3. Till
Nykarleby
10 Nykarleby seminarium, direktorsbostaden och
internatet. Hit kom Caj inställd på att grundligt göra sitt bästa.
Strax före terminsstarten 1955 reste Caj med flera
andra likasinnade finlandssvenska ynglingar till inträdesprovet i Nykarleby. En
ny tillvaro hägrade och Caj kände sig säker på sin sak: att snart kunna
titulera sig seminarist, det var som att få en ny identitet, som att bli vuxen
på en gång. Inträdesförhöret ägde rum några dagar före studierna skulle inledas,
och de som blev antagna stannade på en gång, resten fick återvända hem. Caj
blev antagen och det första hindret var undanröjt.
11 Kort till bror Stig daterad 22.8.1955.
[Fin stämpel; fler stämplar.]
Musiken var ständigt i tankarna. Allt som hade med
sång att göra kändes för Caj som något personligt, i högsta grad en privatsak.
I detta skede var det aldrig tal om några professionella ambitioner, Caj
berättade aldrig för någon om sina avsikter. Inte ens hemma hade man diskuterat
yrkesvalet desto mer, pappa hade nog berättat om sina erfarenheter då han hade
arbetat till sjöss. Syskonskaran i Vestlax [på Kimitoön] hade vuxit ständigt, men ämnet
arbete behandlades aldrig som karriärplanering – den tanken var helt orimlig.
Arbete var en välsignelse och en nödvändighet med tanke på utkomsten, därför
diskuterade man aldrig yrkesvalet i relation till de övriga syskonen. I
familjen Ehrstedt pratade man om vuxenlivet i termer som olägenheter och risker
som brännvin, löst leverne och frestelser men också farsoter. Cajs tre år yngre
bror Stig hade åkt till sjöss. ”Det var för
mamma en ständig källa till oro medan pappa inte tyckte att det var särskilt
farligt”. För Stig blev tiden till sjöss en parentes, han kom hem
knappt tre år senare och gjorde lika som storebror, sökte sig till Nykarleby
hösten 1960, det året som Caj avslutade sina lärarstudier. Sin lärargärning har Stig utfört i Borgstena utanför Borås i
Sverige. Av de övriga syskonen flyttade
Maj-Britt som sjuttonåring till Stockholm för att där börja
ett arbete som försäljare på Kapp-Ahl som kom att bli hennes arbetsplats i 50
års tid. Brodern Ole utbildade sig till socionom och gjorde karriär inom
kommunalförvaltning och utbildning. Senare doktorerade han och blev direktör
vid utbildningsstyrelsens svenska sektion. Den yngsta av syskonen, Nanna, flyttade i likhet med systern Maj-Britt till Stockholm. Hon skapade sin yrkeskarriär inom hälsovårdssektorn.
Nykarleby var en finlandssvensk kulturvagga
av stora mått vilket korrelerade starkt med seminariet. Ur de skotten växte en
mångfald av påverkare upp: politiker, författare, journalister och kulturarbetare
som placerade sig på alla plan i samhället. Seminariet var också en slags
ruvningsstation som efter hand kläckte de studerandes talanger och förmågor. Då
dagens lärare är specialiserade så skulle folkskolläraren vara mångsysslare som
kunde göra allt och litet till.
En första artiststilisering
12 Seminarist Ehrstedt våren 1956.
Efter hand som artistens självtillit och ego tilltog behövde
man också en något mer elegantare framtoning. Förnamnet Kaj stavat med K
förekom fram till första vårterminen i Nykarleby. På basis av noter som Caj har
försett sin ex libris med börjar namnformen Kaj bytas ut mot Caj under hösten
1956. Också en annan variant förekom, Cay, men den stod oftast lokalpressen
för. För Caj innebar bytet av stavning av förnamnet en regelrätt höjning av
profilen. För det första var Caj enklare och lättare att skriva, och det blev
en snyggare och snirkligare namnteckning, mera mondän på något sätt. För mamma
tedde sig bytet av stavning ofattbart och hon sa att ”var det där nu
nödvändigt?” Ogillandet kom fram närmast i korrespondensen mellan mor och son –
hon höll sitt huvud och skrev sonens namn med K trots att Caj själv signerade
breven Caj med C. Men småningom började också hon använda namnformen Caj i
brevväxlingen med sonen, och tog således skeden i vacker hand.
