R. R. E K L U N D O C H D
E T Ö S T E R-
B O T T N I S K A L A N D S K A P E T.
En minnesteckning.
Barnet är mannens far, heter det. De flesta både psykologer
och biologer bekräftar detta uttalande. Vår vuxna människa
är i sin väsentliga grund åtminstone ett resultat av arvsanlag
och barndomsmiljö. Men om vi är en produkt av vår barndomsmiljö,
är vi också en produkt av den natur eller icke-natur, som omgav
oss som barn. Naturen hör till miljön och vi behöver inte
ha rest mycket omkring för att konstatera det enkla faktum, att olika
naturer påverkar människor olika. Människorna särskiljer
sig givetvis individuellt och socialt, fördomarna framför allt
skiljer dem och till den grad, att man stundom är benägen att
anse, att människorna skiljer sig mest genom vad de uppenbarar, medan
det de döljer eller är omedvetna om utgör ett allmänt,
ett identiskt.
Men utöver de individuella, ytliga eller djupare liggande, de kroppsligt-själsligt-andliga,
de av olika erfarenheter och olika kunskapstillväxt betingade divergenserna
finns det mer allmänna som går från folk till folk eller
snarare från natur till natur de alltså som betingas
av klimat, landskap, stad eller icke-stad. Människan är ingenting
artskilt från naturen, och om man säger att den livshämning
en förvriden trädstam är underkastad är besläktad
med, om också till graden olik, den smärta en livshämmad
människa erfar, är detta ingen romantisk liknelse, utan en saklig
iakttagelse. Olika landskap har olika psyken och människorna, som
är barn av ett speciellt landskap måste ha någonting
gemensamt med just detta landskaps psyke. Så är det också
och därför har österbottningen i stort sett en något
annan karaktär än ålänningen, och nylänningen
åter har i stort sett en något annan karaktär än
ålänningen, och ett barn, som föds, och växer upp
i Österbotten med en, låt oss säga nyländsk mor och
åländsk far, kommer trots arvsanlagen att taga starka intryck
av det österbottniska landskapet, alltså att bli övervägande
österbottning i den mån landskapet bestämmer dess andliga
struktur.
Ju mer särpräglat ett landskap är, desto mer präglar
det sin människa och desto svårare kan hon ha att finna sig
tillrätta i en annan miljö. Österbotten är särpräglat
genom sina milsvida slätter, över vilka rymden välver sig
oslipplig, rannsakande, och det är kanske därför österbottningen
tycks ha en skärpt benägenhet för att någonstans
i sitt inre bära med sig sin hembygds landskap var och hur långt
han färdas. Vare sig man träffar en österbottning i Helsingfors,
i Paris eller under en simtur i Atlanten, lång stund behöver
man inte samspråka med honom för att bli på det klara
med var han är hemma. I ett samtal med en österbottning når
man alltid en punkt, då österbottningen på varierande
sätt låter en förstå en sak, som väsentligen
och allmänneligen lyder så här: jag är från
Österbotten, och detta avslöjande är för österbottningen
ungefär lika högtidligt och märkligt som om en till människa
förklädd ängel plötsligt beslöte sig för
att låta masken falla och förkunna: jag härstammar från
himmeln. Och mer än en som haft att göra med en österbottning
har snabbt nog bragts till medvetande om att österbottningen är
begåvad med ett hetsigt temperament och att detta temperament råkar
i svallning isynnerhet, om han finner att man brister i vördnad för
hans hembygd. Kritik österbottningar emellan är möjligen
tillåten, men om en utböling inför en österbottning
avslöjar negativa förnimmelser eller tankar, som gäller
hans landsända, då reagerar österbottningen som för
en ärekränkning mot hans mor. [Fet text ett tillägg
av mig. Österbottningarna av Zacharias Topelius i Boken om vårt land.]
