Kort med vyer
[Artikeln är skriven ur Stockholmsperspektiv, men mycket
gäller även Nykarlebyvykort. .Tre
kapitel, illustrationer, samt hänvisningar till övriga artiklar i boken
utelämnade.
Se tillhörande
meny om den inte redan finns till vänster.]
Randanmärkningar i anslutning till Kungl. bibliotekets utställning
”Hälsning från Stockholm. Vykort med stockholmsmotiv från
de senaste hundra åren”
den 8 juni-28 augusti 1998
av
Magdalena Gram ©
Kungl. Bibliotekets utställningskatalog nr 124.
KUNGL. BIBLIOTEKETS VYKORTSSAMLING
[Kapitlet utelämnat.]
VYKORTETS
HISTORIA
Det är rimligt att anta skiftande ursprung till
vykortets form, funktion och motivkretsar. Vad gäller kort med topografiska
motiv, kan de gamla utsikterna betraktas som ett stamträd och väljer
man att närmare granska stadsutsikterna inom denna kategori, visar de sig
genomgående avslöja något om det samhälle i vilket de tillkom.
De första stockholmsvyerna tog gestalt, när orten på 1520-talet
blev huvudstad i ett nationellt kungadöme, och den ideologiska utgångspunkten
var därmed Gustav Vasas befrielseverk. Sigismund von Vogels topografiskt
exakta stadspanorama tillkom i samband med drottning Kristinas kröning 1650
och tillägnades på liknande sätt regenten. Suecia antiqua et
hodierna, Erik Dahlbergs bildreportage från stormaktstidens Sverige,
skulle enligt upphovsmannen visa utlänningar ”huru mycket stort och
vackert finnes inom vårt fädernesland”, och bildverkets idealiserande
perspektiv bekräftade avnämarnas önskningar.
Riktade sig
Dahlbergs bildsvit huvudsakligen till ett ledande, aristokratiskt skikt, så
tillfredsställde den senare pittoreska planschlitteraturen snarast behov
och smak hos en reslysten, borgerlig publik. Teaterns scendekorer och de populära
bildteatrarna inspirerade till litografiska tittskåpsbilder och rundutsikter.
Topografiska vyer dök också allt oftare upp som grafisk kleinkunst.
Vyer av souvenirkaraktär och i mindre format finns bevarade från 1700-talet,
bland annat illustrerade visitkort och dekorerade brevpapper med topografiska
motiv. En bit in på 1800-talet såldes bilder i stålstick eller
xylografi som souvenirer och samlades i album. Reklamvärdet började
utnyttjas och från 1830- och 1840-talen erbjöds gästerna på
vissa turisthotell och restauranger kuvert med motiv från den aktuella orten.
En mera direkt föregångare till vykortets speciella form och funktion
utgör de så kallade handräckningskorten, som florerade ett par
decennier före sekelskiftet. Ofta var de av gratulationstyp och på
baksidan försedda med en hälsning från givaren. Korten var avsedda
att överlämnas personligen i samband med en uppvaktning men inlagda
i kuvert kunde de även postbefordras. Den senare övergången mellan
handräckningskort och vykort framgår bland annat av att en och samma
bildförlaga ibland utnyttjades för såväl vykort som handräckningskort.
Den 30 januari 1839 presenterade Aftonbladet Daguerres uppfinning:
”Ett landskaps avteckning genom dess blotta avspegling”. Mediet tycktes
ge nya möjligheter till en verklighetstrogen framställning och i oktober
nästföljande år lanserades Daguerres metod som något för
var man: ”När man går ut i den vackra naturen en solklar dag tager
man med sig sin häxkonstlåda och slår upp den var man finner
ett ovanligt pittoreskt landskap: inom några minuter har man en färdig
vy, som jag vill tro åtminstone till korrekthet och finess skall kunna försvara
sig.” Lars Benzelstierna, den förste svenske daguerreotypisten, började
snart fotografera Stockholms mest anslående vyer och resultatet ställdes
ut i Kongl. museum. De spegelvända bilderna och den nästan spöklika
återgivningen av staden uppskattades inte av alla och realismen tonades
ner i de litografier som Johan Christopher Boklund utförde med utgångspunkt
från Benzelstiernas daguerreotypier.
Det skulle dröja nästan
femtio år innan Daguerres uppfinning kunde utnyttjas i samband med produktionen
av vykort, och tidsrymden däremellan innebar en fortsatt teknisk utveckling.
Vid den skandinaviska konst- och industriutställningen 1866 kunde fotografen
Johannes Jaeger erbjuda besökarna serier av stockholmsvyer i storformat,
bland annat ett så kallat cyklorama som fångade in hela stadens horisont.
Fotografierna kunde emellertid endast reproduceras som originalkopior och kostnaderna
steg således med upplagans storlek. Lösningen på detta problem
kom med ljustryckstekniken. Jaeger
själv kom att utnyttja den, däremot inte för framställning
av vykort.
I början av 1870-talet godkände flera europeiska
länder öppna och oförseglade post- och brevkort med påtryckt
värdestämpel och i Sverige infördes denna typ av försändelse
1872. Rationaliseringen medförde bland annat, att man kunde undvara kuvert
och sigill och spara på utgiften för portot; att skicka brevkort kostade
nämligen endast hälften så mycket som att skicka brev. Korten
blev således en betydande konkurrent till de traditionella brevförsändelserna
och behovet av internationellt samarbete på området ledde 1874 till
grundandet av Världspostföreningen i Bern. Utvecklingen påskyndades
sedan det blivit tillåtet med privat tillverkning av postkort med plats
för frankering, vilket i Sverige inträffade 1877. Efterhand försågs
brevkorten med vinjettbilder och illustrationer, och steget var därmed inte
långt till det moderna vykortets form. Genombrottet inträffade i samband
med Paris-utställningen 1889, då Eiffeltornet var huvudattraktion.
Tidningen Le Figaro passade på att trycka ett vykort med denna sevärdhet,
avsett att skickas från tornets topp. Därmed hade man skapat ett uppskattat
”jag var där”-meddelande och certifikat, och så kallade Gruss
aus-kort med förtryckt
hälsning producerades snart på flera håll.
Ofta
anges att det första svensktillverkade vykortet dök upp 1887. Det färglitografiska
kort man då hänvisar till och som föreställer en postryttare,
tog Postmuseum fasta på då man firade vykortets hundraårsjubileum
med en utställning. Sedan dess har nya uppgifter förekommit. 1993 noterades
ett svensktillverkat vykort Poststämplat i Kristianstad 1885, och enligt Nationalencyklopedins något senare artikel är det äldsta
svenska vykortet från 1882. Den varierande dateringen beror sannolikt på
en osäker definition av själva produkten, betingad av en gradvis övergång
från brevkortets till vykortets form. Övergångstermen ”vybrevkort”
förekom ända fram till 1902, fastän tillverkarna redan tidigare
börjat övergå till den nuvarande formen med en heltäckande
bild på ena sidan. I samlartidskriften Kamraten dök benämningen
”vykort” upp 1901 och i Nordisk familjeboks andra upplaga (1905)
meddelades under rubriken ”Brefkort”:
”En alldeles säregen art af brefkorten utgöra de s.k. vykorten.”
