Elever i Hedströmska flickskolan på 1890-talet. Från
vänster: Karin Sarlin, Olga
Häggström, Hjördis Grundfeldt, Fanny Holstius och
Helmi Polén.
|
Flere sådana skolor hade före min tid efterträtt varandra.
Allmänt bekant från forna tider är den av Topelius omtalade
”Moster Sahlboms
skola”, i vilken han tog sina första stapplande steg på
vetandets väg. På 1850-talet hölls småbarnsskola
i Nykarleby av en syster till Runeberg, sedermera doktorinnan Wegelius.
Jag minns, att en del äldre personer talade om fru
Westerstråhles skola som sin barnskola. Den fortsattes på
70-talet av hennes dotter Mathilda Westerstråhle (gift Nessler),
på 70- och 80-talen av fröken Helena Salin och fröken
Irene Wahlberg samt på 80-och 90-talen av fröken Ida Sundström.
Redan innan den sistnämndas skola upphörde med sin verksamhet,
inrättade fröken Annie
Backman en skola, varför staden en tid framåt hade två
privata småskolor, vilka erhöll bidrag av brännvinsmedlen.
Därefter existerade åter blott en dylik skola på orten.
Då jag begynte min skolgång, hölls skolan av vannämnda
fröken Sundström. Av oss som sattes i ”Tant Idas skola”
hade flere genom hemundervisning redan lärt sig bokstäverna,
ehuru en dylik förkunskap ingalunda var nödvändig, och
några kunde t.o.m. ”lägga ihop”. Själv hade
jag lärt mig nödtorftigt läsa enligt den då nya,
ännu ej på länge i stadens skolor tillämpade ”ljudmetoden”,
och som en egendomlighet minns jag, att jag däremot ej visste, vad
alla bokstäverna egentligen hette.
Tant Idas skola hade c. 15 elever och var inrymd i den mindre byggningen
av den dåvarande Sundströmska
gården (nuvarande Kyrkogatan 2, Holmström) [Sandqvist],
där den förfogade över de två mot porten vettande
rummen, vägg i vägg med nuvarande postkontoret (rummen numera
förminskade). Det mindre rummet mot gården användes som
tambur samt för lek och sång, medan det större mot gatan
utgjorde själva skolrummet, där skolans båda årskurser
samtidigt arbetade. Till undervisningsprogrammet hörde läsning,
skrivning, religion, sång, lek och handarbete.
Skolklass i Nykarleby Fruntimmersskola. Övre. raden fr. vänster:
Jenny Nylund, Ida Häggblom, Anna Forsius, Sigrid Lybeck, Selma
Laggström.
Sittande: Annie Backman, Jemima Roos, Hulda Henriksson, Anna Barck
och Judith Lundqvist.
|
Vi pojkar ansåg skolans läge synnerligen
fördelaktigt, då den låg så nära intill åbranten,
att vi under fristunderna hann tumla om på våra skidor i dess
backar. Ofta kände man under den därpå följande lektionen
snön smälta innanför skjortan.
Skolan fortsatte sin verksamhet ända till våren 1906. Som
förberedande till fruntimmersskolan hade den då redan förlorat
sin betydelse, sedan den sistnämnda begynt indra sina klasser. Övningsskolans
lägre avdelning blev därefter den gemensamma för barn ur
alla samhällsklasser. Som lärarinnor vid skolan tjänstgjorde
utom ovannämnda: fröken Bertha Svahnström, fröken
Sigrid Barck (gift Forsgård) och fröken Ninni Heikel (gift
Stormåns).
Från den privata barnskolan kom man utan inträdesförhör
till fruntimmerskolan ja, även gossarna. Där intogs nämligen
de som skulle inträda i mellanskolor på andra orter; i något
enstaka fall kunde det hända, att en pojke fortsatte i andra årskursen.
[Sjökaptensdöttrarna Hulda, betydligt äldre än här och Anna Henriksson. Förstoring. Elisabet Sund tillhandahöll.
(Inf. 2020-03-22.)]
De närmaste lyceerna fanns i Vasa och Uleåborg, och nykarlebypojkarna
fördelade sig någorlunda jämnt på dessa orter. Då
vår klasslärare i Vasa under den första lektionen antecknade
elevernas namn och därvid frågade, i vilken skola vi gått,
svarade jag oskuldsfullt: ”I Nykarleby fruntimmersskola”. Att
detta ådrog mig en allt annat än smickrande uppmärksamhet
från ett 30-tal klasskamraters sida var givet. Men nästan alla
nykarlebypojkar som under 1800-talets sista kvartsekel studerade vid högre
läroverk hade nog gått i ”fruntimmersskola”.
Denna skola, vars officiella namn var Nykarleby privata flickskola, hade
grundats av dåvarande magister Gustaf Hedström år 1874
som hans egen läroinrättning och kallades förutom fruntimmersskola
även ”Hedströms skola”. Den kvinnliga ungdom, som
dessförinnan velat förskaffa sig större boklig bildning,
hade nödgats inhämta sådan på främmande ort.
