En seminarist
hade hittat en jättestor padda på vägen till skolan. Eftersom
hans klass skulle ha biologilektion första timmen tog han med paddan till
semi i tanke att eventuellt driva litet med Sahlberg. Han var dejour och rullade
in paddan i den väl fuktade taveltrasan. När lektorn skulle använda
trasan hoppade den klumpiga paddan med en duns ned på estradgolvet och skrämde
honom ordentligt. Sahlberg misstänkte nog att han blivit utsatt för
ett skämt, men när dejouren hävdade att han hämtat paddan
på lektorns uppdrag som demonstrationsexemplar, kunde lektorn inte annat
än låtsas vara tacksam för det utförda uppdraget.
Men
originella och tankspridda peruker fanns det också på min tid i Nykarleby
seminarium. Alla var på sitt sätt litet egna och bildar ett färgstarkt
collage i mitt i privata minnesalbum. Jag börjar som sig bör med självaste
Schantzen (Hans
Fredrik von Schantz), direktorn jag hade små privata skärmytslingar
med av olika skäl. Jag vill genast relatera en av dessa:
På vårterminen
på fjärde klassen skulle vi få ett s.k. halvterminsbetyg, som
skulle ge oss en vink om i vilka avseenden vi borde skärpa oss. Det viktigaste
vitsordet var enligt Schanzen ett så kallat ordningsvitsord, som han själv
utfärdade, men enligt egen utsago efter konferens med kollegerna. Nu hände
sig att jag och en klasskamrat fick ordningsvitsordet 8. Vitsordet kom som en
oväntad kalldusch för min kamrat, en mycket flitig och exemplarisk elev.
Vid en frågetimme som Schantzen ordnade i anledning av halvterminsbetyget
frågade min kamrat om orsaken till det sänkta ordningsvitsordet. ”Ni
är alldeles för sprallig!” blev svaret. Jag ställde då
en liknande fråga beträffande mitt vitsord. ”Precis tvärtom,
precis tvärtom!” ropade Schantzen och slog ut med armarna. Ingendera
av oss blev riktigt på det klara med vad han menade. Men jag kom att tänka
på en episod, som inträffade i trapporna ned från sångsalen
och som kanske innebar en delförklaring till min kamrats dilemma. Vi
hade haft sång med Kruska (Rafael [Ahlbeck])
och till ingredienserna i sånglektionen hörde ofta andnings- och krystningsövningar
för att stärka mellangärdsmuskeln och på så sätt
åstadkomma ett bättre ”stöd” för sången.
Måhända hade dessa övningar resulterat i en ansamling av ”väder”
för min kamrat, för han lättade ljudligt på trycket i trapporna
i tron (lägg märke till bokstavsrimmet!) att det bara var han och jag
där. Till yttermera visso lutade han sig mot mig och sa: ”Si du ja ä
så musikalisk jag så ja kan ta fiss ur ass-hålet!” I samma
ögonblick passerades vi av Hans Fredrik von som skakade på huvudet,
men verkade ha bråttom ut för att inte brista i skratt i vår
åsyn.
På tal om Kruska så torde han vara den enda kvarlevande
av vår seminarietids lektorer. Det är roligt att träffa honom
”still going strong”. Senast inträffade detta vid Vasa övnings
skolas gymnasiums studentdimission i våras. Tillsammans med Kaj Hagman var
han inbjuden hedersgäst som studentjubilar. (70 år sedan de dimitterades
från Vasa Svenska Lyceum.)
I fråga om tankspriddhetshistorier
torde Kruska inneha rekordet. De flesta äldre Nykarlebybor kan berätta
historien om hur han glömde Jalle sittande bunden med en halsduk vid sparkstöttingen
invid Holmströms butik. I en annan historia berättas att han kom ut
från dasset vid seminariet med ”locket” i stället för
portföljen under armen. Historien kan ha inspirerat Håkan Streng att
författa den kända ”ryska” folksången ”lotsji,
lotsji, vann e no lotsji”.
Riksbekant är också historien
om seminarielektorn som från sin bostad på Seminariegatan gick till
arbetet med slaskhinken i handen. (Jag har själv gått till skolan med
en vedfamn på armen, så jag finner historien mycket trovärdig.)
Jag
skall avsluta Kruskahistorierna med att relatera en händelse, jag själv
var åsyna vittne till:
Jag stod i apotekshörnet och samtalade med en annan seminarist. (Kunde ha varit Pehr Tonberg.) Kruska bodde
den tiden nästan mitt emot apoteket. Lektorn kom nu från kyrkhållet
med en mjölkhink i handen och en notmapp under armen. När han såg
min kamrat (som spelade i seminarieorkestern), genade han över gatan och
var snart invecklad i ett ivrigt samtal om orkesterrepertoaren och de nyduplicerade
noterna, som han ville ge åt min kamrat att studera. Samtalet blev utdraget
och efter en stund öppnades ett fönster och fru ropade: ”Rafael,
vi väntar på mjölken!” Kruska avslutade snabbt samtalet,
stack mjölkhinken åt min kamrat och sprang hem med noterna! Ja, det
vill säga, han hann inte längre än över gatan, innan hans
fru fick upp fönstret igen och hejdade honom.
Ja, jag säger i
likhet med evangelisten Johannes: ”Ännu mycket annat var det som hände,
och om allt detta skulle uppskrivas, det enda med det andra, så tror jag
att inte ens hela JT skulle rymma dessa skriverier.” Vilka minnesbilder har
man inte av Alfred (Huldén), Pumpen
(Holmqvist), Fusen (Forsander), Huttunen (Åström) och övriga peruker!
