2.3 Undervisning
Under de första åren var lästiderna
vid Nykarleby seminarium följande: kl. 7-9, 10-13 och 16-18 (slöjddagar
kl. 15-19). Under vintern sköts lektionerna på förmiddagarna fram
med en halvtimme då alltså kl. 7.30. I september 1883 ändrades
de här tiderna till kl. 8-10, 11-14 och 16-18 (slöjddagar kl. 15-18).
Lektionerna på eftermiddagarna skulle företrädesvis ägnas
åt praktiska övningar. 13)
Seminaristerna
i Nykarleby undervisades i följande ämnen: religion, kyrkohistoria,
pedagogik, didaktik, psykologi, anatomi, fysiologi, hälsolära, svenska,
finska, historia, geografi, matematik, naturvetenskaper, gymnastik, teckning,
stilistik, statistik, kalligrafi, musik, handarbete och trädgårdsskötsel.
Det sammanlagda timantalet per vecka och klass var följande läsåret
1876-77: kl. I 47, kl. II 43, kl. III 44 och kl. IV 12. Det här timantalet
genomgick små förändringar under hela den tid seminariet var verksamt. 14)
Undervisningen
i övningsskolan sköttes nästan i sin helhet av kandidaterna, som
gjorde sina lärospån som ämneslärare i klassundervisning
med några veckors omlopp (= undervisningsperiod) per ämne. Kandidaterna
måste utarbeta och för lektorn på förhand på förhand
visa upp en skriftlig disposition över lärogången och läroinnehållet
för så gott som alla lektioner. Deras undervisning var dessutom underkastad
flitig auskultering från respektive lektor. Efter omloppets slut skulle
lärarkandidaterna avlägga ett undervisningsprov inför lektorn,
kamraterna och direktorn. Kandidaternas undervisning var av god klass. Läroämnena
i övningsskolan var desamma som i dåtida fullständiga folkskolor
för pojkar. Timplanen och lärokurserna överensstämde likaså
i det överensstämde med folkskolornas. 15)
3. LEKTORN I SÅNG OCH MUSIK 1873-1897
3.1 Fredrik Vilhelm Illberg
Fredrik Vilhelm Illberg
föddes den 27 mars 1836 i Fredrikshamn, där han också gick i elementarskola.
Han blev student från Borgå gymnasium 1854 och avlade mindre kameralexamen
den 15 december 1854 och examen i ryska språket den 24 maj 1855. Illberg
studerade sedan musik för Fredrik Pacius 1858 och avlade sånglärarexamen
den 20 april 1858. Han studerade vid Kungliga Musikakademin i Stockholm 1.10.1860
- 1.6.1861 och för direktor Rudolf Lagi 1861. Han avlade sedan organist-
och kantorsexamen den 17 juni 1861. 17)
Illberg
innehade ett antal lärartjänster i Helsingfors 1859-1873 18)
och var t.f. organist och klockare vid den lutherska kyrkan på Sveaborg
1863-1873. Han fick dispens för musiklärartjänster vid landets
seminarier den 20 juni 1872 och utnämndes till lektor i sång, musik
och kalligrafi 19) vid Nykarleby seminarium den 9 januari
1873. 20)
Illberg gifte sig den 27 mars 1866 med
Emilia Maria Kristina Broman, och de fick en son och fem döttrar, varav sonen
och två av döttrarna dog under hans lektorstid i Nykarleby. 21)
Illberg
ansågs vara en duglig, kunnig och intresserad musiklärare och en framstående
pedagog för sin tid. Han uppträdde även med framgång som
kompositör och tonsatte ett flertal texter av bl.a. Runeberg, Topelius och
Gånge Rolf. 22) Illberg samlade också in folkmelodier
och ägde bokhandeln i Nykarleby en tid. 23)
Illberg
blev alltmer nervös under förra hälften av 1880-talet. Detta ledde
till ledsamma slitningar mellan honom och seminaristerna. Nervositeten utvecklades
senare till en sjukdom, vilket troligen orsakade en viss originalitet hos Illberg.
Han försökte bota den här sjukdomen vid olika badorter under somrarna
de sista åren som lektor vid seminariet, vilket dock inte lyckades. 24)
Illberg
kvarstod som lektor vid Nykarleby seminarium ända till den 1 september 1897,
då han gick i pension. Han flyttade till Helsingfors den 16 oktober samma
år tillsammans med sin familj. Illberg lämnade Nykarleby i tysthet
och djupt deprimerad efter pensioneringen. Han hade verkat i 24 år vid seminariet
i Nykarleby och utfört en betydande lärargärning där. Illberg
dog den 27 januari 1904 i Helsingfors. 25)
3.2 Lektorns undervisningsskyldighet
Musiklektorn vid Nykarleby seminarium
var fram till 1899 skyldig att undervisa också i kalligrafi. Nämnda
år överfördes undervisningen i kalligrafi till lektorn i teckning
och slöjd. Förutom i kalligrafi skulle musiklektorn undervisa i piano-
och orgelspel, musikteori, tonträffning, sång och metodologisk handledning
i sångundervisning. Det sammanlagda timantalet som lektorn skulle hålla
per vecka uppgick till 28. De här timmarna var fördelade på följande
sätt:
- sång och musik 19 timmar.
- kalligrafi 3 timmar.
- korrigering av skriftliga övningar 2 timmar.
- auskultering i övningsskolan
2 timmar.
- enskild handledning vid nybörjares spelövningar 1 timme.
- preparation av lärarkandidaterna 1 timme.
Man kan fråga sig
om de här timmarna räckte till för att täcka lektorns arbetsbörda.
