Joel Hägglund: Bondeson, senare emigrant Amerikafarare, spelman,
småbrukare, agent, tullvakt. Född i Nykarleby landskommun,
Ytterjeppo by, den 26 oktober 1879. Avled i Nykarleby den17 januari 1953.
Det var inte bara för fotografen som spelmannen Joel Hägglund
klädde sig i högtidsdress med skarpkrage. Skarpkragen satt
också på när Joel var på ”turné”. |
Joel Hägglund var en stor idealist;
människovän, fredsvän och ett stort original. Han hade
gått folkskola och folkhögskola. Han hade sex syskon, en bror
och fem systrar. Dessa emigrerade alla till Amerika, utom systern Manda
som bodde i föräldrahemmet med Joel hela livet.
En ännu levande kamrat till Joel berättar:
Joel Hägglund började som ung gosse spela fiol i hemmet i Ytterjeppo.
Han var redan då uppfinningsrik och hans första fiol bestod
av en ”langskravabanka” [stolpe som håller lasten kvar
på långflake] på vilken han hade satt stall och strängar
och spelade på det sättet.
Joels mor tyckte att det var synd att spela,
så hon förbjöd Joel att spela i hemmet. Hon sade att det
var av jävulen. Då brukade han sitta på stugtaket och
spela. Mamman gick upp på vinden, dunkade i taket och sade att det
var av den onde det han spelade. Joel gav sig inte, utan han fortsatte
att spela.
William Knuts, sagesmannen, berättar
att småpojkarna med stort intresse brukade lyssna till Joels musik.
Han hade en liten rundbottnad båt, i vilken han brukade sitta och
spela på sin fiol i Nykarleby älv som flöt förbi
hans hem.
Då stränderna var höga ekade
det så, att pojkarna ibland inte visste varifrån musiken kom.
Småpojkarna trodde att det var näcken
själv som spelade. Joel var snäll och pojkarna fick gärna
lyssna till hans fiolspel.
Då William Knuts blev äldre fick
han gå i ”lära” hos Joel Hägglund, man spelade
då tillsammans. Ibland spelade man i stämmor. Joel spelade
första fiolen och William fick spela andra fiolen. Joel hade valt
ut vackra smekande melodier, som man spelade ihop.
Inga danser
Det var dock aldrig fråga om att spela på danser. Ytterjeppoborna
ville att Joel skulle börja spela på deras danslave, men det
gjorde Joel aldrig. Han hade sån känsla för musiken, så
han kunde inte förmå sig att börja spela på en danstillställning.
Han njöt av att spela blott för musikens skull.
William Knuts berättar vidare: Joel
Hägglund byggde flere fioler. Han brukade säga åt Knuts:
”Det är bäst att laga fiolen själv, så får
man den så bra som man själv vill ha den.”
Jag har spårat hans fioler och en
finns ännu med N:o 5 antecknat i fiolens botten. Den finns hos skoldirektören
Pehr Tonberg i Nykarleby.
Joel Hägglund var en stor idealist.
Han brukade säga: ”Leben und lassen leben” Så var
han också en stor fredsvän. Dock hade han inte vidare handlag
med kvinnor, så det blev inte vidare odysséer på det
området.
Sedan Joel Hägglund gått i folkhögskolan
i Kronoby, ökade hans intresse för musiken ännu mera. Han
började ”teckna” upp folkmusik som spelades i bygden. William
Knuts säger att Joel kunde noterna perfekt, och kunde även transponera
från en tonart till en annan.
Han komponerade också, men så
vidare bra blev det inte med det försöket. Några polkabitar
har han dock komponerat. Jag har i min ägo Källbackpolkan och
Tjitikapolkan.
Historien om krigsfången
William Knuts berättar den näpna historien om ”krigsfången”
(1918). Knuts var och vaktade vid ”Nystedts” [Bankgatan 17]
i Nykarleby, där man hade sjukstuga för ryska fångar.
En tidig morgon hörde Knuts då
en av fångarna spelade så vackert på fiol. Knuts gick
dit och frågade om fången ville sälja sin fiol. Det skulle
han göra för sju brödkakor. William gick till Joel Hägglund
och så skaffade denne tio bröd, lade dem i en ryggsäck
och så gick man till sjukstugan för att göra handel.
Men först skulle då fången
spela. Han var virtuos och spelade mycket vackert.
Då man skulle börja göra
affären med fiolen sade Joel: ”Du ser väl att fången
har fiolen lika kär som sitt eget liv.” Joel tog fram brödkakorna,
gav dem åt fången och så gick man bort. [Stämmer
inte riktigt överens med Krigsfången av William Knuts, publicerad i Österbottniska Posten 1960.]
Wilhelm Marklund, Nykarleby berättar
att han känt Joel Hägglund ända från 1920-talet.
Joel var ett stort original på många sätt.
Han var dock snäll och framför
allt mycket kunnig fiolspelman och så kunde han många konster.
