[Egentligen slutar mitt bevakningsområde här, men det är intressant att för en gång skull vidga vyerna och se vad som hände med en som studerat vid seminariet.]
Lärartjänst i Böle, Närpes
Nu var det bara att börja följa med annonserna om lediga lärartjänster och skriva ansökningshandlingar. Jag prenumererade på Finlands allmänna tidning och Tidskrift för folkskolan för att kunna följa med utbudet. Flera än två gånger behövde jag inte kasta ut kroken innan det nappade. Det första försöket gjorde jag till Pargas, men det gav inget napp. Det andra gick till Böle i Närpes. Valet där skulle förrättas den 11 juli. Dagen innan fick jag ett telefonbud, att direktionen ville träffa mig. Klart att jag satte mig i bussen och for till Närpes på valdagen. Jag inväntade kvällen hos direktions ordföranden Hugo Granskog och följde med honom till valsammanträdet. Bland annat ville direktionen veta, om jag var villig att deltaga i ungdomsföreningens verksamhet. Dessutom ville de församlade utröna min sång- och spelförmåga. Jag satte mig vid skolans orgelharmonium och drog igenom ett par psalmer. Till all lycka råkade jag kunna sättningen till 'Plocka vill jag skogsviol' utantill och stämde upp sången till egen musikbeledsagning. De föreföll att slå an på klockarsonen och körsångaren Bertel Ingström. Hans far hade varit klockare i Sideby i tiden.
Jag återvände till Granskogs för att senare på kvällen få hör utgången av valet. – Jag fick tjänsten bland tjugotre sökande en månad efter lektor Sahlbergs utsago på avslutningsdagen. De rådde ju ett överflöd på lärare under hela 1930-talet på grund av överproduktion i seminarierna såväl i Nykarleby som i Ekenäs. Överflödet hävdes först efter krigen.
Tjänsten tillträdde jag den l augusti och läsåret inleddes den 1 september.
Flyttningen till Närpes skedde i slutet av augusti. Lärarbostaden i Böle skola var dimensionerad för en kvinnlig lärare och bestod således av två rum och kök. Den hade jag lovat nöja mig med. Jag var ju ungkarl och behövde inte större bostad.
Själva skolarbetet beredde mig inga svårigheter. Det var ju en liten skola jag kom till och vår utbildning var inriktad på den praktiska skolhållningen. De utbildade lärarnas kunskapsnivå i både teoretiska och praktiska ämnen var väl tillgodosedd. Vår lärare i pedagogik, lektor Alfred Huldén, tog den saken till tals med oss lärarkandidater under någon av de sista lektionerna. Vår pedagogiska och didaktiska skolning var god, och vad själva skolkunskaperna beträffade räckte de mer än väl till, påstod han av egen erfarenhet. Det hörde väl också till lärarutbildningen att uppmuntra kandidaterna och inge dem självförtroende. De gamla folkskollärarnas kvalifikationer och roll i folkupplysningens tjänst har varit föremål för mycket skriveri och ingående värdering. I allmänhet har omdömet varit positivt, även om de av en del kritiker beskyllts för halvbildning och självöverskattning.
Elevmaterialet i Böle folkskola var i genomsnitt mycket gott och föräldrarnas inställning till skolan positiv ute i distriktet. Omställningen i skolan var ju också påtaglig. Skolan hade tidigare haft endast kvinnliga lärare. Nu kom för första gången en ung manlig lärare till skolan. Min föregångare, fröken Hilda Hasselbladt, hade saknat kontakt med hemmen, efter vad det sades mig. Hon hade upprätthållit en sträng disciplin med smak av preusseri och pedanteri. Ungdomar, som hade haft henne som lärarinna och som jag kom att umgås med, vittnade därom. Men ordning måste det ha rått i den skolan. Inte en skråma syntes i pulpetlocken. Kartor, planscher och slöjdverktyg var hela. Elevmatrikel, vitsordsböcker och dagböcker var omsorgsfullt ifyllda med en prydlig handstil. Jag hade bara gott att säga om min företrädare. Men tydligen hade Hilda Hasselbladt, en stadsfröken från fin familj i Kristinestad, in lyckats få den kontakt med bygdens folk som behövdes för uppbackning från hemmens sida. Hon hade aldrig deltagit i något föreningsliv, aldrig tillhört någon marthaförening, lett någon sångkör eller medverkat i något festprogram i ungdomslokalen utan isolerat sig i sin lärarbostad och därigenom blivit främmande för sin omgivning.