Om någonstans, tycker man, borde denna österbottningens kärlek
till födelsebygden kunna skönjas i diktningen av österbottniskt
ursprung, och så är fallet. Från Österbotten härstammar
kanske de flesta av det svenska Finlands författare och skalder Topelius, Lybeck, Rundt, Tegengren, Krokfors för att på måfå nämna några bland äldre
och yngre men ingen av alla österbottniska diktare har kanske
både i diktning och liv uppvisat en sådan seg och klar bundenhet
vid det österbottniska som den senaste höst avlidne diktaren
R. R. Eklund.
R.
R. Eklund föddes i Nykarleby, flyttade till Vasa vid tolv, tretton
års ålder och tillbragte sitt vuxna liv i Helsingfors. Men
till Österbotten kom han som flyttfåglarna varje vår,
och till Österbotten hellre än till schlaraffenlandet Sverige
vilket föreslogs honom drömde han ännu på
sin dödsbädd om att kunna komma för att återvinna
hälsan och för att fördjupa kontakten med detta österbottniska,
som för Eklund blivit något av ett daimon, något han
varken ville eller kunde lösgöra sig från. Han tyckte
sig aldrig bli färdig med det österbottniska, skildrandet av
»de torftiga slätterna» var för honom skildrandet
av »en magisk värld» och mer än ett beskrivande,
det var uppbyggandet av en filosofi, inträngandet i ett svårtillgängligt
psyke, pejlandet i en djup ömhet, likvärdigt en uppgift som
i det sista föresvävade honom, skildrandet av en i sin genomskinliga
renhet och enkelhet svårgripbar modersgestalt. Ingenting är
kanske svårare att analysera än det älskade. Men man kan
inte anklaga R. R. Eklund för brist på klarsyn, då
han skildrar det österbottniska landskapet, en outrotlig ömhet
är förbunden med denna skildring visserligen, men humor och
en skoningslös objektivitet gör ömheten både djupseende
och genomskådande. Det är kanske därför hans diktning
blir en nyckel, en vägvisare, något som närmar framför
allt för den som inte är hemma i Österbotten, utan som
är på besök eller har inflyttat efter ha uppnått
vuxen ålder.
»Stenhårt bröd, njuggt tillmätt sovel
bjudes här.
Armodets bistra munsbit
framräcker du, mitt gräshoppsland
åt kräsne vandrarn.
Ökenvind andas du och svårmod.
Tunga av ensamhet
eka över dina marker johannitiska fotsteg,
min vildhonungsbygd,
och i kamelhår höljer du dem dig gästa.
Se, framför oss på slättens bord,
det simpla fårade,
dukar landet upp vad det förmår.
Skrumpna fält, garnerade
av torftiga skogsbryn.
En saftlös å, matt framblänkande
i gyttjiga krökar. En väg
slakt följande dess lopp. Och så
kyrkans torn i fjärran. Det är allt.
Men honungskaka blev för min mun
din torra kost, och drycker,
ljuvligt läskande, bjöd du
när sista källsprånget tycktes sinat.
Jag har legat vid paradisiska vatten
och tvagits i din enslighets flöden.
Rik och givmild var du
när jag lärde dig känna, du förklädda.
»
Så, ganska typiskt, besjunger Eklund sin slätt i inledningsdikten
till »Värld från veranda». I slätten fann
han sitt »väsens sannaste symbol», sitt »tecken
och hemliga märke i naturens stora chifferbok»: »Jag
står som ett ensamt träd på dina vidder, böjande
sig för vindar från alla håll, dömt att stå
där det står.»
Till slätten återkommer också Eklund både i sin
lyrik och i sin prosa, gång etter annan, och i några ord eller
i en koncentrerad bild ger han ofta nyckelord till österbottniska
karaktärsdrag. Hur framträder inte tendensen mot det religiösa,
det visionära, det profetiska, i dessa rader från dikten »Slätten»,
(»Du stallbror med Gud»):
»Envetet spejar ändlösheten in
Mitt i en syssla hejdar sig någon
kanske uppfångade hon Guds röst
talande mäktigt genom stillheten.»
