt kopparsticket vid kap. VI, som siar om Guds hotande straffdomar
över människosläktet genom krig, ödeläggelse, hunger
och död, symboliserade genom fyra ryttare på resp. en vit, en röd,
en svart och en black häst. »Ryttaren på den röda hästen
kriget med dess förfärliga elände syntes mig mest
förskräckande», säger Topelius; också gestaltar sig
hans framställning i det följande till en gripande uvertyr med detta
barndomsminne som grundmotiv. Ja, vindskammaren med alla dess inventarier har
i sanning givit den blivande författaren ett stämningsmättat material
till mångfaldig litterär produktion!
Men apropå krigshistorien,
så säger Topelius i de här ovan citerade stroferna om den gamla
byrån, att den även »sett pappersgubbar kriga». Detta syftar
på en lek, som mycket roade honom under barndomstiden en lek med
pappersdockor. Men det var inga flickdockor, förstås, med modejournalsansikten
och -toaletter, utan bussigt krigsfolk och historiska eller kvasihistoriska notabiliteter,
som han själv klippt av stadigt papper och gestaltat så, att »gubbarna»,
särskilt krigsfolket, kunde uppställas som en armé stående
på egna ben. Och då utförde han ibland på sin byråklaff
som kunde fällas ned att vila på tvenne utdragbara lister formliga
bataljer med sitt pappersfolk sålunda, att han sedan han ställt upp
mot varandra tvenne fientliga krigshärar med deras anförare, med ena
handen höll ett pappersark över båda och med en sax i den andra
klippte kors och tvärs under papperet, utan att se, huru vapnet härjade.
När han så låtit krigets vilda furier i blindo rasa några
ögonblick styrda likväl av den »högre makt» hans klippande
hand skull representera, drog han pappersridån undan och börjad räkna
döda och sårade på vardera sidan, varav man kunde se vilkendera
hären som vunnit fältslaget. Därpå förrättad han
åter fältskärstjänst såsom hans fader i tiden
det hade gjort på svenska krigsflottan och plåstrade (bokstavlige
med häftplåster) med ömhet om de blesserade gav väl
ock en och annan stupad nytt huvud och liv igen intill näst batalj. Den gav
ett flerfaldigt nöje, denna krigiska lek som också kunde varieras på
olika sätt. Papperssoldater av något större format kunde t. ex.
ställas upp i golvspringorna och beskjutas med diverse projektiler, vilket
han ock ibland praktiserade. Zachris hade så roligt på tumanhand med
sig själv, att han icke behövde några andra åskådare.
Vem inser icke att sådana krigsdramatiska lekar 1) förebådade
en blivande historiker, en skådespelsförfattare, en novellist
ja helt enkelt skaparen av Fältskärns
berättelser, vilken här så tidigt uppövade sin dramatiseringstalang!
Vi återkomma ännu till hans fantasi i rika lekar, nämligen i skuggspelens
form.
1) Topelius omnämner själv i sina
autobiografiska anteckningar dessa lekar samt sin barnsliga stridslystnad för
övrigt. Vill man söka en förklaring till denna något överraskande
själsegenskap hos den eljes av naturen så »beskedlige»
gossen, så räcker det väl icke till att betrakta den såsom
ett atavistiskt arv från hans farmors krigiska förfäder, de polska
Ocklawitzarna, ej heller såsom ett utslag av den hos pojkar rätt vanliga
klåfingrigheten och lusten att förstöra, utan snarast var det
en släng av tidens ännu ej utdöda riddarromantik med dess svärmeri
för krigarbragdens ära utan tvivel ett i gossens natur grundat
behov att få utföra något märkligt och stort i världen,
om ock genom kamp mot onda makter. Han brukade ju för att öva och pröva
sitt hjältemod till en sådan kamp med bara händer tappert härja
i brännässleskogen!