I enlighet med mitt löfte till folkskoldirektionen började jag redan under mitt första år i Böle medverka i kulturellt ungdomsarbete. Min grannkollega i Gottböle folkskola, Albert Brommels bidrog till stor del till det engagemanget. Han ledde ungdomsföreningens blandade kör. Genom att börja sjunga med i den gick jag in i föreningens verksamhet. Han ledde även Nykterhetsföreningen Liljan som dess ordförande. Men det uppdraget lyckad han få överfört på mig. Jag kom därigenom att ta ställning i nykterhetsfrågan från att tidigare ha varit en ”fri man”. Mitt beslut har jag aldrig haft orsak att ångra varken som lärare eller privatperson. Men jag har alltid velat behålla en liberal tolkning begreppet nykterhet. Sålunda har jag inte ansett mig förhindrad att ta ett glas vin i ett gemytligt sällskap eller en flaska mellanöl till maten, men dörren för servering av starkare alkoholdrycker i vårt hem har aldrig öppnats. Den markeringen har varit klar: Här är gränsen.
Nymodigheter
Den kommunala inställningen till folkskolorna och elevernas välbefinnande var ännu på 1930-talet tämligen konservativ och njugg i Närpes. Man skulle inte ödsla penningar på sådant som inte var nödvändigt.
Under min första skolhöst kom kommunalläkaren Charles Rasmussen en dag i sällskap med hälsosystern Anna Dahlbo på en skolundersökning. Det gick raskt och rutinmässigt undan, och kontrollanterna var fort på väg till följande skola. I förbifarten föll doktorns ögon på ett trasigt plank vid skolknuten. Hans sarkastiska kommentar lydde: ”Det där ser, tamme fan, ut som tandraden hos en gammal käring.”
Läraren förstod vinken. Någon av de följande dagarna var han och eleverna i färd med att riva planket. De fortsatte sedan med att släpa sten och jord för att vidga ut skolgården till en sportplan och planterade en granhäck kring gården i stället för det gamla planket. Grannarna till skolan såg nyfiket och intresserat på vad som hände och erbjöd häst och kärra för jordsläpandet.
Doktor Rasmussen dog plötsligt och kommunen fick en ny läkare. Han hette Karl Miemois. Han tog skolundersökningarna grundligt. Eleverna måste bl. a. klä av sig i bara mässingen, och allt granskades från topp till tå. Det var nog berättigat, för både huvudlöss och klädlöss förekom hos en del elever. Men tro inte att de närgångna granskningarna togs väl upp i alla hem. Det kom till och med klagomål till skoldirektionen över dem.
Skolbyggnaden bestod till en början på 1890-talet av en bondgård, som hade gjorts lämplig för skoländamål. Den hade tillbyggts på 1920-talet med utrymme för de lägre klasserna och med en lärarinnebostad och ett skolkök. Ingen elevbespisning hade likväl inletts utan köket stod oanvänt. Staten skulle ju enligt lag stå för två tredjedelar av bespisningskostnaderna, men kommunen gav inget anslag för bespisningen, så länge den inte var obligatorisk. Följaktligen blev det ingen skolmat. Jag tog upp saken med skoldirektionen och fick den och elevernas föräldrar med på noterna.
De skulle själva svara för tredjedelen genom att delvis leverera matvaror och delvis betala med penningar sådant som behövde köpas. Bespisningen kom igång och skolmaten blev populär.
Lärarbostaden var även i behov av renovering. Bland annat behövde de elektriska installationerna förnyas. De ägdes förresten av min föregångare, som privat tagit el-belysning i bruk i stället för oljelampor. Renoveringen utfördes nog av kommunen men elinstallationerna fick jag bekosta själv. Likadant var det med korkmattor, som jag lade på golven i lärarbostaden. Onödig lyx!
Offentlig verksamhet
Jag blev alltmer engagerad i det offentliga livet med föredrag vid ungdoms- och nykterhetsmöten, medverkan i sångkörer m.m.
Politiskt bekände jag färg genom att ansluta mig till Svenska folkpartiet, självfallet till den liberala falangen, som i Närpes representerades av Allmogeförbundet med Albert Brommels som centralfigur. Jag började också skriva och kommentera ett och annat i tidningarna och deltaga aktivt i förberedelserna för riksdagsval och presidentval. Detta borde nu en ung lärare inte ha gjort utan hållit sig neutral i politiska frågor. Men de politiska och religiösa stämningarna var så uppjagade i Närpes på denna tid mellan två riktningar, en konservativ och en liberal, att ingen gärna kunde undgå att engagera sig i någon av dem.