En skola, som synes ha stått högt i kurs, var den s.k. Sahlbergska
skolan i Helsingfors. Men det var naturligtvis endast i burgna familjer
man på detta sätt kunde bekosta sina döttrars utbildning.
Med fruntimmersskolans tillkomst blev därför en högre skolbildning
tillgänglig för vidare kretsar, och skolan kom på grund
härav att få en stor betydelse för staden. Den stod öppen
för alla, men besöktes dock i regel av dem som genomgått
den privata barnskolan.
Antalet klasser var nominellt tre, men varje klass bestod av en lägre
och en högre avdelning och årskurserna var sålunda sex.
På grund av bristande utrymme och möjligheter att reda sig
med ett mindre antal lärare arbetade vanligen två årskurser
i samma rum. Läroämnena i första årskursen utgjordes
av religion, modersmålet, geografi, gymnastik, sång och handarbete.
I de högre årskurserna tillkom finska, tyska, zoologi och botanik
samt slutligen fysik och geometri. Lärarna var dels fast anställda,
dels timlärare; inalles medverkade 89 lärare. Under skolans
hela tillvaro var lärarna på några undantag när
nykarlebybor. Härav må man dock inte dra den slutsatsen, att
skolan helt enkelt fick lov att nöja sig med de krafter, som råkade
stå till buds på hemorten utan avseende på tillfredsställande
kompetens. Det var nämligen så att bland ortsborna verkligen
fanns utbildade, väl meriterade och i flere fall t.o.m. mycket goda
lärare att tillgå. Härtill bidrog i väsentlig grad
att några av seminariets lektorer hade tillfälle att tjänstgöra
som timlärare i skolan; som religionslärare fungerade tidvis
ortens präster.
Elever i Nykarleby flickskola:
Kerstin v. Essen, Helmi Polén, Rosa Dyhr, Ellen Herler och
Ilma Salin.
|
Skolan var på min tid förlagd till huvudbyggningen i den dåvarande
Löfholmska gården (nuvarande Ö. Esplanaden, Froste). Den hade nämligen aldrig egen gård
utan arbetade i förhyrda lokaler. I början av sin verksamhet
var den inrymd i dåvarande Ahlqvistska gården (nuvarande Roos
gård vid Ö. Esplanaden), därefter i dåvarande Sundströmska
gårdens huvudbyggning (nuvarande Holmströms [Sandqvists]
gård, Kyrkogatan 2) samt i dåvarande Henrikssonska gården (nuvarande Willmans gård, Ö.
Esplanaden).
Att vara ensam pojke bland minst ett 30-tal flickor är föga
avundsvärt, då man är 9 år och ännu inte fått
ögonen öppna för kvinnokönets behag, snarare tvärtom.
Men sådant kunde inträffa och inträffade med mig, emedan
jag läst förbi en klass i den förberedande skolan. Jag
nödgades då lämna mina kamrater och hamnade ensam mitt
i flickskocken, där jag kände mig som en droppe i havet. Kanske
tog detta på mina nerver, eftersom doktor Forsius fann sig föranlåten
att ordinera mig en termins vila. På detta sätt förenades
jag året därpå med mina kamrater. Vi var då 68
pojkar, antagligen det största antal skolan samtidigt förberett
till lyceum, och vi redde oss gott med flickmajoriteten. De flickor som
var jämnåriga med oss betraktade vi som tillhörande ett
oss absolut underlägset kön av vilka några redan spelade
rollen av unga damer och vilka i sin tur behandlade oss mest som luft
eller med en viss moderlighet. Huvudsaken var likväl att vi kom väl
överens och det gjorde vi; några gräl eller andra störningar
kommer jag ej ihåg och av livet i skolan har jag endast de bästa
minnen. Disciplinen var utomordentligt god.
Till gossarnas speciella nöjen hörde att under fristunderna
tävla om vem som vågade sig längst in i den genom gården
ledande stadsbäcken, vilken här rann in under jorden i sin hemlighetsfulla
tunnel, och många vantar och mössor har nog försvunnit
i den bäcken för att omsider genom utloppet vid parkens norra
ända spolas ut i älven.
Hösten år 1891 flyttade skolan åter till sin första
lokal i den tidigare nämnda Ahlqvistska gården (mittemot nuvarande
samskolan), där den verkade ungefär till sekelskiftet.