Enligt artikelförfattaren, en aktuarie i generalpoststyrelsen, var ”detta
egendomliga utskott på den egentliga poströrelsen” i hög
grad en modeföreteelse, som sannolikt snart skulle gå över. Författaren
till artikeln ”vykort”, publicerad
1921 i samma upplaga av uppslagsverket, var inte lika kritisk utan anlade snarast
ett pedagogiskt perspektiv: ”Ur nationell och mellanfolklig synpunkt göra
korten nytta, i det att deras bilder sprida kännedom om olika orter och länder.”
Beskrivningen i Nordisk familjebok bör läsas mot bakgrund
av en faktisk utveckling. Turismen, nationalismen och kameran utgjorde viktiga
förutsättningar för vykortets framgång. Den utländske
besökarens syn på Stockholm framgår redan av Jacob Zieglers Schondia (1532), där den svenska huvudstaden liknas vid Venedig. Vid jämförelse
med andra huvudstäder uppfattade många resenärer Stockholms vackra
natur som ett intagande särdrag. När ambitionen att aktivt marknadsföra
orten som turiststad blev aktuell mot slutet av 1800-talet, framhölls däremot
snarast Stockholms företräden som modern europeisk storstad. För
den inhemska turismen betecknade grundandet av Svenska Turistföreningen 1885
inledningen till en omfattande kartläggning av hela Sverige, där kameran
utgjorde ett viktigt instrument. 1888 lanserade George Eastman Kodak-kameran,
och när lådkameran för amatörbruk efterhand kom mera allmänt
i bruk, ökade intresset för hembygdsbilder. Produktionen av vykort kom
igång och amatörfotograferna
bidrog i hög grad till den varierade vykortsfloran. Samtidigt producerades
illustrerade vägvisare och vyalbum över Stockholms sevärdheter
i stor mängd, och de nystartade konstförlagen uppträdde ofta som
utgivare av både planschverk och vykort. Förutom fotograferna var även
författare, tecknare och xylografer i färd med att dokumentera storstaden
i illustrerade verk som Claes Lundins Nya Stockholm (1887-90) och Georg
Nordensvans Mälardrottningen (1896). Intresset för fotografisk
illustrering hade ökat, men eftersom varken bokförlagen eller pressen
fullt ut tillägnat sig de fotokemiska illustrationsmetoderna, hade vykortet
något speciellt att erbjuda. Från 1800-talets slut fram till första
världskriget var också detta medium ett av de viktigaste vid spridningen
av fotografiska bilder. ”Vyandet” blev en modefluga, och även samlandet
av vykort tog fart.
Georg Nordensvans bok planerades samtidigt som Stockholm
rustade sig för Oscar II:s 25-åriga regeringsjubileum 1897 och en samtidig
utställning, som skulle manifestera landets konstnärliga och industriella
förmåga. Den blivande riksbibliotekarien E. W. Dahlgren stod som
utgivare av det digra trebandsverket Stockholm, Sveriges hufvudstad (1897)
som gav en encyklopedisk presentation, illustrerad med bilder, kartor, diagram
och nytagna originalfotografier. Framställningen av fotografiska panoramor
och vyalbum kulminerade och bland utställningens attraktioner ingick ballonguppstigningar
med fotografen Oscar Halldin, som senare kunde presentera ett fotografi av utställningsområdet,
taget på 1000 meters höjd. Jubileumsåret blev även en milstolpe
i det svenska vykortets historia. Postverket utgav det första svenska minnesbrevkortet
och dessutom förekom speciella brevmärken och evenemangsstämplar.
Nästan som i Paris åtta år i tidigare kunde utställningsbesökarna
via en elektrisk hiss ta sig upp i en av den väldiga industrihallens minareter
och på det lilla postkontor som där var inrymt få en stämpel
på det vykort, som bevisade att man vågat sig upp på dessa höjder.
Verkligt
populära blev vykorten i Sverige i samband med en kraftig sänkning av
portot 1902. Statistiken är inte helt lätt att tolka men antalet postbehandlade
kortförsändelser lär ha ökat från cirka l miljon 1897
till knappt 40 miljoner per år 1903-04.
Att vykortsvurmen efterhand
ebbade ut, berodde i hög grad på att fotografiska bilder kom att spridas
på flera andra vägar, bland annat via pressen och journalfilmen. Filmkritikern
Bengt Idestam-Almquist gjorde senare det tänkvärda påpekandet,
att filmen kanske aldrig fått ett sådant gensvar hos publiken om inte
producenterna kunnat anknyta till existerande, populära nöjesformer,
främst vykorten. Deras attraktionskraft var i hög grad kopplad till
föreställningen att kameran kunde förmedla en oförvanskad
bild av verkligheten.
DET
TOPOGRAFISKA VYKORTETS IDÉ OCH OLIKA TYPER
I de flesta
europeiska språk finns motsvarigheter
till svenskans ”vykort” och tyskans ”Ansichtskarte”. Vissa
språk tar dock snarare fasta på vykortets kommunikativa funktion,
vilket framgår av engelskans ”postcard” och franskans ”carte
postale”. Som regel var de första vykorten stadsbilder och i ordets
egentliga mening är vykortet ett fotografiskt kort, som återger
byggnader, platser och utsnitt av olika miljöer.
Vykortet är
emellertid inte enbart en fotografisk avspegling utan förmedlar också
en tolkning av staden och dess miljöer. Ambitionen att marknadsföra
huvudstaden och locka turister blir inte sällan liktydigt med att skönmåla
och imponera. Koloreringen av äldre vykort förhöjde motivets ton och var ibland så genomförd,
att det fotografiska intrycket dunstade bort för det måleriska eller
fantastiska. Strömmen fick Medelhavets färg och Berns salonger i Berzelii
park med sina tidstypiska palmer kom att likna kasinot i Monte Carlo. Det historiska
sambandet mellan den målade och den fotografiska utsikten framgår
av att vissa äldre vykort försetts med en illusorisk tavelram. Arrangemanget
påminner också om att vykortets segertåg stod i samband med
1800-talets kult av utsikten och att idén om det sköna och värdiga
landskapsmotivet även kunde gälla vid betraktandet av staden. De äldre
stockholmsvyernas obligatoriska praktbyggnader,
som Slottet och Storkyrkan, kompletterades snart med nya sevärdheter. Om
Skansen och Telefontornet representerade väsentliga skeenden i 1890-talets
urbaniseringsprocess, så blev senare Stadshuset, regalskeppet Vasa, Sergels
Torg och Globen bärare av tidstypiska symbolvärden.