Gulnäbbarna och andraklassisterna fick bo i skolans
internat, men från det tredje läsåret var man tvungen att inkvartera sig ute på
stan. I praktiken blev man då
underhyresgäst i någon av stadsgårdarna. Caj beslöt att söka ett rum, ett
sådant hittade han hos familjen Branders [Ellen Barrner mitt emot Älvbranten, senare stadsdirektör Börje Nygårds gård]. Rummet var rätt stort och beläget i ett gammalt
trähus som står kvar än idag. Möblerna ingick i hyran. Rummet var sparsamt
möblerat, det innehöll två sängar och ett enda stort skrivbord. Hyresvärdarna
var införstådda med att de också spelade en roll av övervakare, och stadens
invånare var mycket medvetna om livet vid seminariet i allmänhet. Det hörde
till att hyresvärden följde med vad seminaristerna höll på med, och man skulle
inte inbilla sig att man kunde leva loppan, att det mesta gick obemärkt förbi –
djungeltelegrafen fungerade effektivt. Blev man ertappad med att göra något
otillbörligt fick man alltid sitt straff vid seminariet, förr eller senare. Den
kanske vanligaste förseelsen var osakligt beteende, dvs. att uppträda berusad. ”Inte
kom jag i delo med någon heller”, säger Caj, ”och aldrig var jag i fyllan så
att det störde någon”.
Läroplanen vid seminariet påminde till vissa delar om
gymnasiet. Man samlade t.ex. på växter och gjorde ett herbarium. Många
praktiska läroprov har Caj fortfarande sparade. Efter seminariet hade Cajs
herbarium förkommit, men tre decennier senare kom det fram på ett sällsamt
sätt. Under ett besök hos Karl Sahlgren i hans hem i Vichtis i mitten på 1990-talet fick Caj
ta emot ett presentpaket som innehöll det försvunna herbariet; vid uppbrottet
från seminariet hade Kalle av misstag tagit det med sig och upptäckte det först
under en storstädning i hemmet. Caj och Kalle hade gemensamt hem i Nykarleby i
ett års tid.
Georg Tarvos
En av de kanske mest betydande lärarkrafterna vid
seminariet ur Cajs perspektiv var Georg Tarvos. Denne tjänsteman i stadens förvaltning brann för
sången som han en gång hade lämnat till förmån för ett mer prosaiskt yrke som
stadssekreterare, en befattning som han hade åren 1949–1967. Tarvos var timlärare
och undervisade i solosång vid seminariet och fördelade sin tid på eleverna beroende
på deras ambitioner och talang. Tarvos representerade kultur och djupa
insikter, han var en gedigen förgrundsgestalt som alla i staden hade den
djupaste respekt för. Trots den stora åldersskillnaden kom elev och lärare väl
överens: Caj var 18 år och Tarvos redan i 60-årsåldern, men det märktes aldrig
i umgänget.
Det fanns också andra timlärare i musik vid sidan av
Tarvos, nämligen kantorn i Pedersöre Hans Sandell och Nykarlebykantorn Ebert Strömblad som var lärare i orgel- och pianospel. Men den för
Caj så viktiga tonbildningen sköttes av Tarvos. Det var också han som ledde
sången och samkvämen. ”Under de gemensamma sångkvällarna gällde det att inte
bli för uppsluppen och ta över, där skulle man hålla sig i skinnet”, menar Caj.
Alla elever vid seminariet var ingalunda likställda
beträffande Georg Tarvos’ engagemang. Somliga elever var sådana som bara
passerade med att ta några tonbildningslektioner, medan somliga blev
specialbehandlade, åtmintsone beträffande antalet lektioner. Men intresset och
förutsättningarna måste finnas om man skulle höra till den senare
elevkategorin. Om man hade tagit lektioner redan innan man kom till seminariet
respekterades man på ett annat sätt, också Tarvos hade större respekt för dem
som hade besökt en etablerad sånglärare tidigare.