Skolan hade att övervinna många svårigheter. Dess ekonomi
grundade sig som nämnts i första hand på elevavgifterna,
men dessa räckte naturligtvis ej på långt när till,
sedan skolan utvidgats med flere klasser. Elevantalet var på 80-
och 90-talen sällan lägre än 30 och kunde uppgå till
mellan 35 och 40; terminsavgiften torde åtminstone ej ha överstigit
25 mark. Lärarlönerna var de minsta möjliga. En av skolans
lärarinnor, som ännu lever, har uppgivit, att hennes lön,
då hon på 90-talet som fullt kompetent tillträdde sin
tjänst, var 75 mark i månaden; detta kunde gå för
sig om man hade sitt hem i staden, vilket ofta nog var fallet. De av staden
beviljade bidragen av brännvinsmedlen steg ej till några imponerande
belopp: 500:- till 1.000:-, senare 1.300:- till 1.500:-. Med elevernas
målsmän måste stundom överenskommas om en extra
elevavgift, då debet och kredit ej gick ihop. Någon ”affär”
var skolan sannerligen inte för dess ägare.
Sedan min far vid sidan om sitt lektorat upprätthållit skolan
inemot ett kvarts sekel, föreslog han att staden skulle överta
densamma, och förslaget antogs slutligen år 1897; ett statsbidrag
på 2.500 mark ställdes då i utsikt. År 1898 beviljade
staden emellertid ”privata fruntimmersskolan” av brännvinsmedlen
ett understöd på 2.500 mark, vilket visar att skolan då
ännu inte övertagits av staden. I varje fall skedde överlåtelsen
före sekelskiftet. Min far kvarstod som föreståndare under
de få år skolan ännu existerade. Klasserna indrogs successivt,
och med utgången av vårterminen 1908 avslutade skolan sin
34-åriga verksamhet. Efter det staden övertagit skolan, flyttades
den till rådhusgården,
där den fick egen lokal.
Nedanstående förteckning över skolans lärare är
måhända ej fullständig.
Föreståndare och lärare var under skolans hela tillvaro
lektor Gustaf Hedström. Dess första föreståndarinna
var fröken Bertha Rancken, på 80-talet fröken Anna Roos,
omkring år 1890 fröken Hanna Castrén, på 90-talet
och intill dess slut fröken Anna Henriksson. Fast anställda
utom ovanstående var Mathilda Björkqvist, Anna Lackström,
Mathilda Westerstråhle (Nessler), Vendla Hedström, Alma Emeleus,
Betty Carlsson (Hagfors), Aina Henriksson, Ester Backman och Maria
Castrén. Timlärare: Selma Spolander, normalskollärare
Karl Spolander, lektorerna Fredrik Illberg, V.K.E. Wichmann, Adolf Mennander,
Iivari Koskimies och K.J. Hagfors.
Härtill kommer de präster som tidvis handhade religionsundervisningen.
En skola av särskilt slag var den s.k. hantverksskolan på sin tid av nog så stor betydelse. Det hände ofta att
pojkar redan vid tidig ålder sattes i lära hos skomakare, skräddare
eller andra mästare i de hantverk, som idkades på orten, utan
att dessförinnan ha inhämtat nödiga kunskaper i ämnen,
vilka de trots sina praktiska yrken kunde komma att ha behov av i livet.
De erhöll då i hantverksskolan två gånger i veckan
undervisning i de för dem viktigaste läroämnena.
På 80-talet verkade ungefär i samma syfte den s.k. söndagsskolan ej att förväxla med vår tids enbart religiöst
betonade söndagsskolor. Staden ansåg emellertid den utvidgade
undervisningen i en hantverksskola vara till större gagn. När
så det statsbidrag, som söndagsskolan dittills åtnjutit,
indrogs år 1890, beslöt man, att den skulle upphöra med
sin verksamhet vid vårterminens slut, samt att i dess ställe
en ”lägre hantverksskola” skulle öppnas i staden.
Redan följande höst kunde arbetet i den nya läroinrättningen
vidta. Staden upplät lokal för skolan i rådhusgården
och bestod skolmaterial, ved och lyse. Som lärare tjänstgjorde
någon av seminariets eller normalskolans lärare, stundom under
medverkan av en lärarkandidat. Staden svarade för hälften
av lärarens underhåll, medan den andra hälften utgjordes
av statsbidrag.
Hantverksskolan var öppen för både manliga och kvinnliga
elever, men blev praktiskt taget en gosskola. Undervisningen, som omfattade
”teckning, ritning, modersmål, rättskrivning jämte
uppsättande av räkenskaper och andra smärre skriftstycken
samt bokföring”, pågick söndagar kl. 58 och
onsdagar kl. 68 e.m. och skulle enligt stadgarna bedrivas ”med
hänsyn till den användning, som elev skulle kunna i sitt yrke
av det inlärda”. Efter genomgången kurs erhöll eleven
betyg.
Vid undervisningen skulle någon av mästarna närvara för
att kontrollera, att stadens lärpojkar icke skolkade från skolan
samt att de visade tillbörligt intresse för undervisningen.
Mästarna själva försummade emellertid ej så sällan
denna övervakningsplikt.
I anslutning till hantverksskolan inrättades en förberedande
skola, i vilken eleverna varje söndag erhöll tre timmars undervisning
i läsning, stilskrivning och räkning med hela tal.
Allteftersom barnens skolgång i normalskolan förlängdes,
förlorade hantverksskolan sin betydelse. |