Ibland erinrar
sekelskiftets stockholmsvyer om litterära motiv, och de många natthimlarna
med lysande månskäror är som hämtade ur Hjalmar Söderbergs
stockholmsskildringar. ”Stockholm by night” är för övrigt
ett återkommande motiv och mycken möda har lagts ner på att fånga
kontrasten mellan naturens mörker och stadens ljus. Också de vida utsikterna
har favoriserats. Mälardrottningen ett uttryck som tycks förlora
sig i ett historiskt förflutet men som det sena 1800-talet begärligt
slog fast glittrar med sina vatten och återgivningen av stadspanoramat
har stöttats av en alltmera avancerad vidvinkelteknik.
Det Stockholm
som visas på vykorten är oftast en stad i söndagsstass, men under
vykortets glansdagar, innan massturismen var ett faktum, accepterades faktiskt
även oansenliga och udda
vyer. En rivningsvåg gick fram i det oskarianska Stockholm och Gustaf
II:s opera jämnades med marken 1893 innan någon vykortsfotograf kommit
på idén att fånga den i bild. Bara några år senare
tycks många ha blivit medvetna om de värden, som höll på
att gå förlorade. Stockholm fotograferades i nästan alla skrymslen
och vrår och i bildserier som ”Det Stockholm som går” och
”Det gamla Stockholm” avbildades rivningskvarter och hotade kåkmiljöer.
Den nya stenstadens framväxt väckte känslor och övergången
mellan olika stämningslägen vemod över det som höll
på att försvinna och stolthet men också ovisshet inför det
nya kan avläsas i den vy som nittiotalets målare kallade ”stadens
utkanter” och som vykortsfotografen fångade med samma blick för
motivets poetiska kvaliteter.
Innan dagspressen började utnyttja
fotografiet för att illustrera nyheter, fanns en marknad för händelsebetonade
vykort. Genren omfattade både officiella
evenemang som kungabesök och parader men också oplanerade händelser,
inte minst katastroftillbud som översvämningar och järnvägsolyckor. Sven Hedins ankomst
till huvudstaden 1909 dokumenterades på vykort, likaså bondetåget
1914 och första världskrigets ransoneringskort. Till de positiva händelserna
hörde flyguppvisningar och passerande luftskepp; på ett vykort förevigas
1911 års flygtävlingar i Stockholm med ”flygbaronen” Cederström
i sitt monoplan, ”Nordstjärnan”. Sådana tilldragelser var
svåra att fånga med dåtidens kameror och fotomontage är
vanliga.
Äldre vykort kan också fungera som sociala reportage,
som skildrar folkets dagliga liv och olika yrkesgruppers
arbete. Fattiga barn figurerar på flera kort med reportagekaraktär,
och tjänstemannaklassens arbetare är huvudrollsinnehavare i serien ”postbetjäntebasarens
(sic!) vykort”, som dokumenterar olika faser i posthanteringen.
Viktiga händelser var också de stora utställningarna på
Djurgården 1897, 1909 och 1930, inte minst ur turistnäringens synpunkt.
I samband med 1897 års utställning framställdes flera kollektioner
av vykort, och Axel Eliassons Konstförlag gjorde succé med Anna Palms tecknade vyer. Samma förlag utgav även
”officiella brefkort” med fotografiska vyer från utställningen.
Vid 1909 års utställning för konsthantverk och konstindustri utgav
Axel Eliassons Konstförlag en serie ”officiella brefkort” med utställningsarkitekten
Ferdinand Bobergs tecknade motiv, och i samband med Stockholmsutställningen
1930 fick Frans Svanströms företag ensamrätt på ett par serier
vykort i det nya internationella A6-formatet.
Enstaka händelser
av nyhetskaraktär
har undantagsvis förekommit på
vykort ända in i vår egen tid och har då tangerat ett politiskt
propagandasyfte. Den riksbekanta ”almstriden” i Kungsträdgården
1971 dokumenterades på ett vykort utgivet av Alternativ stad, och decenniets
”daghemskris” tog gestalt i ett demonstrationståg med paroller
som ”Bygg bort daghemskön”.
Gränsen för dekorum,
det passande, bevakades noga i det oskarianska samhället och vykortsbilderna
överskred sällan den utstakade normen. Intresset för det förbjudna
och okontrollerade kan dock avläsas i flera fall, bland annat via de så
kallade fantasikorten. Den sistnämnda genren blev vanlig i Sverige omkring
1904 och utmärker sig för surrealistiska motiv, där gränsen
mellan det sannolika och det fantastiska är upphävd. Ett vanligt motiv
i den internationella vykortsfloran är den flygande familjen, som passerar
över städernas hustak. Bland de fantastiska stockholmsvyerna dominerar
”Nordens Venedig”, där gatorna förvandlats till kanaler med
vickande gondoler. Det gamla uttrycket ”Nordens Venedig” hade utnyttjats
av dem som i protest mot esplanadsystemet ivrade för bevarandet av Stockholms
ursprungliga topografi, och att det fick ny aktualitet just 1904 kan eventuellt
förklaras med hänvisning till årets kraftiga vårflod, som
dränkte trakten kring Mälartorget och Slussen. Händelsen föranledde
Carl Nilssons Ljustrycksanstalt att framställa en serie reportagebilder,
som senare också blev vykort. Kanske var det dessa, som i sin tur inspirerade
samma förlag till en vykorts serie i ljustryck med samlingsrubriken ”Nordens
Venedig”, där inritade gondoler trafikerade Stockholms översvämmade
gator. Tack vare fotomontageteknik uppnådde Axel Eliasson en närmast
fullkomlig illusion med en vykortsserie i autotypi på samma tema och med
separata bildtexter som ”Mare di Gatto e Casino del Berns” och ”Rio
di Kolmätare”. Hur fantasi och verklighet ständigt flätas
samman visar också det faktum, att ”Nordens Venedig” etablerades
som en verklig turistkliché i samband med 1909 års utställning,
då äkta gondoler ingick som attraktioner och lokala fortskaffningsmedel.
Om vänner av ordning i allmänhet uppskattade det topografiska
vykortets didaktiska [undervisande] kvaliteter, så ansåg samma bedömare
att fantasikorten var smakfördärvande. Även senare generationer
har ofta föredragit det korrekta och dokumentära, och när Pressbyrån
på 1950-talet gav ut några vykort från olika norrlandsstäder
med montage av isbjörnar på gatorna, blev korten efter protester indragna.
Stor succé gjorde däremot Ultraförlagets isbjörn i Skansen-miljö,
liggande på rygg i en ställning som ger roande, antropomorfa associationer.
