gravar och gravskick. På 800- och 900-t. var den kollektiva brandgraven förhärskande gravform i Finland. Brandgravfälten
från denna tid utgörs av stensättningar med 13 varv
stenar och kan sträcka sig över flera hundra kvadratmeter. De
döda brändes och bålresterna spreds ut inom gravfältet
så att godset från olika begravningar blandades med varandra.
Denna gravtyp, en speciellt finsk form, uppträder i v. Finland i
mitten på 500-t. och är en vidareutveckling av det tidigare gravröset, som påträffas i landets perifera delar
ännu på 1 000-t. I nedre Satakunta blev skelettgraven (obrända lik) vanlig redan på 500-t., och fr.o.m. 1000-t. blev
denna gravtyp vanlig även på andra håll i v. Finland,
synbarligen genom inverkan av det kristna gravskicket. Det kristna inflytandet
tog sig även uttryck i en minskning av det tidigare rikligt förekommande
gravgodset (kläder, vapen, smycken, mynt etc.), vilket omkr. 1150
försvann från gravarna i v. Finland; i Karelen (som även
kan uppvisa endel andra särdrag) dock först kring 1300. På
Åland var den svenska gravtypen, ättehögen, fullständigt
dominerande under vikingatiden. Här förefaller det kristna begravningssättet
(inget gravgods) att helt ha slagit igenom redan på 1000-t.
I landets avlägsnare delar fortlevde dock många
drag av hedendom till relativt sen tid. Reformationen medförde vissa
förändringar i begravningsritualen, men t.ex. den katolska seden
att ”viga lik” förbjöds definitivt först i 1686
års kyrkolag. Begravningsformuläret i 1614 års kyrkohandbok
är till sina väsentliga delar fortfarande i kraft. Begravning
under kyrkgolvet, som ursprungligen kom i fråga endast för
högättade personer, men sedan blev allt vanligare, förbjöds
i Finland 1822. S.k. jordfästning i stillhet, varmed enligt
1869 års kyrkolag avsågs jordfästning utan klockringning,
sorgmusik, sång eller liktal och som vederfors bl.a. dem som avlidit
under förövande av grovt brott, dödfödda och odöpta
barn samt självmördare, avskaffades 1910.
Eldbegängelserörelsen
|