folkskolväsen. Intresset för folkskolan väcktes i Finland
på 1840-t. En livlig debatt fördes då i pressen, bl.a.
av J. V.
Snellman. På 1850-t. framträdde Anders
Svedberg som banbrytare för folkskolan i svenska Österbotten.
I mars 1856 förelade Alexander II officiellt senaten en proposition
om ”huruledes organisationen av skolor för folkbildningen inom
kommunerna på landet må underlättas”. Senaten utsåg
1858 Uno Cygnaeus (se
denne) att som statsstipendiat företa en studieresa för
att göra sig bekant med folkbildningen utomlands. Han avgav 1861
ett förslag rörande f:s organisation i Finland, som låg
till grund för den folkskolförordning som utfärdades 1866.
Genom denna fick Finland en 4-årig folkskola. Någon småskola
eller lägre folkskola tillkom dock inte, utan barnen skulle i hemmen
lära sig de första grunderna i läsning och kristendom,
innan de kom till skolan. Om f. i städerna innehöll förordningen
endast högst allmänt hållna stadganden.
År 1898 utfärdades en förordning om distriktsindelning,
varigenom varje kommun blev skyldig att indela sitt område i skoldistrikt,
där varje barn skulle kunna komma i åtnjutande av folkskolundervisning
på modersmålet. Läropliktslagen av 1921, genom vilken
folkskolgång gjordes obligatorisk, korrigerade slutligen den brist
som från början hade kännetecknat Cygnaeus' folkskola,
nämligen avsaknaden av en förberedande undervisning. Under 1920-
och 30-t. kompletterades folkskolförfattningarna ett flertal gånger.
Efter andra världskriget började krav på en genomgripande
reform av skolsystemet göra sig gällande, vilket slutligen på
1970-t. ledde till införandet av grundskola (jfr undervisningsväsen).
I folkskollagen av 1957 fick fortsättningsundervisningen sin definitiva
utformning inom den folkskola som förutom egentlig folkskola även
innefattade medborgarskola och kommunal mellanskola. Särskilt 1960-t.
kännetecknades av den s.k. skoldöden, som drabbade framför
allt landsbygden med dess vikande elevunderlag. F. upplöstes etappvis
under perioden 197277, då övergången till grundskola
skedde. Vid höstterminens ingång 1977 hade folkskolan indragits
och grundskolan införts i hela landet.
F. handhades lokalt av kommunerna, på landsbygden av särskilda
folkskolnämnder, i tätorterna av folkskoldirektioner. Alla kommuner
indelades med avseende på folkskolan i distrikt, ledda av folkskoldirektioner,
som utsågs på fyra år av kommunfullmäktige. F:s
allmänna ledning ankom på staten och var i första hand
anförtrodd skolstyrelsen, som biträddes av folkskolinspektörer,
var och en inom sitt distrikt.
Den egentliga folkskolan var slutligen 6-årig och medborgarskolan
2-årig (alternativt 7+1år), men folkskolan kunde från
1962 utvidgas till 9-årig genom att man till medborgarskolan fogade
en tredje årsklass. Undervisningen, läroböckerna och skolmaterielen
var gratis. Finland införde 1943 som första land i världen
obligatorisk avgiftsfri skolmåltid inom ramen för f., där
hälso- och tandvården utbyggdes till en omfattande verksamhet
(se elevvård). (G.F. Lönnbeck, Folkskoleidens utveckling i
Finland från nittonde århundradets början till 1886,
1887; Suomen kansakoulu 18661916, 1916; F.A. Heporauta, Suomen kansakoululaitoksen
historia, 2:a uppl. 1945; A. Halila, Suomen kansakoululaitoksen historia,
4 bd, 194950; Finlands folkskola 100 år, 1966; Kansakoulu
18661966, red. A. Valtasaari m.fl., 1966; G. Cavonius, Från
läroplikt till grundskola, 1978)
|