Kameran ljuger knappast, men äldre tiders retuschörer lurar ofta
den, som försöker datera ett vykort exakt. Under tjugotalet började
man dessutom medvetet göra vykorten mera neutrala för att de skulle
kunna säljas under en längre tidsperiod, ofta under flera decennier.
Tidsbetonade detaljer plockades bort och reportagebilder blev alltmera sällsynta.
Ofta försvann även de människor, som livat upp tidigare bilder.
De sista vykorten med barn infogade
i sin naturliga miljö försvann ungefär samtidigt som folkhemmet
etablerades, en utveckling som väl också delvis motsvarade en realitet.
Moderna vykort är i hög grad berövade de inslag, som animerade
tidiga kort. Bland stockholmsvyerna återkommer ett fåtal kända
motiv, ofta tagna på distans, med mycket omgivande vatten och gärna
dramatiska belysningar även stundom nästintill apokalyptisk karaktär.
REPRODUKTIONSTEKNIKEN
Före
år 1900 framställdes vykorten genom grafiska tekniker som xylografi,
stål- eller kopparstick, litografi eller tryck med gummistämplar. Vykorten
från 1880-talet och tidigt 90-tal utgick oftast från tecknade original
i en eller flera färger och framställdes i litografisk teknik. Sådana
kort var av ”Gruss aus”-karaktär efter tysk förebild.
Reproduktionen av fotografiska vykort var till en början en både
omständlig och dyr process, och kort av detta slag var sällsynta ända
fram till sekelskiftet. Under 1800-talets sista år introducerades ljustrycket
och de flesta vykort från perioden 1899-1915 är framställda i
denna teknik, som gjorde det möjligt att återge fotografier originaltroget.
Kort i svartvitt ljustryck med färglitografi ovanpå förekom också
och hade då en mjuk, gräddig ton. Mot slutet av 1890-talet började
man i Sverige trycka med rasterklichéer och kunde framställa vykort
i den nya autotypitekniken. Under 1900-talets första år lanserades
vykort i fotokromi, en metod som gav vykorten en bjärt och färggrann
framtoning. Efter autokromteknikens införande 1904 utnyttjades även
denna metod för vissa vykort i färg.
När ”vykortsepidemin”
grasserade i början av seklet, var tillverkningen en storindustri med hantverksmässiga
inslag. Ibland färglades korten för hand, och genom att bestryka dem
med tunn fernissa och maskinglätta dem, kunde man få dem att likna
tidens populära oljetryck. De tidiga vykortens tekniska kvalitet kunde givetvis
skifta, men ljustryckets valörrikedom är nästintill oöverträffad
och präglandet, stansandet och kolorerandet för hand avsatte inte sällan
vykort av utsökt kvalitet.
En förutsättning för
vykortets stora genombrott var de speciella vykortsmaskinerna, som kunde snabbkopiera
bilder på fotopapper i rullar och framställa vykort som ”äkta
fotografier”, en utveckling som i Sverige började slå igenom på
1910-talet. Rykande färska bilder av dagsaktuella händelser kunde därmed
exponeras och kopieras på papper med en imponerande hastighet. Från
1920-talet fram till ett stycke in på 1950-talet framställdes vykorten
som svartvitfoton i bromsilverkopior.
Under femtiotalet handkolorerades de ofta i pastelltoner, en metod som jämförd
med tidigare färgtekniker framstår som förvånansvärt
primitiv. Genom offsetteknikens genombrott på femtiotalet blev alla vykort
trycksaker.
VYKORTETS
FORM
Ur postal synpunkt är vykortets bildsida dess baksida
och adressidan med plats för frankering dess framsida. För gemene man
är det mera klargörande att tala om bildsida respektive adressida.
Utrymmet på de gamla brevkortens bildsida upptog graverade vyer i form
av små vinjetter eller
stora bilder. Ofta kombinerades tre, fyra olika vinjettmotiv men ibland sammanställdes
ett drygt dussintal inom olika slags ramverk. Någon gång avstod man
från inramningar och lät i stället själva motivet anta en
dekorativ form. Efterhand svällde bildtrycket ut och från att ha upptagit
ett fåtal procent av ytan, kom det att öka så att det under
perioden 1901-04 enbart fanns
kvar en smal remsa nertill för skriftliga meddelanden.
På
vissa topografiska kort konkurrerar själva vyn med eller överskuggas
av ett rammotiv. Ofta upptar dessa så kallade semitopografiska vykort tecknade
bilder med infällda foton. Efterhand
kom bildelementen att täcka hela det utrymme, som tidigare varit reserverat
för det skriftliga meddelandet. Spår av den gamla vinjettkompositionen
märks på moderna flerbildskort med collage mot en heltäckande
fond.
Utformningen av adressidan på de första vykorten med ledtexter för adresseringen
inom en pärlram hade övertagits från de officiella brevkorten.
Sedan bilden kommit att uppta hela baksidan, delades adressidan 1905 i två
halvor, den vänstra avsedd
för meddelanden, den högra för adressen.
Det äldre
vykortsformatet 90x140 mm avlöstes av det moderna 105x148 (A6), som förekom
redan på 1920- och 30-talen men som fick ett genombrott först på
60-talet. Normalformaten har ibland fått en viss konkurrens av miniformat
och jätteformat. Redan vid sekelskiftet producerades jättekort, oftast
med måtten 160x230, och liknande storformat förekommer än dag.
Carl Nilssons Ljustrycksanstalt lanserade så kallade ”dubbelvykort”,
och när färgfotot slog igenom på fyrtiotalet utgav Ultraförlaget
”jättekort”, som närmade sig A5-formatet. Grako gav ut flera
kort i storformat, och i vår egen tid har förlaget Upside gjort sig
känt för stadspanoramor i större format. I posthanteringen har
de avvikande formaten varit besvärliga och vår tids runda och friformade vykort försvann praktiskt taget,
sedan Postverket beslutat att de måste läggas i kuvert.
Ny
teknik och marknadens krav har kontinuerligt påverkat produktutvecklingen.
Då och då har vykortsproducenterna lockat konsumenterna med mer eller
mindre sökta nymodigheter, vad engelskan benämner ”novelty”.
Till genren räknas bland annat kort tillverkade av olika material eller med
en avvikande form, kort med utvikbara
bildband, kort som visar andra motiv när de hålls mot ljuset, sextiotalets
tredimensionella plastkort och dekalvykort med avdragbara, självhäftande
etiketter. Ett tidigt svenskt exempel är en variation på Anna Palms
serie stockholmsvyer från 1897, framställda i form av en palett med
kort som kunde bredas ut i solfjäderform. Under trettiotalet fick Almquist
& Winholm ensamrätt till ”vykortstelegram” i miniformat, och
mot slutet av femtiotalet började NK importera så kallade grammofonskivekort.
