Föräldrarna
Vi får gå långt tillbaka i tiden. Att göra en utförlig levnadsbeskrivning av föräldrarna är inte min avsikt. Jag vill endast i korta brottstycken ur deras liv ge en bakgrund åt den miljö i vilken jag som barn växte upp.
Min far
Han var en son av Österbotten. Student från Uleåborgs svenska lyceum, promoverad magister från Universitetet i Helsingfors och efter kortare tjänstgöring som lärare i Wiborg, Kuopio och Kadettskolan i Fredrikshamn, utnämndes han år 1883 till lektor, senare direktor, vid det svenska folkskollärarseminariet i Nykarleby. Denna tjänst innehade han i 34 år, endast avbruten av flera studieresor och en kort tids tjänstgöring vid läroverk i Stockholm. Efter sin pensionering år 1916 innehade han ännu olika befattningar.
Den unge Gånge Rolf.
|
Utgången från ett kulturellt hem hade pappa starka intellektuella intressen, vilka fick ytterligare näring under en givande studietid i Helsingfors under rätt beträngda ekonomiska förhållanden. Den Topelianska idyllen hade fått vika för den kärvare Runebergska fosterländska betoningen. Den växande oppositionen inför det ökade trycket från Tsar-Ryssland, den unga finskhetsrörelsens starka framträdande, och som en följd därav en liknande vaknande svenskhetsrörelse, folkbildningssträvandena — allt detta visade på en ny epok i vårt lands historia.
Som vaken och livfull student rycktes pappa med i dessa jäsande nya strömningar. Det var också under denna tid han väckte uppmärksamhet som skald under namnet Gånge Rolf. Han var vikingaskalden, svenskhetskämpen. I högstämda dikter besjöng han det nordiska kulturarvet. Det blev ”Dikt och drapa”, ”På fria banor”, ”Bilder och ballader” m.fl. — sånger som ljöd som väckelserop och entusiasmerade en studentgeneration. Namnet Gånge Rolf fick han behålla genom hela livet, andra namn nästan glömdes bort. Han stiftade även den svenskösterbottniska studentorganisationen ”Unga vikingar” (UW) som sedan ändrades till ”Vasa nation” vid universitetet.
Genom sin förflyttning till det avlägsna Nykarleby och en trängre livskrets kom hans skaldeådra att sina. Han var kanske också mera historiker än skald. I hans diktning stannar ofta hans människoskildring på ytan, då han däremot i sin undervisning som lärare hade en sällsynt förmåga att levandegöra de historiska gestalterna och skeendena.
Hans lärar- och fostrargärning vid seminariet i Nykarleby blev utan tvivel hans största livsinsats. Han tyckte om att arbeta med unga människor. I sin krafts dagar blev han för sina elever, ”sina gossar” som han sade, en hövding. Hans djupa kunskaper i klassisk litteratur, hans många studieresor, hans litterära beläsenhet — det var allt ett förråd han kunde dela med sig av åt de unga folkskollärare, som skulle gå ut i bygderna som kulturbärare. Han uttalade ofta under sina senare år den åsikten att det aldrig till fullo betonats och uppskattats vad dessa folkskollärare betytt för bildningssträvandena och svenskhetens väckande till nationellt medvetande i bygderna. Det var dock en fosterländsk gärning i stora mått av dem.
När den unge Gånge Rolf kom till Nykarleby blev han en central person i stadens liv. Hans verksamhetslust räckte till både för kommunala värv och andra aktiviteter. Han var också en flitig författare av läroböcker i historia och pedagogik. På hans skrivbord stod två byster — Homeros och Herodotos. Han älskade latinet, och citerade ofta såväl i tal som i skrift sina klassiska lärofäder. Han skrev Nykarleby stads historia samt flera mindre skrifter, artiklar i tidningar och tidskrifter. Folkbildningsarbetet låg honom nära om hjärtat, och otaliga är de föredrag han hållit i svenskbygderna, otaliga de tändande tal vid fosterländska och andra festtillfällen.
Under sina föredragsresor — främst i Österbotten — kom pappa i personlig beröring med befolkningen på de olika orterna. Också vi i hemmet fick höra om och lära känna personer som blev kända för sina insatser i folkbildningsarbetet. Pappa var i allmänhet mycket stolt över sina österbottningar, och vi barn tyckte nog att Österbotten var det egentliga fosterlandet.
Hans starka bindning till fädernebygden med dess öppna slätter, närheten till havet, älvarna, sommarljuset, har i mycket påverkat honom. Utläser man i hans diktning ett sinne för det heroiska, var han i vardagen öppen, glad och mycket aktiv. Ett utlopp för denna aktivitet fick han på sommarstället på Bådalandet, som var tillräckligt stort för arbeten av olika slag.
Pappa såg alltid framåt, och fantasin hade försprång framom eftertänksamheten. Många beslut fattades under ögonblickets ingivelse. Tyvärr ofta för snabbt, som t.ex. när det gällde försäljningen av sommarvillan år 1919. Vägande skäl fanns, som hade att göra med de svåra politiska förhållandena som rådde och vårt inbördes-frihetskrig. Med villans försäljning bortföll den sedvanliga vistelsen i hembygden. Att det var ett svårt beslut för pappa liksom för oss alla var givet.