Och just med nämnda
Berättelser har Topelius oupplösligt förbundit minnet av sin kära
vindskammare! Det är där han i fältskärns skepnad själv
sitter och berättar sina intressanta historier för en förtrolig
krets av gamla och unga vänner. Vem minnes icke de genomtrevliga pratstunderna
där uppe med gamla mormor, skolmästar Svenonius, postmästar Svanholm
och en livad ungdomsskara, med vilka författaren inleder de skilda »cyklarna»
i sitt verk!
»Vindskammarmotivet», om jag så får
säga, går nog flera gånger igen i Topelii publikationer, naturligtvis
med varierande iscensättning. Men allra detaljrikast exploaterar han hemförhållandena
i berättelsen »Salig fänrikens tofflor», som ingick
som muntrationsföljetong i N:o 45 av Helsingfors Tidningar 1847. En rik men
avsigkommen fänrik från 1788 års krig hade i berättelsen
på gamla dagar hamnat hos ägaren av Lahdentaka gård, fått
sin bostad i den södra vindskammaren och där efter 26 år avlidit.
»Vindskammaren var ett högt och stort rum», beskriver författaren,
»sådana man ofta träffar i karaktärsbyggnader från
förra seklet på landsbygderna, dessa hus med trefalt brutet
tak och ofantliga vindar» o. s. v. Av rummets »eländiga
möblemang» nämner han bl. a. en byrå av mörk masur
med sluttande klaff samt ett svart skrivbord. Även klädskrubben därinnanför
ihågkommes och likaså norra vindskammaren i samma hus, »klädkammarn»,
där i berättelsen 8 flickor sovo i syskons äng (på golvet)
vid det här skildrade bröllopet. Vi måste förbigå
ungherrarnas mystiska upplevelser senare på kvällen i salig fänrikens
kammare och de underliga öden hans med viktiga dokument späckade tofflor
sedan måst genomgå. Vare det nog sagt, att rätte arvingen unge
löjtnant Pehr Karbin slutligen lyckades få tag i den ena av dem, och
tack vare den kunde upptäcka en del av fänrikens gömda skatter,
nämligen i skrivbordets lönnlådor och under kammarens golvtiljor.
Då hade kammaren stått obebodd i flera år.
I den genom
två små fönstergluggar upplysta klädskrubben (på Kuddnäs)
förvarades utom herrarnas gångkläder en mängd andra saker,
såsom doktorns insektsamling i en blåmålad miniatyrbyrå
med många små lådor och insekterna stuckna på nålar
i tunna korkskivor, samt hans mineralsamling i en annan likadan byrå. Barnen
voro frestade att leka med de små nätta askarna, i vilka mineraler
voro ordnade, och så slarvade de småningom bort stenarna som mindre
intresserade dem. När jag som skolpojke gjorde hemgång i skrubben,
fann jag där bl. a. unge Zachris Topelius avlagda skridskor, som för
mig voro ett värdefullt fynd då jag ej ännu hade egna. Och naturligtvis
måste jag få prova dem på närmaste isbelagda »puttar».
För isen på den utanför Kuddnäs strömstarka älven
varnade mig min omtänksamma mormoder såsom hon i tiden varnat sin egen
son. Han hade fått lov att börja sina skridskoövningar på
bäckens is, varför jag borde göra sammalunda. Men ack! Med bäckens
is var det ingenting mera bevänt, utom just på den lilla bassängen.
I skrubben fanns ock ett annat minne från Z. T:s
barndom en med svart papper beklädd cylindrisk pappask, om vilken min mormor
berättade att hennes gosse nyttjat den som ett slags camera obscura.
Den hade haft sin ljusöppning på sidan med ett objektiv innanför
och inuti en snett ställd spegel, som reflekterade den upptagna bilden upp
mot locket av ett transparent mattglas: Zachris hade givit apparaten det självuppfunna
namnet »camera flora». Med en sådan apparat kunde han
lära sig avteckna diverse naturföremål, även blommor. Blomsterteckning
och målning var ju den tiden ett så gouterat liebhaberi i synnerhet
för unga fruntimmer. Själv hade jag gjort mig en camera obscura av vanligt
slag med ett oljat vitt papper i stället för mattslipat glas som »plåt»
att upptaga bilderna på, och beskådade med den hela Kuddnäs både
innan och utan.
