Frågan om de fåtaliga
finsktalande barnens skolgång var ännu i slutet av 1800-talet ej ordnad.
Under trycket av den växande nationella finskhetsrörelsen framstod behovet
av att lösa detta problem på ett tillfredsställande sätt
alltmera påträngande. I kyrkoherde K. V. Petrell fick församlingen
från 1896 en finsksinnad herde. Flera av seminarielärarna var även
finsksinnade, såsom F. W. Sundwall, Z. Schalin, Alex. Hellgren och
Iivari Forsman (Koskimies). Fennomansk propaganda drevs även av agitatorer
från annan ort. En sådan var magister Santeri Salava från Helsingfors,
känd som ivrig fennoman. Han uppehöll sig våren 1897 i månader
i staden, officiellt för att auskultera vid seminariet, men i verkligheten
för att bedriva fennomansk agitation bland de förstockade stadsborna
på denna pursvenska ort. I Petrell trodde han sig finna en villig bundsförvant.
Han försökte få tillträde till kyrkböckerna för
att få reda på, huru många finsktalande det fanns på orten,
men avvisades. Salava föreslog då, att man skulle bilda ett ”Suomalainen
seura”. Petrell menade dock, att de fåtaliga finnarna på
orten ej skulle räcka till för ett sådant sällskap. Salava
satte då in en annons i ortstidningen, vari han uppmanade finsktalande personer
att söndagen den 30 maj kl. 6 e.m. infinna sig hos skräddarmästare
Ahlstedt, som var finne, för att stifta en finsk bildnings- och nykterhetsförening.
Ett 20-tal personer infann sig även. Mötet inleddes med ett tal på
finska av folkskolinspektorn i distriktet Kaarle Kunelius. Magister Salava framhöll
i sitt andragande, att han under sin vistelse i staden konstaterat, att finnarna
levde i elände och dryckenskap, utblottade på alla bildningsmedel liksom
hedningar. Han ville nu bilda denna förening för att hjälpa upp
situationen. Resultatet blev, att 2 personer antecknade sig som medlemmar.
Kyrkoherde
Petrell för sin del gjorde inom kort upprepade framstötar om att finskspråkig
undervisning borde ordnas för de finsktalande barnen i staden. Med anledning
härav beslöt folkskoldirektionen i nov. 1897 att hos Petrell anhålla
om uppgifter på alla barn i skolåldern, som hörde till stadskommunen.
Då
förteckningen i febr. 1898 föredrogs i direktionen, konstaterade man,
att endast 7 av kommunens barn hade finska som modersmål. Alla dessa barn
var även mäktiga svenska språket och besökte redan svenska
skolor. Direktionen fann därför ingen anledning till åtgärd
på grund av anförda omständigheter. 46)
Av allt att
döma kom dock på privat väg en undervisning på finska till
stånd redan hösten 1897. Den 6 nov. nämnda år innehåller
ortstidningen en notis, att den finska folkskolan i staden flyttats till Högbacka
hemman. De flesta eleverna var från landsbygden och endast en från
staden. Skolan synes dock ha haft otur med sin första lärarinna, fröken
Rosa Forsman, som tydligen vantrivdes med sig själv och med sin uppgift som
småskollärarinna. Den 25 febr. 1899 innehöll ortstidningen en
notis om att lärarinnan vid finska folkskolan och ordföranden i finska
föreningen Rosa Forsman blivit omhändertagen av polisen. Hon hade den
17 febr. på förmiddagen anträffats i medvetslöst tillstånd
i stationshuset i Kovjoki, där hon och stationsvakten Koivu (fr. Lillkyro)
tillbragt natten med drickande. Vid undersökningen inför magistraten
uppgav frk Forsman, att hon ej orkade leva och därför velat taga sig
av daga, vilket hon även förklarade sig fortfarande hava i sinnet. Hon
fick därför kvarstanna en tid i polisens vård. Båda kumpanerna
hade intagit gift och Koivu var illa sjuk, men klarade sig. De skildes båda
från sina tjänster och lämnade staden.
Detta var den första
finska folkskolan i Nykarleby.