Detta gäller speciellt timantalet för korrigeringen av skriftliga övningar
respektive för den enskilda handledningen vid nybörjares spelövningar. 26)
4. SÅNG- OCH MUSIKUNDERVISNINGEN
VID SEMINARIET
4.1 Läroplaner
I Hans Kejserliga Majestäts
Nådiga Stadga om läroplaner vid seminarier och normalskolor av den
11 maj 1866 ingår grundliga föreskrifter om timantalet i varje läroämne
vid ett seminarium och om undervisningens syfte. I kl. I-III skulle eleverna ha
klassundervisning 48 timmar i veckan enligt den nämnda stadgan. Städningsarbete
av olika slag kom sedan till detta. Kl. IV skulle ha klassundervisning 22 timmar
i veckan förutom övningslektionerna i övningsskolan. Man tillämpade
dock inte den här stadgan strikt. Läsåret 1873-1874 hade de nyintagna
eleverna i Nykarleby seminarium 50 timmar i veckan. Det här timantalet minskades
redan hösten 1874, så att kl. I hade 45 timmar och kl. II 44 timmar
i veckan. 27)
Läroplanen för 1876-1877
(dvs. det första läsåret med alla fyra klasser) följdes under
många år med undantag av små förändringar. De här
förändringarna gjordes i samband med att förslag till nya kurser
skulle sändas in till skolstyrelsen för fastställande, vilket skedde
vart tredje år. Från början var seminariekursen vid Nykarleby
seminarium alltså fyraårig i likhet med landets övriga seminarier,
vilket förblev i stort oförändrat fram till 1916. 28)
Under
perioden 1873-1897 var antalet i sång, musik och kalligrafi fördelat
på följande sätt: 29)
|
kl. I
t/v |
kl. II
t/v |
kl. III
t/v |
kl. IV
t/v |
sång |
3 1) |
3 |
3 |
2 |
piano |
3 2) |
3 |
1 |
- |
orgel |
- |
- |
1 |
1 |
kalligrafi |
3 3) |
1 4) |
- |
- |
[t/v flyttat från tabellen till rubrikraden.] |
1) |
Före ht 1893 var detta 6 t/v halva
ht (fram till c:a 17.10), efter detta och hela vt 3 t/v. |
2) |
Se
ovan. Här var förhållandet det rakt motsatta. Först efter
halva ht (efter c:a 17.10) och hela vt hade eleverna pianospelning. |
3) |
Läsåret 1873-1874 var detta
endast 2 t/v. |
4) |
Fr.o.m. läsåret
1876-1877. |
|
4.2 Undervisningsämnen och läromedel
4.2.1 Musikteori
I musikteori gick Illberg igenom musiklärans
element, 30) harmonilära, intervallära, ackordlära
samt tre- och fyrklangens omvändningar efter generalbasprinciper. Tre- och
fyrklangens omvändningar skulle skrivas ut tre- eller fyrstämmigt, och
musikläran medförde också en del skrivövningar. Undervisningen
skedde troligen muntligt, dvs. utan att eleverna hade tillgång till någon
lärobok. Man kan dock anta att Illberg använde sig av någon eller
några läroböcker i sina förberedelser. 31)
Undervisningen
i musikteori försiggick under piano- och orgellektionerna. Illberg gick då
igenom de diatoniska skalorna, kyrkotonarterna, den kromatiska skalan, skalornas
släktskap och intervallerna. Detta lärde han in med hjälp av en-
och flerstämmiga övningar i notläsning och notskrivning. På
kl. IV fick seminaristerna också lära sig att arrangera en fyrstämmig
sats utifrån en melodi eller en mellanstämma och att analysera fyrstämmiga
sånger. 32)
4.2.2
Tonträffning
Den franska sångpedagogen och läkaren Émile
Chevés tonträffningsmetod var ett franskt system för inlärningen
av sång direkt från noter. Metoden utgick ursprungligen från
J J Rousseaus idéer och hade vidareutvecklats av P Galin och A Paris.
I den här metoden använder man siffror i stället för noter.
Den diatoniska skalan betecknas med siffrorna 1-7, och de olika tonerna i skalan
ges en speciell karaktär på basen av förhållandet till skalans
grundton. Vid utarbetandet av metoden biträddes Chevé av sin hustru
N Paris. Émile Chevés son Armand förde sedan metoden vidare
bl.a. genom utgivandet av tidskriften L'avenir musical (= "Musikalisk
framtid"). 33)
Illberg omformade Chevés
metod på ett sådant sätt att den passade hans syften. Han lyckades
nå så goda resultat med den, att han demonstrerade den på ett
allmänt lärarmöte i Stockholm med en grupp av sina elever vid seminariet.
Av den anledningen är det troligt att Illberg använde mycket tid för
tonträffning. 34)
I tonträffningsundervisningen
tog Illberg upp intervaller, skalor, tonografi, 35) taktövningar
och rytm. Tonträffningsövningarna var både en- och flerstämmiga.
Man sjöng också enstämmiga sånger och koraler ur J P
Cronhamns läroboksserie Sånglära för skolan (tre böcker).
Möjligen använde Illberg även E Chevés lärobok Méthode
elémentaire de la musique vocale på något sätt i sin
tonträffningsundervisning. 36)
4.2.3 Sång
Man sjöng dels under de lektioner man hade tonträffning,
dels under de lektioner som gick under benämningen samsång.