En sådan elev var Håkan Riska, bas-barytonen som kom att samarbeta med Caj inte
bara under seminarietiden utan också långt in på 60-talet. Riska hade studerat sång
för Lasse Wager som var en av tidens namnkunniga gestalter på
operan, en bas med imponerande stämma. Enligt Håkan Riska behandlade Tarvos honom med stor respekt p.g.a. denna
studiemerit. Hemma hade Riska vuxit upp med musik då föräldrarna var aktiva
bl.a. inom föreningen Brage, och för hans del var musiken på sätt och vis
förutbestämd, att den på något sätt skulle få en yrkesfunktion stod klart redan
under seminariet. Caj och Håkan blev en duo som tillsammans med pianisten Bo
Stenfors blev ett begrepp i hela
programutbudet vid seminariet, i synnerhet vid de mer seriösa programpunkterna.
13 Georg Tarvos hemma hos Bo Stenfors i Grankulla ca
1957.
Tarvos hade enligt Caj god hand med alla eleverna och
de unga överhuvudtaget. Före sitt arbete i Nykarleby hade Tarvos sjungit aktivt
och studerat på konservatoriet i Helsingfors (sedermera Sibelius-Akademin) och
i Tyskland. Caj menar att Tarvos var en gentleman ut i fingerspetsarna. Han
hade först tagit anställning på porslinsfabriken Arabia där han hade Sydamerika
som sitt ansvarsområde inom marknadsföringen av fabrikens produkter; jobbet
hade fört Tarvos till Buenos Aires där han var fabrikens agent. Men han var
hemma i Österbotten och hamnade slutligen i Nykarleby som stadssekreterare.
Under tiden på Arabia hade Tarvos gift sig med en grekiska, Hella, som var porslinsmålare på fabriken. [Hella höll kurser i porslinsmålning i Arbis.] Senare, då
Tarvos dog i april år 1970, fick Caj en del av parets porslin som var handmålat
av henne. Och inte nog med det, Caj fick en stor del av Tarvos’ noter! Denna
ynnest visade att Caj hade varit en av Tarvos’ käraste elever som hade hållit
kontakt med sin mentor kontinuerligt efter studietiden. Tarvos kom att följa
med Cajs fortsatta karriär mycket aktivt och menade att ”du kommer nog att få
jobba hårt”, men hade efter Cajs debutkonsert sagt att ”isen var bruten och den
framtida rutten klart utstakad”.
Sin egentliga sångdebut som seminarist anser Caj att
skedde i samband med Svenska dagen–festen i november 1957, låt vara att det
hade förekommit uppträdanden på skolan före det. Men Svenska dagen fick i
allmänhet mycket uppmärksamhet i pressen. I Jakobstads Tidning skrev signaturen
H.H. [Hans Hartell] om ”seminaristen Kaj Ehrstedt som utförde förtjänstfullt två solosånger,
Merikantos En barnsaga vid brasan och Sjöbergs Tonerna,
ackompanjerad av Bo Stenfors ...” Caj sjöng under seminarietiden vid olika nationella
högtider, men också vid andelsstämmor och andra lokala tillställningar. Från år
1957 finns ett dussin tidningsartiklar där Cajs namn förekommer närmast som ett
omnämnande. Konsertverksamheten var således inte helt obetydlig under det
första och i synnerhet det andra läsåret.
Rafael Ahlbeck
En annan central gestalt vid seminariet i Nykarleby
var Rafael Ahlbeck som kompletterade undervisningen på musikens område;
Ahlbeck var lektor i musik, den som bar helhetsansvaret för seminaristernas
musikaliska fostran.
14 Lektor Rafael Ahlbeck ackompanjerar julsånger 1958.
Den allmänna musikundervisningen vid seminariet
koncentrerade sig på att inviga de blivande lärarna i klaverspelets konst. Ännu
på 1960-talet fanns det gott om orgelharmonier i klassrummen i folkskolorna,
och pianot – såvida det förekom överhuvudtaget – var oftast beläget i den
kombinerade fest- och gymnastiksalen. Det som seminaristerna måste kunna var
att ackompanjera psalmsången och sjunga de centrala folk- och bygdesångerna.
Antalet var på sätt och vis fixerat och normen utgjordes av Selim Segerstams Vår sångbok. Bland psalmerna var julpsalmerna
synnerligen viktiga. Ifall man hade svårt att ta till sig tangenterna så hade
Ahlbeck skapat en utväg; han skrev trestämmiga arrangemang för de minst
kunniga, men de skulle betraktas som nödlösningar. Utan att anstränga sig fick
man inte ta till den trestämmiga nödlösningen, det gällde att visa att man
innerligt försökte klara den givna fyrstämmiga sättningen.