Åren 19001901 var dock en ny
privat finsk skola verksam i staden. Skolan ansökte om anslag ur utminuteringsbolagets
vinstmedel för år 1900. Stadsfullmäktige förkastade ansökan
i maj 1901 med motivering, att skolan ej mera var i verksamhet. I febr. 1902 förnyade
direktionen för skolan sin ansökan, och anhöll om ett bidrag om
400 mk. ”Då nödvändigheten och nyttan af nämnda skola
för undervisning af ortens finskatalande barn torde vara oneklig, anse vi
oss icke behöfva närmare begrunda vår anhållan, utan våga
vi öfvertygade om Herrar Stadsfullmäktiges upplysta och för det
allmänna bästa nitälskande sinne framställa denna vår
begäran”, skriver direktionen. Till denna hörde av namnunderskrifterna
att döma följande personer: Karl H. Karjala, M. Leppänen, N.
Lahti, Juho Märsylä och Kustavi Koppelomäki.
Stadsfullmäktige
beslöt emellertid, att först avfordra direktionen uppgifter om elevernas
antal och kyrkskrivningsort samt om kostnaderna för skolans underhåll. 47)
Huruvida
någon sådan utredning avgavs är obekant, men i maj 1902 beviljades
skolan 200 mk ur nämnda vinstmedel.
Skolan arbetade endast en kortare
tid. De finska barnen och deras föräldrar ville i själva verket
ej byta från normalskolan till en finskspråkig folkskola. År
1917 togs frågan upp på nytt i samband med t.f. överinspektor
O. Rauhamaas inspektion av seminariet och normalskolan i mitten av mars.
Rauhamaa
konstaterade därvid, att av normalskolans 210 elever 23 hade finska till
modersmål. Av dessa var 16 från staden och 7 från landskommunen.
Rauhamaa ifrågasatte därför, om ej de båda kommunerna borde
bilda ett gemensamt finskt skoldistrikt med en finsk folkskola.
Från
normalskolans sida framhölls, att man ”ej haft någon olägenhet
av de finska barnen”, vilka på något undantag när talade
svenska rent redan vid intagningen i skolan. De finska barnen ville ej själva
byta skola. Även om en finsk skola bleve inrättad, skulle flertalet
finska föräldrar troligen söka vinna inträde för sina
barn i normalskolan, som arbetade under ekonomiskt vida gynnsammare förhållanden
än en folkskola. Med hänsyn till kostnaderna och till den fåtaliga,
delvis lösa finska befolkningen på orten föreslogs därför,
att undervisningen tillsvidare skulle få fortgå som dittills.
Skolöverstyrelsen
vände sig emellertid den 13 april 1917 till guvernören i länet
med en relation i saken och anhöll, att han måtte uppfordra Nykarleby
stad och landskommun att underhålla en gemensam finskspråkig folkskola
för den finskspråkiga befolkningens barn. Nykarleby landskommun borde
i varje fall uppmanas bilda ett finskspråkigt skoldistrikt.
Den 12
maj behandlade kommunalstämman ärendet, men ansåg det ej av behovet
påkallat att för de 7 finska barn, som besökte normalskolan, inrätta
en finsk folkskola, ”så mycket hellre, som önskemål från
vederbörande föräldrars sida aldrig framställts om erhållande
av en sådan skola”. Inga lagliga och sakliga skäl hade heller föredragits
för det gjorda yrkandet. 48)
I juni 1917 mottog magistraten en
hos guvernören tillkommen, genomdragen och förseglad akt. Av denna framgick,
att Överstyrelsen för skolväsendet tillställt guvernören
en skrivelse av den 13 april s.å. Däri påstods, att vid Seminariets
övningsskola intagits omkring 30 elever, i vilkas hem finskan var talspråket,
och att antagligt vore, att i Nykarleby stad och dess omnejd funnes flera i skolåldern
varande finska talande barn, som ej kunde få någon undervisning på
sitt modersmål. Guvernören borde därför uppfordra staden
och landskommunen att för den finskspråkiga befolkningens barn underhålla
gemensam finskspråkig folkskola. Nykarleby landskommun borde i varje fall
bilda ett finskspråkigt folkskoldistrikt, på sätt i Nådiga
förordningen av den 24 maj 1898 föreskrevs.
