Esplanadgatan
i början av 1890-talet. Till vänster den Ahlqvistska, sedermera Norrlundska och Bergfeltska gården vid Östra Esplanadgatan 13 tomt
48, där Fruntimmersskolan var inrymd 1874 och kring sekelskiftet. Vykort i Herlers museum.
Hedström
tackade rörd och gav en bild av skolans uppkomst, dess första verksamhetsår, de svårigheter den i början hade att övervinna
samt dess vidare utveckling och verksamhet tills den hösten 1896 övertogs av staden. Vid hemkomsten överlämnades till Hedström
en praktfull jardiniär och av skolans tredje klass en byst av Topelius att uppställas i skolan. Medel till inköp av denna hade hopbragts
genom en av eleverna bildad syförening.
Från skolan utdimitterades samma dag tre elever: Agda Gyllenberg, Alma Sund och Elisabet Sundström.
(25)
Förslag om utvidgning till 4-klassig samskola
Skolan
arbetade fortfarande med tre klasser. Då I klassen betraktades som förberedande upptog skolans läroplan dock under åren 18971904
IV klasser, vanligen under olika år fördelade på en lägre och en högre avdelning. Läsåret 19041905 förekom
ingen kl IV, emedan eleverna på kl. IIIb, d. v. s. högre avdelningen, avgick vid vårterminens slut 1904. Följande läsår
saknades åter kl. I, medan kl. IV hade en lägre avdelning. Läsåret 19061907 fanns endast två klasser, nämligen III
a och b samt IV a och b, där a betecknade lägre och b högre avdelning, läsåret 19071908 kl. III b och kl. IV a, b. Det sista
läsåret 19081909 fanns endast en IV klass, högre avdelning. Dessa avslutande klasser förberedde ej för direkt övergång
till grannstädernas samskolor eller statliga lycéer. Kompletterande kurser måste genomgås av de elever, som sökte sig dit.
Kostnaderna härför vållade vid sekelskiftet en minskad tillströmning av elever.
I december
1902 återupptogs därför frågan om skolans ombildning till 4-klassig samskola. Elevantalet hade nedgått till den grad, att man
enligt direktionen kunde hysa endast ringa förhoppning om skolans existens. Direktionen hade därför tänkt sig, att skolan skulle ombildas
till en 4-klassig samskola eller en mindre samskola med kurser motsvarande en förberedande klass och de tre lägsta klasserna i ett 8-klassigt
lyceum. Skolan skulle ombildas successivt, varigenom man hoppades kunna bibehålla det dittills åtnjutna statsanslaget. Från skolan skulle
eleverna kunna fortsätta såväl på 5:e klassen i Jakobstads samskola som på de statliga lycéernas 4:e klass i Gamlakarleby,
Vasa eller Uleåborg.
Läroplaner samt kurs- och timfördelningar bifogades. Förslaget innebar, att stadens folkskola för flickor
skulle indragas, varigenom folkskollokalen jämte den s.k. rektorslokalen kunde ”apteras” för den föreslagna samskolan. Härigenom
skulle stadens utgifter för skolverket reduceras. I och med läsåret 19041905 skulle den nya ordningen vara genomförd. Skolans
lärarinnepersonal hade erbjudit sig att mot avgift upprätthålla en privat avslutningsklass för elever, som ej ämnade fortsätta
vid andra läroverk.(26)
I febr. 1902 upptogs saken efter bordläggning till avgörande i stadsfullmäktige. Ordföranden i folkskoldirektionen
K E. Wichmann meddelade, att den av folkskolans indragning berörda lärarinnan Rosa Dahl förklarat sig både skyldig och villig,
att om så erfordrades, för sina två återstående tjänsteår överta något annat motsvarande arbete, ifall
folkskolan indrogs.
Under den långvariga diskussionen yttrade sig Wichmann för och Spolander emot reformen, vars nytta den senare betvivlade.
