I början av år 1896 bildade Spolander en ny sångförening
i Nykarleby, vilken bestod både herrar och damer. Sångföreningen
påbörjade sin verksamhet genast, 10)
och den anordnade ett lotteri den 30 april 1896 för anskaffandet
av medel till inköp av ett nytt pianino. På konsertprogrammet
vid det här tillfället fanns det bl.a. kvartett- och körsång.
Lotteriet lyckades väl enligt ÖP. De sånger som utfördes
togs emot med bifall, medan lotterna hade god åtgång.11 Kören
avslutade sin verksamhet för året den 20 maj 1897 med en privat
uppvisning i rådhuset. Den uppträdde med ett betydligt reducerat
antal sångare och sjöng flera sånger under Spolanders
ledning. Sångerna togs emot med bifall. Dessutom framfördes
även fyrhändiga och sexhändiga pianostycken.12 Sångföreningen
anordnade en musikalisk soaré den 11 november 1897 i brandkårshuset.
Programmet omfattade såväl pianomusik som kör- och kvartettsång. 13)
Seminarister deltog troligen redan fr.o.m. 1870-talet i blandad körsång
som medlemmar av stadens sångförening.14 Stadens sångförening
sjöng i kyrkan adventssöndagen 1896. Kören var förstärkt
med seminarister och elever från seminariets övningsskola,
och detta var den största kör, som dittills hade framträtt
i Nykarleby stad. K F Spolander fungerade som dirigent, och man sjöng Hosianna av G J Vogler
och Davids tjugofjärde psalm av G Wennerberg. Båda sångerna sjöngs förträffligt
enligt ÖP. 15)
I det här avsnittet har jag alltså behandlat den blandade
körsången i Nykarleby under åren 1858-1897. Men fanns
det någon annan form av sångverksamhet i staden under samma
tidsperiod? När uppkom den, och vilken funktion hade den? Hur utvecklades
den, och vilka var medlemmarna?
5.1.2 Manlig kvartettsång
Manskörssången 16) kom till Finland
från Uppsala genom Johan Josef Pippingsköld, som hade studerat
i Uppsala och som 1819 bildade en dubbelkvartett i Åbo. Sångintresset
bredde sedan ut sig bland studentnationerna i staden på 1820-talet.
Universitetet och därmed också nationskörerna flyttades
dock till Helsingfors 1828 p.g.a. branden i Åbo föregående
år. Sångtraditionerna fortsatte sedan i Helsingfors. Akademiska
Sångföreningen bildades där 1838. Ett viktigt inslag när
det gällde att sprida kunskap om hur fyrstämmig sång klingade
utgjordes av de tre sångartolvor, som turnerade i landet 1858, 1861
och 1869 i syfte att samla in pengar till byggandet av ett studenthus
i Helsingfors. 17)
Händelser som sångartolvornas turnéer var troligen
tänkta att stimulera intresset för manskvartettsång, där
nödvändigt röstmaterial fanns. I Nykarleby uppkom det enligt
Einar Hedström inte någon manskör eller manskvartett som
en följd av sångartolvornas besök i staden. Men trots
det har manskvartettsången i Nykarleby anor från åtminstone
slutet av 1870-talet. Möjligen kan det ha funnits manskvartetter
i staden tidigare än så, men i så fall var de enligt
Hedström av mera tillfällig karaktär och utgjordes inte
av en under en längre tid bestående kvartett. 18)
År 1877 ordnade seminarielektorn Gustaf Hedström19 två
kvartettserenader under samma natt i Nykarleby, den ena för Hilma
Grundfeldt och den andra för sin blivande hustru Olga Häggblom.
Serenadkvartetten kan ha varit av tillfällig karaktär, men enligt
Einar Hedström är det dock inte omöjligt att en stående
manskvartett existerade i staden redan då. De här två
serenaderna visar i alla fall att nödvändigt röstmaterial
för en manskvartett fanns i staden redan då. Om den här
kvartetten var en stående kvartett, torde provisor Julius Sandström
i så fall ha varit dess egentliga upphovsman. Både Sandström
och Hedström var mycket intresserade körsångare, och de
var antagligen upphovsmän till den stående manskvartett, som
inledde sin verksamhet i Nykarleby omkring år 1880. 20)
Vilka sångbegåvade nykarlebybor kan då ha varit aktuella
för sång i manskvartett vid den här tiden? Efter att noggrant
ha undersökt de tillgängliga källorna kan man konstatera
att åtminstone följande personer kunde komma ifråga.
August Holländer 21) reste en gång
i veckan in till Nykarleby för att sjunga kvartett. Holländer
sjöng med läsåret 1883-1884 och en del av ht 1884. Dessutom
fanns både lektor Hedström och provisor Sandström i staden
åtminstone från slutet av 1870-talet. Därutöver
tillkom Werner Strömmer, 22) som fanns i
staden fr.o.m. juni 1884. Konstantin Wegge 23)
bodde i Nykarleby från omkring år 1880 och kan ha ingått
i en manskvartett redan kort efter det. Dessutom fanns, enligt Einar Hedström,
den goda tenoren och nykarlebybon William Eng 24)
i staden redan före 1880, och han kan ha sjungit första tenoren
i en manskvartett, innan Wegge kom till Nykarleby. 25)
Den första, med säkerhet kända manskvartetten i Nykarleby
inledde sin verksamhet senast 1885. 26) Den här
kvartetten bestod till en början av telegrafchef Wegge (I tenor),
borgmästare Strömmer (II tenor), provisor Sandström (I
bas) och lektor Hedström (II bas). Kvartetten övade hemma hos
medlemmarna. Under 1890-talet ersattes Wegge, som flyttade till Vasa,
av Forsbyläraren Alexander Björklund. 27)
Kvartetten sprängdes dock 1901, då både Strömmer
och Sandström dog. 28)
Under sin verksamhetstid gav kvartetten troligen inte någon egen
konsert. Men den uppträdde vid soaréer och andra festtillfällen,
då det behövdes. Det hände sig också att den sjöng någon
sång på Brunnsholmen, när kvartettens medlemmar råkade
träffas där. Dessutom är det troligt att den bidrog
med kvartettsång vid Nykarleby sångförenings konserter,
eftersom alla medlemmar i kvartetten sjöng med i den blandade kören.
Kvartetten sjöng främst för sångens och för
sitt eget nöjes skull. 29)
Inom ramen för Frivilliga
Brandkåren (i forsättningen förkortat FBK) verkade
en annan manskvartett under flera år. Den hade enligt Einar Hedström
en mycket god tenor. Kvartetten uppträdde främst vid FBKs fester.
Den var verksam åtminstone 1893-1894. 30)
Män från både Soklot och Nykarleby sjöng i Nykarleby
bondgossars sångartolva. Dirigent för sångartolvan var
folkskolläraren M W Froste. Den gav en konsert i Jakobstad den
5 juni 1897. Programmet upptog sexton sånger av bl.a. J E Nordblom,
C M Bellman, J P Cronhamn, A Söderman och F Pacius. Sångartolvan
gav en konsert i brandkårshuset i Nykarleby den 13 juni samma år
med samma program som i Jakobstad. Den sjöng flera med bifall emottagna
sånger vid Nykarleby FBK:s årsfest den 5 september 1897. Sångartolvan
deltog i sångfesten i Åbo 1897. Under sångfesten deltog
den även i en tävling för manskörer. Den deltog i
tävlingens första kategori, där tävlingssången
var August Södermans I bröllopsgården. Endast en annan
kör deltog i samma kategori, nämligen Arbetets Vänners
i Helsingfors manskör. Helsingforskören vann första priset
i form av en taktpinne och ett dirigentmärke i guld .31)
Efter att Nykarleby seminarium hade grundats 1873, medverkade seminarister
med stor sannolikhet i någon manskvartett i staden. Dessutom är
det troligt att det förekom manskvartetter inom seminariets ram.
Två manskörer fanns ju också vid seminariet fr.o.m. 1876. 32)
Efter att ha behandlat kör- och kvartettsången i Nykarleby
under slutet av 1800-talet ställer jag nu frågan om det fanns
andra musiksammanslutningar i staden under samma tid. När uppkom
de, och vad hade de för verksamhet? Vilka var ledarna och medlemmarna?
Hur utvecklades de? De frågorna vill jag söka svaren på
och analysera så långt materialet möjliggör detta.