Många folkskollärare skulle också kunna leda körer
med den grundläggande repertoaren. Andemeningen i läraryrket var att man skulle
sprida kunskap och lysa som en lampa runtomkring, alla måste kunna undervisa
allt, men kunskaperna varierade mycket. Det fanns begåvade i bildkonst,
slöjdhantverk eller musik, och varje begåvning fann ett utlopp i
skapandeprocessen, dock med varierande resultat. Caj säger att ”folkskollärarna
skulle kunna allt men de kunde ingenting riktigt bra”. Sin bildkonstutbildning
vid seminariet fick Caj av Torsten Korsström (far till författarinnan Tuva Korsström) [och gift med Mirjam Tuominen], och i
träslöjd undervisade Göran Vikström, och i metallslöjd Werner Wiklund.
Rafael Ahlbeck var en mycket resonabel man och Caj hade ett gott
förhållande till honom. Med tanke på sin stråkorkester ville Ahlbeck att Caj
skulle börja spela violin och bli orkestermusiker. Efter första terminen ville
Caj lämna tillbaka fiolen. ”Sången ville inte få den tid den förtjänade, lika
bra att erkänna saken”, säger Caj och understryker att det fanns ett annat
instrument som var av mycket större betydelse för en sångare, nämligen
gitarren. Georg Tarvos hanterade lutan vilket smittade av sig så på
sångeleverna. Vid sidan av sånglektionerna fick Caj lektioner i gitarrspel av
Tarvos vilket skedde genom praktiska repertoarövningar: man sjöng Bellman, Taube, Sjöberg och folkvisor till eget gitarrackompanjemang.
Eftersom avståndet från Nykarleby till Jakobstad – där Rundradion hade sin
studio – bara är 20 kilometer besökte Caj studion för att uppträda i
lokalradion. Från början av läsåret 1957–58 kom Östen Engstöm till samma klass som Caj och han blev fort en röst
som användes flitigt som uppläsare i radion. Östen, Håkan Riska och Caj började uppträda i samma program, Caj och
Håkan med sångnummer och Östen med uppläsningar. Alla tre blev något av
bygdekändisar via radioprogrammen.
Seminariets konventsevenemang och
officiella festligheter utgjorde stadens kulturcentrum, man bjöd på såväl seriös
som underhållande musik. För sångens del bestod de seriösa inslagen av tysk
Lied av Schubert och romantikerna, opera-arior och i
synnerhet nummer ur Gunnar Wennerbergs samling Gluntarna som är en samling
sånger som beskriver studielivet i Uppsala under förra delen av 1800-talet.
Sångerna är utformade som dialoger mellan magistern och glunten, lärlingen.
Georg Tarvos introducerade denna repertoar för Caj och Håkan Riska. Och om man
ute på stan behövde program till olika evenemang, allt från politiska
sammanträden till bönehusmöten, så tog man kontakt med seminariet och dess
konvent. Sällan blev någon utan ett programnummer. [Gluntarne på youtube.]
Lektor Ahlbeck undervisade i musikteori, ledde orkestern och
körsången med en repertoar bestående närmast av psalmer, hembygdssånger och
julvisor. Han höll sig enbart till repertoaren och sysslade med varken
tonbildning eller solosång. Egentligen skedde den solistiska undervisningen i
sång på lördagarna, utanför den ordinarie undervisningen. Till svårighetsgraden
var teoriundervisningen ungefär på den nivå som dagens musikinstitut kräver för
avgångsbetyg. En gång i veckan skulle man spela upp sina instrumentläxor på
piano.
Georg Tarvos var också en kördirigent, och vid den här tiden hade
han ansvar för Nykarleby manskör. Den undervisning som Tarvos tillämpade i Cajs
fall måste anses ha hållit sig på konservatorienivå. Tarvos förhöll sig
synnerligen seriöst till sin uppgift.
Ahlbeck hade ingen avgörande betydelse för Caj
gällande det framtida yrkesvalet, däremot hade Georg Tarvos det. Tiden vid seminariet innebar närmast att Cajs
sångrepertoar vidgades, men Tarvos kunde i Cajs fall ibland välja litet väl
krävande saker. Röstlägena hos lärare och elev skiljde sig, Tarvos var baryton
och rätt gammal. Caj var aldrig med i stadens manskör.