Den uppgjorda budgeten skulle säkert överskridas, menade han. Emedan elevantalet nedgått så att statsunderstödet var i fara,
enades man dock om att genomföra omorganisationen instundande läsår, d. v. s. 19031904, enligt den uppgjorda planen, under
förhoppning att fortsatt statsunderstöd kunde erhållas.(27)
I detta läge gjorde folkskolinspektorn, seminariedirektor Z. Schalin,
ett inlägg, som visade att han för sin del ogillade planerna. Den 30 jan. 1903, då ärendet för andra gången förelades
i fullmäktige, inlämnade Schalin en samma dag daterad ansökan om avsked från inspektorstjänsten. Han förebar som orsak sin
numera vacklande hälsa, och tillade: ”Tacksam för det förtroende, som under de 12 1/2 år jag skött denna befattning
från Fullmäktiges sida kommit mig till del, då jag utan allt eget tillgörande upprepade gånger ånyo utsetts därtill,
måste jag emellertid beklaga att jag, strängt upptagen af andra åligganden, så litet kunnat göra för denna mig dock kärvordna
läroanstalt. Jag skulle dock af hjärtat önska att densamma, trots de motiga vindar, som nu blåsa, ännu kunde upprätthållas,
så länge vårt dyra svenska modersmål ännu gäller såsom ortens hufvudspråk, och att vårt samhälle,
om än ringa och fattigt, likväl skulle betrakta det som en hederssak att försöka upprätthålla åtminstone en egen skola,
som står öppen för alla samhällets barn, flickor med svenskt modersmål. Dixi et salvavi animan meam.(28)
Stadsfullmäktige
bordlade ansökan till den 2 april, då man, med hänvisning till att ansökan inlämnats om indragning av folkskolan, beslöt
att göra en hemställan hos Schalin, huruvida han ej ville kvarstå i befattningen som skolinspektör till läsårets utgång.
Schalin kvarstod, men sedan skolan indragits beviljades hans avskedsansökan från den 30 januari 1904.(29)
Som svar på stadens anhållan
dels om indragning av Högre folkskolan för flickor, dels om att statsbidraget det oaktat finge utgå intill utgången av juni 1906,
men för fruntimmersskolans räkning, uppmanade överstyrelsen för skolväsendet stadsfullmäktige att meddela upplysning om huru
stor folkskollärarinnans lön var och lämna förbindelse om att bekosta flickornas undervisning i handarbete och gymnastik. Fullmäktige
beslöt i anledning härav den 9 mars 1903 att förbinda sig att ansvara för handarbetsundervisningen och föreslog, att folkskollärarinnan
Rosa Dahl skulle anförtros denna undervisning. Gymnastiken ville fullmäktige däremot ej svara för, då konstnaderna var obekanta.
I seminariets övningsskola hade flickor och pojkar gemensamt gymnastik under ledning av lärarkandidaterna.
Kartan återger staden på Fruntimmersskolans
tid. Ritad av J. L. Birck 1905. J. L. Bircks ark.
[Svartvit karta ersatt med originalet ur Bircks samling, Nykarleby stads arkiv. Förstoring.]
|
Förteckning:
|
1.
Kyrkan.
2. Rådhuset.
3. Postkontoret.
4. Nykarleby bank.
5. Wasa bank.
6. Våghuset.
7. Apoteket.
8. Telegrafkontoret. |
9.
Tullkammaren.
10. Borgmästarens och stadsfiskalens bostad.
11. Telefoncentralen.
12. Gästgifveriet.
13. Tidningstryckeriet.
14. Seminariebyggnaderna.
15. Järnvägsstationen.
16. Mitt hem. |
Efter att ha konsulterat
överinspektorn G. Lönnbeck beslöt man att erlägga ytterligare 200 mk för avlöningen av en handarbetslärarinna, utöver
de 200 mk med vilka staden bidrog till avlönandet av lärarinnan i seminariets småbarnsskola samt att för gymnastikunderivisningen likaledes
erlägga 200 mk. Skriftliga förbindelser härom sändes till överstyrelsen.
Det visade sig emellertid, att den uppgjorda läroplanen
ej överensstämde med lektionsplanen vid reallycéerna. Skolöverstyrelsen föreslog därför genom sin chef, friherre Y. K.
Yrjö-Koskinen, att första klassen skulle avskiljas till en förberedande klass och att för de tre följande klasserna skulle tillämpas
samma läroplan, som för de statliga lycéernas tre lägsta klasser.