5.2 Instrumentalensembler
Orkestrarnas uppkomst härrör från behovet av musik vid
olika typer av fester samt av underhållnings- och dansmusik vid
societetens soaréer. Den kanske viktigaste uppgiften åtminstone
till en början var att spela dansmusik vid bröllop och andra
fester. Senare började man även framföra konsertmusik,
och därigenom spreds konsertmusiken utanför storstädernas
konsertsalar. 33)
Hornkapellens uppkomst, utveckling och verksamhet följde till stor
del samma mönster runt om i landet. Initiativtagare var oftast hantverkare,
handelsmän och herrar i stadens ledning. Många hornseptetter
uppkom också inom de frivilliga brandkårerna. Som dirigenter
fungerade antingen kantorer eller utbildade kapellmästare. Efterhand
tog hornkapellen över de ovan nämnda uppgifterna. 34)
5.2.1 ”Nesslers hornkvintett”
”Nesslers hornkvintett” bildades hösten 1874 på
seminarielektorn Fredrik Vilhelm Illbergs initiativ. Illberg bad Johan
Wilhelm Nessler att lära sig spela blåsinstrument för
att sedan kunna öva en kvintett bestående av nykarlebybor,
vilket Nessler gick med på. Bland kolleger och andra stadsbor samlade
Illberg in frivilliga bidrag till noter och instrument. Nessler lade ner
mycket tid och kraft på kvintetten, som lärde sig spela ett
antal stycken inom en kort tid. På grund av diverse olyckliga omständigheter
(bl.a. en medlems bortflyttning från orten) var Nessler tvungen
att själv ta över bashornet, medan seminarielektorn Gustaf Hedström
tog över ett av de andra instrumenten. Under Illbergs ledning spelade
kvintetten Integer vitæ vid organisten O Pahlmans konsert vid seminariet den 15 november 1874.
Under vintern 1874-1875 övade kvintetten in 15-20 trios, kvartetter
och kvintetter, som den sedan högst sannolikt spelade ute i det fria
under sommaren 1875. Tyvärr finns det inga uppgifter om hur länge
Nesslers hornkvintett var verksam, men p.g.a. ordvalet i en notis om grundandet
av Nykarleby Frivilliga Brandkårs hornkapell kan man anta att den
upphörde i början av 1880-talet. 35)
5.2.2 Nykarleby Frivilliga Brandkårs hornkapell
Nykarleby Frivilliga Brandkårs hornkapell bildades våren
1886 och bestod till en början av S Sörensen, stadsfogden J F
Grenman, polisen J G J Birck, en okänd person och två
av Sörensens söner. Antalet medlemmar varierade under årens
lopp och uppgick till tolv man som mest. S Sörensen 36)
fungerade som kapellmästare. Hornkapellet avlönades av Nykarleby
stad fr.o.m. 1887, medan anslag till instrumentköp erhölls av
alkoholvinstmedel. 37) Efter att Nykarleby FBK
hade upphört 1899, fortsatte hornkapellet sin verksamhet som stadens
kapell, men det lades ner efter något år troligen för
att man saknade pengar till kapellmästarens avlöning. 38)
Det har tyvärr inte varit möjligt att få fram några
uppgifter om vilken besättning hornkapellet hade, men man kan dock
anta att det rörde sig om variationer på den traditionella
hornseptettbesättningen beroende på medlemsantalet. Det betyder
att när medlemsantalet översteg sju man, fördubblade man
med all sannolikhet någon eller några stämmor, eller
besättningen i stämmorna.
Hornkapellet fick pengar årligen av utskänkningsbolagets
vinstmedel, men summorna varierade från år till år.
Staden ställde dock som villkor att hornkapellet föranstaltade
gratismusik åtminstone tio gånger per sommar i Topeliparken.
Syftet med musikstunderna i det fria var att bereda den mindre bemedlade
stadsbefolkningen möjlighet till musikalisk förströelse
och vederkvickelse. Till en början hölls friluftskonserterna
på lämplig tid under söndagseftermiddagarna, men fr.o.m.
sommaren 1891 ägde de rum både på söndagar och onsdagar. 39)
Hornkapellet spelade vid olika danstillställningar i Nykarleby under
sin verksamhetstid. Danserna anordnades i den mindre rådhusbyggnaden,
i brandkårshuset och i privata hem. 40)
Hornkapellet anordnade även musikaliska soaréer i gästgiveriet
och i rådhuset i Nykarleby 1892-1893. 41)
Det gav två promenadkonserter i månaden vintern 1887-1888.
Konserterna av den här typen tycktes enligt ÖP fylla ett länge
känt behov. Även senare gav hornkapellet promenadkonserter i
någon lokalerna i staden. 42)
Hornkapellet anordnade egna konserter i traditionell mening, men det
medverkade också vid konserter tillsammans med Nykarleby sångförening,
Jakobstads musikkapell eller Jakobstads Frivilliga Brandkårs musikkapell. 43)
Dessutom medverkade hornkapellet vid Nykarleby FBK:s tillställningar
av olika slag. Detta gällde främst FBK:s årsfester åren
1892-1897, men även vid tillställningar till förmån
för FBK:s byggnadsfond uppträdde det med bl.a. dansmusik. 44)
Hornkapellet firade sin enda årsfest söndagen den 5 november
1893 i brandkårshuset. Programmet omfattade bl.a. konsertmusik.
Det framgår dock inte vad som avses med den benämningen, men
troligen betyder det att man spelade någon annan typ av musik än
marscher och danser. ÖP:s redaktion hoppades att nykarlebyborna skulle
uppmuntra hornkapellet genom att mangrant delta i festen. Som motivering
angav man att hornkapellet hade gjort betydliga framsteg under det föregående
året. 45)
Hornkapellet kunde också hyras för privata tillställningar,
och för det ändamålet fanns det en speciell taxa. Överenskommelse
om hornkapellets medverkan vid sådana tillfällen skulle göras
genom kapellmästaren. 46) Hornkapellets repertoar
bestod av marscher, danser och konsertmusik. 47)
5.2.3 Övriga orkestrar
Under 1850-talet bildade sjötullvaktmästaren Israel Forstén 48)
samt halvbröderna färgaren Magnus Wahlberg 49)
och hattmakaren Petter Olof Wahlberg 50) en orkester
i Nykarleby. Forstén spelade violin, P O Wahlberg kontrabas
och M Wahlberg harpa, violin och klarinett. Orkestern uppträdde
vid olika tillfällen (bl.a. vid bröllop och fartygsutskjutningar). 51)
Orkestern var verksam ännu 1873, då den spelade i Lybecks
paviljong på Alörn vid skonaren Zachris Topelius' utskjutning. 52)
Orkestern upphörde antagligen att existera under våren 1874,
eftersom Magnus Wahlberg dog i bröstinflammation den 30 april det
året. 53) Det är tyvärr inte möjligt
att närmare precisera den här orkesterns verksamhet och verksamhetstid,
eftersom källorna är så fåordiga på den här
punkten.
När jag gjorde undersökningar kring den vokal- och instrumentalmusik,
som existerade i Nykarleby under åren 1858-1897, väcktes frågan
kring i vilken mån staden besöktes av kringresande musiker
och musiksammanslutningar? Vem besökte staden? I vilka lokaliteter
gavs konserterna, och vilken respons fick de? Dessutom kan man undra över
om de gästande artisterna hade någon betydelse för musikverksamheten
i Nykarleby.
