jordägoförhållanden och jordreformer. Huruvida de ursprungliga j. grundade sig på samfälld
eller enskild äganderätt torde generellt sett vara omöjligt att
avgöra. Knappheten på lämplig, brukbar jord i samband med befolkningsökningen
har i varje händelse medfört att jorden blivit föremål för
anspråk på äganderätt. Enligt Jutikkala har jordegendomarna
vanligen uppstått genom annektering av övergivna hemman. Detta framgår
bl.a. av de äldsta landskapslagarna, i vilka ingick föreskrifter om
hur annektering fick försiggå. Annekteringen avslutades 1542, då
kronan utsåg sig till ägare av hemman och jordområden, vilka
saknade innehavare. I samband med storskiftena fördelades byalagens samfällda skogsmarker, varvid kronan erhöll
överloppsjord, som liksom statens skogsmarker fick bebos med vederbörligt
tillstånd.
Under reduktionens tidevarv indrogs gods också i Finland. Kyrkan, som under medeltiden innehade
ansenliga markarealer, har fått avstå från en stor del av dem.
Industrins inköp av skogsmark under 1800-t. begränsades genom en förordning
av 1915, eftersom de ansågs leda till vanvård av lägenheterna
och sociala missförhållanden. Ju längre utvecklingen under 1800-t.
framskred, desto tydligare blev landsbygdsbefolkningens osjälvständighet,
som var grundorsaken såväl till den omfattande emigrationen (jfr emigration)
som till flyttningsrörelsen inom landet, påpekar Waris. Behovet av
jordreformer blev allt mera påkallat. Ur samhällspolitisk och -ekonomisk
synpunkt blev det angeläget att reglera jordarealens och avkastningens fördelning.
Den första åtgärd, som obestridligen syftade till en social lantbrukspolitik
var enligt Haatanen det anslag, som 1887 av senaten ställdes till guvernörens
för Kuopio län förfogande. Anslaget skulle användas till att
befrämja parcelleringen av kronohemmanen och grundandet av torp, det sistnämnda
både på kronans och på enskild mark. Dess betydelse blev dock
ringa. Dessförinnan hade grundats en fond, ur vilken små amorteringslån
för anskaffning av jord åt obesuttna kunde utdelas. År 1896 anvisade
kejsaren på framställning av senaten medel för förbättring
av den obesuttna befolkningens ekonomiska och sociala ställning. Detta utgjorde
grunden till den obesuttna befolkningens lånefond, som 1922 ombildades till
den s.k. kolonisationsfonden.
Den kraftiga befolkningsökningen på
landsbygden under slutet av 1800-t, ändrade strukturen i fråga om såväl
utkomst som ägoförhållanden på landsbygden i en allt ofördelaktigare
riktning. Enligt en av Hannes Gebhard utförd undersökning av förhållandena
på landsbygden fördelade sig lantbruksbefolkningen per matlag på
följande sätt:
|
|
|
% |
|
Jordägare
och innehavare
av kronohemman |
103
000 |
36,0 |
|
Innehavare av
hyresjord
(landbönder, torpare osv.) |
49 000 |
16,0 |
|
Lantbruksarbetare
(statare,
backstugusittare,
arbetare
utan odlingsmark m.fl.) |
139
000 |
48,0 |
|
Inalles år
1901 |
291 000 |
100,0 |
|
|
|
|
Då man beaktar, att personer bosatta på landsbygden, som levde
i skilda matlag, separat, diversearbetare på landsbygden, liksom även
drängar och pigor, inte ingick i ovannämnda tal, förtydligas skevheten
i de dåtida j. De självständiga jordägarna utgjorde endast
en tredjedel medan den osjälvständiga landsbygdsbefolkningen uppgick
till i det närmaste hälften av den på landet bosatta befolkningen.