Fruntimmersskolans lärarinnor, fröknarna Anna och
Aina Henriksson framhöll för stadsfullmäktige, att timantalet i ryska, finska och matematik, om man följde skolöverstyrelsens förslag,
skulle öka så att en ny lärare måste anställas. Detta skulle betyda en ökad utgift om 1000 mk årligen utöver
kommitténs kostnadsförslag. Lektor Wichmann föreslog för sin del, att frågan om skolans ombildning för tillfället
måtte få förfalla, vilket förslag fullmäktige enhälligt omfattade.(30)
Lärokursen 19031904
Lärokursen för läsåret 1903-1904, det sista med fullständiga IV klasser, må
här anföras som jämförelse med de tidigare anförda.
I religion lästes F. W. Sundvalls lärobok i biblisk
historia i I kl. och bibeln och katekesen i de följande klasserna (2232 tim.).
I svenska lästes i I kl Boken om
vårt land och övades rättskrivning enligt E. Lagerblad, Svensk rättskrivningslära. Grammatik lästes enligt K. J. Hagfors,
Svensk språklära. I kl II fortsattes dessa studier. I kl III a och b lästes Skandinaviska och finska guda- och hjältesagor av A. Lönnbäck
och memorerades dikter av Runeberg och Topelius. Rättskrivningsreglerna genomgicks och ämnesskrivning övades, delvis efter plansch, i brevform
eller med anknytning till den lästa kursen eller till barnens egna erfarenheter, t. ex. Fiskargossen, En sommardag på landet, Vägen
till Åminne. Grammatik och satsanalys inlärdes och övades enligt Lagerblad och D. A. Sundén, Satsanalys. I IV klassen lästes
Kung Fjalar och Fänrik Ståls sägner och i litteraturhistoria. V. Vasenius, Översikt af Finlands litteraturhistoria, i grammatik genomgicks
versläran och repeterades hela grammatiken och rättskrivningsläran. I ämnesskrivning gavs bl. a. uppsatsämnena Sommaren i
Norden, Första sången av Kung Fjalar, Karl XII (levnadsteckning), Karl XII (karakteristik). Minnesvärda ställen i Nykarleby och dess
omnejd, Hundraårsminnet av den 5 februari 1904 i Finland, Orsakerna till den romerska republikens övergång till envälde och Hvad är
verklig lycka? (3344 tim.).
I finska var kursen nu mycket grundligare än tidigare. I kl I gavs 22 lektioner ur O. Dannholm,
Öfningskurs i finska språket och hölls skriv- och samtalsövningar. I kl II hölls 38 lektioner ur Kockström, Lärobok
i finska språket del I, i kl III 81 lektioner ur samma lärobok, som genomgicks och repeterades. Vidare lästes valda berättelser ur
Setälä, Vähäinen suomalainen lukukirja. I kl IV lästes och repeterades del II av Kockströms lärobok. Dessutom genomgicks
vissa stycken ur Cannelin, Suomalainen lukemisto och Sjöroos, Ordböjningslära. Talövningar och skrivövningar hölls (2222
tim.).
I tyska lästes och memorerades i kl. II 21 st. ur J. Öhquist, Tysk elementarbok, varjämte i grammatiken hjälpverbens
och svaga verbens böjning inlärdes och övades, liksom det viktigaste om substantivets böjning. I kl III fortsatte man i avd. a med st.
26100 ur Öhquist och i grammatiken med det viktigaste av formläran enligt samma lärobok. Hemskrivning förekom en gång i
veckan. I avd. b lästes Öhquists Deutsche Prosa und Dichtung och i grammatik U. Lindelöf J. Öhquist, Tysk språklära
samt Öhquist, Tysk övningsbok. Hemskrivning förekom även här en gång i veckan.
I kl IV b, alltså den högre
avd., fortsattes läsningen av Deutsche Prosa und Dichtung. Dessutom lästes Goethes ”Hermann und Dorothea”, varjämte dikter memorerades.
Hela grammatiken repeterades enligt LindelöfÖhquist, Samtals- och skrivövningar hölls liksom på alla stadier, varjämte
självständiga uppsatser skrevs (2444 tim.).
I historia hade kursen betydligt utvidgats. I kl I, II och III a lästes
B. Estlander, Gamla tidens historia, i kl III b M. G. Schybergson, Medeltidens historia och i kl IV b PallinSchybergson, Nya tiders historia
från franska revolutionen samt Schybergsons Finlands historia från Karl XI. Hela historiekursen repeterades. (2223 tim.).
