Apostlarna på läktarmålningarna i Nykarleby kyrka Målningarna utförda av Daniel Hjulström 174849 är numrerade från vänster till höger i den ordning de finns på läktarskranket. Till de målningar som redan är behandlade i Gammal
kyrkkonst, De restaurerade läktarmålningarna i Nykarleby kyrka finns endast länkar.
|
Större delen av läktarskranket. Halva målning nr 2 längst till vänster och halva målning 17 längst till höger. 1. S. PETRUS. | |
Attribut: Petrus afbildas med skallig hjässa och en eller två nycklar (endast sällan med det upp- och nedvända kors, på hvilket han dog). |
2. S. IACOBUS MAJOR | |
Attribut: Ett svärd, men oftare med hatt och pilgrimsstaf.
|
|
4. S. IOHANNES. | |||||
|
|
5. S. ANDREAS. | |
Attribut: Andreas med det liggande Andreaskorset. [Finns ej här.]
|
6. S. PHILIPPUS. | |
Attribut: Antoniuskorset eller ock en lång staf, som upptill slutar med ett kors.
|
7. S. THOMAS. | |||||
Tomas (aram. Toma', ”tvilling”; i Joh. 11:16 m. fl. öfversättes också namnet med det grekiska Di'dymos, som äfvenledes betyder tvilling), en af Jesu apostlar. Om hans härkomst, familjeförhållanden och samhällsställning förefinnas inga uppgifter, och den evangeliska berättelsen talar f. ö. ej heller mycket om honom. Dock förekomma i Johannes' evangelium tecknade några spridda drag af honom, genom hvilka man får en föreställning om hans person. När Jesus med anledning af sin vän Lasarus' död tillkännager sin afsikt att bege sig till det mot honom fientliga Jerusalem och lärjungarna söka af råda honom därifrån, säger T. till dem:”Låtom oss gå med för att vi må dö med honom” (Joh. 11:16). Och när Jesus i sitt af skedstal till lärjungarna säger:”Hvart jag går veten I, och vägen veten I”, invänder T.:”Herre, vi veta icke, hvart du går; huru kunna vi då veta vägen?” (Joh. 14:5). Och slutligen förekommer hos samme evangelist (20:2429) den kända berättelsen om T:s tvifvel på Jesu uppståndelse och om hur hans tvifvel häfdes. Af den först omtalade händelsen ser man, att T. med orubblig troshängifvenhet är fäst vid Jesus och hans sak, ända därhän att, när medlärjungarna rygga tillbaka för lidande och död med mästaren, han utan tvekan besluter sig för att följa honom. En viss likhet företer han i detta afseende med Petrus. Men då den senare var den glödande entusiasten, som lät hänföra sig af sina känslor, var T. däremot en reflekterande och pröfvande ande, som i sitt inre måste kämpa sig till visshet, men sedan också var orubblig i sin tro och beredd att dö för den. Hvad särskildt beträffar berättelsen i Joh. 20, förstås den först då riktigt, när den sammanställes med de båda andra ställena. Den har ofta blifvit missförstådd på så sätt, att T. fått gälla för en vanlig ”tviflare”, hvarför uttrycket ”att vara en Tomas” blifvit liktydigt med att vara en otrogen tviflare. Den kyrkliga traditionen lämnar om T. olika uppgifter under olika tider. Enligt Tomastraditionen i dess äldsta skick skulle T. ha predikat kristendomen i Partien. Längre fram visades hans graf i Edessa, där han skulle ha dött en naturlig död. I denna senare berättelse kallas han Judas Tomas och identifieras med aposteln Judas, Jakobs (tvilling-)broder. Enligt en från 300-talet härstammande sägen hade T. predikat i Indien (se Tomaskristna) och blifvit öfverhufvud för hela Orientens kyrka samt slutligen lidit martyrdöden, hvartill senare fogades den uppgiften, att hans kropp förts till Edessa, genom hvilket tillägg man sökte sammansmälta denna tradition med en äldre. Denna sägen, framställd i de gnostiska Tomasakterna (Acta Thomae), identifierar T. icke med aposteln Judas, utan med ”Judas, Herrens broder”. Enligt en på 600-talet uppkommen version af denna sägen skulle T. ha varit först parternas, medernas och persernas apostel och sedan indernas samt lidit martyrdöden i ”Kalamine” i Indien. En variant af denna sägen åter förlägger hans martyrdöd till Mailapur. Denna variant förskrifver sig från de indiske s. k. ”tomaskristna”, hvilka räkna T. som sin kyrkas grundläggare. I den bildande konsten framställes T. i begrundande ställning, med en lans eller ett vinkelmått som attribut (se pl. till art. Apostel). Hans åminnelsedag är i den romersk-katolska kyrkan 21 dec. (se Tomedag), i den grekisk-katolska 6 okt. samt l:a sönd. efter påsk (”Tomas-söndagen”; se Quasimodo-geniti). J. P (1919) |
|
9. O! milda Hand, läs op min ban. 10.
Trones lius, i Hierta 11.
Then frögd Gud ther wil gifwa |
12. S. BARTHOLOMÆUS. | |
Attribut: En stor knif, men stundom äfven med den afflådda huden öfver armen.
|
13. S. MATTHÆUS. | |
Attribut: En bila eller ett svärd eller en penningpung (såsom evangelist har han till symbol en ängel). |
14. S. IACOBUS MINOR | |
Attribut: En klädesvalkarestång eller en klubba, någon gång en vandringsstaf. |
15. S. SIMON. | |
Attribut: En såg.
|
16. Frälsarens Apostla-Män Ledare til Himmelen. |
17. S. IUDAS. THADDÆUS | |
Attribut: En hillebard eller en klubba.
|
18. S. MATTHIAS. | |
|
| |