Guvernören hade
med anledning härav i resolution av den 24 april avfordrat landskommunen
förklaring, varefter guvernören i resolution på denna av den 29
maj remitterat handlingarna till magistraten i Nykarleby, som ägde avfordra
stadsfullmäktige förklaring.
Stadsfullmäktige beslöt
den 5 juni 1917, att med hänsyn till frågans ”ofantliga principiella
betydelse” bordlägga ärendet tillsvidare. Den 23 okt. bordlades
frågan på nytt, men återupptogs till behandling den 8 nov. 1918,
sedan landshövdingen den 2 okt. uppmanat staden att inom 30 dagar vid hot
om vite avgiva förklaringen. Med hänvisning till den förklaring,
som avgivits av landskommunen och av lärarkollegiet vid seminariet till överinspektor
Rauhamaa, beslöt fullmäktige motsätta sig ansökningen om inrättandet
av finsk folkskola, emedan större delen av de skolbarn, som hade finskt släktnamn,
i verkligheten behärskade svenska språket bättre än det finska,
beroende på att barnens mödrar hade svenska språket som modersmål
och emedan de finsktalande skolbarnens antal efter den tid inspektor Rauhamaa
inkommit med sin framställning numera betydligt nedgått. Då ansökningen
sålunda icke hade stöd i lag och kostnaderna för inrättandet
av en dylik skola ställde sig ofantligt höga, emotsåg fullmäktige,
att ansökan måtte lämnas utan avseende. 49)
År
1919 återkom landshövdingen med en ny resolution av den 10 mars, vari
fullmäktige avfordrades förklaring med anledning av Skolstyrelsens besvär
över landshövdingens den 31 dec. 1918 givna utslag, enligt vilket Skolstyrelsens
anhållan om den gemensamma finskspråkiga folkskolan hade avslagits.
Fullmäktige avgav den 31 mars 1919 sin förklaring till högsta förvaltningsdomstolen,
enligt beredningsutskottets (K. F. Spolander) förslag. Däri framhölls,
att Skolstyrelsen ”ej gittat förebringa utredning därom, att i
Nykarleby stadskommun funnes barn i skolåldern med finskan till modersmål
till sådant antal, att staden vore skyldig underhålla särskild
folkskola för dem”. Skolstyrelsen hade även sökt bortförklara
”det obestridliga faktum, att försöket tidigare med finsk folkskola
på orten måste uppgivas i brist på elever”. Vidare hade
Skolstyrelsen påstått, att den svensktalande majoriteten i staden
”med oblida blickar ser den finsktalande befolkningens kultursträvanden”
och t.o.m. ” med hot om repressalier ... försökt inverka hämmande
på varje initiativ i denna riktning”. Stadsfullmäktige beklagade
dessa obestyrkta beskyllningar, som avsiktligt sökte giva frågan sken
av nationalitetsfråga för att på sådan grund vinna målet.
Fullmäktige förutsåg därför, att Skolstyrelsens besvär
lämnades utan avseende. 50)
Under de följande
åren fortsatte av allt att döma de finskspråkiga barnen att besöka
de svenska skolorna i nejden. Då språkstriden åter skärptes
i början av 1930-talet kom frågan om en finsk folkskola emellertid
åter upp. Några finskspråkiga föräldrar hade vänt
sig till Skolstyrelsen i Helsingfors och klagat över att deras barn blivit
förbigångna vid utdelandet av understöd vid seminariets övningsskola.
I sin förklaring till landshövdingen i ärendet i nov. 1931 framhöll
stadsfullmäktige, att övningsskolans lärare ej haft till sitt förfogande
något av kommunen beviljat anslag för bespisnings- och beklädnadshjälp
åt mindre bemedlade barn. Däremot hade understöd utdelats ur stiftelsen
”Brita Maria Renlunds minne”. Man framhöll även att alla skolans
elever erhöll fria läroböcker och andra skolförnödenheter,
vilket förnekats i klagoskriften. Vid utdelandet av bidrag ur nämnda
stiftelse hade de finskspråkiga barnen ej förbigåtts.