I geografi lästes i kl I E. Lagerblad, Lärobok i geografi, Finland och Ryssland, varjämte det viktigaste i den allmänna geografin
genomgicks för att sedan kompletteras i de följande klasserna. I kl II lästes Brittiska öarna och Mellaneuropa till Schweiz, i kl III
a Schweiz, Frankrike, Sydeuropa samt Asiens kust- och ytbildning och i kl III b Asien. I kl IV repeterades hela geografikursen (3221 tim.).
I aritmetik inlärdes i kl I de fyra enkla räknesätten med hela tal samt metersystemet. I kl II genomgicks sorträkning och decimaltal,
i kl III läran om bråk och enkel regula de tri. I kl IV b inlärdes bolagsräkning och repeterades
hela aritmetikkursen enligt läroböcker av Ramsay, Thors och A. Berg (3342 tim).
Geometrisk formlära upptogs
som ett särskilt ämne i kl I, där de vanligaste geometriska kropparna studerades jämte ytor, linjer, vinklar och polygoner. Teckning
övades i punkterade häften (l tim.).
Fysik var ett för skolan nytt ämne, som lästes i kl IV. De viktigaste värme-,
ljud-, ljus-, magnetiska, elektriska, jämvikts- och rörelseföreteelserna inlärdes enligt J. A. Rosenqvists lärobok (l tim.).
I naturkunnighet lästes fortfarande Unonius' lärobok i zoologi, i kl I däggdjuren, i kl II fåglar, kräl- och groddjur. I
kl III lästes samma lärobok. Linnés system genomgicks och växter examinerades enligt O. Alcenius, Samling af växter. I kl IV
lästes de ryggradslösa djuren och repeterades hela zoologikursen (1121 tim).
Hälsolära lästes fortfarande
enligt Tigerstedts Inledning till hälsolära (l tim.).
Sång övades i alla klasser och omfattade notskrift, tonträffning
och en- och flerstämmig sång (2 tim.).
I handarbete övades i kl I och II strumpstickning, i III a gjordes ett örngott
och i III b ett lintyg och i kl IV b en brodérbok för inövning av vitt broderi (2222 tim.).
Stilskrivning övades i kl I, II och III a och b enligt M. Bahrs kurs i skönskrivning (21 tim.).
Teckning utfördes i häften efter
frk Granstedts väggplanscher samt efter andra planscher och gipser (111 tim.).
I gymnastik hölls i kl I, II och III ordningsövningar,
arm-, ben- och bålövningar samt övningar med stav (111 tim.).
Läroböcker och kurser hade sålunda avsevärt
moderniserats, nya ämnen hade tillkommit och skolan gör, vad undervisningens målsättning och metoder beträffar, intryck av att
fullt ha motsvarat och kanske t. o. m. ibland ha överträffat sin tids motsvarande skolor. Fruntimmersskolans materialsamling var även
relativt väl försedd, särskilt med geografiska, historiska och naturhistoriska kartor, kartverk och planscher. Biblioteket omfattade vid
skolans upphörande 1909 endast 84 verk, mest läroböcker i skilda ämnen.(31)
Lärarinnor och lärare detta och
föregående läsår var:
Frk Anna Henriksson, föreståndarinna: |
religion, tyska,
handarbete och teckning på kl IIV, geometrisk formlära på kl. I. |
Frk Aina Henriksson: |
svenska
på kl IIIIV, historia och geografi på kl IIV. |
Frk Esther Backman: |
svenska på kl III,
finska på kl IIII, aritmetik på kl IIII, naturkunnighet på kl IIV, gymnastik på kl IIII, kalligrafi på
kl IIII. |
Fru Selma Spolander: |
franska på kl IIIIV. |
Khde K. V.
Petrell: |
finska på kl IV. |
Lektor A. F. Mennander: |
aritmetik på kl IV. |
Överlär.