Ultraförlaget tog i det senare fallet upp konkurrensen och började producera
egna ”spelande vykort” i dubbelt format, lanserade främst som 45-varvs
grammofonskivor.
De topografiska vykortens tryckta bildtexter är
i allmänhet kortfattade. På vissa äldre kort kompletteras
platsangivelsen med upplysningar som ”Stockholm. Utsikt från Slottet.
Aftonstämning” eller ”Stockholm. Fiskeintresserade”. Bakom
den ännu mera utpekande bildtexten ”Norrtullsgatan före trädens
nedfällande” anar man den kvinnliga fotografens agitatoriska syfte;
1802 hade Norrtullsgatan fått Stockholms första gatuplanterade träd
och deras nedfällning väckte förmodligen starka känslor. Ännu
längre bildtexter förekommer undantagsvis och på ett vykort från
Waldemarsudde får en liten dikt, infogad i själva vyn, tolka betraktarens
förtjusning. Moderna vyers tillrättalagda utseende motsvaras ofta av
en upplysning, som i kombination med motivets brist på tidsspecifika detaljer
snarast bidrar till lokalkänslans utplånande.
VYKORTSFÖRLAG
Vykortets genombrott
kom att utgöra jordmån för framväxten av ett stort antal
svenska konstförlag. Under tjugotalet inleddes en självsanering, som
ett fåtal företag överlevde. På 1930-talet fick försäljningen
omigen ett uppsving, likaså i samband med offsetteknikens genombrott på
1950-talet. Idag finns några få företag i branschen.
Framkallning och kopiering av vykort förlades till en början inte sällan
utomlands, framför allt i Tyskland som för svenska fackmän inom
den grafiska branschen länge var ledande land. Bland de utnyttjade företagen
märks Rud. Bellander i Hamburg och Ottmar Zieher i München (O.Z.M.).
Det sistnämnda företaget står bakom ett välkänt vykort
från den oskarianska epoken, där riksvapnet och sekelskiftets kurserande
frimärken bildar ram kring själva vyn, ett parti av Humlegården.
Vissa amerikanska vykortsförlag gav i början av seklet ut topografiska
kort med svenska vyer och engelskspråkig bildtext, och Axel
Eliassons Konstförlag levererade bildoriginal till amerikanska kollegor.
Sådan bildexport var ett internationellt fenomen och hos välsorterade
svenska bokhandlare och tobaksaffärer kunde man köpa vykort från
främmande länder. Allteftersom massturismen gav alltfler möjlighet
att besöka de främmande platserna, avtog detta sätt att tillfredsställa
exotismen.
Den svenske pionjären Axel Eliasson fick iden till vykortsutgivning
under sin studietid i Berlin och grundade sitt konstförlag i Stockholm 1890.
De första åren stod Eliasson själv bakom kameran och kunde till
skillnad från flera kollegor lansera sina produkter under beteckningen ”svensk
tillverkning”. Hans första vyer över Stockholm och Göteborg,
som annonserades i Aftonbladet 1891, gjorde inte någon omedelbar
succé men en ny upplaga i något förändrat utförande
utgavs fem år senare. Stor spridning fick de ”officiella” vykort
som förlaget utgav i samband med Stockholmsutställningen 1897. Eliassons
förlag expanderade ända fram till tjugotalet, men produktionen av topografiska
motiv avstannade under 1940-talet. Att företaget lyckats överleva beror
sannolikt på förmånliga avtal såsom reproduktionsrätten
till ateljé Jaegers tagningar av kungligheter och andra berömdheter
liksom ensamrätten på vykort med Jenny Nyström-motiv.
Hasse W. Tullberg grundade sitt förlag i Linköping 1890, samma år
som kollegan Axel Eliasson. Vid mitten av decenniet övertogs rörelsen
av Karl Gustaf Granberg och bytte då namn till Granbergs
Konstindustri AB (GKA). Företaget står bland annat bakom några
tidiga skansenvykort från 1890-talet. 1896 började man utge vykort
i färglitografi, och vykort i färg var ända in på 1910-talet
en specialitet. Granbergs hade även en betydande verksamhet i Ryssland och
Baltikum, som dock upphörde i samband med ryska revolutionen 1917.
Carl Nilssons Ljustrycksanstalt (C. N:s Lj.) i Stockholm, som perioden 1911-29
gick under namnet Svenska Litografiska AB, blev efterhand en allvarlig konkurrent
till Axel Eliassons företag. Konrad Johansson, som arbetat hos Granbergs,
startade 1916 Nordisk Konst, ett företag som tack vare en varierad produktion
överlevde i flera decennier, tills det 1976 uppgick i Ultraförlaget.
Oscar E. Kulls (OEK) Grafiska Anstalt i Malmö var ursprungligen specialiserad
på konstreproduktioner men utvecklades till en massproducent av vykort i
ljustryck och fotokromi. Under 1900-talets första år var Granbergs
och Kulls företag samt Göteborgs Litografiska Anstalt (GLA) de stora
leverantörerna av vykort i färg, varav merparten beställdes i Tyskland.
Bland de stora utgivarna fanns även Eskil Holm, som öppnat sitt konstförlag
1892, och Almquist & Cöster i Helsingborg som startade 1920.
Sagokonst AB, som senare blev Grafisk Konst och Grako, står bakom flera
äldre vykort i färg. Företaget var ett av de få, som lyckades
hävda sig ännu en tid efter det att Ultra dykt upp på marknaden.
Harald Olsens vykortsförlag, som så kraftfullt dokumenterade 1930-
och 40-talens Stockholm, är mycket svagt representerat i Kungl. bibliotekets
samlingar, en omständighet som kan förklaras med hänvisning till
bristfälliga pliktleveranser under motsvarande period. Olsens kvarlåtenskap
har dock överlämnats till Stockholms stadsmuseum och på så
vis bevarats till eftervärlden.
Pressbyrån startade sin verksamhet
1899 och utvidgade snart sitt sortiment av tidningar och billighetsböcker
med vykortsutgivning. I början av trettiotalet köpte man vykortsfotografen
Carl Sunnegårdhs hela arkiv av kort och negativ och började snart planera
för en industriell vykortsproduktion under eget namn. 1942 köpte man
maskiner från Tyskland, anlade en högmodern vykortsfabrik i Stockholm
och byggde på kort tid upp ett omfattande bildarkiv med motiv från
hela landet. På fyrtiotalet var Pressbyrån ett av de ledande vykortsföretagen,
men efter en kraftig nedgång lades produktionen ned 1964.