Under tonträffningslektionerna sjöng man ofta unisont eller enskilt,
och då användes de tidigare nämnda läroböckerna av Chevé
och Cronhamn. I kl. I-III sjöng man flerstämmiga kanonsånger samt
tre- och fyrstämmiga sånger och koraler. Illberg satsade en stor del
av sångtimmarna i kl. III-IV på metodologisk handledning i sångundervisning. 37)
Samsången
blev en del av Illbergs musikundervisning vid seminariet läsåret 1876-1877
(dvs. det första läsår Nykarleby seminarium hade fyra klasser).
Samsången upptog en timme i veckan, vilket togs från sångundervisningen.
Nämnda läsår hade endast kl. II-IV samsång. Fr.o.m. läsåret
1886-1887 var de högsta klasserna i övningsskolan ibland med på
samsångstimmarna. I och med detta kunde man sjunga sånger för
blandad kör. Fr.o.m. läsåret 1894-1895 var både kl. I och
de högsta klasserna i övningsskolan med på alla lektioner i samsång. 38)
4.2.4 Piano- och orgelspel
Undervisningen i spelning var upplagd på
så sätt att alla elever skulle spela upp sin läxa och få
en ny läxa förberedd en gång i veckan på de timmar som stod
till förfogande. Medan man väntade på sin tur, höll man på
med musikteorin. 39)
I pianoundervisningen använde
Illberg A Hennes' Pianoskola för hemmet, Brähmigs Pianoforteschule samt en bok av Herz respektive Kalkbrenner. Eleverna spelade också olika
fyrhändiga stycken, sonatiner av Clementi och av Kuhlau, etyder av Czerny
samt flera salongsstycken. Man spelade dessutom också sonater av Beethoven,
Mozart och Kuhlau. I orgelundervisningen användes F W Schützes Orgelschule. Dessutom torde man ha använt den koralbok som hade getts
ut 1871. Eleverna lärde sig spela koraler och preludier på orgel med
pedal. I pedalen skulle båda fötterna användas. 40)
5. ÖVRIG MUSIKVERKSAMHET VID SEMINARIET
5.1
Soaréer
5.1.1 Majniemi-soaréer
Majniemi-soaréerna
hölls till förmån för inköpandet och återuppförandet
av Z Topelius' gamla sommarstuga Majniemi. Den här sommarstugan fanns ursprungligen
på Alörn i Nykarleby skärgård. Soaréerna kallades
därför efter Topelius' sommarstuga. 41)
Den
första soarén för det här ändamålet hölls
den 6 september 1895. Seminaristerna skötte programmet helt själva och
hade enligt ortstidningen all heder av sina prestationer. Den andra soarén
hölls den 22 november 1895. Båda de här soaréerna hölls
i seminariets festsal och var slutsålda. Detta får enligt ortstidningen
dels tillskrivas det goda ändamålet, dels de unga tillställarnas
prestationer. Den tredje soarén gick av stapeln den 11 april 1896. Den
fjärde soarén hölls den 23 oktober 1896 och fick en lika stor
uppslutning från publikens sida som de tidigare soaréerna. Enligt
referatet i ortstidningen utfördes programmet väl och till allas belåtenhet. 42)
Man
anordnade också en Majniemi-soaré i rådhuset i Jakobstad den
17 december 1896, och den här soarén var också talrikt besökt.
Enligt ortstidningen var programmet väl valt samt både rikt och omväxlande.
Efter soaréns slut vidtog en av jakobstadsunga arrangerad dans, som pågick
till midnatt. 43)
Seminaristerna höll sin femte
Majniemi-soaré den 24 februari 1897 vid seminariet i Nykarleby. Den här
soarén var inte lika välbesökt som de föregående soaréerna,
trots att programmet enligt ortstidningen var rätt omväxlande. Den här
soarén var den sista för det här ändamålet. Man ordnade
också ett lotteri till förmån för Majniemi den 1 maj 1897,
och det lotteriet lyckades enligt förväntan väl. 44)
Den
26 augusti 1897 gjorde seminariets elever och lärare en utfärd till
Majniemi. Sommarstugan hade nu uppförts på sin ursprungliga plats,
och den överlämnades i samband med den här utfärden till Topelius,
som var närvarande. 45)
5.1.2 Övriga soaréer
Man höll också andra soaréer
vid seminariet under Illbergs tid som lektor där. Bl.a. gav man en musikalisk
soaré den 18 mars 1885 i seminariets festsal. På programmet stod
föredrag, kör- och kvartettsång samt pianomusik. 46)
Den
26 januari 1891 gav man vid seminariet en soaré till förmån
för de brandskadade. Tre eldsvådor hade nämligen rasat i Nykarleby.
På programmet stod bl.a. kvartettsång av en enkel kvartett, som var
sammansatt av lärarkandidater. Som man på förhand kunde vänta
sig, var den här soarén talrikt besökt. 47)
En
soaré till förmån för de nödlidande anordnades i seminariets
festsal den 9 februari 1893. På programmet stod bl.a. kvartettsång
och pianosolo. Seminariets elever utförde det mesta av programmet själva
och hade enligt ortstidningen all heder av sina prestationer. Man gav samma program
på nytt följande dag men till nedsatt pris. 48)
5.2 Körer och kvartetter
Illberg hade eleverna från
första början att sjunga i stämmor dels på tonträffningstimmarna,
dels på samsångstimmarna. Enligt läroplanen en timme per vecka.