K. F. Spolander: |
sång på kl IIV. |
Läroplanen för 19051906, då kl I bortfallit,
var följande:
|
|
|
|
Klasser |
|
|
Ämnen |
I |
II |
a |
III |
b |
aIV |
Summa |
Religion |
|
2 |
|
3 |
|
2 |
7 |
Svenska |
|
4 |
2 |
|
2 |
4 |
13 |
Finska |
|
3 |
2 |
|
2 |
2 |
9 |
Tyska |
|
2 |
4 |
|
4 |
4 |
14 |
Historia |
|
2 |
2 |
|
2 |
3 |
9 |
Geografi |
|
2 |
2 |
|
2 |
2 |
8 |
Räkning |
|
3 |
3 |
|
3 |
2 |
11 |
Naturkunnighet |
|
1 |
2 |
|
1 |
1 |
5 |
Hälsolära |
|
|
|
|
|
1 |
1 |
Sång |
|
|
|
2 |
|
|
2 |
Handarbete |
|
2 |
1 |
|
2 |
2 |
7 |
Stilskrivning |
|
2 |
|
1 |
|
|
3 |
Teckning |
|
|
|
1 |
|
|
1 |
Gymnastik |
|
|
1 |
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
Sma: |
91
tim |
Läsåret 19071908 minskade timantalet till 74 genom bortfall av kl II och läsåret 19081909 till
27, då endast kl IV b återstod.
Läsåret 19061907 tjänstgjorde följande lärarinnor och lärare
vid fruntimmersskolan:
Frk Anna Henriksson, föreståndarinna: |
religion,
tyska, handarbete, teckning på kl IIIIV. |
Frk Aina Henriksson: |
svenska, historia, geografi på
kl III-IV, tjänstledig under höstterminen. Vikarie frk Karin Söderström. |
Frk Esther Backman: |
finska på kl III a, aritmetik, naturkunnighet, hälsolära, gymnastik. Stilskrivning på kl IIIIV, tjänstledig under höstterminen.
Vikarie frk Hulda Mattsson. |
Lektor livari E. Koskimies: |
finska på kl III bIV. |
Frk Maria Castrén: |
Sång på kl IIIIV. |
Följande läsår
19071908 hade frk Aina Henriksson avgått och i hennes ställe tjänstgjorde frk Vilhelmina Aspegren som lärarinna i svenska, historia
och geografi på kl IIIIV. I finska undervisade folkskollärarkand. Väinämö Lauttajärvi i kl III. Övriga lärare
var liksom föregående år frk Anna Henriksson, frk Backman, frk Castrén och lektor Koskimies.
Statsanslaget upphör och skolan indras
Med läsåret 19041905 upphörde statsanslaget för skolan. I april
avslog senaten vid behandlingen av statsanslagen för privatläroverken den ansökan, som inlämnats för Privata svenska samskolan
i Nykarleby. Fullmäktige beslöt dock inlämna förnyad ansökan om fortsatt statsanslag à 2500 mk om året, men detta
beviljades ej.
Skolöverstyrelsens cirkulär år 1904 under forskningstiden om ryskans införande som obligatoriskt läroämnen
i alla skolor, som åtnjöt statsbidrag, mottogs med stort kallsinne av stadens fullmäktige. Skoldirektionen fick i uppdrag att förfråga
sig hos överstyrelsen, huruvida cirkuläret verkligen kunde avses ha sin tillämpning även på stadens fruntimmersskola, för
vilken statsbidraget var under indragning, och som därför torde upphöra inom ett par år i sin dåvarande form. Direktionen för
fruntimmersskolan hade för sin del föreslagit att en ny lektionsplan skulle införas, upptagande även ryska, emedan detta ansågs
vara nödvändigt för de föräldrar, som till en början ville hålla sina barn hemma för att sedan flytta dem till
andra läroverk.
I september 1904 avgick lektor Wichmann ur direktionen på grund av bortflyttning från
staden av politiska skäl. Han återvände i juni 1905. I direktionen för fruntimmersskolan invaldes i december lektor A. F.
Mennander i stället för häradshövd. Barck, som bortflyttat från orten.