Men jag måste tyvärr lämna dessa för att ägna mig något
åt nästa:
Verkmästarna
Vi hade tre sådana: träkucku, järnkucku och mullkucku. Deras borgerliga
namn var i nämnd ordning Backlund,
Viklund och Asplund, alla speciella personligheter. Bäst minns jag träkucku,
hans värdiga, klanderfria och något försynta uppträdande
i olika sammanhang. Som student med kortare utbildningstid än ”vanliga”
seminarister hade jag vissa svårigheter att hinna med min slöjdserie,
och ville gärna arbeta i stället för att ”ödsla”
tid på att följa med träkuckus demonstrationer på lektionerna.
Dessa inleddes därför ofta med: ”Kom hit nu alla och se, Eriksson
också!”
Ett något rörande minne har jag från
träkuckus sista levnadsår. Min hustru och jag hade flyttat till stan
och jag ägnade vissa eftermiddagar, sedan mitt arbete i Ytterjeppo var slut
för dagen, åt att ströva omkring i staden. Den här vinterdagen
besökte jag Kuddnäs kommunalhem [Östervall] för att dela ut
SLEF:s jultidningar åt de gamla. Jag kommer in i ett svagt upplyst rum,
där det sitter två gubbar på var sin säng. När mina
ögon vant sig vid det svaga ljuset, igenkänner jag träkucku och
järnkucku! Dessa två, som i decennier arbetat tillsammans i seminariet,
bor tillsammans på slutrakan.
På mitt ”Goddag, hur står
det till” svarar Backlund ”tack bra, är det Eriksson som frågar,
jag ser ingenting numera”. Efter trettio år känner denna gamling
igen mig på rösten! Han vill att jag skall leda honom till WC-dörren
i korridoren och under promenaden frågar jag hur gammal han är. ”Om
jag lever till maj månad, så fyller jag hundra år.” Han
levde inte till maj månad.
Romantiken
Jag vill inte
sluta denna minneskavalkad från seminariet utan att nämna romantiken,
som blommade tack vare burkarnas närvaro. Många stadsflickors förhoppningar
stegrades i synnerhet före festkonventen (fester som anordnades av seminariets
elevkonvent), då de hade förväntningar att bli bjudna till festen.
Många
romanser startade och utvecklades också den vägen, trots att t.ex.
Schantzen ibland försökte sätta käppar i hjulet. Jag minns
bl.a. en sång i Gnistan, elevtidningen, som skildrade ett sådant försök;
Elevkonventet hade anhållit om att få utsträcka avslutningsdansen
till över midnatt, men fått avslag. För att i någon mån
kompensera avslaget beslöt man att slutdansen skulle ske i mycket dämpad
belysning. Resultatet skildrades i Gnistan så här:
... Burkarna ställde till roliger dans men
kvart före tolv
kom von,
kvart före tolv kom von
Liljekonvalj, skönare än
rosor ...
Schantzen avbröt förgrymmad hela dansen
genom att tända alla ljus i fest- och kommendera orkestern att sluta spela.
Kontakten
med Ekenästrissorna resulterade ibland i mer eller mindre fasta förbindelser.
Närheten till Kristliga Folkhögskolan och dess flickelever verkade också
i samma riktning. Fast mellan Folkhögskolan och seminariet var ett svalg
befäst, kallat ”sluckamas
dal”. Det var här de ganska talrika ”nikotinisterna” hade
sin rökruta. Hit, men inte längre fick seminaristerna gå. Men
inga stängsel kan hindra blinkningar, viftningar och hemliga meddelanden.
Det var kanske därför som sluckarnas dal flyttades till sydsidan av
seminarieområdet, nuvarande nedfarten till kraftverksbron.
[Svalget, utfallssänkan, ”lomon” eller Sluckarnas dal. På förstoringen syns bastun nere vid stranden och ett skjul uppe till höger tydligare.
Mikael Schalin tillhandahöll bild ur Lars Olav Schalins album.
(Inf. 2013-02-24.)]
Detta ger
mig anledning att relatera starten av min egna romans från seminarietiden.
Jag är gift sedan 45 år med en f.d. trissa, fast då det började,
var hon redan tjänstgörande lärarinna. Alltså, i begynnelsen
gick det så till: ”samtidigt som seminariets avslutning hölls
i juni 1949, firade Kristliga förbundet sin årsfest i Kristliga folkhögskolan.
I denna fest deltog en vacker, mörkhårig och brunögd flicka, som
jag redan en tid haft ögonen på och som jag t.o.m. haft som inbjuden
dam till föregående hösts festkonvent.
Vi gick tillsammans
i det vackra försommarvädret från någon programpunkt på
Topelius Kuddnäs och hittade på att gina över forsen nedanför
dammen, hoppande på de fyrkantiga cementblocken, som låg i rad där.
Det råkade sig ej bättre än att mitt hjärtas dam halkade
på ett av de slemmiga blocken och stötte båda sina knän
blodiga. Jag hade velat bära den skadade över till andra stranden, men
vågade inte. Chevalereskt nog erbjöd jag mig att springa till det närbelägna
apoteket för att köpa förbandsmaterial. Problemet var bara att
jag inga pengar hade att köpa för. Det kändes litet skamset att
låna av henne, men hon hade ju lön, och jag var en fattig seminarist.
I gengäld tror jag att få patienter blivit så kärleksfullt
omplåstrade som hon blev. |