I
lagen om lega av jord på landet av 1902 ingår de första mera
detaljerade föreskrifterna om legotagarnas rättigheter. I förordningen
av 1909 om lega av torp, landbolägenhet och backstuguområde utgick
man från att hyresvillkoren berörde hela samhället. Utvecklingen
ledde småningom till hyresområdenas självständighet. År
1918 stiftades lagen om inlösen av legoområden, den s.k. torparlagen
(jfr torpväsendet), som försenats av inbördeskriget,
och 1922 lagen om anskaffandet av jord för kolonisationsändamål,
populärt kallad ”Lex Kallio”. Det oaktat löste jordreformerna
inte agrarproletariatets problem, fastslår Jutikkala. Inlösandet inverkade
inte i särskilt hög grad på torparnas levnadsstandard de
räknades här inte till det egentliga landsbygdsproletariatet. Antalet
hemman ökade inte, och de nyuppkomna hemmanen visade sig snart vara för
små. Såtillvida var förändringen närmast av formell,
juridisk karaktär.
År 1936 stiftades lagen om inlösen av
legoområden å ort med tätare bosättning. Kolonisationsstyrelsens
åligganden överflyttades på en kolonisationsavdelning som inrättats
vid lantbruksministeriet. Jordanskaffningslagen (se d.o.) av 1945 hade som främsta
uppgift att tillgodose den förflyttade befolkningens (jfr d.o.) intressen.
Återanpassningen av den förflyttade befolkningen var proportionellt
sett en av de största uppgifter någon stat efter andra världskriget
fått sig förelagd. En ny kolonisationslagstiftning trädde i kraft
1959, varvid även kolonisationsstyrelsen återinrättades (upplöst
1971). Den jord som togs av staten 195975 för ändamål, avsedda
i jorddispositionslagen (se d.o.), utgjorde ca 65 % och den av staten inköpta
och på exekutivauktion inlösta jorden ca 35 %. Av den jord som
anskaffades för i jorddispositionslagen nämnda ändamål bildades
odlings-, bostadsodlings-, fiske- och bostadslägenheter, bostadstomter, samfällda
skogar och samfällda betesmarker m.m. Största delen av odlingslägenheterna
bildades i n. och ö. Finland. Denna kolonisation upphörde så gott
som helt i början av 1970-t., samtidigt som den s.k. åkerpaketeringen
inleddes (se åkerreservering). Jorddispositionslagen upphävdes 1977
(jfr jordbrukspolitik).
Utvecklingen av såväl hemmanens antal
som deras areal var på 1950-t. rätt unik i Finland jämfört
med andra europeiska länder, vilket framgår av följande av OECD
uppgjorda tablå:
|
Land |
Åren |
Förändringar
i antalet
hemman. % |
Förändringar
i hemmanens
medelareal. % |
|
USA |
195059 |
-31 |
+41 |
|
Västtyskland |
194962 |
-19 |
+19 |
|
Sverige |
195161 |
-17 |
+22 |
|
Storbritannien |
195060 |
-11 |
|
|
Norge |
194959 |
-8 |
+6 |
|
Danmark |
194661 |
-6 |
+4 |
|
Finland |
195059 |
+9 |
0 |
|
|
|
|
|
Antalet hemman med mindre än 5 ha odlad jord minskade i samtliga
OECD-länder, minst i Norge där minskningen var 10 %, förutom i
Finland, där antalet hemman med 25 ha åker ökade med 2 %
under 1950-t. Senare har utvecklingen även i Finland tagit en annan riktning.
Utvecklingen
av jord- och skogsägoförhållandena under de senaste årtiondena
framgår av följande sammanställning, som omfattar uppgifter fr.o.m.
1944. Uppgifterna för de olika åren är på grund av begreppsolikheter
inte helt jämförbara med varandra. [Tabellen utelämnad.]
(H.E.
Pipping, Landsbygdens sociala problem i Finland kring mitten av 1800-t., 1940;
H. Waris, Suomalaisen yhteiskunnan rakenne, 1948, Muuttuva suomalainen yhteiskunta,
1968; V. Rasila, Suomen torpparikysymys vuoteen 1909, 1961; E. Jutikkala, Bonden
i Finland genom tiderna, 1963; P. Haatanen, Suomen maalaisköyhälistö,
1968) G.W. |