Vilket utomordentligt nöje Topelius som gosse haft
av dylika kameraupptagningar ävensom av skuggspelslekar på en
tid, då fotografikonsten ännu helt var i sin linda, framgår bäst
av hans en uppsats i Helsingfors Tidningar för 1847 i april- och majnumren,
där förf. under rubriken »Laterna magica» omtalar
såsom även min mor berättat för mig huru de som barn
lekte med skuggspel om vinterkvällarna. Detta gick så till, att de
spände ett oljat vitt pappersark över den fyrkantiga öppningen
i en stolkarm och bakom denna visade allehanda intressanta av kort klippta figurer,
dansmästare, hästar, soldater, gubbar och gummor, prinsessor och riddare,
somliga med rörliga lemmar, alla presenterade ljudligt och förda av
och an av förevisaren, som väl i de flesta fall var Z. själv. Detta
var fri dramatik för välvilliga åskådare. Där levererades
ibland riktigt »heta fältslag», säger författaren,
och »den, som manövrerade bakom stolen, hade för sig ett paffande
och ropande, så man ville mista öronen, på det att åskådarne
utanföre skulle begripa, att det gick hett till». Denna lek roade oss
till en tid, säger förf., tills vi fingo en laterna magica, vars
bjärta bilder på 12 glasskivor togo sig förträffligt ut på
den gröna tapeten i sängkammaren.
Till sist måste jag ännu
nämna om ett fynd, som jag i långt senare tid gjorde i samma klädskrubb
innanför Z. T:s forna vindskammare, även det en skatt av kostbara
minnen från hans barndom och av hans så tidigt begynta författarskap,
nämligen 5 stycken av de små handskrivna sago- och historiehäften,
som gossen Zachris vid 1112 års ålder författat och förfärdigat,
ibland även illustrerat, samt utlånat eller avyttrat för ett par
tre, högst 6 knappnålar stycket. Jag fann dem 1) vid en noggrann
undersökning av det skräp och damm, som under många års
förlopp samlats i en fördjupning på skrubbens ytterväggs
översta stockvarv, under det sluttande taket. Platsen, som var åtkomlig
även för barn, hade tjänstgjort som hylla, där småsaker
upplagts, gömts och glömts. Så även de nätta små
häftena, som man trott vara för alltid förlorade. Häftena
äro naturligtvis numrerade som andra lånebiblioteksböcker: N:ris
7, 9, 11, 12, 13, och bära titlarna: »Banditen Abellino, 2. delen»;
»Robinson, 1. delen, Resebeskrivning eller levernesbeskrivning»; »Historisk
handbok 1. delen» (om trojanska kriget); »Snusdosan (publicerad) hos
Z. T. ..s.» Det av allt att döma senaste häftet innehåller
en »Berättelse om Skeppet Curants skeppsbrott på Guinea kusten
den 2. nov. 1832, med en plansch. Helsingfors den 17 December 1832.» Det
lilla nu hundraåriga häftet, som tillkom när den snart 15-årige
författaren som inackordering tillbragte julferierna hos Runebergs i huvudstaden,
hade då i högsta grad aktualitetens intresse, enär den skildrade
händelsen hade passerat endast 6 veckor tidigare. Topelius måste alltså
ha läst någon tidningsnotis därom eller hört händelsen
diskuteras i sin magisters familj och genast fattat pennan för att nedskriva
historien och införliva den med sitt hemgjorda lånbibliotek. Skildringen
om huru Curants besättning dels genom skeppsbrottet, dels sedan under oerhörda
strapatser och lidanden därefter decimerades ända därhän,
att av 80 man endast 8 återkommo till hemlandet, verkar i sin drastiska
knapphet nästan humoristisk. Författaren uppräknar antalet omkomna
vid varje tillfälle med samma historikerlugn eller rättare med samma
dramatiska intresse, varmed han i krigsleken med pappersfolket klippte huvudena
av sina uppställda soldater och räknade de fallna. »Planschen»,
som omnämnes på titelbladet, är en icke så illa ritad teckning
i raska drag av ett riggat skepp med rivna segel, omgivet i vågorna av svarta
huvuden, män, som kämpa för livet. De övriga små
häftena, 5 à 6 cm höga och 4 à 5 breda, i brokiga, omslag
av papper eller spelkort, innehålla korta referat ur böcker, som författaren
läst med framhållande av löjliga situationer. Sinnet för
humor var från början typiskt för Topelius, men det gör sig
mindre gällande i hans lyrik än i hans sagor och noveller.