5.3 Gästande artister och musiksammanslutningar
Nykarleby stad hade under 1800-talet ett gott anseende som konsertort
trots sin ringa folkmängd. Kringresande musiker och musiksammanslutningar
besökte ofta Nykarleby under sina konsertturnéer och gav konserter
där, eftersom huvudvägen från söder till norr gick
genom staden på den tiden. Nykarleby ansågs vara en musikälskande
stad, där musiker och musiksammanslutningar kunde vänta sig
fulla hus vid konserterna. Bl.a. seminaristerna var flitiga konsertbseökare,
eftersom konserterna på sätt och vis ansågs ingå
i deras utbildning. 54)
5.3.1 Manskvartetter
Medlemmar i Akademiska sångföreningen i Helsingfors hade
bildat kvartetter, som skulle samla in pengar till byggandet av ett hus
för studentkåren i Helsingfors genom att ge konserter runt
om i landet. Man gav konserter bl.a. i Nykarleby. Den första sångartolvan
gav en konsert i Nykarleby den 18 juli 1858. Det här besök gav
troligen upphov till bl.a. Nykarleby sångförening. Den andra
sångartolvan besökte Nykarleby 1861 och gav en konsert den
22 juni. Den tredje sångartolvan besökte Nykarleby och gav
en konsert där i början av juli 1869. 55)
Nykarleby besöktes också av flera rikssvenska manskvartetter:
Svenska kvartettsångarna, Lagerheimska kvartetten, Edgrenska kvartetten
och Svenska blindkvartetten. Svenska kvartettsångarna gav inte mindre
än fyra konserter i Nykarleby (12/2 1886, 19/3 1889, 28/3 1891 och
20/4 1893). Lagerheimska kvartetten gav sin enda konsert i staden den
17 mars 1890, medan Svenska blindkvartetten gav sin enda konsert den 11
juli 1895. Edgrenska kvartetten gav två konserter i Nykarleby (29/11
1886 och 14/1 1887). 56)
5.3.2 Musiksammanslutningar
De besökande sammanslutningarna kan delas in i två olika kategorier:
de som kom från städerna kring Nykarleby samt de som kom mera
långväga ifrån. Besöken ägde främst rum
under 1890-talet, men redan under 1870- och 1880-talen förekom det
att turnerande musiksammanslutningar gav konserter i Nykarleby. 57)
För att ge exempel på den här typen av evenemang i staden
har jag valt att lyfta fram en sammanslutning av vardera typen.
Jakobstads Frivilliga Brandkårs musikkapell gav under kapellmästaren
Wilhelm Pöhlitz' ledning en trevlig och humoristisk konsert i brandkårshuset
den 21 januari 1894. Programmet upptogs huvudsakligen av Bellmans sånger
och Pöhlitz' egna, humoristiska arrangemang. I ÖP nämndes
efter konserten att den ovanligt talrika publiken tycktes vara särskilt
road av prestationerna, och att musiken sköttes med kraft och ”nerve”.
Efter konsertens slut följde en animerad dans, som pågick till
långt in på morgonen. 58)
Skandinaviska Sextetten, som bestod av två danskar, två
svenskar och två norrmän, gav en konsert i Nykarleby den 20
augusti 1876 i seminariets festsal för en relativt talrik publik.
Sextettens spel kännetecknades av ett utmärkt samspel och av
medlemmarnas virtuositet. De flesta medlemmarna var dessutom försedda
med flera olika instrument, vilka de turvis använde. Programmet omfattade
musik av bl.a. Lumbye, Schumann och Söderman. En instrumentensemble
av det slaget underhöll publiken och gav en musikupplevelse. Dessutom
kunde den fungera som en förebild för ortens instrumentalister. 59)
5.3.3 Solister
I samband med min undersökning av kör- och orkesterverksamheten
i Nykarleby har jag i tidningspressen ofta sett annonser, som har meddelat
om besök av turnerande solister. Därför har jag gått
igenom materialet kring dem för att se i vilken utsträckning
de besökte staden. Här har jag även för tydlighetens
skull delat upp solisterna i sångsolister och instrumentalsolister.
5.3.3.1 Sångsolister
Bland de många sångsolister, som besökte Nykarleby under
slutet av 1800-talet, hörde familjen Achté till de flitigaste
besökarna. Lorenz och Emmy Achté gav
en konsert i april 1877 under sin resa norrut. Publikens belåtenhet
med deras prestationer var stor och tog sig uttryck i stormande applåder. 60)
Emmy Achté gav tillsammans med sin syster Sofie Bonnevie en konsert
i staden den 30 september 1884 för en tacksam och tämligen talrik
publik. 61) Aino Ackté gav en konsert i
seminariets festsal den 18 augusti 1893 och den 25 januari 1894. Vid båda
konserterna framfördes musik av bl.a. Gounod, Sibelius och Merikanto.
Vid den senare konserten var publikens bifall livligt främst under
programmets senare del. Aino Ackté gav med en stor älskvärdhet
flere anslående nummer utöver programmet. 62)
Ida Basilier-Magelssen hörde även till de flitigare konsertgivarna
i Nykarleby. Hon gav konserter i staden 1869, 1872 och 1880. 63)
Med biträde av Selma Kajanus gav Basilier-Magelssen en konsert i
Nykarleby den 7 oktober 1886. Vid konserten framförde hon musik av
bl.a. Meyerbeer, Saint Saëns, Grieg och Schumann. 64)
Konserten den 28 november 1893 gavs inför en talrik och livad publik,
vilken med täta applåder tillkännagav sin belåtenhet
med sångerskans prestationer. 65)
Systrarna Ida Flodin (sång) och Fanny Flodin (piano) gav en konsert
vid seminariet den 18 september 1894. Programmet omfattade musik av F
Chopin, F Liszt, C Sinding, E Grieg och O Merikanto. Systrarna uppträdde
för en liten men tacksam publik. Ida Flodins röst var behaglig
och hennes föredrag var gott. Fanny Flodin behandlade pianot på
ett behagligt och virtuosmässigt sätt. 66)
Karl och Ida Ekman gav en konsert i seminariets festsal den 28 september
1897. Programmet upptog musik av bl.a. Saint Saëns, Grieg, Chopin,
Liszt och Wegelius. Konserten var synnerligen talrikt besökt. Publiken
åhörde samtliga nummer med största intresse och tillkännagav
sitt bifall med livliga applåder. 67)
5.3.3.2 Instrumentalsolister
Organisten O Pahlman konserterade i seminariets festsal den 15 november
1874. Han spelade på seminariets pedalharmonium, som inte kunde
jämföras med en orgel och dess resursrikedom. I konsertrecensionen
framhölls det att Pahlman med lätthet övervann ”alla
tekniska och fonetiska svårigheter”, samtidigt som han med
en mästerlig skicklighet lade in en fulländad musikalisk smak
i sitt spel. Man kan dock fråga sig vad recensenten har avsett med
tekniska respektive fonetiska svårigheter. De tekniska svårigheterna
är antagligen av spelteknisk art, medan de fonetiska problemen har
att göra med Pahlmans registrering i förhållande till
konsertrummets akustik. Hans utförande av en fantasi över O
sanctissima av Lux anslog dock mest av de stycken han framförde
under konserten. 68)
Alie Lindberg och Jaromir Hrimaly gav en konsert i seminariets festsal
den 14 juni 1877. De spelade för en fullsatt salong och väckte
publikens beundran, vilken tog sig uttryck i stormande applåder. 69)
Underbarnen Ernestine och Elmire Boucher från Paris gav en konsert
i seminariets gymnastiksal den 19 september 1887. Programmet omfattade
musik av bl.a. Mendelssohn, Rubinstein och Paganini. Konserten var särdeles
lyckad enligt ÖP. De unga artisterna erövrade publikens sympatier
med storm och hade säkert med framgång kunnat ge ytterligare
en konsert i Nykarleby, om deras tid bara hade medgett det. 70)
A E och Sigrid Westerlind gav en konsert i seminariets festsal den 27
september 1890 inför en något mindre publik än väntat.
Den publik, som hade infunnit sig till konserten, var dock mycket belåten
med sin kväll och livligt bifall kom både herr och fröken
Westerlind till del. 71) Westerlinds gav även
en konsert i seminariets festsal den 11 september 1897. Programmet den
här gången upptog musik av bl.a. Stenhammar, Grieg, Järnefelt
och Merikanto. Publiken var inte heller den här gången så
talrik, men den var så mycket mera tacksam med konsertgivarnas prestationer.
Den tillkännagav sin belåtenhet genom kraftiga applåder. 72)
Violinisten Väinö Forsström och pianisten Frans Reitz
gav en konsert i seminariets festsal den 10 september 1893. Allmänheten
gavs därigenom ett tillfälle till konstnjutning, och publiken,
som uppgick till c:a 70 personer, tillkännagav sin belåtenhet
med prestationerna genom täta bifallsyttringar. Forsström gav
även ett nummer utöver programmet. 73)
Under andra hälften av 1800-talet besöktes Nykarleby m.a.o.
relativt flitigt av solister och musiksammanslutningar. Fanns det ännu
någon annan musikverksamhet i staden förutom den redan behandlade?