Vid behov höll man extra övningar under fritiden. Under timmarna måste
alla med betyg i sång vara närvarande, medan de som inte kunde sjunga
tillfredsställande rent avskildes vid uppträdandena. 49)
Seminaristerna deltog troligen redan på 1880-talet i stadens sångförening,
som utgjorde en blandad kör. Dessutom sjöng man blandade körsånger
på seminariet under de samsångstimmar övningsskoleleverna var
närvarande. 50)
Dessutom medverkade sångbegåvade
seminarister ibland i de kvartetter som fanns i Nykarleby stad vid den här
tiden. Sång av både enkel och dubbel kvartett förekom inom seminariets
ram, främst vid olika festtillfällen. 51)
5.3 Gästande artister
Nykarleby hade vid den här tiden
ett gott anseende som konsertort trots sin ringa folkmängd. Både solister
och sammanslutningar gästade staden. Seminaristerna besökte konserterna
flitigt. 52) Följande konserter hölls vid seminariet
under den ifrågavarande perioden.
Sångerskan Aino Ackté
besökte Nykarleby två gånger under loppet av ett halvt år,
nämligen i augusti 1893 och i januari 1894. Båda gångerna gav
hon en konsert vid seminariet, varvid hon framförde sånger av bl.a.
C Gounod, O Merikanto och J Sibelius. Hon biträddes båda gångerna
av fru Emmy Achté och en musikvän. 53)
Basbarytonen
Niels Jansen gav en konsert i Nykarleby den 11 oktober 1888. Programmet upptog
bl.a. sånger av W A Mozart och G Wennerberg. 54)
Dessutom
besöktes Nykarleby av åtminstone tre rikskvartetter, nämligen
Svenska Kvartettsångarne, Lagerheimska kvartetten och Edgrenska kvartetten.
Den förstnämnda kvartetten konserterade inte mindre än tre gånger
i Nykarleby: den 12 februari 1882, den 19 mars 1889 och den 20 april 1893. Lagerheimska
kvartetten gav sin enda konsert i Nykarleby den 17 mars 1890, medan Edgrenska
kvartetten besökte Nykarleby den 14 januari 1887. 55)
6. SAMMANFATTNING
Seminarierna hade
en viktig uppgift att fylla i samhället, nämligen att tillfredsställa
fältets behov av folkskollärare. Men den här uppgiften hade också
en annan sida, som dels var att ge tillräcklig kunskap i läroämnen
vid dåtida folkskolor, dels att ge de blivande lärarna pedagogisk övning
och färdighet. 56)
Nykarleby seminariums första
musiklektor F V Illberg kan anses ha uppfyllt sin del av ovannämnda
uppgift på ett bra sätt. Nykarlebybördige Einar Hedström
har i sin bok om Nykarleby ansett Illberg vara "en intresserad och skicklig
lärare". 57) Skolrådet J L Birck,
som också hade sina rötter i Nykarleby, har i artikeln om sin barndomsskola
(= övningsskolan vid Nykarleby seminarium) sagt följande om Illberg:
"Grunden till skolsångens relativt höga nivå både
i seminariet och normalskolan hade lagts av lektorn i sång och musik, F. V.
Illberg". 58) Illberg lär ha ägnat mycket
tid åt bl.a. undervisningen i tonträffning. Han omformade även
Émile Chevés tonträffningsmetod så att den passade hans
syften. Med den här metoden lyckades Illberg nå goda resultat.
Vid
seminariet i Nykarleby var man öppen gentemot sin miljö. Den här
öppenhet tog sig bl.a. uttryck i att seminariets lärare och elever ordnade
fester och soaréer för allmänheten i seminariets lokaliteter.
Dessutom användes seminariets festsal flitigt av artister som gästade
Nykarleby. Bl.a. Aino Ackté och tre rikssvenska manskvartetter höll
sina konserter där.
Under den tid Nykarleby seminarium verkade fick
en stor del av kör- och orkesterdirigenterna i Svenskfinland sin grundutbildning
där. 59) Av den anledningen anser jag det vara viktigt
att klarlägga hur undervisningen var upplagd även under lektor F V
Illbergs tid. Detta har jag försökt göra i den här fackuppsatsen.
KÄLLOR OCH LITTERATUR
A. Otryckta
källor
Nykarleby, |
Nykarleby
församlings arkiv (NFA) |
I Aa 16-18 |
Kommunionböcker
för Nykarleby stad 1870-1900 |
I Bb 5 |
Längder
över utflyttade från Nykarleby stad och landskommun 1856-1903 |
I F 2-3 |
Längder över döda och begravna
i Nykarleby stad 1805-1944 |