»Berättelse
om Skeppet Curants skeppsbrott 1832».
1)
Närmare härom samt prov på häftenas innehåll i en uppsats
av undert. »Om sagoberättaren Z. Topelius» i barntidn. »Trollstaven»,
utk. till julen 1931.
Dessa av mig
funna förstlingsskrifter äro ingalunda de enda, som kommit till eftervärlden.
Några av samma slag och med flere »planscher» av författaren
själv ha bevarats i hans familj och äro nu utställda i en vitrin
i Topeliusmuseet på Hertonäs jämte andra alster av samme unge
författares penna. Eget nog innehåller så vitt jag vet dock endast
ett av de bevarade små lånehäftena en av honom själv uppdiktad
saga, den om den »hiskeliga draken,
som engång kom flygandes och satte sig på Nycarleby kjörktorn). l)
1)
Publicerad t. ex. av V. Vasenius i 1. delen av hans stora biografi över Topelius
sid. 378. där även historierna »Sirapen»,
»Bataljen» (En Münchhausiad) och »Andegrottan»
refereras. Enligt en bevarad liten »Catalog» daterad 1833, hade Z.
intill denna tid hunnit producera över tjugo sådana små häften.
Se även »Topelius-juhlain ohjelmistoa», utgiven av Bertel Nyberg
1925, där 3 »planscher» från dem intagits jämte textprov.
Med
tanke på denna så ovanligt tidiga författarverksamhet, framsprungen
ur ett kraftigt behov att reproducera och skapa, kan man icke undra över
att gossens bägge informatorer, Toppelius och Blank, som iakttagit han anlag,
med intresse väntade att han med tiden skulle bliva en annan Walter Scott,
såsom framgår av ett brev från den senare till den förre
d. 21 nov. 1829. Blank, som gick ur tiden 1860, hade fått se början
till en sådan bana t. ex. »Hertiginnan av Finland» 1850
och »Fältskärns berättelse» (i Hels. Tidngr ifrån
1851), men Toppelius ( 1836) upplevde det icke. »Du säger
icke utan skäl», framhåller nämligen B. i det nämnda
brevet, »att han (Z.) torde bli en W. Scott.» Och han tillägger:
»Nu vore det roligt att få bli hans lärare.» Han ligger
mig så synnerligen om hjärtat, ty jag håller av honom oändligt.»
Och då Frans Toppelius tre år senare i en skrivelse till vännen
J. L. Runeberg anförtror sin förra discipel i den nye preceptorns
faderliga vård, slutar han efter att ha framhållit huru moderns hela
framtida glädje var fästad vid denne ende, förhoppningsfulle son,
med dess ord: »Skänk honom Broder! den uppmärksamhet, som hans
lyckliga anlag förtjäna, och de skola bättre recommendera honom
hos Dig, än dessa ord av Din ».