Musicerade man i hemmen, vid privata fester eller vid andra tillfällen?
Gavs det någon privat musikundervisning i staden? Vad omfattade
den i övrigt? Vad hade den för funktion?
5.4 Den övriga musikverksamheten i staden
Den övriga musikverksamheten kan delas upp i den musikverksamhet,
som utövades inom hemmets ram, och den musikverksamhet, som skedde
utanför hemmet och som inte hade något samband med de tidigare
behandlade musiksammanslutningarna.
5.4.1 Den privata musikverksamheten
Musik och dans var allmänt omfattade nöjen bland societeten
i Nykarleby. Musiken ingick som en viktig del i dess bildning och umgänge.
Den utnyttjades bl.a. som underhållnings- och dansmusik vid soaréerna.
Dessutom behövdes musiken vid danskurser, representationstillfällen
och andra festliga tillställningar (t.ex. fartygsutskjutningar och
bröllop). 74)
Societetsbarnen i Nykarleby fick sin musikundervisning i privat regi.
I staden fanns det under senare hälften av 1800-talet två privatlärare
i musik. Undervisningen sköttes av Josefine
Bergh,75 allmänt kallad ”Magermamsell”, och guvernanten Kitty Åberg. 76)
De hade en god förebild i fru Downer, som undervisade flickor från
societetsfamiljerna i staden åtminstone under 1830- och 1840-talen.
Hennes elever var Tilda Mellberg, Sofie Topelius, Sofie Sjöberg samt
Tilda och Emelie Lindqvist, vilka alla hade hunnit långt förbi
nybörjarstadiet. Deras spelkunnighet kom säkerligen till användning
vid de privata tillställningar, som ordnades i staden under slutet
av 1800-talet. 77)
Det fanns även andra instrumentmakare i Nykarleby vid sidan av organisten
Anders Gästrin. Till dem hörde bl.a. kardmakaren Fredrik
Granholm (Bröms). Han satt dock mest i sin kammare och spelade
på orglar, som han själv hade byggt, och sjöng psalmer
och andra melodier. I den övre våningen i sitt tvåvåningshus
hade han byggt en orgel, vars pipor stack ut genom taket på vinden.
Orgelns mäktiga ljud var för starkt och gjorde inte något
angenämt intryck på omgivningen. Men Granholm var nöjd
och njöt tydligen själv av sitt musicerande. Han hade lärt
sig instrumentbyggandet genom att studera kyrkorgeln, men hans privata
orgelverk förstördes dock för alltid genom branden 1858. 78)
Rådman Matts
Sandström lär ha varit mycket musikalisk och lärde
sina barn bl.a. att spela och sjunga i stämmor efter gehör.
Han stämde också pianot i rådman Albert Dyhrs stora sal
inför Ida Basiliers första konsert i Nykarleby 1869. 79
5.4.2 Den offentliga musikverksamheten
Nykarleby stad genomlevde en livlig period i kulturellt hänseende
på 1850-talet. Staden framstod rent av som ett
Paris i miniatyr i stadsbornas och deras vänners ögon. Musikaliska
och dramatiska soaréer avlöste varandra. Tullförvaltare
P Lundmark 80) skötte vanligen den
musikaliska sidan vid soaréerna och var en av de flitigaste festarrangörerna.
Z Topelius arrangerade tablåer under sina besök i hemstaden.
Soaréerna hölls oftast i rådman Lundqvists stora, avlånga
sal. 81)
I Nykarleby anordnade man danser bl.a. vid 1 maj, jul och nyår.
Dessemellan förekom även andra danstillfällen, men inte
vid samma tidpunkt år efter år. Tills brandkårshuset
byggdes i Nykarleby 1893, hölls de här danserna oftast i rådhuset. 82)
Efter 1893 hölls danserna i brandkårshuset. 83)
Man ordnade danser även i privata hem. 84)
Efter att FBKs hornkapell hade grundats 1886, spelade det vid danserna. 85)
Bjudningar, baler, slädpartier, maskerader och teatertillställningar
avlöste varandra. Som omväxling arrangerades supéer i
rådhuset och utfärder bl.a. i skärgården. En herrklubb
bildades senare i staden, och dess program omfattade bl.a. sång,
kortspel och tal. 86)
Två soaréer anordnades i april 1886 i seminariets gymnastiksal.
Programmet vid båda soaréerna bjöd på kör-
och kvartettsång samt föredrag. 87)
Dessutom anställdes en soaré till förmån för Nykarleby
Nykterhetsförenings läsesal annandag pingst 1891 i seminariets
festsal. Programmet omfattade pianosolo, föredrag, kvartettsång
och deklamation. ÖP:s redaktion inneslöt soarén i allmänhetens
vänliga åtanke. 88)
En folkkonsert gavs till förmån för Segelsällskapet
Ägir i seminariets gymnastiksal den 11 maj 1886. Programmet bjöd
på kör- och kvartettsång. 89)
S Sörensen gav med vederbörligt tillstånd en andlig
konsert i Nykarleby kyrka den 4 juni 1893. Konsertprogrammet erhölls
vid ingången. 90) Sörensen gav ännu
en andlig konsert i Nykarleby kyrka den 22 april 1894. Vid konserten utfördes
såväl instrumental som vokal musik. 91)
Jenny Nylund gav en folkkonsert för välgörande ändamål
i seminariets gymnastiksal den 28 februari 1892 med hjälp av ett
antal ”musikvänner”. 92) Programmet
bjöd på musik av bl.a. Kjerulf, Schumann, Chopin och Teilman. 93)
Jenny Nylund och Maria Illberg gav en populärkonsert i seminariets
festsal den 27 maj 1894 till förmån för Kronoby folkhögskola.
Konsertprogrammet omfattade musik av bl.a. Beethoven, F V Illberg,
Mendelssohn-Bartholdy, Chopin och Verdi. 94)
En Runebergsfest anordnades i brandkårshuset söndagen den
5 februari 1894. Lektor V K E
Wichmann framhöll i sitt föredrag J L Runebergs betydelse
för Finland och skildrade skaldens liv och verksamhet i dess huvuddrag.
FBK:s hornkapell spelade ett antal fosterländska marscher och sånger.
Den stämningsfulla och talrikt besökta festen avslutades med
[Vårt land], som
publiken sjöng stående. 95)
För att hedra Zachris Topelius anordnade man Topelius-fester i Nykarleby
på 1860- och 1870-talen. På Topelius' femtioårsdag den
14 januari 1868 hölls sålunda en fest för allmänheten
i det gamla skolhuset. Dr Forsius talade om dagens betydelse. Nykarleby
sångförening sjöng sånger under Konon Falcks ledning
och Anna-Maria Lenngrens dikt Porträtterna framfördes som tablå. Amatörer utförde även
skådespelen Blomstertinget av Topelius och Ett silverbröllop av A Blanche. Sånger
utfördes ännu under kvällens lopp och måste tas da capo.
Man sände också ett långt telegram till festföremålet.
Kvällen avslutades med livad dans. En annan Topelius-fest hölls
med anledning av Topelius' silverbröllopsdag vid årsskiftet
1870-1871. Programmet bestod även den här gången av sång,
dans och skådespel. Den här festen hölls också i
det gamla skolhuset. 96) Med anledning av Topelius'
70-årsdag anordnade några nykarlebybor en fest den 14 januari
1888 i seminariets gymnastiksal. Programmet omfattade hornmusik, föredrag,
deklamation, melodram, finalen ur operan Kung
Karls jakt samt körsång. Allt program var lyckat enligt
ÖP. 97)
5.5 Komparativa aspekter på musikverksamheten i Nykarleby
Jag har undersökt musikverksamheten i Nykarleby och kunnat konstatera
att det fanns ett rikt musikliv i staden rätt tidigt. 98)
För att få ett tydligare perspektiv på helheten, dvs.
vad som kan anses vara ett rikt musikliv vid den här tidpunkten,
vill jag jämföra Nykarleby med några andra kuststäder.
Jag har valt städerna utgående från att det har forskats
och skrivits kring musikverksamheten där. I min jämförelse
är det inte en rad namn på grupper och dirigenter det väsentliga.
Jag har kartlagt förekomsten av musikverksamhet i form av blandade
körer, manskörer och -kvartetter samt orkestrar och anger tidpunkten
när respektive ensemble bildades.