Ulvsunda
tryckerier AB i Solna med kortformen Ultra startade 1943 och konkurrerade under
femtiotalet ut flera äldre förlag som Axel Eliasson, Nordisk Konst och
Pressbyrån. Försprånget berodde på att Ultra tog tillvara
möjligheten att utnyttja den nya offsettekniken för produktion av vykort
i färg. Från fyrtiotalets mitt sålde man hela upplagor till grossister
och bokhandlare, som sedan distribuerade korten lokalt, men efterhand började
man även sälja kort till detaljister. Idag är Ultra en jätte
i branschen och det enda rikstäckande företaget, när det gäller
vykort med topografiska motiv.
I vykortets barndom gick amatörfotografer,
bokhandlare, församlingar och föreningar ofta förbi förlagen och sände sina egna bildförlagor direkt
till de stora vykortstryckerierna. Kravet på professionalism har senare
radikalt förändrat marknadens utseende.
BILDKONSTNÄRER OCH FOTOGRAFER
[Kapitlet
utelämnat.]
HÄLSNING
OCH MEDDELANDE
Nya kommunikationsmönster var en del av modernitetens
inträdande i samhällslivet, och vid Stockholmsutställningen 1897
fanns post, telegraf och rikstelefon placerade i en mindre byggnad framför
ingången till Ferdinand Bobergs fantasifulla industrihall. De traditionella
brevförsändelserna hade nu på allvar fått konkurrens, både
av vykorten och av andra medier.
Bakom brevkortens upphov finner man
bland annat en idé om rationell kommunikation. I Neue freie Presse den 27 januari 1869 föreslog professorn i nationalekonomi Emanuel Herrmann,
att det österrikiska postverket skulle införa så kallade korrespondenskort.
Herrmann hade forskat i gamla brev och kommit fram till att avsändarna ofta
ödslat tid på diverse artighetsbetygelser, medan det väsentliga
innehållet utgjordes av korta meddelanden. Ett öppet kort utan kuvert
och befriat från meningslös verbal utsmyckning var Herrmanns förslag
till förnyelse. Den tyske generalpostdirektören Heinrich Stephan utyttjade
något senare liknande argument och påpekade dessutom, att många
föredrog att telegrafera för att slippa de konventionella fraserna.
Den svenske generalpostdirektören A. W. Roos anknöt snart till
resonemanget och tillade, att en presumtiv brevskrivare inte sällan saknade
tillgång till papper och kuvert.
Att brevkorten så snabbt
vann terräng berodde i sin tur på en alltmera utbredd läs- och
skrivkunnighet. Med utvecklingen av bildsidan tillkom ett element, som ytterligare
underlättade kommunikationen. ”Vyandet” var en demokratisk massrörelse,
som snabbt eliminerade resterna av en äldre brevskrivarretorik, där
formuleringarna obönhörligt avslöjade den skrivandes kulturella
och sociala nivå. Som litterärt medium utgör vykortet en speciell
genre med sin egen tradition och sina standardformulär. Forskning på
området saknas men några iakttagelser kan göras.
Meddelandets
öppna karaktär och det knappa skrivutrymmet blev avgörande för
hälsningens utformning. ”Gruss aus”-korten med förtryckt text
reducerade skrivandet till ett potentiellt minimum, detsamma gäller de kort
som var avsedda för hälsningar i samband med helger och högtidsdagar.
Genom tudelningen av adressidan ökade visserligen utrymmet för avsändarens
privata meddelanden, men vykortet förblev ett ordknappt medium. Ibland har
avsändaren velat få rum med mera text än mediet faktiskt medgivit,
och under den period då meddelandet skulle få plats på en smal
remsa, svämmade den handskrivna
texten ofta över på ljusrummen i bilden. Irritationen över
det knappa utrymmet framgår av den tidigare citerade insändaren i Dagens
Nyheter 1904: ”Ett oeftergifligt villkor för vykortets existensberättigande
är att det skall finnas plats för att skriva några rader på,
så att man slipper se sådana förfärligheter som Tack
snälla du uppe bland tornspetsarna på domen i Köln eller
något dylikt.”
Vykortets ursprungliga lapidarstil [stenstil;
ordfattig text; när man skulle rista i sten skrev man inte gärna mer
än det nödvändigaste för att få fram ett budskap], som
inte sällan liknar telegrammets kan inte uteslutande förklaras med produktens
form utan berodde också på vissa postala förutsättningar.
I sekelskiftets Stockholm bars posten ut fem gånger om vardagarna, två
gånger på helgdagarna, och den som lade sitt vykort på brevlådan
tidigt på morgonen kunde således få mottagarens svar i sin brevlåda
på eftermiddagen. Avtal om möten kunde göras på vykort och
mediet kunde även utnyttjas om man ville klara av smärre missförstånd
under dagen. För att uppnå snabba resultat i pågående förhandlingar,
måste man dock formulera sig i motsvarande takt.
I en minnesskrift
med anledning av Världspostföreningens femtioårsjubileum 1924
konstaterade konsthistorikern Axel L. Romdahl, att brevet inte längre var
”högtidskonst” och att det mist sin poesi: ”Numera tala de
älskande i telefon”. Fastän vykortet är ungefär jämngammalt
med telefonen, tycks det ändå länge ha kunnat hävda sig framför
den. En förklaring är, att det dröjde åtminstone ett par
decennier innan telefonen var mera allmänt utnyttjad. Kommunikation via vykort
skiljer sig dessutom från den via telefon på så vis, att ett
meddelande på vykort inte nödvändigtvis pockar på ett svar.
Vykortets tysta kommunikationsform kan dessutom i vissa sammanhang ha uppfattats
som mera diskret. Som belägg för ett sådant antagande kan man
tolka ett vykort från 1903, där bildytan är delad i två
fält som föreställer en kvinna respektive en man som samtalar med
varandra i telefon. Dialogen kunde således även underlättas genom
att man lät det utvalda bildmotivet förmedla ett budskap, och vykort
som visar olika stadierna av en kurtis kunde säkerligen hjälpa blyga
ungdomar på traven. Bildspråk var dock inte nödvändigt alla
gånger. Följande invit framförs på ett vykort med stockolmsmotiv:
”Skulle ni vilja korrespondera med mig på vykort? Min adress är
Fleminggatan 25, Stockholm. Jag var på Skansen i söndags, men jag såg
ej Er.” Mera intima meddelanden har ibland fått avsändaren att
tillgripa ”frimärksspråket”,
chiffer, spegelvänd skrift eller kryptiska formuleringar.
Bakom
vissa meddelanden anar en sentida läsare ofta intentionen att försiktigt
närma sig känsliga ämnen, och det finns skäl att fråga
sig hur eller om dessa ansatser till allvarliga samtal senare fullföljts.
En interiör från Operakällarens restaurang åtföljs
av en ångerfull hälsning: ”Förlåt en 'yngling'
som felat ej för första gången. Har tusende saker att tala med
dig om.” På ett vykort föreställande en fastighet på
Riddargatan sätter någon in ett kryss och skriver i ljusrummet ovanför:
”barnkammaren i Stockholm varest utspelast dels muntrande dels mer dystra
scener under tiden 1888-1900.”
