KARI APPELGREN
Om den skulpterade och målade inredningen
i svenska Österbottens kyrkor
[Ur Svenska Österbottens
historia del V]
Ifråga om kyrkoinredningen är den geografiska avgränsningen till Svenska
Österbotten inte en naturlig indelning, eftersom belägg på de hantverkare, som arbetat i kyrkorna i synnerhet när det gäller
äldre tid vanligen inte enbart begränsat sig till området Svenska Österbotten. Utmed den kustremsa, som kallas Svenska Österbotten,
ligger ett drygt trettiotal kyrkor. Församlingarnas storlek och ålder är mycket varierande. Vi har de medeltida, först mycket vidsträckta
moderförsamlingarna Närpes, Mustasaari och Pedersöre, därnäst församlingarna i de växande och resursrika städerna,
som grundades under skeppsbyggeriets blomstringstid på 1600-talet: Vasa [1606], [Gamla] Karleby, Nykarleby [båda 1620], Kristinestad [1649],
Jakobstad [1652] och slutligen sådana mindre församlingar, som spjälktes ut ur moderförsamlingarna under 1600-, 1700- och 1800-talen.
De
mest påkostade momenten i kyrkorummets inredning inskränkte sig till altaruppsatsen, predikstolen och belysningsanordningarna, det vill säga
ljuskronor, lampetter och ljusstakar. Härutöver kan man finna en del dyrbara och intressanta objekt bland nattvardskärlen och sporadiskt
bland de kyrkliga textilierna.
Inredningsarbetena i trä och de målade dekorationerna borde man kunna knyta till lokala hantverkare eller
yrkesmän/specialister. De senare har i allmänhet varit verksamma i ett omfattande område, en landskapsdel, ett län ibland har
deras verksamhet till och med sträckt sig utanför landets gränser, till Sverige. I flera fall har hantverkarna kommit från Sverige
eller fått sin utbildning där.
Armaturen och textilierna har ofta blivit beställda långväga ifrån, nattvardskärlen
har ibland tillverkats i närmaste stad men visar sig inte sällan vara beställda från Stockholm.
Jag har försökt koncentrera
min beskrivning till de föremål, som kan sammanföras i större grupper och bilda sammanhang. Det faller sig lättare att behandla
målade och snidade alster av sådana hantverkare, som haft en större produktion, vars handstil man kan känna igen och vars alster kan
ge anledning till jämförelse, det vill säga sådana upphovsmän, som det varit möjligt att spåra i kyrkoarkiven och sammanställa
med bevarade alster.
MEDELTIDEN, POLYKROM SKULPTUR I TRÄ
I Österbotten känner man till sex stenkyrkor som
byggts redan under medeltiden. Av dessa låg tre i Svenska Österbotten: Karleby, Pedersöre och Mustasaari. Mot slutet av medeltiden bildades
t.ex. Vörå moderförsamling och flera kapellförsamlingar, för vilka man byggde träkyrkor. Det finns ca 40 medeltida träskulpturer
bevarade från Svenska Österbotten, däribland ett helt altarskåp [i Vörå]. Därför kan det vara motiverat att försöka
sammanställa en presentation av medeltids skulpturerna från vår landsdel.
[I Nykarleby kyrka finns inga medeltida polykroma skulpturer,
men dock Sankt Olof i Jeppo. I Munsala kyrka finns Johannes döparen, en biskop, sannolikt Johannes evangelisten och Anna, själv tredje.]
[Sid.
63739.]
