Gammal
kyrkkonst.
De restaurerade läktarmålningarna i Nykarleby kyrka.
Ett anmärkningsvärt restaureringsarbete av gammal kyrkokonst, som i dessa dagar fullbordats, är framtagningen av de gamla, från
omkring 1750 härstammande målningarna å balustraden i Nykarleby kyrka. Arbetet har fullbordats av de på området förfarna
intendenten vid Åbo konstmuseum Axel Haartman och sakkunnige Karl Nygrén. De gamla målningarna äro åter friska i färg,
sådana de i tiden varit. Före det nu utförda arbetet voro de överstrukna med grå oljefärg, med tjock spackling mellan denna
och de ursprungliga färgskikten. Om deras värde giver Axel Haartman i Å. U. en sakkunnig skildring.
Orgelläktaren innan restaureringen av målningarna. Vet tyvärr ej till vilket tillfälle kyrkan var så fint dekorerad, men möjligen till invigningen av Walcker-orgeln 1909. Notera psalmtavlan till vänster om orgeln! Förstoring. Kolorering: Peter Gullback. |
[Foto: Johannes Schalin, Åbo museicentral, Finna.fi. Bilden sammanfogad av två och lite restaurerad. Årtal uppges till 1900–1905, men eftersom Schalin dog i början av 1906 och orgeln tillkom 1909, måste någon annan ha fotograferat.
(Inf. 2022-03-24.)]
*
I
det avsnitt av Finlands konst som behandlar 1700-talets konst, nämner K. K. Meinander, att den svenska målaren Daniel Hjulström
1740 i Närpes kyrka utfört en serie numera försvunna målningar och att han de följande åren anlitades även i Nykarleby.
Han utförde där bl. a. en altartavla samt främst i taket, bilder till Johannes Uppenbarelser, sakrala tankemålerier
med bastanta änglar hålland språkband för att förklara bildernas betydelse, och med de besynnerliga framställningen av Treenigheten,
en av cirklar, trianglar m. m. sammansatt figur, som i sinnrik anordning åskådliggör, att Fadern är icke Son, Son är
Gud o. s. v. Bilden synes ha slagit an på samtiden, ty ännu samma år 1749 fick målaren beställning på
en kopia av den för Alavo kyrka. Han arbetade för övrigt långsamt och även efter samtidens dom illa, så att både altartavla
och takmålningar samt även den av Hjulström påbörjade predikstolen 1759 fullbordades av Johan Alm. .
Författaren
omnämner icke de nu framtagna läktarmålningarna i Nykarleby kyrka, vilka förövrigt under årtionden varit dolda under ett
tjockt lager av grå oljefärg. För den, som icke sett altartavlan och takmålningarna, är det svårt att anställa någon
jämförelse eller över huvud taget fatta position till frågan om Hjulströms faderskap, men med all sannolikhet kunna bilderna tillskrivas
honom. Det vore onekligen orätt att stämpla dessa framställningar av apostlarna eller de sex allegoriska målningarna som mästerverk,
men om Hjulström är upphovsmannen, drager man sig dock för att underskriva samtidens och Meinanders hårda dom, ty bland apostlarna
finns fyra, utförda i något större format än de andra, vilka icke sakna hållning och uttrycksfullhet. Tyvärr är det
just dessa, som varit värst utsatta, men det välbevarade huvudet i bilden av S. t Iacobus Major och draperibehandlingen i S. t Judas
Tadeeus visa att målaren, om det nu är samma man som utfört de övriga apostlarna, dock ägde en viss blick för de konstnärliga
kraven.
|