Vasa, |
Vasa Landsarkiv (VLA) |
|
Nykarleby
seminariums arkiv (NSA) |
Ab 1-4 |
Seminariets
klassjournaler, klass I-IV |
Bd 1 |
Förteckningar
över genomgångna lärokurser 1874-1958 |
Ca
1 |
Protokoll över lärarkollegiets sammanträden 1882-1897 |
Dc 1 |
Årsberättelser 1884-1909 |
Ea 7 |
Ankomna brev och cirkulär 1896-1898 |
B. Böcker och signerade artiklar i samlingsverk |
Ahlbeck 1979 |
Ahlbeck,
R, Musiken vid Nykarleby seminarium 1873-1971, Nykarleby, 1979 |
Allardt 1966 |
Allardt, E, Folkskolläraren
som samhällsmedlem (Finlands folkskola 100 år (Helsingfors, 1966),
131-150) |
Birck E 1988 |
Birck,
E, Nykarleby stads historia 1620-1975 (del
III; 1876-1975), Nykarleby, 1988 |
Birck J L 1957 |
Birck,
J L, Min barndomsskola. Hågkomster
från Nykarleby Seminariums övningsskola 1893-1901 (Skolhistoriskt
arkiv IV (Ekenäs, 1957), 5-26) |
Carlquist 1948 |
Carlquist,
G, Uno Cygnaeus (Svensk Uppslagsbok, andra upplagan (Malmö, 1948), 745) |
Cavonius 1982 |
Cavonius, G, Uno
Cygnaeus (Uppslagsverket FINLAND, band 1 (Helsingfors, 1982), 212) |
Cavonius 1984 |
Cavonius, G, Nykarleby
seminarium. Matrikel 1873-1971, Helsingfors, 1984 |
Geber 1983 |
Geber,
E, Det folkliga musiklivet (Svenska Österbottens historia IV (Vasa, 1983),
435-548) |
Hagfors 1923 |
Hagfors,
K J, Nykarleby seminarium 1873-1923. Minnesskrift
utgiven till seminariets 50-årsfest den 8 och 9 juni 1923, Nykarleby,
1923 |
Hedström 1958 |
Hedström,
E, Nykarleby. Min barndoms och min ungdoms
stad, Jakobstad, 1958 |
Rainbow 1980 |
Rainbow,
B, Galin - Paris - Chevé method (The New Grove Dictionary of Music and
Musicians (1980), 99-100) |
Schalin 1898 |
Schalin,
Z, Folkskollärareseminarium i Nykarleby 1873-1898. Berättelse öfver
dess uppkomst och 25-åriga verksamhet, afgifven till årsexamen 1898,
Nikolaistad, 1898 |
Schantz 1958 |
Schantz,
H F E v, Nykarleby folkskollärarseminarium. Matrikel 1873-1957, Nykarleby,
1958 |
Tonberg et al 1992 |
Tonberg,
P (huvudredaktör), Vår hembygd Nykarleby. Hembygdsbok för skola
och hem, Vasa, 1992 |
Walin 1975 |
Walin,
S, Émile Chevé (SohlLex, andra rev. o. utv. uppl. (1975), 74) |
C. Musikalier |
Gripenberg 1881 |
Gripenberg, G A, Studentsånger
(Häfte IV), Helsingfors, 1881 |
Hahl 1871-1876 |
Hahl,
D, Studentsånger (Häfte I-III), Helsingfors, 1871-1876 |
Hedenblad 1883-1914 |
Hedenblad, I, Studentsången.
Vald Samling af Fyrstämmiga Körer och Qvartetter för Mansröster
(Del I-IV), Stockholm, 1883-1914 |
Lewerth 1872 |
Lewerth,
C J, Gammalt och nytt. Fyrstämmiga sånger för mansröster,
Örebro, 1872 |
D.
Osignerade tidningsnotiser |
MÖ |
Mellersta
Österbotten, årgång 1882 |
NP |
Norra
Posten, årgång 1883 |
ÖP |
Österbottniska
Posten, årgångarna 1884-1897 och 1904 |
FÖRKORTNINGAR |
Anv.år |
användningsår |
arr. |
arrangemang/arrangör |
ht |
hösttermin |
MÖ |
Mellersta
Österbotten |
NFA |
Nykarleby
församlings arkiv |
NP |
Norra
Posten |
NSA |
Nykarleby seminariums
arkiv |
pk |
protokoll |
SohlLex |
Sohlmans musiklexikon |
Textförf. |
textförfattare |
TG |
Topografica-samlingen |
Tons. |
tonsättare |
t/v |
timme/vecka |
uppt. |
upptecknat |
VLA |
Vasa
Landsarkiv |
vt |
vårtermin |
ÖP |
Österbottniska Posten |
övers. |
översättare |
Bilaga Sångrepertoaren
vid seminariet 1873-1897
Bl.a. de här sångerna och koralerna
sjöngs på sångtimmarna under Fredrik Vilhelm Illbergs lektorstid
vid seminariet. En del av dem fanns även upptagna på programmet vid
fester, soaréer och årsavslutningar. Jag har valt att gruppera sångerna
i alfabetisk ordning under respektive tonsättare/arrangör, som också
är ordnade i alfabetisk ordning. Dessutom anger jag vilka läsår
respektive sång fanns upptagen på repertoaren.
[Förändringar jämfört med originalet:
- Textförf./övers.
har en egen kolumn. För att spara utrymme har jag överfört den
texten vid de två förekommande fallen till kolumnen Sång.
- Tonsättarens/arrangörens namn redovisas endast vid första verket.]
