Musiken i Nykarleby stad 18581897 av Mats Björkstrand.
6. SAMMANFATTNING
Den huvudsakliga uppgiften för min pro gradu-avhandling är
att skildra musiken i Nykarleby stad under åren 1858-1897. Jag belyser
härvid musikverksamhetens omfattning, former och den utveckling,
som äger rum under den ifrågavarande tidsperioden. Jag jämför
även med andra finländska orter, där mitt källmaterial
gör det möjligt. I min avhandling använder jag mig av en
historisk-genetisk metod och en komparativ metod. Jag använder dessutom
både ett diakront och ett synkront framställningssätt.
Resultatet av min undersökning är följande.
I kapitel 2 skisserar jag upp bakgrunden till ämnet, vilket är
nödvändigt för förståelsen av helheten. Jag
behandlar först staden fram till sekelskiftet 1900 och tar upp dess
grundläggning och ekonomi samt branden 1858. Därefter är
det församlingens tur, varvid jag behandlar församlingens grundläggning,
kyrkorna och väckelserörelserna i staden. Slutligen beskriver
jag skolorna i staden, varvid jag främst tar upp seminariet och dess
övningsskola p.g.a. dess centrala ställning i Svenskfinland
och i kulturlivet i staden. {Kapitel 2}
När det gäller musiken i församlingen behandlar jag först
de centrala tjänsterna, nämligen klockar- och organisttjänsterna.
I 1686 års och 1869 års kyrkolagar finns det noggranna uppgifter
om klockartjänsten, men gällande organisttjänsten blir
uppgifterna noggrannare först i den senare kyrkolagen p.g.a. tjänstens
relativt sena tillkomsttid. I Nykarleby församling följde man
kyrkolagens bestämmelser relativt långt utom vid klockarvalet
1872. Vid nämnda klockarval förekom det enligt min mening vissa
oklarheter vid placerandet av sökandena i förslagsrum, då
man förbigick den mest kompetenta sökanden av outtalade orsaker.
I fråga om klockarens allmänna undervisningsskyldighet fanns
det diverse skiljaktigheter praktiskt sett p.g.a. att klockarna i Nykarleby
inte behövde befatta sig med barnundervisningen. Gällande organisttjänsten
i Nykarleby följde man kyrkolagen till punkt och pricka. Dessutom
skötte tjänsteinnehavaren sin tjänst till allas belåtenhet.
Fram till 1850-talet spelade organisten i församlingen även
vid olika typer av världsliga tillställningar (t.ex. bröllop).
Efter den nämnda tidpunkten tog andra musiker och olika orkestrar
över den verksamheten. Blivande klockare och organister kunde få
sin utbildning samt intyg däröver både av tjänsteinnehavarna
och av musiklektorn vid Nykarleby seminarium. Nivån på undervisningen
kan ha varierat genom åren. I Nykarleby hade man också en
orgel i kyrkan och den hade en för den tiden relativt normal disposition
för en orgel av den storleken. Nykarleby församling använde
sig av de officiellt antagna psalmböckerna från 1695 och 1886.
Möjligen använde man också de psalmboksförslag som
föregick 1886 års psalmbok, Haeffners koralbok från Sverige
och eventuellt någon handskriven psalm- eller koralbok.
Ser man på församlingsmusikens betydelse för helheten,
kan man konstatera följande. Klockaren lärde skriftskolungdomen
sjunga psalmer i samband med skriftskolan. Detta hade två olika
syften. Dels ville man antagligen därigenom höja nivån
på församlingssången, dels kom ungdomen i kontakt med
musik som de hade nytta av i flera olika sammanhang. Kyrkan var en av
få konsertlokaler i Nykarleby under 1800-talet. Den utnyttjades
för åtminstone tre konserter under min forskningsperiod. Illberg
utförde en grundlig reparation på Telin-orgeln 1879 och betalades
för detta av församlingen. Dessutom satt både han och
lektor Hedström med i kyrkofullmäktige och kyrkorådet.
Nykarleby sångförening, seminaristerna och övningsskoleleverna
deltog med blandad körsång i gudstjänsten första
söndagen i advent. Syftet med detta var tydligen att höja nivån
på församlingssången och att få omväxling
i gudstjänsten. {Kapitel 3.}
I det följande huvudkapitlet behandlar jag musiken vid Nykarleby
seminarium. I folkskolförordningen av den 11 maj 1866 ingick relativt
allmänt formulerade direktiv, vilket var både en nackdel och
en fördel. Enligt den förordningen skulle musikundervisningen
i ett seminarium eftersträva den musikaliska kunskap och färdighet,
som krävdes för att handha sångundervisningen i folkskolan,
samt om möjligt den kännedom och skicklighet, som behövdes
för orgelspelandet i kyrkan. Fredrik Vilhelm Illberg studerade musik
för professor Pacius och avlade examen för sånglärartjänster.
Han studerade även vid Kungliga Musikaliska akademien, varefter han
avlade kantor-organistexamen för direktor Lagi. Han innehade sedan
ett antal sånglärartjänster och även några
kyrkomusikertjänster i Helsingfors. Han var lektor i sång,
musik och kalligrafi vid Nykarleby seminarium 1873-1897. Han var även
en flitig tonsättare och hade samlat in folkmusik i Karelen och Savolax.
Illbergs musikundervisning vid Nykarleby seminarium omfattade i allmänhet
mera än vad som stipulerades i folkskolförordningen. Men han
undervisade dock inte i musikhistoria, vilket hörde till musikundervisningen
vid ett seminarium. Den övriga musikverksamheten vid Nykarleby seminarium
bestod av fester och soaréer, vilka anordnades för att erbjuda
seminaristerna omväxling i det dagliga arbetet och inblick i bildade
människors umgängesvanor. Programmet vid de här tillfällena
omfattade bl.a. sång och instrumentalmusik, som sköttes av
seminaristerna (ofta under lektorns ledning). Man firade bl.a. Runebergs
födelsedag 5/2 och Svenska dagen 6/11 vid seminariet. Dessutom anordnade
seminaristerna själva Majniemi-soaréer till förmån
för inköpandet och återuppförandet av Topelius' gamla
sommarstuga på Alörn. Elevkonventet vid seminariet ordnade
även egna tillställningar med bl.a. föredrag, sång
och instrumentalmusik på programmet. Sångundervisningen vid
seminariets övningsskola sköttes helt och hållet av lärarkandidaterna
under lektorns överinseende. Den omfattade tonträffning, en-
och flerstämmig sång och en del musiklära. Seminariets
sångsal användes ofta för det här ändamålet.
C:a 30 % av de folkskollärare, som dimitterades från Nykarleby
seminarium 1877-1897, kom att syssla med någon form av musikalisk
verksamhet efter sin studietid vid seminariet. De flesta av dem blev kyrkomusiker,
dirigenter eller sånglärare. Detta visar att den musikundervisning
de fick vid seminariet inspirerade dem att fortsätta med musik i
olika former. |