Studierna i sång ledde slutligen till att Caj övertog
dirigentskapet för Seminariekören under läsåret 1959–60.
Mindre sånggrupper fungerade närmast årskursvis, och
Caj ledde från hösten 1957 en grupp som bestod av seminarister från hans egen
årskurs. Gruppen besökte Norge på en klassresa som gick över Oslo till Bergen.
Carl-Erik Thors var reseledare och avsikten med resan var att besöka
det motsvarande seminariet i Bergen. Gruppen bodde på Flöjen, ett vandrarhem
uppe i fjällen. Där var kallt och rått, och Caj blev så förkyld att han inte
kunde sjunga sina solonummer som hade förberetts för den gemensamma konserten.
Då Kim Borg och Pentti Koskimies besökte Gamlakarleby och gav en konsert sökte Caj
sig dit tillsammans med
Håkan Riska genom att lifta från
Nykarleby. Pengar till bussbiljett fanns inte, och det behövdes pengar för att
lösa in konsertbiljetten. För Caj var mötet med tidens stora sångarnamn av
särskild vikt. Inte kunde den då 20-årige ynglingen drömma om att en gång få
stå på samma operascen som Borg, en dröm som besannades i bl.a Mozarts Trollflöjten och Verdis Requiem. Den världsvane Borg hanterade sin repertoar
med sådan säkerhet att Cajs motivation steg med flera grader. ”Det var en
adrenalinkick som jag levde länge på efteråt”, intygar Caj. Också
ackompanjatören Pentti Koskimies kom sedermera att bli inte bara bekant för Caj, utan
en regelrätt stöttepelare i liedtolkningens konst. Pentti och Caj kom att
uppträda vid ett dussin gemensamma konserter. Och i finländskt musikliv hade
Koskimies ställningen av den okrönte liedpianismens konung.
Guldkvartetten
Seminariet hade en representationskvartett.
Sammansättningen ändrades inte ofta, bara om någon av medlemmarna slutade vid
seminariet så kunde man komma in i ledet. Caj kom med hösten 1957 och sjöng
första tenor. Carey Lillkung sjöng andra tenorstämman, Ole Nordström första bas och Håkan Riska andra bas. Kvartetten var nationellt framgångsrik med
hänsyn till dess geografi och resurser. På repertoaren stod traditionella
romantiska manskvartettsånger, negro spirituals och folkvisor men också mera
udda musik som t.ex. elisabetanska sånger. Under läsåret 1959–60 lämnade Carey
Lillkung kvartetten och ersattes av Rune
Koskinen. ”När t.o.m. gamle
musikkritikern Otto Ehrström från Hufvudstadsbladet kom för att lyssna på oss så
måste vårt rykte ha spridit sig över hela landet”, menar Caj bestämt och
fortsätter: ”kritiken var lyrisk – inte var det vanligt att referera från
Österbotten i Helsingfors”. Otto Ehrström (1891–1978) skrev nämligen om seminariet i en
artikel i Hufvudstadsbladet den 2 juni 1960 under rubriken ”Nykarleby
seminarium Österbottens musikvagga” och Guldkvartetten omnämndes särskilt som
ett av de bästa exemplen på framgångsrikt arbete, liksom manskören vilken
enligt Ehrström gott kunde ta upp konkurrensen med mången föreningskör.
15 Kvartetten vid vinterdagarna i Tavastehus 1960. Caj
har problem med att höra stämgaffeln. Från vänster Caj, Rune Koskinen, Ole Nordström och Håkan Riska.
På vinterdagarna i mars 1960 i Tavastehus utmärkte
sig kvartetten extra mycket. Matti Lehtinen satt då som ordförande i juryn. Caj kände stor
respekt inför sin uppgift. ”Jag var så nervös att jag inte ville få ordning på
stämgaffeln då jag skulle ge ton när vi skulle uppträda, men vi kom inte bara
igenom vårt program utan vi vann!” Ur repertoaren minns Caj bl.a. Madetojas Suvi-illan vieno tuuli som var obligatorisk för alla
deltagare, ett synnerligen krävande stycke med tanke på nyanser och renhet.