När det gäller meddelanden
mellan individer på en och samma ort har telefonen efterhand vunnit terräng,
men landsortsbon som semestrat i huvudstaden föredrar kanske fortfarande
vykortet framför telefonsamtalet. Äldre vykortstexter talar också
för att mediet tills för bara ett par decennier sedan ofta fick tjänstgöra
som budbärare med lokala
nyheter från en ort till en annan: ”Ivar står idag förlofvad
med Ingrid Lundgren från Kiruna. Ryktet besannade sig alltså.”
Stockholmsvyer med kända attraktioner kunde förmedla turistens egna
upplevelser. Ett inritat kryss
eller en pil som anger ”jag var där” eller ”här bor
jag” är vanligt på både äldre och samtida vykort. Blir
vyn alltför monoton, kan de uppfinningsrike komplettera med eget ”klotter”.
Avståndet mellan den grandiosa vyn och den resandes blygsamma belägenhet
kan också föranleda en raljerande kommentar: ”Här är
operaterassen, men hvar är kaffet?”.
På senare tid har
vykortens skrivna hälsningar förskjutits från en mer berättande
framställning till hälsningen som ett kort livstecken. Kanske handlar
det om att snabbt försöka fylla ut tomrum i kontakter och att tillfälligt
förstärka försvagade relationer. Dikotomin muntlig respektiv skriftlig
kommunikation framstår dock alltmera som en förenkling. Medier som
fax, telefonsvarare och e-mail ställer nya krav och från en inledande
osäkerhet, betingad av invanda mönster, övergår vi till en
anpassning som påverkar såväl psykologiska och sociala beteenden
som retorisk form.
VYKORTETS FRAMTID
Den uttunning
av en tidigare kultur som vykortet avspeglar väckte från början
motstånd hos flera av borgerlighetens företrädare. På trettiotalet
kritiserade Gustaf Näsström turistreklamen i Dalarna med ”sockenklädd
allmoge i de panoptikonmässiga situationer, som kolorerade vykort och braskande
väntsals affischer utlovat”. Drygt tjugo år senare efterlyste
Anders Hedvall vykortsbilder, som medvetet speglade den pågående samhällsförändringen
och det växlande klimatet i ett mångskiftande Sverige. Svenska
Dagbladet utlyste häromåret en vykortstävlan och deklarerade,
att publiken tröttnat på ”alla platta, konventionella fotografier
av Stadshuset, Sergels torg och Slottet”. Sådana uttalanden eller aktioner
har hitintills knappast haft någon effekt, men kanske är hoppet inte
ute. I år arrangerar Folkets Hus och Riksantikvarieämbetet ”Sveriges
Fotomaraton” i 18 svenska städer och uppmanar deltagarna att fotografera
kulturarvet. De bästa resultaten skulle sannolikt kunna utgöra underlag
för vykortsbilder, och kanske kan ny teknik bana väg för en lönsam
produktion av små, exklusiva upplagor.
Bildmediernas och kommunikationssystemens
explosiva utveckling är en förklaring till att det topografiska vykortet
förlorat terräng. Det elektroniska vykortet är redan här,
och möjligheterna till utnyttjande av den digitala tekniken kan förefalla
obegränsade. Att det traditionella vykortet faktiskt överlevt beror
kanske både på traditionens makt och på att det verkligen utgör
ett livskraftigt alternativ till telefoni och datakommunikation. Som fysisk produkt
och frankerad hälsning från en främmande plats får kortet
ett speciellt värde och den utvalda bilden kan i vissa fall förmedla
ett budskap, som tränger djupare än själva texten. En födelsedagshälsning
på vykort uppfattas sannolikt också som mera personlig än den
via e-mail och en vykortshälsning från semesterorten som mindre uppfordrande
än ett besked via mobiltelefon.
Det historiska intresset för
vykortet som grafisk produkt och som bärare av information om en annan tid
kommer sannolikt att öka. Få resenärer lockas idag att köpa
ett nyproducerat vykort på stadshuset i Kiruna, däremot kan flera tänkas
vara intresserade av Borg Meschs äldre vyer. Liksom renässansen för
vykortssamlande, ett område där de topografiska vykorten intar en särställning,
vittnar ett sådant intresse om vykortets förmåga att tjänstgöra
som tidsmaskin.
KÄLLOR
OCH LITTERATUR
Kungl. bibliotekets vykortssamling
utgör det primära källmaterialet till denna artikel. För att
få fram fakta om samlingens historia har författaren även utnyttjat
accessions- och leveransjournaler för den tidigare ”Kart- och planschsamlingen”,
ämbetsarkivets dokumentation kring utställningen ”Vykort i Kungl.
biblioteket” samt Kungl. bibliotekets handlingar med tryckta årsberättelser.
Litteraturen om vykort har länge dominerats av samlarna, och den teoretiskt
orienterade litteraturen i ämnet är knapp. Bidrag till en sådan
har bland annat lämnats av vissa konstvetare och etnologer, som behandlat
sinsemellan olika aspekter av ämnet. Följande bibliografiska vägledning
tar främst upp den litteratur som utnyttjats för denna uppsats.
VYKORT.