Tons./arr. |
Sång |
Anv.år |
Abt, F |
Trummarsch |
1881-85 |
Ahlström |
Slumra ljuva |
1892-93 |
Allen, R |
Lyft ditt huvud |
1889-90 |
Bay, R |
Til Dannebrog |
1888-91,
1892-94, 1895-96 |
Becker |
Krigssång |
1884-85 |
Becker, J |
Marsch |
1882-85 |
Bellman, CM |
Fredmans
epistel nr 25 (arr. av K J Moring) |
1883-84 |
Fredmans epistel nr 30 |
1885-86,
1887-88 |
Fredmans epistel nr 31 |
1878-79,
1883-84, 1885-86 |
Fredmans epistel
nr 80 (arr. av K Collan) |
1885-86, 1887-88 |
Fredmans sång nr 64 |
1893-94, 1895-96 |
Trio ur Bacchi Tempel (arr. av A P Berggreen) |
1882-84 |
Berggreen, AP |
För
sanning och rätt |
1874-76 |
Goda tonen |
1889-90 |
Till Husgudarna |
1889-90 |
Bull, O |
I eensomme stunde |
1884-85 |
Säterjäntans Söndag |
1885-86 |
Carey |
Svenska och engelska
folkvisor |
1893-95 |
Collan,
K |
Savolaisen laulu |
1875-76, 1877-78,
1880-86, 1887-90, 1891-92, 1893-94, 1895-97 |
Stjärnan
(arr. av R Faltin) |
1880-82, 1885-86 |
Vasa marsch (arr. av F V Illberg) |
1873-74,
1875-76, 1877-79, 1880-90, 1891-92, 1893-94, 1895-96 |
Cronhamn, JP |
Jaktsång |
1883-84 |
Jägarsång |
1883-85,
1894-95, 1896-97 |
Studentsång |
1877-86,
1894-95, 1896-97 |
Crusell,
BH |
Hymn |
1887-88, 1890-91, 1896-97 |
Nordens enhet |
1885-86,
1887-89, 1893-94 |
Rings drapa |
1893-94,
1896-97 |
Till Norden |
1875-76,
1877-78 1881-82, 1885-86, 1888-89, 1893-95, 1896-97 |
Dürrner, RJJ |
I stormen |
1887-89 |
Ehrström, FA |
Sången |
1878-79,1883-84,
1885-86, 1888-89, 1891-93 |
Vid en
källa |
1876-77, 1878-85, 1888-90, 1891-92 |
Faltin, R |
(arr.) Finska
rytteriets marsch i 30-åriga kriget |
1876-77 |
Fernberg |
Vårsång |
1883-85,
1888-90 |
Flemming, FF |
Horatii
Ode XXII |
1887-90 |
Frieberg,
FA |
Sångarfanan |
1882-88, 1893-94,
1896-97 |
Geijer, EG |
Kväll
och frid |
1884-85 |
O
yngling om du hjärta har |
1886-87 |
Studentsång |
1886-87 |
Svanevits sång |
1879-80, 1881-82,
1886-90, 1891-92 |
Grieg, EH |
Sangerhilsen |
1888-90 |
Gustaf (prins) |
Studentsång.
Textförf. H Sätherberg |
1885-86, 1893-95 |
|
Vårsång.
Textförf. H Sätherberg |
1885-89 |
Haeffner, JCF |
Carl
XII:s marsch vid Narva (arr.) |
1877-80, 1882-83 1887-90,
1893-94 |
Nykarleby
seminaristers marsch (arr.) |
1882-83, 1893-94, 1895-96 |
Skaldis klagan (gammal folkdans, arr.) |
1882-86,
1887-89, 1890-91 |
Hartmann, JPE |
Nordens
Kvinde |
1888-90 |
Hedin,
LG |
Till Österland vill jag fara (svensk folkvisa, arr.) |
1892-94 |
Hertell, A |
Jag hälsar
dig |
1884-85 |
Hämäläinen,
L |
Fader vår |
1879-81 |
Illberg, FV |
Begravningspsalm
(arr.) |
1881-82 |
Du
vida fjärd, du klara vik |
1882-83 |
En högtidsdag |
1895-96 |
Finland i sorg |
1893-95 |
Finska rytteriets marsch i 30-åriga kriget (uppt., arr.) |
1880-84, 1885-86, 1888-90, 1895-96 |
Fosterländsk sång |
1888-90 |
Hell Furste Dig för varje bragd |
1879-81,
1882-83 |
Hymn till E Lönnroth
den 17 april 1882 |
1881-82 |
Hymn
till Hans Kejserliga Majestät Alexander II (arr.) |
1878-80,
1893-94 |
I kvällen (komp., arr.) |
1888-94 |
Konungen dör |
1888-90,
1892-93 |
Morgonsång |
1895-97 |
M Stenbocks fältmarsch (arr.) |
1889-90,
1895-96 |
På Punkaharju |
1875-76,
1878-81 |
Skärgårdsfolksmarsch |
1895-96 |
Skärgårdsgossens visa |
1889-1894,
1895-96 |
Vak upp kring hundra mila
stränder |
1875-76 |
Valkealan
hienoo (gammal folkdans, arr.) |
1888-90, 1892-93 |
Valkealan suusta (uppt., arr.) |
1892-93 |
Vid en väns död |
1876-77,
1887-90 |
Vid hemmets strand |
1882-83 |
Vår fosterländska sång |
1895-96 |
Österbottnisk folkmelodi (uppt., arr.) |
1876-77,
1887-90, 1891-92 |
Josephson,
JA |
Kyrie eleison |
1887-90 |
Serenad |
1885-86 |
Stjärnorna tindrar re'n |
1891-92 |
Vårsång |
1885-86 |
Kapfelmann, EJAv |
Vårsång |
1878-80,
1885-86, 1888-89, 1894-95 |
Kjerulf,
H (arr.) |
Astri, mi Astri (norsk folkvisa) |
1885-86,
1888-90 |
Norges fjelde |
1881-87,
1888-89, 1893-94, 1895-97 |
Noriges
värn |
1881-82, 1883-84, 1885-87 |
Kreutzer, C |
Herdens Söndagssång |
1887-90 |
Jag söker dig |
1891-92 |
Kapellet |
1887-89, 1891-92 |
Vad är det väl som på bergväggen
står? |
1875-76 |
Ynglingasång |
1878-80 |
Krøyer, HE |
Dansk
fædrelandssang |
1883-87, 1891-93, 1894-95, 1896-97 |
Kücken, F |
I skogen |
1884-85 |
Lagercrantz, LVA |
Källan |
1877-78,
1881-83 |
Lagi, R |
Mässan
(arr.) |
1879-80 |
Lewerth,
CJ |
Folkmarsch från Orsa i Dalarna |
1881-82 |
Folkvisa från Norrland (arr.) |
1874-76,
1880-82, 1889-90 |