Städer |
Blandade körer |
Manskörer 99) |
Orkestrar 100) |
Gamlakarleby 101) |
1889 |
1888 |
186X |
1893/1894 |
1875 |
1893/1894 |
1885 |
1888 |
1891 |
1896 |
Jakobstad 102) |
1888? |
1908 |
före 1883 |
Nykarleby 103) |
1858 |
1877 |
185X |
1896 |
1893? |
1874 |
|
1897? |
1886 |
Vasa 104) |
1847 |
1851? |
1880 |
1876 |
1858 |
1880 |
188X |
Hangö 105) |
1890 |
1884 |
1883 |
1892 |
1887 |
1893 |
1892 |
1896 |
1896 |
Borgå 106) |
1854 |
1839 |
1868 |
1887 |
1867 |
1886 |
1891 |
|
1891 |
Ur översikten 1858-1897 kan man läsa ut t.ex. följande:
i Gamlakarleby fanns det en manskör, medan Borgå hade två
manskörer som dessutom hade bildats mycket tidigt. I Hangö fanns
det fyra instrumentalensembler jämfört med Vasa som hade endast
en. Syftet med kartläggningen är att jämföra Nykarleby
med de övriga fem städerna. Resultatet är följande:
a. |
Borgå och Nykarleby var de enda städerna, som hade blandade
körer under 1850-talet. I de övriga städerna bildades
de flesta körerna under 1880- och 1890-talen. |
b. |
I fråga om manskörer och -kvartetter var Borgå
tidigast igång, medan Vasa kom på andra plats och Nykarleby
på tredje plats. |
c. |
Gällande orkestrarna kom Nykarleby som den första och
enda staden under 1850-talet. De flesta orkestrarna bildades under
1880- och 1890-talen. Dessutom kan man tillägga att det i Nykarleby
fanns tre orkestrar, medan det i Vasa och Jakobstad fanns endast en
orkester trots att städerna var större än Nykarleby. |
Utöver de här jämförelserna kan man nämna att
en damkör uppträdde i Nykarleby våren 1880. Den hade antagligen
sina förebilder i gästande damkvartetter under 1870-talet. Förutom
i Nykarleby förekom det damkörssång endast i Vasa under
den här perioden. 107)
Kuststäderna hade goda musikkontakter genom att körer, orkestrar
och solister konserterade i de olika städerna till förnöjelse
och inspiration för värdstädernas egen musikaliska verksamhet.
Antalet gästkonserter ökade efterhand, bl.a. tack vare förbättrade
kommunikationer. Nivån på de turnerande musikernas och ensemblernas
konserter torde dock inte alltid ha varit så hög. Men fr.o.m.
1880-talets slut kan man anta att nivån steg, eftersom många
av den tidens främsta sångare, musiker och sammanslutningar
turnerade runt om i landet. Genom gästkonserterna fördes de
nationella kulturvärdena ut till människornas närsamhällen,
samtidigt som tonsättningar m.m. från glesbygden fann en väg
att komma de centrala tätorterna till godo genom konsertgivarna. 108)
Av kartläggningen kan man dra den slutsatsen att Nykarleby höll
sig väl framme gällande den musikaliska verksamheten. I Nykarleby
kom man alltså i vissa fall tidigare igång med sin musikverksamhet
än i de andra städerna, trots att Nykarleby var en av de minsta
städerna i landet under min undersökningsperiod.
Nykarleby tycks ha haft en god tillgång på musikaliskt utbildade
och erfarna ledare, som kom till staden bl.a. tack vare att de hade utnämnts
till tjänster där. När det dessutom fanns musikaliska personer
i staden, kunde man därför visa upp en livlig musikverksamhet
under slutet av 1800-talet. Nykarleby seminarium utgjorde en dominerande
faktor i musikverksamheten i staden tack vare sina musikaliska lärare.
Kontakterna utifrån genom gästande artister och sammanslutningar
gav dessutom nödvändig inspiration för de musikaliskt verksamma
i staden. 109)
Enligt Jakobstads korrespondent i Vbl visade de musikaliska strävandena
i Nykarleby vad man kan åstadkomma med god vilja och enigt bemödande.
Här har ett för småstäder i allmänhet sparsamt
förekommande musikaliskt intresse vaknat till liv och i olika konserter
gett bevis för ett framåtgående i rätt riktning. 110)
1) Rosas 1935, 9; Dahlström F 1991, 10-12.
2) Klas Edvin Karsten föddes den 2 december 1836 i Raumo, blev
student från Åbo gymnasium den 19 september 1855, prästvigdes
den 29 januari 1862 och avlade pastoralexamen den 24 maj 1869. Han översatte
även delar av Gamla Testamentet från grundspråket.
Han var t.f. rektor vid lägre elementarskolan i Raumo 1857-1858.
Han utnämndes till ordinarie rektor och lärare vid lägre
elementarskolan i Nykarleby den 6 april 1858, kom till Nykarleby den
18 september och tillträdde därefter tjänsten. Han var
sånglärare fr.o.m. 1862. Våren 1867 tog han avsked
efter en nioårig verksamhet i Nykarleby och flyttade till Tammerfors.
Han blev rektor för lägre elementarskolan i Tavastehus den
25 juni 1867. Han var sånglärare vid högre respektive
lägre elementarskolan i Tammerfors fr.o.m. ht 1867. Karsten utnämndes
till kyrkoherde i Kvevlax församling den 26 juni 1874 och tillträdde
tjänsten den 1 maj 1877. Han blev prost den 20 december 1889 och
var t.f. kontraktsprost 20/6 - 15/8 1901. Han fungerade som inspektor
för folkskolorna i Wasa södra folkskoldistrikt under flera
år. Under ofärdsåren var han anklagad för delaktighet
i motståndet mot de olagliga värnpliktsuppbåden. Han
dog den 15 mars 1908 i Vasa. NFA I Aa 15 1858-1870 (s. 74), I Ba 4 1857-1903
och I Bb 5 1856-1903; Hornborg 1873, 440; Neovius 1898, 50; Bergholm
1901, 303; Neovius 1908, 122; Staffans [1952], 72-73; Birck E 1980,
264-265; Geber 1983, 482; Birck E 1988, 91, 102 och 119-120.
3) Sångartolvan bestod av sångare ur Akademiska Sångföreningen
i Helsingfors. Den reste runt i Finland 1858 för att samla in pengar
för ett studenthus i Helsingfors. Den kom att följas av två
andra sångartolvor 1861 och 1869, innan man kunde bygga studenthuset
i Helsingfors. Dahlström F 1988, 35-38 och 46-48; Hedström
E 1958, 100-101 och 144-145; Birck E 1980, 265; Tonberg et al 1992,
100-101. Se vidare under 5.4.1.
4) Bror Elias Konon Falck föddes den 18 februari 1841 i Helsingfors
och kom därifrån till Nykarleby den 25 augusti 1848 tillsammans
med sina föräldrar. Han arbetade som forstmästare under
sin tid i Nykarleby och flyttade till Kotka den 2 november 1874. NFA
I Aa 13 1844-1850 (s. 188), I Aa 14 1851-1857 (s. 128), I Aa 15 1858-1870
(s. 170) och I Aa 16 1870-1879 (s. 136); Hedström E 1958, 151;
Birck E 1980, 264-265.
5) Hedström E 1958, 151; Birck E 1980, 264-265; Birck E 1988, 119-120.
6) Julius Sandström föddes den 25 december 1844 i Nykarleby
stad. Han var t.f. lärare vid lägre elementarskolan i Nykarleby.
Han hade avlagt provisorsexamen, men han var tvungen att ge upp sina
apotekardrömmar för att leva ett stilla liv i hemstaden under
handhavandet av de till buds stående tjänsterna. Han var
bl.a. disponent för Nykarleby
tändsticksfabrik och fungerade som ordförande för
drätselkammaren i Nykarleby 1893 samt som stadsfullmäktiges
sekreterare 1885-1886. Sandström var tillsammans med Gustaf Hedström
den verkliga kraften i segelsällskapet Ägir i Nykarleby. Han
var känd i vida kretsar bl.a. för sin musikaliska begåvning
och sitt musikintresse. Dessutom var han en god kvartettsångare.