RENÄSSANS OCH BAROCK
Predikstolar och altaruppsatser
Redan 1571 års
svenska kyrkoordning föreskrev vid hot om laga böter att varje kyrka skulle ha en "skickelig predikstol å lämplig
plats".l) Fastän Svenska Österbotten redan på 1500-talet hade fem församlingar, finns här ingen predikstol från denna
äldsta tid bevarad. Så gamla predikstolar är ytterst sällsynta. Endast en, i Hattula kyrka, finns bevarad i Finland.2)
Det var
ju under loppet av 1600-talet, som den svensk-österbottniska kusten fick sina första städer: Vasa, Gamlakarleby och Nykarleby och något
senare Jakobstad och Kristinestad. Vi har hela fem predikstolar från 1600-talet bevarade i Svenska Österbotten, och Karleby landsförsamlings
predikstol är äldst av dessa. Städerna växte till. En allmän högkonjunktur och företagsamhet präglade Sverige under
1600-talet och märktes också i vår landsända. Nya kyrkor byggdes, gamla utvidgades och en mängd dyrbara inventarier donerades
till kyrkorna.
Arkivaliska uppgifter om 1600-talets kyrkoinredningar är föga upplysande. Om det kyrkliga inventariet består av donationer,
så ingår det i allmänhet inte några uppgifter om detta i kyrkornas räkenskapsböcker. Men ibland kan en inskription på
själva föremålet ge en upplysning om donatorn och tidpunkten för donationen. Hantverkarens namn kommer däremot nästan aldrig
fram i inskriptionen. Vår kunskap om de hantverkare, som arbetade på landsorten och i småstäderna i Finland är likaså
bristfällig. I magistratshandlingarna kan man slumpvis leta sig fram till något hantverkarnamn, men det är mycket sällan som man med
säkerhet kan anknyta ett föremål till detta namn, trots att det på denna tid inte fanns många hantverkare att välja emellan.
Genom
den generösa seden att skänka antikverade, ur bruk gångna inventarier från moderkyrkorna till mindre bemedlade kapellförsamlingar,
har några flera exempel på gammal inredning kunnat bevaras till vår tid än kanske annars hade varit fallet.
Under 1600-talets
högkonjunktur i Sverige byggdes en mängd nya kyrkor, äldre kyrkor tillbyggdes och omformades såväl till det yttre som till interiören.
En hel del nya inventarier anskaffades.
Medeltidens altarskåp hade varit flyttbara. Ofta fanns det flera altaren i samma kyrka. Under renässansen
och barocken blev de mäktiga altaruppsatserna en del av den fasta inredningen.
Altaruppsatserna från renässans och barock har nära
anknytning till arkitekturen, deras uppbyggnad påminner om tidens husfasader och portaler med sin indelning i flera våningar, åtskilda
av profilerade arkitraver och indelade i rundbågsfält och nischer, som flankeras av pilastrar och kolonner. Altaruppsatsens huvudmotiv, hos oss
ofta en målad tavla med något av de heliga sakramenten eller något ur Kristi lidandes historia som motiv, hade en dominerande plats i
mitten, ofta med mindre tavlor ovanför och nedanför uppbyggnaden. I 1400- och 1500-talets Italien beställde man epitafier, d.v.s. gravmonument
över furstar och märkesmän, av tidens framstående arkitekter och skulptörer. Dessa monument har i sin utformning ofta mycket gemensamt
med altaruppsatserna, de fick en parallell utveckling.
Flera av altaruppsatserna i Sverige-Finland representerar en holländsktysk omformning
av italienska renässans- och barockförebilder. I flera fall visar det sig, att bildhuggaren inflyttat från Tyskland.3) Hela kulturlivet
i Sverige, särskilt i städerna, var under 1600-talet starkt influerat av tyskt och holländskt. I förteckningarna över borgare och
hantverkare i städerna, finner vi under denna tid många tyska, någon gång även holländska namn.4)
[Sid 665 f.]
Daniel Hjulström och takmålningarna i Nykarleby kyrka
Kyrkan i Nykarleby, uppförd 17081710, är den kyrka i svenska
Österbotten, som hos oss bevarar de mest utarbetade takmålningarna. En besökare som kommer in i denna kyrka slås med häpnad över
de rentav våldsamt kraftiga molnformationer, som pryder taket. Kyrkorummet ger genom takets utstyrsel intryck av att vara betydligt större inuti,
än man kan bedöma, när man betraktar byggnaden utifrån. Taket är tunnvälvt och bindbjälkarna är bevarade. Dess
bottenfärg är vit.
|