Länge
ha vi dröjt i skaldens för honom så kära och betydelsefulla
vindskammarbostad, men den har även under gårdens senare öden
varit den plats, där man livligast påminnts om honom och hans personlighets
daning i unga år och där man ostörd av de främmande intrycken
där nere kunnat meditera över detta. Kammaren har nämligen under
kommunalhemmets tid fått stå orörd såsom ett
litet Topelius-museum med ett antal om honom erinrande föremål,
hans stora vita vagga, hans av den unge informatorn, snickarsonen Blank, förfärdigade
stora insektlåda med glaslock, hans lilla väggur från skoltiden,
hans föräldrars »reskantin» (en liten låda med läderväska
för vägkost) vidare hans faders här flera gånger nämnda
svarta skrivbord och stolarna med lädersits, vilka saker här deponerats
av nära anförvanter. I skrubben åter har varit utställd en
kollektion byggningsmodeller, sådana jag i min barndom såg på
Kuddnäs och som Topelius' barn brukade leka med. De
nuvarande modellerna äro på min beställning förfärdigade
av den gamle, längesedan hädangångne, organisten Anders
Gästrin, vilken med konstförfaren hand i tiden hade skulpterat stadens
prydliga fattiggubbe och snidat den fina dopfunten i koret i kyrkan. Byggningarna
föreställa karaktärshusen kring torget i den 1858 brunna gamla
staden, de i denna uppsats nämnda rådmännen Calamnius', Lithéns,
Lindqvists, Turdins och Hammarins gårdar, dessutom stadens rådhus,
apoteket och några andra minnesvärda boningshus.
Vid utgåendet ur Z. T:s vindskammare fästes vår uppmärksamhet
ännu i det sista vid något, som ju egentligen hör familjehistorien
till, men som för sin del ännu påtagligt vittnar om det liv, som
fordom levdes här uppe och på samma gång om det intresse den
barnkäre skalden hyste även för sin kammares allra yngsta och minsta
gäster. Ty vem annan än han skulle kommit på att göra just
denna kammares dörrposter till minnesvårdar över Kuddnäs-barnens
sommarbesök och tillväxten av deras kroppslängd från år
till år! Redan som små fördes de hit upp så snart de kunde
stå på egna ben, ställdes kappraka vid ena dörrposten och
fingo en linjal eller något annat rakt föremål vågrätt
över sitt huvud, och så drogs under linjalen ett streck med blyerts
på det vita foderbrädet utvisande vederbörandes längd vid
tillfället. Namn, årtal och datum fullbordade märket. Båda
dörrposterna är fulla av sådana. Här har Zachris Topelius
juniors barn Aina, Toini och Eva, hans syster Sophies barn Wille, Emmi, Zacke
och Thilda samt Z. T:s kusins, Mathilda Lithén-Dyhrs barn Frans och
Rosa blivit mätta under åren 18551860, de flesta av oss 2 gånger
var, Eva T och undertecknad 3 gånger. Toini T., som tidigast är antecknad,
var endast 1 år 4 1/3 månad gammal då hon mättes och
befanns vara 77 cm lång. Aina Topelius, den äldsta av oss alla, född
1846 var redan närmare 9 år gammal då hon blev mätt här
på sin farmors namnsdag, Catharina-dagen d. 2 augusti 1855 och var då
1 meter 30 cm lång. Den benägna läsaren torde gott sentera
pietetskänslan för det gamla familjhemmet hos de barn, som sålunda
sett sig inregistrerad nästan från sitt livs första början
i detta hems väggfasta annaler . Vi äro
numera blott 3 syskon kvar av den skaran. Liknande anteckningar om de Topeliuska
barnens tillväxt i längd, ehuru färre till antalet och halvt utplånade
genom övermålning, stå att se på en dörrpost i Topelii
sommarstugas barnkammare på Alörn.
Toini och Eva Topelius.
Det var ett bruk i hemmen på den tiden
att sålunda konstatera varandras längd emellanåt. Åtminstone
i Österbotten. Jag kan därför nämna, att de fullvuxna personer
av Nykarleby societet och några främlingar, som kring 19:de seklets
mitt bebodde eller gästade bolagsvillan Myggan på Alörn hos rådmansherrskapen
Hammarin eller Lindqvist, där blivit längdmätta och antecknade
på ett dörrpostbräde, som sedan i lång tid förvarades
hos rådman J. A. Lybeck å Charlottenlund.
|