Marklund visste att Joel åtminstone byggt två fioler. Han
hade bl.a. en gammal fiol som han fått i Vexala, men den var utan
lock. Joel sökte länge efter bra material till fiollocket. Så
brukade han berätta att han fann en planka på begravningsplan
och från denna fick han ett bra lock till fiolen. Joel avled år
1953. Han hann ej få fiollocket riktigt färdigt.
I dag har jag lyckats få fiollocket
lagat. Torsten Johnson från Nykarleby har slutfört Joels arbete.
Fiolen har mycket vacker diskret klang och är lättspelad.
Torsten Johnson vet berätta att Joel
brukade säga om fiolbyggandet att man ska arbeta med fiolen varje
dag ett helt år, så blir det en bra fiol. Den ska vara med
så att säga i alla väder under året.
Den ondes melodi
Joel kunde även spela en bit, som ”den onde själv”
hade lärt ut åt en spelman, som han mött i Karvatskogen.
Undertecknad har ej lyckats lista ut vilken bit det skulle vara, kanske
den inte finns upptecknad.
Joel var även försäkringsagent
för bolaget Kaleva. I Amerika var Joel 10 år i seklets början.
Han hade lärt sig bra engelska via studier i aftonskola.
En rik man från Amerika
Verkmästare Eliel Backlund från Nykarleby (träkukko) berättar om Joel Hägglund
och några särdrag hos denne.
Joel Eliel Backlund gick i folkhögskola
i Kronoby tillsammans med Joel och var tillsammans med honom i Amerika.
När de kom till folkhögskolan kunde Joel inte tabulan [multiplikationstabellen]
och han blev placerad i en grupp elever för särundervisning.
Joel var dock fiffig och när Joel kom ut från skolan var han
i grupp ett.
Joel Hägglund och Eliel Backlund återvände
från Amerika året 1907. Då var Joel en rik man. Han
hade sparat ihop ett belopp om 15.000 dollar. Det motsvarade den tiden
två större hemman. När Joel avled 1953 hade
han 100.000 mk kvar. Inflationen hade ätit upp han besparingar. Joel
hade levt ”som masken i trä” och sålunda icke tärt
på kapitalet i onödan.
Ingenting kunde rubba Joels spelglädje.
Han fortsatte att spela och syssla med sina fioler.
Viktor Andersson, ”mästerspelmannen”
från Jeppo berättar att han spelat mycket tillsammans med Joel
Hägglund i unga år. Han ansåg Joel vara en mycket skicklig
spelman.
Andersson hade följt med när Joel
skar ”inläggen” i fiollocken och han gjorde det mästerligt.
Det torde ha varit år 1974 när
Ann-Marie Häggman besökte mig och jag då talade om fiolspelmannen
Joel Hägglund. Hon blev mycket intresserad av denne spelman.
Jag har skickat in Joel Hägglunds ”upptecknade”
melodier till Folkkulturarkivet och Antti Hosioja, musiklärare vid
Lappfjärds folkhögskola, har nedskrivit alla Joels noter.
Det blev som följer: valser: 10 st,
menuetter 13 st, marscher och gånglåtar: 46 st, polkor: 11
st, polskor: 11 st, schottisar: 7 st, mazurkor: 1 st, diverse: 2 st.
Jag har en känsla av att de här
melodierna till stor del representerar Nykarlebynejden.
Jag hade samlat på Joel Hägglunds
privata saker och handlingar i en låda i källaren. Där
låg den i tjugotal år utan att jag hade haft tid att gå
igenom innehållet.
När jag började rota i lådan
kom jag underfund med att sånt som var insatt i rullar var
handskrivna noter.
Vidare fanns ett häfte numrerat, vilket
jag tycker var det allra intressantaste. Här fanns upptecknade bitar
av spelmän från orten, flere från Munsala och från
Nykarleby landskommun. En del var försedda med text.
Ännu en intressant sak. Finska folkskolan i Nykarleby hade folkdansen på sitt program. När man övade
in dessa danser var det Joel som spelade. (Noter till dessa finns ännu
kvar).
Paavo Hauta-aho berättar: Då
lärarinnan ibland var osäker på ”stegen” var
det Joel som visste hur man skulle dansa. När man var på ”turné”
spelade Joel och beledsagade till uppförandet av danserna. Han var
högtidsklädd, med skarpkrage och vitskjorta.
Bland Joels ”fudikor”
[”Lappar och strunt i en låda” enligt Sigfrid.] finns
även ett antal musikstycken klassisk musik. Han hade också
skaffat sig flera musikkataloger. Joel Hägglund hade även gjort
tidningsklipp. Dessa klipp har jag samlat och limmat i ett klippblock.
Bland materialet finns många intressanta händelser. Joel hade
klippt t.ex. referat från Nykarleby fullmäktiges sammanträden.
Vidare hade han klippt predikningar av Nykarleby församlings präster. |