De
klagande hade även anhållit om grundande av ett finskt skoldistrikt,
d.v.s. en finsk folkskola i staden. Fullmäktige framhöll i anledning
härav, att endast en av de personer, som undertecknat klagoskriften, var
hemmahörande i staden, medan de andra tillhörde landsförsamlingen
och var bosatta i landskommunen. De kunde således ej ha rätt att göra
anspråk på att staden skulle upprätthålla en finsk folkskola
för deras barn. Påståendet, att det skulle finnas c:a 40 finskspråkiga
barn i staden, var ej överensstämmande med verkliga förhållandet.
Vid verkställd undersökning hade framgått, att det i övningsskolan
f.n. fanns högst 4 läropliktiga barn från staden, vilkas modersmål
enligt § 2 mom. 3 i lagen om läroplikt av den 15 april
1921 var finska. Dessutom fanns 8 elever från landskommunen, vars föräldrar
antingen båda eller den ena var finskspråkiga. Endast två av
dessa elever behärskade emellertid finska bättre än svenska, medan
två kunde båda språken ungefär lika bra och de fyra övriga
svenska bättre än finska.
Härmed var saken för tillfället
utagerad. Nästa framstöt kom från ett något oväntat
håll.
Våren 1932 vidtog Aitosuomalaisuuden liitto genom Tampereen
aitosuomalainen kerho åtgärder för att öppna en privat
finsk skola också i Nykarleby. Detta överensstämde med förbundets
sedan flera år tillbaka pågående strävanden att inrätta
finska skolor i de trakter i Österbotten, där lagens föreskrifter
om skyldighet att bereda skolundervisning på finska åt den finska
minoritetens barn ej uppfyllts. Enligt för förbundet tillgängliga
uppgifter fanns ett tillräckligt antal finska barn i Nykarleby.
Skolan
började sin verksamhet i sept. 1932
med 20 elever. Av dessa hade 2 övergått från Kyrkoby folkskola
till den finska. Flera av de tjugo eleverna påstods ej ha uppnått
den i läropliktslagen stadgade åldern 7 år. Från Tampereen
aitosuomalainen kerhos sida beskyllde man skolmyndigheterna i staden och landskommunen
för att försöka påverka föräldrarna att taga bort
sina barn från den finska skolan och detta skulle t.o.m. ha lyckats i ett
fall. Bl.a. påstods Nykarleby landskommun ha beslutat att införa elevbespisning
i sina skolor för att locka den mindre bemedlade befolkningens barn över
till de svenska skolorna. För att den nyinrättade finska folkskolan
ej skulle nödgas lägga ned sin verksamhet, beslöt klubben därför
vid ett sammanträde den 13 sept. s.å. att bland sina medlemmar insamla
medel som bidrog till bespisningen av eleverna vid skolan. [Skolan
tycks ha verkat i Vernamo.]
Från landskommunens sida påpekades
i detta sammanhang, att elevbespisningen varit påtänkt långt
tidigare och att den redan förekommit ett par år vid Markby skola.
Den hade tillkommit av omtanke om elevernas hälsa, särskilt som ett
30-tal mindre bemedlade elever fanns vid skolan och ej för att locka ett
eller annat barn över från den finska skolan.
Under de följande
åren betalade staden ett visst bidrag per elev. Våren 1936 besöktes
skolan av 12 elever. För dessa anhöll direktionen om ett understöd
om 6.000 mk, hänvisande till att staden ej tidigare beviljat skolan något
understöd trots skyldighet att bekosta barnens utgifter enligt nämnda
läroplikts lag. Stadsstyrelsen fann emellertid, att läroplikten upphört
för en elev våren 1935 och skulle upphöra för en annan våren
1936. För två andra inträdde läroplikten först höstterminen
sistnämnda år. På grund härav beviljades endast 3.000 mk.
Lärarinna
vid skolan var 19351936 frk Irja Lipasto och direktionens ordf. var Kalle Tarvonen.
Vårterminen 1939 hade skolan 19 elever, av
vilka dock endast 8 var hemmahörande i staden. Direktionen anhöll för
läsåret 19381939 om 500 mk per elev eller 9.500 mk i bidrag.
Stadsstyrelsen föreslog 3.600 mk, vilket var något mera än stadens
folkskolutgifter per elev beräknats till. För de å annan ort hemmahörande
eleverna hänvisades skolans direktion, vars ordf. var arbetaren Sulo Hauta-aho
att ansöka om bidrag från respektive hemkommuner. Detta förslag
godkändes av stadsfullmäktige. För de 13 eleverna under läsåret
19391940 beviljades 3.000 mk. Flera av barnen var hemmahörande på
andra orter. Lärarinna var sistnämnda år Maila Karikoski.