[Hela dikten.]
»Sträng, tigande och tungsint» är slätten och
man kan återfinna dessa egenskaper i det österbottniska folklynnet
som fåordighet, en viss sinnets bundenhet och benägenhet för
ofördragsamhet, vilka stundom förlösas i hetsighet. Men
rymden, som välver sig över slätten är tyngdlös,
genomskinligt klar, immateriell, tigande också den, och det kan
verka ibland som om det enda som bröte slättens och rymdens
stillhet vore kyrkklockornas klang och de gör den endast djupare
på sätt och vis. I detta landskap, där marken tycks förena
sig med den glasklara rymden, förnimmer man emellertid klockornas
klang med en plötslig och stark betydelsefullhet. R. R. Eklund
har också skrivit en av sina vackraste dikter om just ett sådant
budskap »Gumman lyss till helgmålsringningen»
(»Värld från veranda») en dikt som hemlighetsfullt
vidgar sig, fördjupar sig och kommer att omspänna ett helt människoliv
och mer: det ogripbara, som varje människoliv lämnar efter sig.
Men R. R. Eklund har inte endast skildrat det österbottniska
landskapet, på sitt sammanträngda sätt ger han ofta essensen
av människornas liv undanskymda, fattiga människoliv,
som inte gör stort väsen av sig och som just ingen lägger
märke till. Så i »Grått och Gyllne» med utgångspunkt
i en kyrkointeriör: de tre snidade änglahuvudena på predikstolen,
prästen som förstrött låter handen leka med vingspetsarna,
de tre lomhörda gummorna, andakten, evighetskänslan, som växer
fram tack vare de torftiga och okonstnärliga symbolerna: för
de tre lomhörda utgör de Guds signaturer och prästen, han
skulle dem förutan känna sig »naken, besvärad som
av ett skamligt märke» det är en tavla i ord som
kunde anstå en Sallinen eller en Collin. Det visuella är överhuvud
starkt framträdande hos Eklund. Synintrycken är skarpa, etsande,
som ung hade han tvekat mellan diktning och måleriet.
R. R. Eklund har som sagt skildrat slätten såsom övervägande
sträng och svårmodig, men någonting finns det i födelsebygden,
som varken är strängt eller svårmodigt för honom
och det är staden Nykarleby. Han har skildrat denna stad, som till
utseendet och förmånerna knappast är en stad, många
gånger, men vi kan lyssna till dessa rader ur »Loggbok på
landbacken» och samtidigt lägga märke till Eklunds prosa,
därför att den, häri skiljande sig från den mesta
prosan i modern tid, bevarat det svenska språkets ursprungsnatur
eller snarast kropp, en senig, muskulös kropp, hos vilken en behärskad
lidelse kan komma musklerna att framträda ansvällda, knotiga
hos Eklund är språket en frukt av hans förtrogenhet
med de österbottniska, gammalsvenska dialekterna och av ett medvetet
studium av prosakonstnärer som Gustav Vasa, Linné, Geijer,
Strindberg, alltså just dessa som skrivit på ren svenska:
»Tunga idyll som jag återser, fanns du till kring pojkårens
älvstränder? Jag minns dig inte sådan precis, inte med
denna intensitet i det vilande och det täcka. Men under bron fanns
ju den tiden forsen, de egensinniga stenarna och vattnets halvilskna morrning,
lika genom dag och natt. Bara tornuret slår sina slag nu som då,
med varje klämtning nafsande föregångaren i stjärten;
man kunde tro det är hög tid att löpa till lilleputtstationen,
den längesen försvunna. Då ser jag nya kraftverket sticka
upp sin oplatsenliga funkisgavel bakom lövmassorna, kallande mig
tillbaka. Och under bron smågrälar ju ingen fors
Som
sovande porter flyter ån i sin gamla bädd, tyst och tung, kantad
av björk, hägg och syren, dryader [träd- eller skogsnymfer]
som doppar sin söta tungsinthet i fåran. Det gjorde de redan
då; men det var forsen som pojksinnet sög upp.»