EN VÄGLEDANDE BIBLIOGRAFI
av Magdalena Gram
Adickes, Bengt, ”Barnen som försvann”, Skillingtrycket,
97,1985, 3, s. 411. |
|
”Första
vykorten på Globen, Skillingtrycket 1989, 2, s. 31. |
|
”Kort
att överräcka”, Handräckningskortens historia, l, Triumf,
96, 1984, 3, s. 1014. |
|
”Jättevykort”, Triumf, 98, 1986,5, s. 2023. |
|
”Moderna
vykort”, Triumf, 96, 1984,2, s. 813. |
|
”Nyhetsbilder
på vykort”, Triumf, 96,5, 1984, s. 1525. |
|
”När
adressidan delades”, Triumf, 95, 1983, 10, s. 89. |
|
”Samlar
du sån´t?”, Skillingtrycket 1990, l, s. 1016. |
|
”Semitopografiska
vykort”, Triumf: 95, 1983, 8, s. 1415. |
|
”Svenska
bilder på USAkort”, Göteborgs-Posten den 8/1
1989. |
|
”Svenska
vykortskonstnärer: Edvard Forsström”, Triumf, 87, 1985,
l, s. 914. |
|
”Sveriges
första fotografiska vykort”, Skillingtrycket 1992, l, s. 15. |
|
”Sveriges
äldsta kända vykort”, Skillingtrycket 1993, 4, s. 2223. |
|
”Topografi
i topp”, Triumf, 98, 1986,4, s. 1416. |
|
”Vinjettkort”, Triumf, 95, 1983, 4, s. 78. |
|
”Visitkortstraditionen”,
Handräckningskortens historia, 5, Triumf, 97, 1985, s. 48. |
Ahlbom,
Kenneth & Nilmander, Urban, Förort på vykort: söder om
söder 19001965, Stockholm 1997. |
Bergman,
Bo, Stockholm en vykortsdröm: ett fotografiskt stadsporträtt
från 1930- och 1940-talen, Stockholm 1987, Monografier utgivna av Stockholms
stad, 82. |
Bergström, Birgita, Från
sekelskifte till tjugotal: Stockholm i vykort, Stockholm 1985. |
Billgren,
Jan, ”Brevkortets historia 18721925”, Postryttaren,
40, 1990, s. 87105. |
Bodin, Anna, ”Farväl
till alla fula vykort”, Svenska Dagbladet den 28/6 1995. |
Broomé,
Tommy, En vykortsvandring genom Stockholm 19001925, Stockholm 1991. |
Ehrensvärd, Ulla, Gamla vykort: en bok för
samlare, Stockholm 1972. |
Eklund, Petter, ”Korten
som fångar tiden i vardagen”, Göteborgs-Posten den 6/12
1991. |
Fischerström, Iwan W., Posten: strövtåg
i postväsendets och frimärkenas historia från antiken, medeltiden
och våra dagar, Stockholm 1970. |
Gustafsson,
Paul, ”Hästarna som försvann”, Vykorten berättar, 2, Skillingtrycket 1997, 3, s. 14. |
|
”Vykortets
genombrottstid i Sverige”, Skillingtrycket 1997, 4, s. 6061. |
Hassner,
Rune, Bilder för miljoner : bildtryck och massframställda bilder
från de första blockböckerna, oljetrycken och fotografierna till
den moderna pressens nyhetsbilder och fotoreportage, Stockholm cop. 1977. |
Herrmanns,
Ralph, ”Säg det med ett vykort”, Julstämning 1997,
s. 2021. |
Hedvall, Anders, ”Kring Kungliga
bibliotekets vykortssamling”, Bibliotek och historia, Stockholm 1971,
s. 119126. |
|
”En
säregen art av vykort”, STF 1959, 2, s. 4952. |
Heijtz,
Göran, ”Svenska vykortsförlag: Ultraförlaget AB”, Skillingtrycket 1994, l, s. 6568. |
|
”Sveriges
äldsta kända vykort”, Triumf, 99, 1987, 3, s. 17. |
|
Vykort
under 100 år, Stockholm 1987. |
Idestam-Almquist,
Bengt, ”Skuggspel och Nick Carter : filmens föregångare”, Det glada Sverige, Våra fester och högtider genom tiderna, 3,
Stockholm 1948. |
Jansson, Esbjörn, ”Ett
bidrag till det svenska vykortssamlandets arkeologi”, Skillingtrycket 1997, 4, s. 811. |
|
”Ordet
vykort i tryck redan 1901”, Skillingtrycket 1997, 4, s. 10. |
Johannesson,
Lena, ”Liten vykortshistoria från Uppsala”, Uppsala nations
årsskrift, 35, 1972, s. 2343. |
|
Den
massproducerade bilden: ur bildindustrialismens historia, Stockholm 1978. |
Karlsson,
Arne, ”Skansen-vykort”, Skillingtrycket 1991, 12, s. 3640. |
|
”Mer
Skansen-vykort”, Skillingtrycket 1991, 3, s. 28. |
Die
Künstlerpostkarte: von den Anfängen bis zur Gegenwart, herausgegeben
von Bärbel Hedinger, München 1992. |
Lagercrantz,
Bo, Ateljé Jaeger 18581958 : ett sekels porträtthistoria,
Stockholm 1958. |
|
Vi
i bild: svenskarna och deras fotografer, Stockholm 1967. |
Lindhe,
Göran, ”Från Sveriges bygder och städer, Triumf, 90,
1987,4, s. 1619. |
Lindorm, Erik, Oscar II och
hans tid, Stockholm 1936. S. 441: ”Vykortsraseriet”. |
Löfgren,
Orvar, ”Vackert som ett vykort”, Populär historia 1991,
4, s. 2833. |
|
”Wish
you were here! : holiday images and picture postcards”, Ethnologia Scandinavica,
1985, s. 90107. |
|
”Vykortsvurmen
en ögonvittnesskildring”, Skillingtrycket 1996, 3, s.
9. |
Måvestrand, Tor & Kleman, Björn,
”Stockholmskort”, Foto, 41, 1979, 2, s. 34[39]. |
Neudin,
Joelle & Gérard, Les cartes postales, Rennes 1982. |
Neuman,
Rick, ”Vykortstävling med ballongfärd över Stockholm i l:a
pris”, Svenska Dagbladet/Weekend den 6/5 1988. |
Nicholson,
Susan Brown, The encyclopedia of antique postcards, Radnor, Pa, cop. 1994. |
Nilmander, Urban, ”Vykort på löpande
band”, Bygd och natur 1996, 2, s. 48, 25. |
Nyman,
Åsa, ”Kärlek på vykort”, Imagerier, Etnolore,
2, Uppsala 1984, s. 1328. |
Ripert, Aline &
Frière, Claude, La carte postale: son histoire, son fonction sociale,
Paris 1983. |
Rohdin, Bertil, ”Vykortets historia”, Filatelisten 1994, s. 184188. |
Romdahl,
Axel L., ”Brevet i målarkonsten”, Posten i forntid och nutid,
utgiven av Paul Gerhard Heurgren, Stockholm 1924, s. 5159. |
Skott,
Staffan, ”Gamla Ryssland på Granbergs svenska kort”, Dagens
Nyheter den 2/2 1982. |
Staff, Frank, The picture
postcard and its origins, London 1966. |
”Stockholmsutställningen
1897”, Skillingtrycket 1997, 2, s. 1019. |
Strosova,
Olga, ”Vykortet som turistpropaganda”, Dalarnas hembygdsbok,
1976, s. 147162. |
Sylwan, Björn, ”Bedårande
bilder och hisnande hemligheter: stickprov bland oscarianska
vykort”, Postryttaren, 38, 1988, s. 93110. |
Tullberg,
Sigurd, ”Postkortet 100 år , en jubileumsåterblick”, Nordisk
filateli, 33, 1969, s. 435438. |
Walter,
Karin, Postkarten und Fotografie: Studien zur Massenbild-Produktion, Würzburg
1995, Veröffentlichungen zur Volkskunde und Kulturgeschichte Würzburg,
56. |
Willoughby, Martin, A history of postcards:
a pictorial record from the turn of the century to the present day, London
1992. |
Östlind, Olle, Den okände Henry
B. Goodwin, Stockholm 1997. |
|