Under
läsåret 19401941 uppgick antalet i staden hemmahörande elever
till endast 5, och bidraget från stadens sida a 450 mk per barn till 2.250
mk. Lärarinna under detta läsår var frk Aina Seppälä.
För läsåret 19411942 beviljades samma belopp, d.v.s. 2.700
mk i understöd för 6 elever med hemort i staden. Antalet elever i skolan
var då 18. Följande läsår sjönk elevantalet till 6,
av vilka 4 hade hemortsrätt i staden, varför understödet minskade
till 1.800 mk. Lärarinna var då Aino Väänänen.
Även för läsåret 19431944 beviljades 450 mk per elev.
Skolan besöktes då av 12 elever. Understöd utgick denna gång
även för de evakuerades barn från annan ort, som varit bosatta
i staden. Efter kriget 19391945 ökade antalet finska barn i staden
väsentligt. Elevernas antal uppgick höstterminen 1946 till 24 (enligt
stadsstyrelsen 25). För detta antal beviljades även bidrag med 200 mk
per elev eller summa 5.000 mk. Skolan arbetade fortfarande på olika platser
och under rätt svåra förhållanden. Från ingången
av år 1950 höjdes understödet till 2.000 mk per elev för
dem, som hade hemortsrätt i staden.
[Från och med höstterminen 1958 hyrde man i Karleborg.]
Först
i maj 1964 löstes lokalproblemet genom att kommunalfullmäktige i landskommunen
beslöt att upplåta Kyrkoby folkskola som gemensam skola för
de finskspråkiga eleverna från Nykarleby stad och landskommun från
höstterminen s.å. De svenskspråkiga barnen, som dittills gått
i denna skola, skulle överflyttas till seminariets övningsskola i staden.
Då skolan den 1 sept. 1964 började sin verksamhet i Kyrkobyskolans
gamla hus, hade den 4 elever i första och 24 i andra klassen. Till skoldistriktet,
som omfattade staden och landskommunen, räknades dessutom 7 elever, som gick
i finska folkskolan i Jakobstad. Skolans föreståndare var folkskollärarinnan Katri Ranta och den andre läraren folkskollärare Håkan
Hernberg.
I skolbyggnaden fanns utom de två klassrummen ett särskilt
matrum och ett kök. I övre våningen var en slöjdsal inredd.
Bostäder för föreståndarinnan och kokerskan var dessutom
inrymda i skolbyggnaden. Den rymliga skolgården erbjöd goda utrymmen
för gymnastik och friluftsliv.
Genom denna åtgärd hade finska
folkskolan äntligen fått en fast punkt för sin verksamhet och
någorlunda drägliga lokaliteter för lärare och elever. 51)
Vid
övergången till grundskola 1973 fick skolan namnet Uudenkaarlepyyn
suomenkielinen peruskoulu. Den började sin verksamhet höstterminen
1973. Till skolans grundskolråd hörde läsåret 19741975
Anneli Nyman, Kaarina Backman, Ritva Laitala, Matti Heikkilä, Kurt Backman,
Arvo Tolppi och Katri Ranta. Som lärare tjänstgjorde fortfarande den
sistnämnda och Håkan Hernberg. Elevantalet uppgick sistnämnda
läsår till 26, fördelade på följande årskurser:
Åk |
1 2 3 4 5 6 |
Elever |
4 7 5 4 2 4 = 26. |
Efter lågstadiet fortsatte eleverna normalt sin skolgång
i grundskolans finskspråkiga högstadiedistrikt i Jakobstad.
Efter
kommunsammanslagningen ökade den finskspråkiga undervisningen med Jepuan
suomenkielinen peruskoulu. Lärare här var Eero Mäki-Torkko,
Marja Saviaro, Leena Wiklund och Anneli Nyman timlärare. Elevernas antal
var läsåret 19741975 9, fördelade med en elev på var
och en av årskurserna 14, 3 elever på åk 5 och 2 på
åk 6. Denna skolas högstadium hörde till Alahärmä högstadiedistrikt. 52) |