En grupp av Fruntimmersskolans elever med lärarinnorna Betty Carlsson, Aina och Anna Henriksson.
Foto 1890-talet, Herlers museum. |
Fruntimmersskolan möttes med stort intresse av stadens invånare. Elevernas antal höstterminen 1874 var 33 flickor, fördelade på
tre klasser, och höstterminen 1875 38 elever, medan Högre folkskolan för flickor samma år hade 37 elever. Vid Fruntimmersskolan anställdes
1 lärare och 3 lärarinnor samt 23 timlärare, medan nämnda folkskola endast hade 1 lärarinna. Lärare och föreståndare
var fil. kand. Hedström. De flesta lärarna hade anknytning till seminariet. En garantiförening för skolan bildades, varjämte skolans
ekonomi baserades på elevavgifter, olika stora årliga anslag från staden, statsbidrag, bidrag ur utskänknings bolagets vinstmedel
m.m.
Elevfrekvensen var under de följande åren ungefär densamma som i början och lärarkrafter kunde alltid påräknas
från seminariehåll. Skolan var nu den enda i staden, som kunde anses förbereda för inträde i läroverk och fyllde därmed
en verklig uppgift. För fortsatt skolgång var stadens ungdom fortfarande hänvisad till grannstädernas läroverk. Från 1881
intogs även gossar i skolan.
Gustaf Hedström anhöll i april 1896, att staden skulle övertaga skolan från följande läsårs
början emot erläggande av 500 mk för skolans inventarier.
Hedström, som inrättat skolan och upprätthållit den
i 22 år, hänvisade till att staden förut på sin ordinarie budget hade utgiftsposter för folkskolan för
flickor, skolan för försummade barn och hantverksskolan.
Bildningsbehovet utöver folkskolan var emellertid ej tillgodosett, och detta kunde nu ske utan att föröka den ordinarie utgiftsstaten. Sedan
statsunderstödet numera höjts till 2.500 mk, hade skolans upprätthållande blivit betydligt lättare och borde ej medföra någon
svårighet eller risk för staden, då Hedström under så många år kunnat vidmakthålla skolan med mycket mindre
understöd. Om staden tillsköt 1.000 mk om året och de betalande elevernas antal var 20 eller flera skulle ett överskott uppstå,
som kunde användas till inköp av tidsenlig undervisningsmateriel. Skolan hade under de 22 åren visat sig fylla ett verkligt behov och kunde
numera anses oumbärlig för orten. Förslaget godkändes och från den 1 juli s.å. övertog staden skolan. Den gick i fortsättningen
under olika namn: Privata flickskolan, Nykarleby samskola, Fruntimmersskolan-samskolan, Fruntimmersskolan och Privata svenska samskolan i Nykarleby.
Skolan
drevs med relativt små kostnader och utgjorde ingen belastning för stadens budget.
För summa 5.130 mk kunde staden upprätthålla
ett för sin tid modernt och effektivt utbildningsinstitut för sin bildningstörstande ungdom. Inträdesåldern för flickor var
från hösten 1897 10 år, tidigare hade den varit lägre. För pojkarna var inträdesåldern ej närmare bestämd.
I
okt. 1900 beviljade Överstyrelsen för skolväsendet fortsatt understöd med 2.500 mk årligen under 5 års tid från 1
sept. s.å. Ur stadens del av utminuteringsbolagets medel fick skolan anslag varje år, i allmänhet 1.800 mk.
Då Privata flickskolan,
som den vid denna tid oftast kallades, den 31 maj 1899 firade sitt 25-årsjubileum med en enkel fest i skollokalen, hyllades föreståndaren,
lektor Hedström varmt av kyrkoherde Petrell. Han tolkade i sitt tal stadsbornas djupt kända tacksamhet för skolans tillkomst; den fyllde
ett stort behov för orten. Skolans föreståndarinna, frk Anna Henriksson, som själv varit en av skolans första elever, framräckte
till Hedström som ett ringa minne ett guldur med inskrift: ”Av tacksamma fruntimmersskolelever i Nykarleby 18741899”. Hedström
tackade rörd och gav en bild av skolans uppkomst, dess första verksamhetsår, de svårigheter den i början hade att övervinna
samt dess vidare utveckling och verksamhet tills den hösten 1896 övertogs av staden.
Med läsåret 19041905 indrogs dock
statsanslaget för skolan. Först läsåret 19081909 upphörde verksamheten. Fruntimmersskolan hade då verkat i 35 år
och fyllt en viktig uppgift i stadens bildningshistoria. Skolans grundläggare och drivande kraft genom åren Gustaf Hedström hade
kvarstått som föreståndare ända till slutet. Det var i främsta rummet hans förtjänst, att ungdomen i Nykarleby under
denna relativt långa tid haft en möjlighet att komma i åtnjutande av skolutbildning utöver folkskolan. Som lärarinnor hade under
olika perioder verkat bl.a. Hanna Castrén, Anna och Aina Henriksson, Betty Carlson (gift Hagfors), Ester Backman och Maria
Castrén, varjämte seminariets lärare med fruar anlitats som timlärare.
Skolan ambulerade under hela sin existens mellan
olika lokaler i staden. Den började år 1874 i handl. R. Ahlqvists gård vid Östra Esplanadgatan 13 (tomt nr 48), där Bergfeldts
affär senare var inrymd. Från slutet av 1880-talet till hösten 1891 var skolan inrymd i arbetskarlen Matts Löfholms, senare Frostes
gård vid samma gata (tomt nr 66) [nr 17, f.d. Sourander]. Därefter verkade den på nytt i förstnämnda gård, som då
ägdes av färgaren J. A. Norrlund. Därifrån flyttade skolan efter sekelskiftet till den Sundströmska gården på
tomt nr 43, Kyrkogatan 2, nu Holmströms gård [Sandqvist]. Därifrån återvände den till Östra Esplanadgatan, där
lokal efter 1904 hyrdes i sjökapten J. Henrikssons tidigare gård på tomt nr 80 [nr 17, Frälsningsarmén]. Under sina sista år
var skolan inrymd i rådhusgården i en del av den gamla elementarskolans lokal. Den besöktes under sin verksamhetstid av sammanlagt 202
elever. Av dem tillhörde de flesta ståndspersonsklassen, endast 29 eller 14,4 % kan betecknas tillhöra den lägre medel- respektive
arbetarklassen och allmogen. Skolan gjorde sålunda i viss mån skäl för benämningen ”överklasskola” eller ”finskola”.
De första gossarna inskrevs hösten 1881 och deras antal var sammanlagt 31 eller 15,3 %. Bland dem märkes Alfred Herler, Paul Hedström,
Einar Hedström, Max och Alfons Gyllenberg, Torsten Söderström, Paul Nessler, Torsten Barck, Mikael Heikel, Viking Sarlin, Erik Hedström,
Erik Söderström, Arno Gyllenberg, Axel Nessler, Karl Grundfeldt och Evert Ekroth. Vidare var 48 av eleverna från andra orter, d.v.s. 23,8 %. 38) |