Neckens polska
(svensk folkvisa, arr.) |
1881-82, 1892-93, 1894-95 |
Suomen salossa (finsk folkvisa, arr.) |
1881-82 |
Till den svenska foster jorden (svensk folkvisa,
arr.) |
1874-76 |
Lindblad,
AF |
En sommarafton |
1884-85 |
Lindblad, OJ |
Hymn
till kung Oscar |
1878-80 |
Jag
vet ett land |
1886-87 |
Längtan
till landet |
1873-74, 1875-76, 1878-79, 1880-85, 1888-90,
1891-92 |
Naturen och hjärtat |
1874-76,
1884-85, 1895-96 |
Stridsbön |
1884-86,
1891-92 |
Studentsång |
1890-91 |
Svenska folksången |
1879-80 |
Tusenskönan |
1884-85 |
Ur Ossians dunkla sagovärld |
1887-88 |
Vårsång |
1881-82 |
Ångbåtssång |
1882-85 |
Marschner, AE |
God natt |
1888-89,
1891-92, 1894-96 |
Mendelssohn,
F |
Jägarens avsked |
1875-76, 1879-80,
1882-83, 1887-89, 1896-97 |
På
vattnet |
1884-85 |
Moring,
KJ |
Skön Jenny |
1881-82, 1891-92 |
Tuoll'on mun kultani (finsk folkvisa, arr.) |
1875-76 |
Müller |
Jägarna
i skogen |
1878-79, 1881-82, 1883-85 |
Möhring, F |
Sov i ro |
1887-89 |
Möller, H |
Island |
1892-94,
1895-96 |
Möller, N |
Vindarnas
kör |
1878-80, 1881-82, 1883-84 |
Neithardt, HA |
Sång till
glädjen |
1883-85 |
Vårsång |
1884-85 |
Nordblom, JE |
Fäderneslandet |
1876-77,
1878-80, 1882-83, 1890-91, 1893-94, 1896-97 |
Sång
på första maj |
1873-76, 1880-1885, 1886-89 |
Nordraak, R |
Norsk fädrelandsang |
1880-87,
1888-89, 1892-93, 1894-95, 1896-97 |
Ohlson,
L |
Domardansen |
1884-85 |
Pacius, F |
Björneborgarnas
marsch (arr. av F V Illberg) |
1873-78, 1879-86, 1888-90,
1891-92, 1895-97 |
Soldatgossen (arr.
av F V Illberg) |
1890-92, 1895-96 |
Studentsång |
1893-94 |
Suomis sång |
1876-80, 1881-86, 1887-90,
1891-94, 1895-96 |
Vårt land |
1873-76,
1877-86, 1888-92, 1893-94, 1896-97 |
Rasmussen,
PE |
Danmark, dejligst vang og vænge |
1889-90 |
Reissiger, EA |
Till Sverige |
1894-95 |
Rogert, DL |
Dansk nationalsang |
1874-76,
1887-88, 1893-94 |
Roselli,
RR |
Julsång |
1885-87 |
Sylvias sång |
1890-91 |
Sång till glädjen |
1889-90 |
Sanne, V |
God natt |
1888-90 |
Schäffer |
Aftonen |
1890-91 |
Sefve, V |
Hyddan i dalen |
1888-91 |
Stunz, JH |
Studentmarsch |
1882-85 |
Studentsång |
1875-76,
1881-83, 1884-85, 1886-87, 1888-89, 1893-97 |
Söderman,
JA |
I bröllopsgården |
1896-97 |
Sjung, sjung |
1883-86,
1887-89, 1895-96 |
Tullberg, OF |
Studentmarsch
på Gustaf II Adolfs dödsdag |
1879-83, 1886-87,
1888-89, 1894-95 |
Uddén,
OW |
Jagträng |
1896-97 |
Jaktsång |
1878-80,
1883-85, 1894-97 |
Jägarsång |
1881-82 |
Marsch |
1894-95 |
Weber, Cmv |
Morgonsång |
1888-91,
1892-93, 1894-96 |
Svärdssång |
1878-80,
1887-89 |
Zigenarsång |
1888-89 |
Wennerberg, G |
Frihetshymn |
1880-82 |
Hymn |
1896-97 |
Hör oss Svea |
1896-97 |
Konungaed |
1881-82, 1883-86 |
Nordisk studentsång |
1883-86,
1887-91, 1892-93, 1894-95 |
Studentsång |
1883-86,
1887-91, 1892-93, 1894-95 |
Stå
stark, du ljusets riddarvakt |
1877-80, 1892-93 |
Sång |
1893-94 |
Sångarhymn |
1896-97 |
Werner, H |
Serenad |
1876-77 |
Weyse, CEF |
Sang for
danske |
1889-90 |
Witt,
T |
Serenad |
1890-91 |
Vogler, GJ |
Halleluja |
1883-84 |
Hosianna |
1879-92, 1893-94,
1895-97 |
1) |
Ahlbeck 1979. |
2) |
De här luckorna är framför allt tydliga
på s. 42 i nämnda bok. Det finns nämligen material om detta både
i Landsarkivet i Vasa och i Nykarleby gymnasiums källare. Vidare upptäckte
jag brister och diverse felaktigheter även på andra sidor i den här
boken, bl.a. på s. 29-30, 34-36 och 44-45. |
3) |
På det här området råder det
nämligen också luckor, dock i något större format. |
4) |
Carlquist 1948, 745; Allardt 1966, 131-132; Cavonius 1982, 212. |
5) |
Allardt 1966, 131-132. |
6) |
Tonberg et al 1992, 78. |
7) |
Schantz 1958, 21-27; Cavonius 1984, 7-8. |
8) |
Ekenäs fick det kvinnliga folkskollärarseminariet. Schantz 1958, 22. |
9) |
Birck E 1988, 130, 136 och 144. |
10) |
Hagfors 1923, 13-14; Birck E 1988, 144. |
11) |
Schantz 1958, 25. |
12) |
Birck E 1988, 218; Tonberg et al 1992, 78-79. |
13) |
Hagfors 1923, 60; Schantz 1958, 23-24. |
14) |
Hagfors 1923, 56-57. |
15) |
Birck J L 1957, 9-10 och 13. |
16) |
Vakant. |
17) |
Schalin 1898, 24; Hagfors 1923, 37 och 95-96; Schantz
1958, 44; Ahlbeck 1979, 8-9; Hbl 29/1 1904; ÖP 5/2 1904. |
18) |
Illberg var sånglärare vid växelundervisningsskolan
och söndagsskolan 1859-1862, andra lärare vid växelundervisningsskolan
1862-1873 och andra lärare vid högre folkskolan för pojkar 1869-1873.