[Hundskattemärke. Tillhör Lars Pensar.] |
När jag hör min sex-åriga dotter tala
om Nykarleby, där hon levat mestadels sedan hon föddes, kommer
jag ofta att tänka på R. R. Eklund, när han talade
om Nykarleby. Iakttagelserna var väl mer sammansatta hos honom, men
grundtonen var densamma, en ton av en smula fördrömd ömhet,
nästan mystik: varje grässtrå, varje sten tycktes leva
med ett speciellt ändlöst och förundransvärt liv i
denna lilla stad. Och Nykarleby är ju i själva verket en stad
sannolikt unik såsom den minsta i världen som
avpassad för barn, också måtten är barnlika, de
små byggnaderna, de smala gränderna och gatorna. Barnen
klungor av barn och ensamma barn är det också som ger
staden prägel av liv, barnen och hundarna hundar som
springer i sällskap och ensamma hundar, de har bestämda mötesplatser
och mötestider, varje människa tycks ha en hund i Nykarleby
och det är egentligen inte av nöden att känna till människorna
i staden, eftersom man kan betrakta deras hundar, dessa trofasta och levande
avspeglingar av sina husbönders lynnen och egendomligheter. Och såsom
det förhåller sig i dag förhöll det sig sannolikt
för femtio år tillbaka, ty denna stad tycks verkligen
trots små förändringar, Eklund räknade upp nästan
alla i ovanciterade stycke, men forsen lever ju ännu, tidigt om våren
vara »evig» enligt det »oföränderligas»
karaktär. Den vuxne R. R. Eklund kunde nästan i reell mening
återfinna sin stad som »absolut och definitiv» och han
kunde återfinna sitt barnajag, återuppleva det konkreta i
dessa väsen, som lever nära jorden med barnets blick och hand
och hundens nos och tass för markens hemligheter. De är på
samma mystiska vis förbundna med sin stad som skalden R. R.
Eklund tycktes vara det.
Men ännu en orsak fanns det till att R. R. Eklund alltid med
glädje tänkte på sin födelsestad: Nykarleby var för
honom inte endast en synlig symbol för barnasinnets förmåga
att mystiskt tränga in i naturens och tingens liv, den var för
honom också inbegreppet av en tacksamhetsskuld och han hörde
till dessa människor, som sent glömmer något som de anser
förplikta till tacksamhet, det kunde gälla ett för givaren
så billigt att skänka bort som ett vänligt ord. Som barn
vistades han i staden året om såsom fattiga barn får
göra, det hade som följd att han oftast blev lämnad åt
ensamheten under sommaren, medan hans förmögnare lekkamrater
njöt av skärgårdsliv, men ensamheten fördjupade å
andra sidan hans förtrogenhet med födelsestaden. Om allt detta
har han vittnat i »Liten drömmarpilt», men han har också
i denna bok vittnat om den relativa vänlighet och hjälpsamhet,
som kom honom, systern och modern till del i Nykarleby. I senare hårdare
och bittrare erfarenheters belysning kom dessa smulor av vänlighet
och barmhärtighet att för hans medvetande låta födelsestaden
framstå i försonande ljus. Här hade man inte tillåtit
änkan och de faderlösa att svälta och frysa alltför
svårt.
För allt detta har R. R. Eklund uttryckt sin tacksamhet och
han har uttryckt den på ett ganska oförstörbart och vackert
sätt. Man kan till och med tycka, att han skänkt födelsestaden
ett varaktigt liv därigenom att han uppenbarat det: väsentligt,
innerligt och elementärt.
1947. |