Kollegan Runar Långbacka i Finby sympatiserade med ännu mer avancerade vänsterkretsar än Brommels och jag, men i stort sett var vi på samma linje.
I lärarkretsar diskuterar man självfallet skola och undervisning. Det gjorde vi också i Närpes. Tidigt kände närpeslärarna behovet av en lärobok för undervisning i hembygdskunskap. Prosten Karl Ivar Nordlunds Blad ur Närpes historia I–III hade kommit ut några år tidigare men var för vidlyftig för skolbruk. Långbacka, Brommels och jag fick i uppdrag av kommunen att sammanställa en lärobok enkom för skolorna i Närpes. Kommunen skulle bekosta boken och ge ut den på eget förlag. – Så kom Närpesboken till 1937, den första i Svenskfinland i sin art. [Som jämförelse kom Vår hembygd Nykarleby först 1992.]
Det fackliga organisationsarbetet försiggick inom Södra Österbottens lärarkrets, som omfattade kommunerna från Sideby i söder till Korsnäs och Pörtom i norr. Vanligen hölls kretsmöten två gånger om året höst och vår. I regel var de talrikt besökta som t.ex. samlingen i Kaskö 23.5.1936, i vilken närmare sjuttio lärare deltog. En bild från mötet fyller sin uppgift som historisk dokumentation. Utomstående onda tungor påstod att lärarmötena ”började med lön och slutade med lön”. Lönefrågan var dock inte så brännande under det ekonomiskt lugna trettiotalet och diskuterades därför inte på varje lärarmöte. Mera aktuell var undervisningen och skolorganisationen, som redan då pockade på en lösning i riktning mot en enhetsskola eller ”bottenskola” i stället för det tudelade och ojämlika systemet med folkskola och ”lärdomsskola”.
Min första resa till Sverige företog jag våren 1937. Jag hade fått ett resestipendium från Finlands svenska folkskollärarförbund för att i Sverige lägga mig in i hur skolsparverksamheten bedrevs där, en barnsparform som sparbankerna då körde hårt med. Samtidigt skulle jag få följa med undervisningen i allmänhet. Det blev ett mycket lärorikt besök i Stockholm, Lund, Malmö, Hälsingborg och Göteborg. Jag passade på att fånga in de namnkunnigaste lärarna och främsta sevärdheterna där jag färdades fram. Två år senare anordnade lärarförbundet en pedagogisk fortbildningskurs i Kristinestad, och lyckades då genom bekantskaperna engagera tre av de främsta ”arbetspedagogerna” i Sverige som ledare och föreläsare, bland dem Gunnar Hellsten från Göteborg. I Stockholm hade jag turen att få den historiskt och litterärt intresserade sidebyflickan och författarinnan Hilma Norrgård-Stockhammar som ciceron. Hon var väl bevandrad i biblioteksarkiv- och museer. Resan räckte två veckor och gav en ung lärare mycket matnyttigt för undervisningen.
Höjdpunkten i mitt engagemang i det offentliga livet i Närpes utgjorde nog mitt deltagande i den riksbekanta och kontroversiella prästvalskampanjen där 1938. Men den kan jag förbigå här.
Ny lärartjänst
Våren 1939 började jag umgås med tanken att söka mig bort från Närpes. Inte för att jag skulle ha vantrivts där eller haft det på något sätt besvärligt. Men människan är väl så funtad att hon vill ha ombyte och pröva på något nytt. En stad med större möjligheter föreföll lockande. I Vasa annonserades flera lärartjänster lediga. Jag sände in mina papper och fick en av tjänsterna. Hade jag då vetat, vad som skulle komma av krig och elände bara ett par månader senare, så hade jag troligtvis stannat i Närpes. Nu blev det emellertid flyttning den 21 augusti, två dagar före Stalin-Ribbentroppakten. Den 1 september började skolan som vanligt. Samma dag kastade sig Hitlers arméer över Polen. Den 3 september förklarade England och Frankrike krig mot Tyskland. Andra världskriget hade inletts. Efter tre månader var vinterkriget över oss.
Min flyttning till Vasa kunde knappast ha skett vid en olämpligare tidpunkt. Här börjar ett nytt kapitel i min lärarbanas historia, och här sätter jag punkt för denna skildring.
(Inf. 2011-04-22.)
|