Under vår barndom och uppväxttid i det rent svenska Österbotten hade vi aldrig någon egentlig kontakt med den finska befolkningen. Vi fick också en något skev uppfattning om den genom pappas starka betoning av det svenska, samt också i viss mån genom de finska stockflötare — ”propsfinnarna” — som under somrarna talrikt förekom i staden och dess omgivning, och spridde en viss skräck bland barn och vuxna. Först under studietiden rubbades denna vår fördomsfulla inställning. Livet och en närmare kontakt över språkgränsen förändrade våra åsikter i saken. Själv hade pappa goda vänner i den finska språkgruppen. Han såg också vidsynt över språkgränsen när det gällde fosterlandet och dess öde. Han skriver i en dikt (21.6. 1884):
”Skilda till stam och språk
men ett i fosterländskt sinne
vare vår lösen ...”
Jag har också ett levande minne av hur djupt engagerad och brinnande i sin svenskhetsiver pappa var när han kom från det stora svenska medborgarmötet i Helsingfors den 10 april 1921. Det hölls på planen invid Johanneskyrkan, och hade samlat över 30.000 deltagare. Huvudtalare vid mötet var svenskfolkets främsta ledare Axel Lille och pappa. Det gällde då den s.k. språklagen och svenskfolkets grundlagsrättigheter.
I vänners krets talades det älskvärt om pappas ”savoir vivre” [belevenhet], och hans goda vän författaren Paul Werner Lybeck brukade säga åt honom: ”Du Gånge, kan vinna vem du vill när du bryr dig därom. Men ack, du gör det ej alltid.” — Ja, pappa visste det. Han kände väl till Eddans ord: ”Ofta blott med en kant av kakan eller en klunk ur hornet vann jag åt mig en vän”. — På tal om vänner i umgängeslivet framhöll han alltid för oss att ”en människas värde inte ligger i det yttre — rikedom, titlar osv. utan hos människan själv, hennes personlighet och karaktär”. — Med samma glada öppenhet mötte han sina vänner till vilken samhällsklass de än räknades.
Pappa blev ofta kallad ”en gammal gustavian”. Han tog benämningen med humor, men frågan är om han ändå inte gärna anammade den. Hans lediga, förekommande sätt och hans förmåga att både lyssna och locka andra in i ett samtal gjorde kanske epitetet berättigat. Hur trevlig sällskapsmänniska han än var så trivdes han dock bäst i hemmet.
Vilken var pappas inställning till religionen? — Han var prästson, och höll starkt fast vid vår evangelisk-lutherska bekännelse. Livet igenom satte han stor förtröstan till Vår Herre, som han sade ”hjälpt mig i så oändligt många och svåra livssituationer”. Denna hans religiösa inställning sammanföll nog med hans i huvudsak optimistiska livssyn. Han ville helst se och ta allt, som han sade, ”från den bästa och ljusaste sidan”. Mörknade det ibland över vägen, ville han skjuta undan det som tagit honom hårt, ge det en annan färg. Mammas lugna kommentar: ”Du ser saken som du vill se den och inte som den är”, var nog berättigad. Överhuvudtaget hade han en god tro på människorna.
Så mycket som än öppet diskuterades i vårt hem — religionen aldrig. Inte ens då vi blev vuxna, och då säkert var och en av oss bildat sig en egen uppfattning, som kanske inte i allt överensstämde med det fastslagna i den lutherska läran.
Efter mammas död 1919 gifte pappa om sig två år senare. Det blev ett nytt hem, och en ny familj. Men denna epok i hans liv faller utanför ramen av mina barndomsminnen.
Pappa hade under hela sin livstid varit nästan i övermått aktiv. Fastän nära de 80 åren saknade han den forna aktiviteten. Men han tog pennan i handen och han skrev. Han ”flydde än en gång till sångens och sagans rike, och tvättar där min själ från stoftet ren”. Det blev intima, lågmälda sånger, ett uttryck för stilla resignation. Men också för önskan att
”när dödens skuggor skymma och kring min själ sin slöja sänkt, ej feg av fruktan då förneka vad bäst jag uti livet drömt och tänkt.”
Ett långt liv hinner väva in såväl mörka som ljusa inslag i livsväven. De saknades inte heller i pappas liv. De hör livet till. De eviga livsfrågorna, livets mening, dödens gåta — trängde på. Också frågorna kring Kristus-gestalten stod öppna. Det var allt frågor vi diskuterade en av de sista gångerna jag besökte honom. — Och hans livet igenom fasta Gudstro — svek den? Nej. Med fast förvissning om andens oförstörbarhet och en allsmäktig Gud såg han med lugn mot den dag då livsvandringen slutar.
Pappa avled fridfullt den 21 januari 1938 i Helsingfors, 81 år gammal. |