Hagfors 1923, 96; Ahlbeck 1979, 9. |
19) |
Kalligrafi = skönskrivningskonst. Det här
ämnet kallades ibland också stilskrivning. Hagfors 1923, 56. |
20) |
Hagfors 1923, 36-37 och 96; Schantz 1958, 44; Ahlbeck 1979, 9; Pajamo 1988, 543;
Hbl 29/1 1904; ÖP 5/2 1904. |
21) |
Sonen och den ena dottern dog i lungsot, medan den
andra dottern dog i scharlakansfeber. NFA I Aa 16 1870-1879 (s. 171), I Aa 17
1880-1889 (s. 130), I Aa 18 1890-1900 (s. 124), I F 2 1805-1892 och I F 3 1893-1944. |
22) |
Gånge Rolf var pseudonym för lektor V
K E Wichmann. Hedström 1958, 123-124. |
23) |
Hedström 1923, 122; Ahlbeck 1979, 9; ÖP
5.2.1904. |
24) |
Hagfors 1923, 38 och 96; Ahlbeck 1979, 9-10; ÖP
5/2 1904. |
25) |
VLA NSA Ca 1 pk 14.9.1897, § 6; VLA Ea 7: skrivelse
nr 603 (Öfverstyrelsen för skolstyrelsen i Finland); NFA I Bb 5 1856-1903:
nr 51-54 år 1897; Ahlbeck 1979, 9-10. |
26) |
VLA NSA Ab 1-4, Bd 1, Ca 1 pk 23.9.1886 (§
1) samt Dc 1 årsexamensprogram 1894 och 1897; Ahlbeck 1979, 8. |
27) |
Hagfors 1923, 55. |
28) |
Hagfors 1923, 56; Schantz 1958, 31; Cavonius 1984,
7. |
29) |
VLA NSA Bd 1. |
30) |
De här elementen var enligt Illberg att lära
sig skriva noter, intervaller och skalor i alla tonarter samt i både F-
och G-klav. VLA NSA Bd 1. |
31) |
VLA NSA Ab 1-4, Bd 1 och Dc 1 (årsexamensprogram
1984 och 1897); Ahlbeck 1979, 34. |
32) |
VLA NSA Ab 1-4 och Bd 1. |
33) |
Walin 1975, 74; Ahlbeck 1979, 9; Rainbow 1980, 99-100. |
34) |
Ahlbeck 1979, 9 och 42. |
35) |
Tonografi = uppteckning av korta tonsatser på
griffeltavlor. De här tonsatserna spelades först av Illberg. VLA NSA
Bd 1. |
36) |
VLA NSA Ab 1-4, Bd 1 och Dc 1 (årsexamensprogram
1894 och 1897); Ahlbeck 1979, 29-30. |
37) |
VLA NSA Ab 1-4, Bd 1 och Dc 1 (årsexamensprogram
1894 och 1897); Ahlbeck 1979, 30. |
38) |
VLA NSA Ab 1-4 och Bd 1. |
39) |
VLA NSA Ab 1-4 och Bd 1; Ahlbeck 1979, 23. |
40) |
VLA NSA Ab 1-4, Bd 1 och Dc 1 (årsexamensprogram 1894 och 1897); Ahlbeck
1979, 35-37. |
41) |
ÖP 7.9.1895; Ahlbeck 1979, 160. |
42) |
ÖP 7/9, 16/11 och 23/11 1895 samt 11/4, 17/10 och 24/10 1896. |
43) |
ÖP 12/12 och 19/12 1896. |
44) |
ÖP 13/2, 20/2, 27/2, 6/3, 3/4, 1/5 och 8/5
1897. |
45) |
ÖP 28/8 1897; Schantz 1958, 27. |
46) |
ÖP 46) 12/3 1885. |
47) |
ÖP 29/1 1891; Ahlbeck 1979, 160. |
48) |
ÖP 2/2, 9/2 och 19/2 1893. |
49) |
Ahlbeck 1979, 60. Jämför
avsnittet 4.2.3 |
50) |
Ahlbeck 1979, 62. Jämför
avsnittet 4.2.3. |
51) |
Ahlbeck 1979, 58. Jämför
avsnittet 5.1. |
52) |
Ahlbeck 1979, 8. |
53) |
ÖP 20/1 1894; Ahlbeck 1979, 224. |
54) |
ÖP 11/10 1888. |
55) |
ÖP 13/1 och 20/1 1887, 14/3 och 21/3 1889,
6/3 och 20/3 1890 samt 20/4 1893; Ahlbeck 1979, 223. |
56) |
Hedström 1958, 122. |
57) |
Hedström 1958, 122. |
58) |
Birck J L 1957, 20. |
59) |
Ahlbeck 1979, 5. |
|