Sandström dog i influensa den 12 januari 1901 i Nykarleby. Enligt
nekrologen i ÖP följdes influensan av lunginflammation och
hjärtförlamning. NFA I Aa 13 1844-1850 (s. 22), I Aa 14 1851-1857
(s. 21), I Aa 15 1858-1870 (s. 21), I Aa 16 1870-1879 (s. 203), I Aa
17 1880-1889 (s. 226), I Aa 18 1890-1900 (s. 220), I Aa 19 1901-1910
(s. 208) och I F 3 1893-1944; Backman 1938, 55; Hedström E 1958,
141, 146 och 162-164; Birck E 1988, 103, 329 och 337; ÖP 18/1 1901.
7) Karl Fredrik Spolander föddes den 24 oktober 1858 i Kronoby
och dimitterades från Nykarleby seminarium år 1880. Han
avlade vid Helsingfors universitet examen i musik för sånglärartjänster
1880, examen i svenska språket och litteraturen 1883, examen i
pedagogik och psykologi 1883 samt en utvidgad kurs i musik 1897. Han
fick dispens från filosofie kandidatexamen, som krävdes för
dåtida övningsskolärartjänster. Han var lärare
i Ekenäs 1880-1884 och kom därifrån till Nykarleby 1884,
där han var lärare och överlärare vid seminariets
övningsskola 1884 - 1/9 1910, sånglärare vid privata
flickskolan 1885-1897 samt föreståndare och lärare vid
hantverksskolan i Nykarleby 1892-1897. Spolander var t.f. lektor i sång
och musik ht 1897 och 1/5 - 10/6 1910, t.f. lektor i svenska 18/4 -
10/6 1904 och 16/1 - 28/2 1911 samt t.f. lektor i matematik 1912 vid
Nykarleby seminarium. Han gick i pension från sin lärartjänst
vid Nykarleby seminariums övningsskola den 1 september 1910. Efter
sin pensionering ägnade han sig helt åt bank- och kommunalmannaverksamhet.
Han var en synnerligen betrodd kommunal förtroendeman och innehade
många kommunala poster. Spolander var en skicklig amatörcellist
trots sitt (enligt bl.a. Maria Castrén) dåliga rytmsinne.
Han ledde även en stråkorkester i Nykarleby, vilken bildades
1900 av några nykarlebybor. Orkestern var verksam i ett tiotal
år och uppträdde även offentligt. Spolander dog i hjärtförlamning
den 24 september 1928 i Nykarleby. NFA I Aa 17 1880-1889 (s. 52 och
236), I Aa 18 1890-1900 (s. 227), I Aa 19 1901-1910 (s. 46 och 211),
I Aa 20 (s. 44), I Aa 21 1921-1930 (s. 48) och I F 3 1893-1944; Hagfors
1923, 53 och 103-104; Wikman et al 1941, 23 och 34; Hedström E
1958, 153-154; Schantz 1958, 46, 50 och 227; Ahlbeck 1979, 11; Cavonius
1984, 235-236; Finland3 1985, 266.
8) Hedström E 1958, 151 och 153-154; Ahlbeck 1979, 158; Björkstrand
C 1993, 74; MÖ 9/11 och 7/12 1882; ÖP 25/11 1886, 22/3, 14/4,
21/4, 28/4 och 8/12 1887, 11/10 1888 samt 21/3, 28/3 och 11/4 1889.
9) ÖP 5/5 1894.
10) ÖP 15/2 1896.
11) ÖP 4/4, 25/4 och 2/5 1896.
12) ÖP 22/5 1897.
13) ÖP 13/11 1897.
14) Ahlbeck 1979, 5-6 och 62.
15) ÖP 5/12 1896.
16) Med manskvartett avser jag en vokalensemble, som omfattar fyra mansstämmor.
Varje stämma utgörs här av en röst. En manskör
är däremot en koriskt sammansatt sångensemble, där
det finns flera röster i samma stämma.
17) Söderholm 1969, 16, 22 och 28; Dahlström F 1991, 10. Jämför
med 5.4.1.
18) Hedström E 1958, 144-145.
19) Erik Gustaf Hedström föddes den 11 maj 1852. Han blev
filosofie magister och fick sin gymnastiklärarutbildning i Tyskland
1875. Han verkade en kortare tid som lärare vid svenska fruntimmersskolan
i Helsingfors samt grundade 1874 i Nykarleby en privat fruntimmersskola,
vars föreståndare han var under en lång följd
av år. Han var lektor vid Nykarleby seminarium 1876-1905, prodirektor
1891-1905, t.f. direktor 1/8 1904 - 7/2 1905 och direktor 8/2 1905 -
1/9 1911 vid Nykarleby seminarium. Han pensionerades från seminariet
den 1 september 1911, men han kvarstod som t.f. lektor i olika ämnen
till utgången av januari 1922. Han visade ett stort intresse för
det kommunala livet och innehade talrika förtroendeuppdrag i Nykarleby.
Han dog den 3 april 1923 i Nykarleby och begravdes under stort deltagande.
NFA I Aa 14 1851-1858 (s. 56), I Aa 15 1858-1870 (s. 57), I Aa 16 1870-1879
(s. 18 och 168), I Aa 17 1880-1889 (s. 23 och 183), I Aa 18 1890-1900
(s. 21 och 170), I Aa 19 1901-1910 (s. 129-142), I Aa 20 1911-1920 (s.
71, 137 och 202), I Aa 21 1921-1930 (s. 78), I C 4 1805-1861 och I F
3 1893-1944; Hagfors 1923, 34, 37 och 40-41; Hedström E 1958, 121
och 147; Schantz 1958, 43-44; Cavonius 1984, 9, 12 och 16; Birck E 1988,
329 och 337; ÖP 6/4 1923.
20) Hedström E 1958, 147.
21) Nils August Holländer föddes den 30 september 1861 i Nykarleby
landskommun. Han dimitterades från Nykarleby seminarium 1883.
Han undervisade i hantverksskolan och i söndagsskolan i Nykarleby läsåret 1882-1883. Han
var lärare i Ytterjeppo ht 1883, i Socklot 23/3 - 1/11 1884 och
därefter i Svartbäck i Pyttis. Han pensionerades 1927 efter
43 år vid samma skola. Han deltog livligt vid sidan av sin lärarverksamhet
i allt kulturarbete i sin omgivning. Som körledare, talare och
tillfällighetsskald utförde han ett högt skattat arbete
på den ort som blev hans hemort. Han gjorde sig även omtyckt
och aktad som pedagog. Efter en längre tids sjukdom dog han i början
av maj 1930 i Pyttis. NFA I Aa 49 1858-1870 (s. 502), I Aa 52b 1870-1879
(s. 525), I Aa 16 1870-1879 (s. 167), I Aa 17 1880-1889 (s. 186), I
Bb 5 1856-1903 och I C 10 1851-1865; Hedström E 1958, 131; Schantz
1958, 131; Sundkvist [1983], 41; Cavonius 1984, 110; ÖP 16/5 1930.
22) Werner Johan Samuel Strömmer föddes den 5 juni 1847 i
Pielis. Han kom från Joensuu till Nykarleby 1886. Han var utbildad
jurist samt var t.f. borgmästare i Nykarleby juni 1884 - 9/3 1885
och ordinarie borgmästare 26/2 1885 - 18/8 1901. Han kunde dock
inte utöva sin tjänst under de sistaåren p.g.a. sjukdom.
I sin hälsas dagar var Strömmer en varm musikvän och
han deltog ivrigt i de musikaliska nöjena (speciellt kvartettsången)
i Nykarleby. Han dog den 18 augusti 1901 i Nykarleby efter en längre
tids sjukdom. NFA I Aa 17 1880-1889 (s. 58 och 234), I Aa 18 1890-1900
(s. 91, 106 och 227), I Aa 19 1901-1910 (s. 211), I Aa 4 1857-1903 och
I F 3 1893-1894; Birck E 1988, 339; ÖP 23/8 1901.
23) Konstantin Wegge var drätselkammarens i Nykarleby ordförande
14/5 1885 - 1890. Han var även telegrafchef i staden. Han var grek
och är därför inte upptagen i kyrkböckerna i Nykarleby
församling. NFA I Aa 17 1880-1889 (s. 64); Birck E 1988, 328.