Framgången och renommén medförde att kvartetten fick beställningar att uppträda
på allt från pingstmöten, marthakretsar till privata fester. Själv definierar
Caj kvartetten som rätt högklassig, repertoaren och stämföringen var krävande,
men ”vi var billiga – vi uppträdde mot litet kaffe och mat – och var därför
ofta anlitade”.
Guldkvartetten upplöstes när Caj slutade vid
seminariet, men nya sångare kom in och bildade nya kvartetter. Under
glansdagarna var man inbjuden till olika tillställningar med tidens kändisar:
man sjöng i radion i programmet Lergöken med P.H. Nyman. Basen Håkan Riska och Caj formade också en duo. Som pianist medverkade
oftast Bo Stenfors, som passade på att spela egna solonummer då
tillfälle därtill erbjöds. Duon sjöng mest Wennerbergs Gluntar, men duetten ur Pärlfiskarna framfördes
också en gång i Nykarleby. De noterna fick Caj f.ö. från Operan i Stockholm.
Caj hade skrivit till operachefen Seth Svanholm och bett att få en kopia – Svanholm besvarade brevet
artigt med egenhändig underteckning och bifogade noterna. I ett av
radioprogrammen där Guldkvartetten sjöng medverkade också Alice Babs som Caj minns som en chosefri och vänlig person.
[Guldkvartettens vidare öden.]
Seminarielivet
Studielivet i Nykarleby förflöt under beprövade och
ordnade former. Läsåret förankrades i givna högtider och hålltider som gav
ramen åt de dagliga rutinerna. Nykarleby hade präglats av sitt seminarium sedan
år 1873 och de sista seminaristerna antogs i slutet av 1960-talet. År 1971 var
det slut på folkskollärarutbildningen.
För seminaristerna innebar studielivet dels
självständighet, dels en fast struktur som man måste hålla sig till. Utanför
lektionstiderna idkade man självstudier eller någon praktiskt verksamhet som
anknöt till studierna. På somrarna kunde man jobba ihop studiepengar vilket för
de flesta var en nödvändighet för att få allt att gå ihop. Så gjorde också Caj.
”Att jobba med något som bidrog till lärarutbildningen var en fördel, själv
fick jag jobb på Vasa stads sommarkoloni och arbetade med barn och unga, och
som extra bonus fick jag en livskamrat”.
16 Lärarkandidaterna på matlagningskurs med direktorns
fru Karin von Schantz våren 1960 [i Älvbranten]. Notera herrarnas köksklädsel. [Förstoring.]
Seminariet var som ett kunskapscentrum där man som
studerande kände sig priviligierad med tanke på framtida utmaningar, nästan
enligt ett kall. Rafael Ahlbeck beskriver i sin framställning Musiken i Nykarleby
seminarium 1873–1971 (Jakobstad 1979) musiklivet vid seminariet och hur de
olika läsåren utformades, som varandras kopior men med nytt innehåll.
17 Gluntsångarna Caj och Håkan.
18 Scen ur Värmlänningarna. I brist på damer spelar Caj
rollen som Anna, Håkan rollen som Erik.
Några utdrag ur Ahlbecks text: ”tisdagen den 16 april
1957 höll Georg Tarvos elevuppvisning i seminariet. Roger Broo, Caj Ehrstedt, Carey Lillkung, Martin Eriksson, Lars-Olof Nordström och Torsten Wikström uppträdde. På programmet stod sånger av Bach, Mozart, Schumann, Brahms, Loewe, Puccini, Giordani, Tjajkovskij, Sibelius, Kuula, Palmgren och Maasalo. Om prestationerna skrevs att sångarna visade sig
vara mycket jämna och behärskade väl sina sånger, som omspände ett vitt
register, och att man som allmänt omdöme kunde temperamentet kunde ha varit
livligare och att sångarna kunde ha sjungit mera ut, samt att det tydligt
märktes att det låg arbete bakom prestationerna”.
Vid ett annat tillfälle hade den dåvarande
ordföranden för Finlands svenska sång- och musikförbund Evert Ekroth varit närvarande och enligt Ahlbeck låg framtiden i trygga händer i Nykarleby:
”kanslisekreterare Evert Ekroth framhöll, att man med lugn kunde se tiden an i fråga
om förbundets verksamhet – med så mycket entusiasm och kunnande som
seminaristerna uppvisat är vår svenska folkgrupps musikaliska fostran säkrad”. |