Skolans indragning var nu endast en fråga om
något läsår. Ekonomin var efter statsanslagets upphörande synnerligen ansträngd. Även från stadens sida synes anslagen
ha uteblivit. Som följd härav planerade skolans ledning att nedlägga verksamheten i och med läsåret 19061907. I juni 1905
anmälde direktionen, att skolan från och med den l sept. 1905 endast kunde disponera följande anslag: höstterminen 1905 666,66 mk,
kalenderåret 1906 1.666,67 mk och vårterminen 1907 666,67 mk, summa 3000 mk. Under våren 1905 och 1906 skulle inga elever utdimitteras,
och 1907, då skolan upphörde, skulle tre årsklasser återstå. Dessa klasser hoppades direktionen måtte beredas tillfälle
att avsluta sina kurser vid skolan enligt den undervisningsplan, som dittills följts, utan att några nya elever intogs hösten 1906.(32)
Beträffande
skolans ev. fortsättning i ny form föreslogs av direktionen i maj 1905, att skolan skulle arbeta i tre klasser, av vilka kl. I skulle motsvara
folkskolans 4:e årsavdelning, kl. II och III realllycéernas I och II klass. Denna treklassiga skola skulle baseras på en privat förskola
med tre årsavdelningar, motsvarande folkskolans l:a, 2:a och 3:e årsavdelningar. Stadsfullmäktiges för frågans beredning tillsatta
utskott, hrr A. Kisor, G. Roos och K. J. Hagfors, ansåg emellertid, då frågan upptogs till ny behandling i jan. 1906, att den klass,
som skulle motsvara en folkskoleklass, var onödig, liksom den privata förberedande skolan. Ifall stadens tillgångar medgav, kunde behovet
av en högre skola tillgodoses med en tvåklassig läroanstalt, motsvarande första och andra klasserna i ett reallyceum.
Fullmäktige
beslöt följa utskottets förslag och inrätta en 2-klassig samskola, under förutsättning att statsbidrag kunde erhållas.
Något sådant erhölls ej, men däremot beviljades ett statsanslag för ytterligare ett läsår för samskolan.
Till
medlemmar i direktionen för FruntimmersskolanSamskolan valdes i april 1906 för tre år framåt från 1 september apotekaren
Gustaf Roos, doktorinnan Betty Hagfors och fröken Emilia Lybeck.
Då statsunderstödet skulle upphöra med höstterminen 1906
vädjade direktionens ordf., direktor Hedström, till stadsfullmäktige om att skolan fortfarande måtte upprätthållas med 2
klasser till utgången av läsåret 1909. Annars skulle de återstående eleverna bli ur stånd att avsluta sin skolkurs. Förslaget
godkändes av fullmäktige. Förnyad ansökan om statsbidrag skulle inlämnas till senaten.(33) Denna gav ej något resultat, men
skolan fortsatte sin verksamhet till nämnda tidpunkt. Budgeten för de två åren 19071909 uppgick till 5750 mk. Elevantalet läsåret
19071908 var 12, fördelade på två klasser (kl. IV högre och lägre avdelningen). Av dessa var 9 betalande så att 6
erlade helavgift och 3 halv årsavgift. Läsåret 19081909 hade elevantalet krympt till 7 på kl. IV, varav 6 betalande, av vilka
3 erlade hel och 3 halv årsavgift.
Den av drätselkammaren uppgjorda utgifts- och inkomststaten för tiden l jan.31 maj 1909 såg
ut på följande sätt:
Utgifter: |
|
Inkomster: |
. |
Lärarinnans lön 1 jan.31 maj 1909 1909 |
1333.40 |
Kontant i kassan vid års ingång |
39.74 |
Städerskans arvode |
95. |
Kassans återstående fordran hos lektorWichmann
för betalda terminsavgifter för hans barn år 19061907 |
79. |
Diverse
skolmaterial m.m. |
40.34 |
Terminsavgifter av skolans 3 betalande elever vårt. 1909 |
150. |
|
1468.74 |
|
|
|
1468.75 |
|
|
|
1468.76 |
|
268.74 |
|
|
Saldo |
1200. |
|
|
Fmk |
1468.74 |
Av utminuteringsbolagets
vinstmedel beviljades den 5 april 1200 mk till skolan för täckande av förlusten.(34)
Med läsåret 19081909 upphörde
sålunda Fruntimmersskolans-Samskolans verksamhet. Den hade då verkat i 35 år och fyllt en viktig uppgift i stadens bildningsliv. Skolans
grundläggare och drivande kraft genom åren Gustaf Hedström hade kvarstått som föreståndare ända till slutet. Det var
i främsta rummet hans förtjänst att ungdomen i Nykarleby under denna relativt långa tid haft möjlighet att komma i åtnjutande
av en skolutbildning utöver folkskolan.
|