24) Anders William Eng föddes den 12 september 1855 i Nykarleby
landskommun. Han arbetade som bokhållare i Nykarleby. Han dog
i lungsot den 7 november 1891 i Nykarleby landskommun. NFA I Aa 48 1851-1857
(s. 255), I Aa 49 1858-1870 (s. 565), I Aa 52b 1870-1879 (s. 102 och
111), I Aa 54a 1880-1889 (s. 109), I C 10 1851-1865 och I F 5 1813-1892.
25) NFA I Aa 16 1870-1879 (s. 203) och I Aa 17 1880-1889 (s. 23 och
206); Hedström E 1958, 149-150; Birck E 1988, 339.
26) Hedström E 1958, 145 och 147.
27) Karl Alexander Björklund föddes den 12 januari 1868 i
Nykarleby stad. Han dimitterades från Nykarleby seminarium 1891
och var lärare vid Kovjoki folkskola läsåret 1892-1893
och i Forsby i Nykarleby läsåren 1893-1900. Han var lärare
vid Nykarleby seminariums övningsskolas sammansatta klass 1/9 1900
- 25/6 1934. Han vikarierade som överlärare vid övningsskolan
18/4 - 31/5 1904, läsåret 1910-1911 samt 1914. Han var t.f.
lektor i teckning m.m. 15/5 - 9/6 1906 (tillsammans med Elna Nylund)
samt i gymnastik m.m. 26/8 - 30/9 1907. Han var föreståndare
för hantverksskolan i Nykarleby 1897-1920. Han var redaktör
för Norra Posten i Gamlakarleby 1887 samt Österbottniska Postens
stående sommarredaktör under ett antal år. Han innehade
flera olika kommunala förtroendeuppdrag under årens lopp.
Han fick frihetsmedaljen med ros 1918. Han var kommodor i Segelsällskapet
Ägir under tio års tid. Dessutom var han även en sångare
av rang. Han dog i Nykarleby den 25 juni 1934. NFA I Aa 15 1858-1870
(s. 48), I Aa 16 1870-1879 (s. 94), I Aa 17 1880-1889 (s. 116), I Aa
18 1890-1900 (s. 110), I Aa 19 1901-1910 (s. 74), I Aa 20 1911-1920
(s. 71 och 103), I Aa 21 1921-1930 (s. 201), I Aa 22 1931-1940 (s. 234),
I Aa 54a 1890-1900 (s. 256), I Aa 54b 1890-1900 (s. 759), I Aa 55a 1901-1910
(s. 120), I Ba 1857-1903, I Bb 5 1856-1903 och I F 3 1893-1944; VLA
NSA Bb 1 och Bb 4; Hagfors 1923, 101; Schantz 1958, 46 och 78; Cavonius
1984, 14 och 40; ÖP 29/6 1934.
28) Hedström E 1958, 144-149.
29) Hedström E 1958, 149.
30) Hedström E 1958, 154; ÖP 10/2 och 4/4 1893 samt 24/2 och
1/9 1894.
31) SM TG Programboken för sångfesten i Åbo den 18-20
juni 1897; Andersson O 1947, 392; ÅU 19/6 och 21/6 1897; ÖP
29/5, 12/6, 4/9 och 11/9 1897; muntliga uppgifter av Håkan Ahlnäs
per telefon den 9 mars 1997.
32) Ahlbeck 1979, 45, 58 och 62; ÖP 31/3 1892. Se vidare under 4.3.3 och 4.4.3.
33) Geber 1983, 478 och 504; Thors et al 1991, 183-184.
34) Thors et al 1991, 183. För närmare uppgifter om hornkapellens
uppkomst se t.ex. Dahlström F 1991 eller Sandström 1996.
35) ÅU 22/4 1875; ÖP 28/1 1886.
36) S Sörensen var en utbildad musiker från Danmark. Han
fungerade som heltidsanställd kapellmästare för Nykarleby
FBKs hornkapell under ett antal år. Dessutom komponerade han en honnörsmarsch för
FBK och tonsatte en av lektor V K E Wichmann skriven lystringssång
för brandkåren. Den 2 juli 1891 engagerades Sörensen
och hans musikkapell i Gamlakarleby och de var troligen engagerade där
endast i juli nämnda år. Han flyttade från Nykarleby
i juni 1894 och vistades ett antal år i Haparanda, där han
idkade hornmusik tillsammans med sina söner. Sörensen hängde
sig i en kontrabassträng sommaren 1897, troligen som en följd
av ekonomiska problem. Hedström 1958, 154; Ahlbeck 1979, 65; Birck
E 1988, 387; Wiklund 1992, 76; Sandström 1996, 48-49; ÖP 10/7
1897.
37) Birck E 1988, 294: ”Brännvinstillverkningen skulle enligt
1865 års förordning ske i fabriker under stadens övervakning
och utskänkningen av brännvin regleras enligt 1873 och 1879
års förordningar genom bolag. Vinsten skulle årligen,
sedan vissa avdrag gjorts, överlämnas till kommunens förfogande
för något allmännyttigt ändamål.”
38) Hedström E 1958, 154; Ahlbeck 1979, 64-65; Birck E 1988, 387;
ÖP 28/1 1886.
39) NA II Ca 3, III C aa 4-6 och IV Gb 7-9; ÖP 19/5 och 26/5 1887
samt 16/7 1891.
40) ÖP 12/1 1888, 28/3 1889, 29/10 1891, 15/9 1892, 6/6 1893, 27/10
1894, 31/10 1896 och 1/5 1897.
41) ÖP 8/12 och 15/12 1892 samt 19/1 1893.
42) ÖP 3/11 1887, 8/11 1888, 15/9 1892 samt 4/1 och 12/1 1893.
43) ÖP 11/11 och 25/11 1886, 5/1 1888 samt 3/3 och 24/3 1894.
44) ÖP 18/8, 25/8 och 13/10 1892, 29/6 och 10/8 1893, 18/8, 25/8
och 1/9 1894, 31/8 1895, 4/4 och 29/8 1896 samt 20/3, 3/4, 4/9 och 11/9
1897.
45) ÖP 2/11 1893.
46) ÖP 29/12 1892 och 27/4 1893.
47) Birck E 1988, 386-387; ÖP 20/1 och 27/1 1887, 19/1 1893 samt
27/1, 17/2, 24/2 och 7/4 1894.
48) Israel Forstén föddes den 29 december 1822 i Sjundeå
och kom från Helsingfors till Nykarleby den 16 november 1850.
Han var sjötullvaktmästare i Nykarleby. Han flyttade till
Nykarleby landskommun 1892 och dog i lunginflammation den 15 juni 1899
i Nykarleby. NFA I Aa 13 1844-1850 (s. 16), I Aa 14 1851-1857 (s. 15),
I Aa 15 1858-1870 (s. 207), I Aa 16 1870-1879 (s. 148), I Aa 17 1880-1889
(s. 173), I Aa 18 1890-1900 (s. 165), I Aa 53a 1890-1900 (s. 79) och
I F 6 1893-1962; Birck E 1980, 263-264.
49) Magnus Wahlberg föddes den 9 oktober 1813 i Nykarleby och blev
färgarmästare i Nykarleby 1838 efter praktik bl.a. i Stockholm
och uppvisat mästarbrev. Han var distriktsupplysningsman beträffande
fattigvården i Nykarleby stad och hade uppsikt över alla
öster om rådhusbulevarden boende fattiga 1861-1862. Han var
ordinarie medlem i bevillingskommittén 1866-1867. Han dog i bröstinflammation
den 30 april 1874 i Nykarleby. NFA I Aa 12 1834-1842 (s. 15), I Aa 13
1844-1850 (s. 31), I Aa 14 1851-1857 (s. 30), I Aa 15 1858-1870 (s.
30), I Aa 16 1870-1879 (s. 72) och I F 2 1805-1892; Backman 1938, 104;
Birck E 1980, 75, 133, 263-264, 605-606 och 664; Birck E 1988, 34.
50) Petter Olof
Wahlberg föddes den 31 augusti 1808 i Nykarleby. Han erhöll
burskap som hattmakare i Nykarleby den 12 augusti 1830 och var vaktmästare
vid rådhusrätten fr.o.m. den 13 maj 1839. Han dog i slag
den 2 februari 1881 i Nykarleby. NFA I Aa 12 1834-1842 (s. 14); I Aa
13 1844-1850 (s. 52), I Aa 14 1851-1857 (s. 50), I Aa 15 1858-1870 (s.
