Ur
resväskan. 2. [Resenären
kom från Vasa och fortsatte till Jakobstad.]
Nykarleby, d. 25
februari. Väldiga snömassor täcka vägar, fält och
skogar. Af gärdesgårdarna synas på många ställen blott
enstaka störar. Utom en och annan bonde, som ”drar åt skogen”,
möter man på landsvägarna endast trasiga, utsvultna tiggarfamiljer,
och af sådana belägras man äfven på de flesta gästgifverier.
Nykarleby stad ser vida ståtligare ut på den i rådhussalen hängande
plankartan, än i verkligheten, men företer dock åtskilliga vackra
byggnader, vida beqvämare, solidare och framförallt varmare än
de tunna granpalatserna i nya Wasa. Träden
vexa i esplanaderna, hvilket i allmänhet ej är fallet i Wasa, och
en parktillstymmelse torde med tiden bli rätt täck. Under det man i Wasa räknar antalet
af de vid stadsdomstolarna årligen förekommande brottmålen i
hundradetal, har vid rådstufvurätten i Nykarleby under senare hälften af år 1866 intet enda brottmål
blifvit handlagdt. Häraf synes, att orten är fredlig, men så är
också trafiken flau. I dag illustreras torget af ett
vedlass, en höskrinda och en släda innehållande några tunnor
poteter. Lördagarne skall
dock tillförseln af landtmannaprodukter vara större, men skeppsvirke
och exportartiklar införas nästan alls icke. Salubodarna hafva också
en ganska innehållslös fysionomi. Man importerar nästan ingenting,
emedan knappt ett skålpund socker kan säljas annorledes än på
kredit. Hvarmed lefva då ortens trafikanter? Några få med räntorna
af gamla kapitaler, men flertalet med den fraktinkomst deras skeppshandel afkasta.
Och då denna måste förtäras, kunna nya skepp icke byggas,
hvarföre varfven också för tillfället äro öde och
tomma. Rederirörelsen, ehuru en för Finland och i synnerhet för
Österbotten naturlig och, då den bedrifves med förstånd,
lönande industri, understödes äfven ganska litet af styrelsen.
Wasa bomulls manufaktur aktiebolag, en, måhända väl komponerad,
men allt annat utom vinst skördande association, erhöll för några
år sedan på förmonliga betalningsvillkor ett större publikt
lån, 50,000 rubel silfver, om jag minnes rätt. Andra liknade inrättningar
äro på samma sätt favoriserade. Men månne något enda
rederi har erhållit ett 50,000 rubels skeppsbyggnadslån, eller har
en sådan förmon kommit någon finsk stads samtlige rederier till
godo? Ett assureradt fartyg erbjuder dock alltid full säkerhet och kan i
nödfall belånas till dess hela värde. Huru variabelt är icke
deremot värdet för en fabrik och dess maskiner? Och ser man saken från
en annan sida, behöfver man endast jemföra den hurtige skeppstimmermannen,
eller den raske, liflige sjömannen, i med- och motgång lika nöjd,
med de bleka, trånande fabriksvarelserna, hvilka, vid hvarje kris, som drabbar
deras arbetsgifvare, i massor hemfalla åt proletariatet och prostitutionen.
Men allt det der angår egentligen icke Nykarleby,
som, äfven under oblida förhållanden, synes vara en sträfsam
stad, värd en bättre framtid. Dess märkvärdigaste evenement
på sednaste tid sades vara den nyligen
afgångne stadskassörens kassabalans på 3 à 4000 mk,
för hvilken han dock ställt säkerhet. Hos stadskassören i
Jyväskylä har yppats en balans på 9000 mk, hvilket tycks utvisa,
att östern i sådant afseende har ett visst företräde framför
vestern. Dock bort från dessa sorgliga vyer. Vackrare fick jag se
hos ”Österbottens”
chef, som på lediga stunder målar sjöstycken med mycken talang.
Men då jag ej kan sätta mig i slupen, som, på en af hans dukar,
lägger ut från Eddystones
fyr, sätter jag mig i slädan och bjuder Nykarleby för denna
gång ett hjertligt farväl. |
Helsingfors Börsförenings
Tidning nr 12 den 13 mars 1867.
Från Historiska
Tidningsbiblioteket 17711890.
Flau, tysk och dansk handelst.; utan efterfrågan, svåromsättlig
-utbjuden (om varor); visande sig benägenhet att falla (om pris).
Främmande
ord och namn (1878)
Läs mer: Nödåren
18671868 av Erik Birck. Fler artiklar ur
tidningen.
Fler stadsbeskrivningar.
(Inf. 2006-02-11, rev. 2011-08-27.)
|