J. L. Birck
U n g d o m s m i n n e n
Stationskarl
Den l maj 1903 trädde
jag åter i Nykarleby järnvägs tjänst, anställd som stationskarl
med 50 mks månadslön. Jag var glad över att få denna tjänst
och trivdes så bra med den, att när jag 1904 nådde föreskriven
ålder 18 år för inträde i seminariet, sköt
jag tanken på seminariet tillsvidare undan och fortsatte ytterligare ett
år framåt som stationskarl för trivseln och den goda inkomstens
skull (då 60 mk i månaden i lön plus 1015 mk i sportler
[extrainkomst]).
Personalen på Nykarleby järnväg var inte
mångtalig. Kontorsarbetet på stationen utfördes av en kvinnlig
kontorist, inspektor under många år fröken Ellen
Nylund [dotter till konsul Carl Nylund/LP] och efter henne fröken Helmi Nylund
[Sedermera föreståndare på Samskolans elevhem ”Knarkon” i f.d. Synnerbergs
gård vid Korsningen Topeliusesplanaden/Grev Tottgatan./LP] Konduktör
var under järnvägens hela tillvaro Joel
Ahlström, tidigare sjöman i utrikes fart. Första stationskarlen
var en guldsmed N. Lahti, efter honom J. L. B. och sedan August Rönnlund,
en Hägglund och kanske någon till. Banvakterna var två och av
dem erinrar jag mig Mattila, Ikäheimonen, Gustaf Bärs och Hannes Harald.
Lokförare var K. Karjala och efter honom Widell. Eldare var först en
vuxen man, jag tror det var smeden Koppelomäki, sedan eldarpojkar: J. L. B.,
Johannes Romar, Arno Gyllenberg, Elis Johansson, Lennart Källström m.fl.
Som stallskarl fungerade en tid Jukka Markkula, sedan Koppelomäki och andra
efter honom. Banarbetet leddes många år av stadens arbetsledare Matts
Nyberg, förut sjöman.
Stationskarlen och konduktören hjälptes
åt att lossa och lasta styckegods och bagage. Stationskarlen gav ut anlänt
gods och vägde in avgående försändelser, märkte
varje kolly med mottagarens initialer om adresslapp saknades, skrev magasinslappar
till grund för fraktsedlarna, som skrevs ut av fröken på kontoret.
Sommartid och långt in på höstarna sändes ofta färsk
fisk sik och lax, i lådor med isbitar till fiskaffärer i Tammerfors,
Riihimäki, Helsingfors och i synnerhet till firman Lebedeff & Baranoff
i Petersburg. Tiden majaugusti 1903 avsändes från Nykarleby station
ca 100 lådor färsk sik och lax. Märket L & B
à 5 kolly mig till godo, var det vanligaste på fisklådorna.
Avsändare var fiskaren-uppköparen Adolf Dumell och Kang-Janne i Vexala,
och en gladlynt fiskargubbe från Larsmo, Käld, som hade slagit sig
på fiskuppköp rätt vida omkring och avsände fisk från
flera skilda järnvägsstationer. Det märkliga var, att denne fiskhandlare
i parti hade alla affärstransaktioner i huvudet, för han
var inte skrivkunnig. Till stationskarlens åligganden hörde även
att väga och pollettera bagage och utföra de tre ringningarna före
tågets avgång. Det var många gripande och sorgtyngda avskedsscener
jag bevittnade när emigranterna reste och lämnade sina nära och
kära, ofta för alltid. Och det upprör mig än i dag, då
jag minns hur herrskapsfröknar vid sådana tillfällen från
väntsalen kunde flinande betrakta enkla landsbors hjärtslitande avsked
från sina män och söner.
Posten till och från staden
forslades på tåget och förvarades i konduktörs- & bagagevagnen.
Ingen postman medföljde, och uppsikten över posten från stationskarlens
och konduktörens sida, samtidigt som de hade att utföra sina egna sysslor,
var bristfällig, men tursamt nog råkade ingen postsäck ut för
tjuvhand under hela järnvägstiden. Att föra anländ post från
järnvägsstationen till postkontoret och avgående post vice versa
ålåg, bakvänt nog, järnvägens stationskarl, icke postverkets
postiljon. Det var många svettbastur jag tog med tunga postsäckar,
även om handkärra eller kälke användes då ryggens bärkraft
ej räckte till.
Stationskontoret var stängt sön- och helgdagar
och kontorsfröken ledig. Växelvis varannan söndag var konduktören
och stationskarlen lediga genom att de vikarierade varandra jämte det de
skötte sin egen syssla. Vagnarnas och stationens städning, även
eldning i stationshuset, ålåg stationskarlen.
Till skyldigheterna
hörde även mot en skild ersättning av 3 mk per månad
att underrätta adressater som ej hade telefon, om anlända försändelser.
Var det lätta paket, tog jag några med till olika adressater samtidigt
som jag gick cykel ägde jag ej med underrättelse om deras
ankomst och bekom i bästa fall 2550 p för hembärningen, men
lika ofta fick jag nöja mig med tackor. En paketadressat, som
jag på detta område värderade, var bankdirektör
Lönneström, för han gottgjorde mig ibland med en hel silvermark. Stående varutrasportör med hjälp av min postkärra
eller kälke var jag för Pappershandeln, ägare fröken Lilla
Rosenback, kallad Pappers-Lina. Men pappersbalar och stora häftpackar är
otäckt tunga, så jag gjorde minsann rätt för de 5075
p jag fick för lasset. Ännu kvällen före inträdesförhörsdagen
i augusti 1905 stretade jag med en fullastad handkärra från stationen
till Rosenbacks pappershandel. På gatan mötte jag några kvällspromenerande
kamrater, som tillrättavisande utbrast: Du ska sluta upp nu ren att
skjuta den där kärran, seminariet börjar ju i moron!
”Jo tack, det här är sista lasset.”
Det var riktigt
nog min sista varutransport med järnvägens postkärra, men icke
den sista tjänstedagen som stationskarl. Ännu morgonen därpå
skötte jag mina åligganden vid stationen och var till postkontoret
efter avgående morgonposten och ringde förmiddagståget, som gick
9-tiden. Sedan skyndade jag hem, bytte rock och så bar det i väg till
inträdesförhöret. I Storbrobacken mötte jag seminarist Gunnar
Wikström (sedermera lektor i sång och musik), som sporde: Nå,
skall du inte börja i seminariet? Jo, jag är just på
väg dit. Men vet du ej att förhöret började kl
9 och nu är den ½ 10, som du kan se på tornuret.
Jag lade benen på ryggen och sprang med god fart längs Seminariegatan
bestört över att ha misstagit mig på förhörets början,
som jag trodde var kl 10.
Mina blivande klasskamrater fann jag nedböjda
över provräkningsuppgifterna. Jag förklarade min försenade
ankomst för matematiklektorn, Mennander,
fick uppgifterna, räknade det snabbaste jag förmådde och blev
till min egen förvåning först färdig och skickades ut att
vänta på de andra. |