51), I Aa 16 1870-1879 (s. 38), I Aa 17 1880-1889 (s. 47) och I F 2
1805-1892; Backman 1938, 112; Birck E 1980, 263-264.
51) Backman 1938, 112; Hedström E 1958, 154; Birck E 1980, 248
och 263-264.
52) Birck E 1980, 264.
53) NFA I Aa 16 1870-1879 (s. 72) och I F 2 1805-1892; Backman 1938,
104.
54) Ahlbeck 1979, 8; Birck E 1980, 252 och 257-258; Hedström E
1958, 155.
55 Dahlström 1988, 35-38 och 46-48; Hedström E 1958, 100-101
och 144-145; Birck E 1980, 265; Tonberg et al 1992, 100-101.
56) ÖP 13/1 och 20/1 1887, 14/3 och 21/3 1889, 6/3 och 20/3 1890,
20/4 1893 samt 13/7 1895; Ahlbeck 1979, 223.
57) Hbl 24/11 1869; HD 8/10 1880; NP 20/3 och 26/3 1884; Wbl 2/4 och
30/4 1970 samt 3/6 och 11/11 1871, ÅP 19/2 1880; ÅU 12/4,
22/4, 7/7 och 2/12 1875, 29/8 1876 samt 19/4, 17/6 och 20/6 1877.
58) ÖP 20/1 och 27/1 1894.
59) ÅU 29/8 1876.
60) ÅU 19/4 1877.
61) ÖP 2/10 1884.
62) Ahlbeck 1979, 224; ÖP 20/1 och 27/1 1894.
63) Birck E 1980, 211; ÅU 29/9 1872; HD 8/10 1880.
64) ÖP 30/9 och 7/10 1886; Ahlbeck 1979, 224.
65) ÖP 30/11 1893.
66) Ahlbeck 1979, 224-225.
67) ÖP 25/9 och 2/10 1897.
68) ÅU 22/4 1875.
69) ÅU 17/6 och 20/6 1877.
70) ÖP 15/9 och 22/9 1887; Ahlbeck 1979, 224.
71) ÖP 25/9 och 2/10 1890; Ahlbeck 1979, 224.
72) ÖP 4/9, 11/9 och 18/9 1897.
73) ÖP 7/9 och 14/9 1893.
74) Mannil 1961, 10; Geber 1983, 478.
75) Maria Josefina (Josefine) Bergh föddes den 2 juni 1837 i Vasa
och var dotter till handlanden i Vasa Johan Samuel Bergh. Hon kom till
Nykarleby den 24 november 1863 som fosterdotter till sjökapten
Jakob Kerrman och bodde åtminstone till en början hos honom
och hans familj. Hon utbildade sig i unga år i pianospel och teckning
i Stockholm, och hon verkade sedan som privat musiklärarinna i
Nykarleby, tills hon var 87 år gammal. Hon bedrev också
blomster- och fruktodling samt hade en fröhandel i sitt hem. Hon
var medlem i ett flertal föreningar i Nykarleby. Hon undervisade
dessutom under nästan 40 års tid i söndagsskolan i Nykarleby.
Hon blev dock blind mot slutet av sitt liv och dog av ålderdom
den 8 december 1928 i Nykarleby. NFA I Aa 15 1858-1870 (s. 3); I Aa
16 1870-1879 (s. 49), I Aa 21 1921-1930 (s. 53), I Ba 4 1857-1903 och
I F 3 1893-1944; Backman 1938, 82 och 107; Birck E 1988, 115 (fotnot
43); ÖP 14/12 1928.
76) Maria Kristina (Kitty) Åberg föddes den 24 juli 1838
i Mäntyharju och gick i fruntimmersskola i Helsingfors. Hon kom
från Helsingfors den 13 maj 1855 eller från S:t Michel den
19 november 1858. Hon var fram till 1861 guvernant hos familjerna Berger,
Sundström och Lybeck i Nykarleby. Hon undervisade sina elever bl.a.
i pianospel. Hon var också privatlärarinna på andra
orter i landet. Hon studerade utomlands (främst i Bern) på
statens bekostnad 1/6 1861 - 1/7 1863 och 1877-1878. Hon blev lärarinna
i gymnastik och sång vid Jyväskylä seminariums kvinnliga
avdelning den 1 augusti 1863 och avgick med pension vid vårterminens
slut 1898. Hon dog den 21 april 1917 i Kristina. NFA I Aa 15 1858-1870
(s. 23) och I Ba 4 1857-1903; Raitio 1913, 339f; Mikkola et al 1937,
186; Birck E 1988, 115 (fotnot 46).
77) Mannil 1961, 10; Birck E 1980, 114-116.
78) Birck E 1980, 271.
79) Birck E 1980, 211.
80) Pehr Lundmark föddes 1794 i Pedersöre och kom från
Lovisa till Nykarleby 1833 tillsammans med sin fru och en dotter. Han
var tullförvaltare vid tullkammaren i Nykarleby 1834-1843. Hustrun
och dottern flyttade till Åbo den 25 augusti 1843. NFA I Aa 12
1834-1842 (s. 93) och I B ab 2 1836-1849; Birck E 1988, 23.
81) Birck E 1980, 257-258.
82) Birck E 1988, 386; ÖP 22/3 1888, 11/4 1889, 2/1 och 24/12 1890
samt 27/4 1895.
83) ÖP 26/10 1893, 3/2 1894, 28/9 1895, 31/10 1896 och 16/10 1897.
Birck E 1988, 386: Brandkårshuset var beläget på tomt
nr 26 i Nykarleby.
84) ÖP 26/3 1891 och 15/9 1892.
85) Jämför med 5.3.2.
86) Wichmann 1933, 40-42; Mannil 1961, 10; Birck E 1980, 252.
87) ÖP 15/4 och 22/4 1886.
88) ÖP 14/5 1891.
89) ÖP 6/5 1886.
90) ÖP 1/6 1893.
91) ÖP 21/4 1894.
92) En ”musikvän” var en amatörmusiker, som bistod
de framträdande med bl.a. ackompanjemangsuppgifter. För att
skydda den personen från osaklig kritik, skrev man inte ut namnet
i recensionen.
93) ÖP 25/2 1892.
94) ÖP 26/5 1894.
95) ÖP 3/2 och 10/2 1894.
96) Birck E 1980, 261-263.
97) ÖP 12/1 och 19/1 1888.
98) Med musikliv avser jag här all musikverksamhet på en
ort. När ett musikliv är rikt, menar jag att musikverksamheten
omfattar flera områden och flera verksamma grupper.
99) Med manskörer avses här både egentliga manskörer
och manskvartetter.
100) Orkestrar står här som samlingsbegrepp för alla
typer av instrumentalensembler.
101) Möller 1973, 451; Geber 1983, 480, 483, 504-505 och 524; Wiklund
1992, 67-68, 72-73 och 76-81; Jakobsson 1994, 83-84; Sandström
1996, 41-44, 49-50 och 61.
102) Jakobsson 1994, 29-31 och 34-35; Geber 1983, 524; Söderholm
1969, 61-62 och 68; NP 14/6 och 22/11 1883; ÖP 28/1 1886.
103) Hedström E 1958, 145-149 och 154-155; Ahlbeck 1979, 64-65;
Birck E 1980, 263-265; ÅU 22/4 1875; ÖP 28/1 1886, 10/2 och
4/4 1893 samt 24/2 och 1/9 1894.
104) Aspelin 1892, 589-590; Kothen 1911-1912, 22; Moring 1956, 405-406;
Söderholm 1969, 58 och 66; Geber 1983, 479 och 524.
105) Dahlström 1970, 15-46, 59-87 och 90-92.
106) Selén 1988, 556; Selén 1990, 200-203, 207-208 och
212; Peisa 1990a, 90; Peisa 1990b, 257 och 261-263; Söderholm 1969,
59 och 62.
107) Geber 1983, 479; Wbl 11/11 1871; ÅU 7/7 1875; HD 9/3 1880.
108) Möller 1973, 451; Peisa 1990a, 90; Selén 1990, 200;
Wiklund 1992, 84-86; Jakobsson 1994, 58-59; ÅU 19/2 1880; NP 28/2
och 1/5 1884.
109) Jakobsson 1994, 83.
110) ÖP 2/6 1887.
|